Opatrnosti nieje nikdy dost!

smPrave sme sa vratili z Arca a neda mi, aby som neupozornil na dalsi uplne zbytocny, vazny uraz.

S Matom si to dupeme na Jordana a v poslednej zatacke slysim rachot a rev a uz sa tesim, ze kamarati z Ciech su tady, a takmer vletim do hromady masa, kosti a krve. Zhora uz zbiehaju ostatni Taliani a ja odhanam Mata pod zakrutu. Borec, ktory liezol 8b+ (hallebob), si zle zavizal uzol a pri padu do piateho presa prosvistel az na sutraky. Kdo to pozna vi, že nastup je v deseti metroch po zbytkoch murika a dalsich desat bol vysoko. Lano ako memento tam zostalo viset za jednoduchy uzlik (v tom piatom prese). Za takych petnast minut tam bola helikoptera i sanitka naraz. Vcera mi kamos zo steny v Arcu hovoril,ze zije, ale ma vsetky koncatiny dolamane. O tyzden sa popytam na presny stav. Lano tam Taliani nechali viset, zrejme ako dokazovy material, ze istic nechyboval. Nepodcenujme vzajomnu kontrolu veskereho istiaceho materialu!! P.S.Jordan Matovi zatial odolal.







(Článek též vyšel na Caballovo webu www.cccbbb.sk)

Caballo   [úpravy] 13:54 08.06.2005

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Nedovázání uzlu15:07:10 08.06.2005
Tohle je chyba, která už patří ke standardnímu repertoáru. Mnohokrát se o ní psalo, ale přesto má občas reprízu. Člověk při navazování myslí na to, jak se mu x-tý pokus musí podařit, nebo s někým kecá a je to hned.
Já jsem si tuhle zase provázal jen nohavice. Teprve když jsem dolezl do převisu, bylo mi divné, že to nějak nezvykle táhne. To už se ale nešlo vrátit.
člověk si nekdy nedává dost pozor.
Doiufejme, že se z toho ten chlapíček dostane nakonec v pořádku.
Petr Jandíkodpovědět 
 Re: Nedovázání uzlu10:06:20 09.06.2005
Shodou okolností se mi něco obdobného stalo taky a taky v Arcu. Protáhl jsem jen půl uzlu zpět, cestu vylezl a nechal se spustit. A dole to se mnou málem šlehlo, když jsem to viděl.
Azbestodpovědět 
  Re: Nedovázání uzlu11:52:51 09.06.2005
To jsi dopadl líp. než Lynn Hill v Buoux. Slyšel jsem jí tenkrát řvát přes celý údolí.
Petr Jandíkodpovědět 
   Re: Nedovázání uzlu12:29:47 09.06.2005
Přesně. Ještě jsem měl jednu minelu, kdy jsem málem projel konec špatně přetaženého lana (začneš přetahovat, moc to nejde tak začneš odepínat věci ze slaňáku a už to lano nedopřetáhneš, nasedneš do slanění a chvilku jedeš). Prostě blbec. Od té doby držím slanění zásadně i nad osmou. Fakt se to stane hned.
Azbestodpovědět 
   Re: Nedovázání uzlu14:12:52 09.06.2005
Ad Petr Jandik:

slysel jsem, KOHO CO, JI (kratce).

Hnidopich L.K. ;)
Lenka K.odpovědět 
    Re: Nedovázání uzlu14:58:48 09.06.2005
No ofšem :-) ďýki. :-)
Petr Jandíkodpovědět 

 Tipuju dračák bez pojistky15:27:39 08.06.2005
nebo prostě nedovázal uzel (at´ byl uzel jakejkoliv). Bylo by zajímavý vědět  co uvazoval, ale to si asi nevzpomene ani on.
Toroušodpovědět 
 Re: Tipuju dračák bez pojistky15:40:32 08.06.2005
Dračák se ani bez pojisty tímhle druhem zatížení nerozváže. Tohle vypadá na zavázání jen jedné půlky osmičkového uzlu.
Petr Jandíkodpovědět 
  Re: Tipuju dračák bez pojistky17:50:16 08.06.2005
Doma jsem to zvetsil a spis to bude ten nedovazanej osmickovej.
caballoodpovědět 
   Re: Tipuju dračák bez pojistky19:49:38 08.06.2005
NO rek bych ze tady se asi nekdo nevazal na dracak :-)). Kdyby to byl dracak, tak by po rozvazani uzlu na lane nic nezbylo. A je jedno jestli byl nebo nebyl s pojistkou.... Tak ted se muzete zacit hadat jestli to byl osmickovej, nebo vudcak :-)))
tomodpovědět 

 ehm, ehm...19:07:51 08.06.2005
To je mi nahoda. Zrovna tuhle nedeli v Ostrove. Kluci tam lezli nejakou previslou sparu, a to ze bych si taky mohl (ses ten klasik wole nee), a at se privazu na konec. Tak rychle at to nezdrzuju... a uz si to svistim stenkou previslou ku spare nahoru... moc pozor nedavam, zeaaano na druhym... a pod tou sparou;  takovej uz jsem si udelal zvyk; koukam jestli je vsechno OK. A co nevidi me bystre oko! Privazanej za nohavicku.
Spech je spatny radce...
jan pusodpovědět 
 Re: ehm, ehm...19:11:59 08.06.2005
Co ma spolecne Petr Jandik a Jan Pus? Poslouchaji King Crimson, nosi vous a privazuji se za nohavicku. :o)))
Tri veci staci, nechte si to jooooo!
jan pušodpovědět 
  Re: ehm, ehm...20:50:02 09.06.2005
A nelezou nic moc, protoze sedi u pocitace misto aby trenovali.Moje predstava.
Superman.odpovědět 
 Re: ehm, ehm...08:07:11 09.06.2005
Von je Honza vůbec dobrej komik. "Jé, dyť já nejsem navázanej", skrčí se pod převis kus nad kruhem, odváže si lano od nohavičky, naváže se a vesele funí nahoru. Scénka k popukání. A pak že si starý klasici dávaj bacha! No, Honzo, máš kliku, že nepadáš!
Michalodpovědět 
  Re: ehm, ehm...09:20:59 09.06.2005
Spatne jsi koukal. Ja se neodvazal. Ja vzal kus lana, udelal volnou rukou lodni smycku, tu hodil na karabinku a tu cvakl do sedaku. Nacviceno doma, pro podobne pripady. To zase starci delaj.
A vubec, kdyz na mne, starickeho intremistu, kouka tlupa nadupanych, mladych extremistu... ja jsu plache a stydlive a tak to takhle dopada.... :o))))
jan pusodpovědět 
   Re: ehm, ehm...12:22:01 09.06.2005
Tak v tomhle se lišíme. Mně tohle řešení vůbec nenapadlo. Vylezl jsem převis a protože se tam nad ním dalo stát, normálně jsem se odvázal a navázal (na ten lehký zbytek :-)) už správně. Ale je to dobrej tip, třeba mi jednou zachráníš život. :-)
Petr Jandíkodpovědět 
    Re: ehm, ehm...15:12:46 09.06.2005
Ja bych se take normalne prevazal, ale vzhledem k tomu, ze jsem tam visel za zapricenou nohu, tak jsem volil tenhle zpusob. Klika, tyden pred tim, jsem si vzpomnel jestli umim udelat lodak jednou rukou a potrenoval to. :o)
Asi pred rokem tu byla na Lezci diskus o "oknech" podobneho typu. "Chlubili" jsme se tam vlastnima koninama. Zaver: pred vlastni blbosti neni imuni ani starej, ani mladej, ani zacatecnik a ani konecnik. Postihuje to i profiky.
Kdo si mysli, ze se jemu to stat nemuze, mel by se rychle vzpamatovat. :o)
jan pusodpovědět 
     Re: ehm, ehm...21:06:55 09.06.2005
Tohle se presne stava pri situaci typu: nedokoncene navazovani...kamos prinese pruvodce a zepta se kde je ta cesta co jsi mu doporucil...Ty vezmes pruvodce do ruky a vysvetlujes...pak spokojene vratis pruvodce, jak jsi dobre poradil...a jdes lezt!
Atp. atp.
Ja takhle vylezl zcela nejisten 7b v Bielatalu a jen provaazovanim smycek jsem tam stravil hodinu, abych úpak súpokojene a odvazne/jak jsem super zajistil/ bral i za malinke skorepinky piskovce, aby bylo rp. Jedine stesti, ze nejsem starej piskar, co sedi v kazdym jisteni...uz bych nebyl ani mladej...Objevil jsenm to az pri zakladani slaneni..A to se vzdy u kruhu kontroluji. Jenze tady byla prvni jisteni smyce a v previsu, a tak kontrola nebyla silo-casove mozna...
Oc zajinavejsi je, ze temer nikdo nekontroluje partaka, jak drzi lano v osme pri jisteni.../rozeple uvazky, nedovrene karabiny, cvaknuti do poutka na matros..to jsem zazil u odsedavky! .../
Ja ne...odpovědět 

 Kontrolujte si navázání navzájem21:42:42 08.06.2005
 jirkasodpovědět 
 Re: Kontrolujte si navázání navzájem23:55:08 08.06.2005
no tuhle bych kontroloval od rána do večera :) jinak fakt blbá a smutná nepozornost :(
jeden germánskejodpovědět 
 Re: Kontrolujte si navázání navzájem09:38:16 09.06.2005
To by byl konec! Tuhle kontrolovat, tak si vsimnu mnoha veci, ale soustredit se na uzel - to asi sotva. A kdyby mi ona kontrolovala navazani...to by se mnou seklo uz na nastupu:o))
jan pusodpovědět 

 Nemoc z povolání (funkce)08:16:19 09.06.2005
Protože začínám mít výše zmíněnou chorobu, všímám si při lezení co a jak se děje kolem. Tak zneužiju tuhle diskusi k následujícímu upozornění:
Často vidím borce a borkyně uvázaný osmou a pojišťovák mají tak 10 až 15 cm od uzlu. Dovedu si představit následující scénář: Borec leze na prvním a dojde mu. Nahoře je kámoš a hodí mu lano s karabinou. Protože je to ve stresu, cvakne se mezi osmu a pojišťovák a leze dál. Pak mu znova dojde a pojišťovák se zatížením rozváže. Protože mezitím popolezl, vezme podlahu. Z toho plyne poučení: Pojišťovák vždycky ve směru konce lana a těsně za uzlem! Prosím, řekněte to i ostatním, i těm, kteří zatím lezou jen na lepším konci lana. Dík.
Ťéšaodpovědět 
 Nechápu08:34:45 09.06.2005
Proč by si, bože, někdo, když mu dojde na prvním, měl nechat házet lano s karabinou od kámoše zhora??? To může lézt rovnou TR. Když lezu s dolním a dojde mi, tak do toho jednoduše padnu.
lukyodpovědět 
  Re: Nechápu09:24:43 09.06.2005
A co kdyz mezi tebou a podlahou neni jisteni a nebo pofiderni? Nebudu praskat, komu vsemu jsem lano takhle hazel. :o) Jakmile jde do tuhyho, tak se na sport... A to ze priznivec TR a husteho jisteni nejsem ani malinko.
jan pusodpovědět 

 Blbost09:46:37 09.06.2005
Podobná excelentní blbost - pokud máte na odsedávačce gumičku, tak se dá karabinou procvaknout jen gumička místo odsedávačky :(( Naštěstí to dopadlo dobře.
xbertodpovědět 
 Sucháč11:20:28 09.06.2005
Varianta s dobře uvázaným uzlem, ale sedákem "přilepeným" jen sucháčem taky není špatná.
Cvaknul jsem kruh a nad ním najednou chřup, a sedák byl pod kolenama... tak jsem to vylez jako když praskne guma u gatí a na polici to opravil, ale jistič byl na prášky.

Nestačí kontrolovat uzel, pohledem i silným zataháním za lano! Kontrolovat i sedák!!!
Jardaodpovědět 
  Re: Sucháč13:45:51 09.06.2005
Sucháč zajišťuje jisté pohodlí při oblíkání sedáku. Na druhou stranu právě umožňuje přesně tuhle "chybku". Nejsi první komu se to stalo! Už jsem o podobných případech párkrát slyšel a jednou to dokonce viděl. Ostatně amíci právě z tohoto důvodu sucháč prostřednictvím normy zakázali. Možná by BK ČHS (jejíž představitelé, moji maličkost nevyjímaje, tady radostně diskutují) mohla podobnou normu začít prosazovat. Ono to ne vždy musí dobře dopadnout. Jenže to jsme zase u jedné ze sousedních diskusí. V současné době BK ČHS nemá zastoupení v BK UIAA.
Tomáš F.odpovědět 
   Re: Sucháč15:42:56 09.06.2005
Přesně tohle se mi taky stalo a všimnul jsem si toho, až když jsem opouštěl slaňák. Móóc dobrej vtípek! Sucháč je fakt o hubu.
Michalodpovědět 
    Re: Sucháč16:01:55 09.06.2005
Uf, ještě někdo z oddílu se mi přizná? Mimochodem, historicky první předseda našeho HO takhle jednou nezkontroloval svoji manželku a málem se o ni připravil :-) Teda bylo to tak, že napřed zkontroloval, zda je správně navázaná na druhém konci, pak jí vytáhl cestu, a děvče dolezlo na vrcholek věže, kde to Karel spatřil - a protože je cholerik, a ještě ke všemu velikej a svalnatej, tak ji málem utloukl. Sucháč je nebezpečnej, můžou Tě za něj utlouct!
Tomáš F.odpovědět 
     Re: Sucháč16:37:07 09.06.2005
aha, mam emerickej sedak a ten suchac mi tam chybi... a ja si porad myslel ze kluci z emeriky neznaj tuhle vychytavku...
tomodpovědět 
      Re: Sucháč17:25:33 09.06.2005
No vidíš, zese seš chytřejší :-)))
Tomáš F.odpovědět 

 Už jsem viděl všelicos13:58:03 09.06.2005
Jo, a kromě sucháče... dá se opravdu vidět všelicos. Mnohé jsem spatřil, mnohé sám spáchal (ale to je ta nejlepší varianta, protože pak už si právě na to co už jste spáchat dokázali sami, dáváte o to většího majzla). Navázání za poutko na materiál, nedocvaklou karabku (jedni, jedinou!) při navázání na prostředek lana, navázání na prsák nebo jen na sedák místo na uzel na smyčce která je spojuje, nedovázaný uzly (to bylo žertovný, borec vzlínal statečně po skále a najednou ejhle, lano se vrací - zůstalo tou polovinou uzlu viset v posledním presu a boreček se sedmičkovým terénkem vracel pár metříků zpět pro lano - no se ani nedivím, že mu došel morál a poté. co se navázal, se nechal spustit:-)), stejně tak jako uzly více než pofidérní. Také situace, že se nováček tak moc soustředí na to, aby správně založil slaňovátko, že zapomene toto zařízení tou karabinou dole připnout k sedáku. No, řekněme si to otevřeně: těch vážnejch úrazů je opravdu kupodivu velmi málo. A nikdo pořád ne a ne vymýšlet materiál zcela blbuvzdorný :-)
Tomáš F.odpovědět 
 Re: Už jsem viděl všelicos16:59:43 09.06.2005
Rutina je horsi, nez blbost. takze by to chtelo jeste "rutinovzorny" :-D.
Maraodpovědět 
  Re: Už jsem viděl všelicos19:36:00 09.06.2005
dost dobrej blbuvzdornej sedak vyrabi Petzl - pouze utahnes popruh a je posekano.Jednou sem prisel o sedak u tretiho borhaku,ale mlady sem zkontroloval!
caballoodpovědět 
   Re: Už jsem viděl všelicos07:46:54 10.06.2005
Zajímavá diskuse o tom, co za blbosti jsme schopni udělat. Tak ještě něco přidám: Občas vidím, že se borci spouštěj a spodní konec lana není k ničemu uvázanej. Když Ti pak ten konec projede, je to pro spouštěnýho průser. Pokud z nějakýho důvodu odmítáte lano k něčemu (sobě) přivázat, udělejte na něm aspoň metr od konce uzel. Jak z toho pak ven, to je už Zobanova parketa, má to dobře vymyšlený.
Ťéšaodpovědět 
  Re: Už jsem viděl všelicos11:43:38 10.06.2005
Rutina je šmejd! Loni jsem vypadla z tréninku na měsíc :-)
Lenušeodpovědět 
 Re: Už jsem viděl všelicos11:44:56 10.06.2005
Ještě že v tom výčtu nejmenuješ. To bych výčet musela doplnit :-)
Lenušeodpovědět 

 Taky varianta19:00:40 10.06.2005
No nam se kdysi zas na skolnim kurzu podarilo toto: Holka, novacek se mela navazat osmickou na konec lena co byl na rybu. Delal to mnohokrat behem semestru v telocviku. Presto jsme ji kontrolovali 3 lide, vcetne zatahnuti za lano. Vse bylo v poradku. Tak zacala lezt. Po dolezeni na horu si do lana sedla a najednou zacala rvat. Lano drzela v ruce za uzel a vse bylo zcela mimo uvazek. Nastesti to byla cesla do 9m, pristupna zhora a tak se nic nestalo. Co se stalo? Zahadne se ji podarilo protahnou lano okem tam i zpatky a pak udelat klasicky uzel a jak stala, tak to mela asi nekde sekle, ze se to nepodarilo poznat.
Lumiodpovědět 
 úraz10:51:30 11.06.2005
Nerada jsem poslem špatných zpráv.Ze zhruba pětimetrové výšky spadla v pátek večer v Adršpašských skalách na Náchodsku osmnáctiletá dívka. Při dopadu otřes mozku, záchranáři ji vrtulníkem dopravili do královéhradecké fakultní nemocnice.Bližší informace nemám.
Lucieodpovědět