Řezání lana

Jak na to?

Ten kdo leze trochu déle jistě již dospěl do stádia, kdy lano začíná dosluhovat.

Oplet je chlupatý po celé své délce a ne některých místech je již zeslaben natolik, že začíná na vás vykukovat bílé nylonové jádro. Asi nebudu daleko od pravdy, když řeknu, že takovéto lano by již nemělo mít ve vašem batohu místo. Ovšem, ještě mnohem častěji se stává, že lano je poškozeno lokálně  a to nejčastěji opadáním na jeho koncích. Může být take poškozeno, naříznutím naseknutím, či se vám po pádu zatáhl uzel tak, že nejde odvázat z úvazu.
Co pak?
K slovu přichází radikální krok a z majitele lana se na okamžik stává chirurg, aby obratným pohybem prodloužil svému miláčkovi život za cenu nepatrného zkrácení jeho délky.

Co k tomuto chirurgickému výkonu potřebujete?
Ostrý nůž, dřevěné prkénko textilní lepící pásku a zapalovač.


Omotejte lano pevně lepící páskou (min dvě otočky)

foto by© JirkaS



Na dřevěné podložce ostrým nožem odřízněte

foto by© JirkaS



Zatavte nejdříve zalepený konec , pak je možné lepenku sundat a pokračovat v mírném zatavení a spojení opletu s jádrem

foto by© JirkaS



Tip:
Není nebezpečné krátit konce poničeného lana?
Není. Jestliže se poškození nachází jen na koncích lana, je možné toto bez újmy odříznout pokud plná délka není nutná. To je také výhoda delších sportovních lan, které pak jsou-li opadány na koncích ( k čemuž dochází hlavně u sportovních lan) po zkrácení mohou ještě dobře sloužit .

Varování:
Pozor na již skutečně funkčně poškozená lana. Těm již žádný omlazovací řez nepomůže a je třeba je vyřadit.

JirkaS a Andy

JirkaS   [úpravy] 23:33 13.09.2005

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Doroste?10:36:57 14.09.2005
A doroste ten uříznutý kousek? Když řežu například stomky, tak větvička odnoží a dokonce i zaplodí ...
maodpovědět 
 Re: Doroste?10:44:17 14.09.2005
Kdyz ten odrezek zasadis, muzes vypestovat bambulak
loudisodpovědět 
  Re: Doroste?11:16:04 14.09.2005
Čím mám zalévat a hnojit? Vlastním potem, výluhem z lezaček?
dabodpovědět 
  Re: Doroste?11:23:26 14.09.2005
Bambule je rakovina. To mu spíš vyrazí repka.
ltvrdikodpovědět 
   Re: Doroste?19:14:54 14.09.2005
Hlavne hlidat, aby to nezplanelo! Tuhle jsem zasadil rizky z Mammuta a vyrostla mi pradelni snura! Teda rizky, ne rizky" A z Mammuta a ne mamuta, ani Mamuta.
jan pusodpovědět 
    Re: Doroste?10:28:23 15.09.2005
No, ale pak to ještě můžeš naroubovat. Z odřezků bolatické Juty sice roubováním uděláš maximálně Altheu, ale z Althey, z tý už můžeš vypěstovat lano (šlechtění je užitečné a záslužné)!
Tomáš F.odpovědět 
    Re: Doroste?13:41:10 15.09.2005
Se máš, většině lidí to zakrní a naroste to do nanejvejš do smyce.
dabodpovědět 
 Re: Nedoroste!13:47:09 14.09.2005
Nedoroste, zato lze z odřezků úspěšně pálit populární nápoj "lanovici".
Tomáš F.odpovědět 
  Re: Nedoroste!14:10:20 14.09.2005
Aaalllee jisteeee, tu jsem vlastne videl v karame. Ty nejvetsi tvrdaci to pijou i s tim kusem lana vevnitr, co?
dabodpovědět 

 svár11:26:08 14.09.2005
No a kdyby jste lano uřízli na nesprávném místě tak se nic neděje. Vše lze napravit. Stáčí ho znovu přivařit. Nejlépe dubovonylonovou  elektrodou :-)
Líbaodpovědět 

 Rezat!12:06:03 14.09.2005
Jeste jednu vec nelze zrejme doporucit. Totiz pokusit se podelnym preriznutim jednickoveho lana vyrobit dve lana polovicni!
I kdyz po ciste formalni strance by to asi bylo spravne...
jan pusodpovědět 
 Podelne prefiknuti12:38:57 14.09.2005
Praktikovat tzv. perpendicularfick je jen pro pokrocile a na rozdil od bezneho 'transverse fick' se doporucuje jen ve vyjimecnych situacich. Z pripravovane knihy 'Kámoššutra, (aneb tisic zpusobu jak uspesne topovat); kolektiv autoru, vydavatelstvi Albapstros.
l.odpovědět 
  Re: Podelne prefiknuti12:47:18 14.09.2005
Idem sa posrať od smiechu!
Václav Širlodpovědět 
  Re: Podelne prefiknuti13:04:06 14.09.2005
Chce to cvicit na jednodusich ukonech: Zacit stratifikaci a verifikaci a teprve pak lanofikovat..
jan pusodpovědět 
   Re: Podelne prefiknuti13:46:57 14.09.2005
Snad to nebude tak zle. Obecnou fikci zvladne kazdy.
dabodpovědět 
    Re: Podelne prefiknuti14:28:00 14.09.2005
No, i snad nektere Very fikaci....
jan pusodpovědět 
     Re: Podelne prefiknuti10:16:56 15.09.2005
Zvlada i Wery Well fikaci, a to opakovaně :o)
dabodpovědět 
  Re: Podelne prefiknuti14:42:13 14.09.2005
Kámoššutra, úspěšně topovat... čék se furt učí, proto si většina cení nejvíc onsajtu:) Super příměr:) Dik.
supodpovědět 
   Re: Podelne prefiknuti17:46:12 14.09.2005
woe,neni zac:):) bratr
lacoodpovědět 
    Re: Podelne prefiknuti10:06:55 15.09.2005
si vim ne:), poznam srong brain coupling i po dratech. taky bratr.
supodpovědět 

 Jinak13:55:18 14.09.2005
Já špagát jednoduše přetavím pájkou a izolepu na koncích nenosím.
Joeodpovědět 
 Re: Jinak15:17:34 14.09.2005
Opravdu jsem se dobře zasmál - ty příspěvky - samá legrace to je... Jen tak dál!!! Konečně bude z lezce humoristický portál!!!
Břeťaodpovědět 
 Re: Jinak06:56:24 15.09.2005
Kouzlo metody je v tom, že třeba ve skalách nebo v tělocvičně pájku s sebou nemáš.
 Standaodpovědět 
  Re: Jinak08:54:02 16.09.2005
Ještě jsem nezažil situaci, kdy bych musel nutně fikat ihned. Myslím tím fikat lano, samozřejmě.
Joeodpovědět 
   Re: Jinak09:04:53 16.09.2005
To já teda jo.
Azbestodpovědět 
    Re: Jinak12:21:35 16.09.2005
Myslím tím nutně hned fikat v tělocvičně nebo ve skalách.
Joeodpovědět 
     Re: Jinak14:02:16 16.09.2005
nikdy nepřefikls v tělocvičně ani na skalách?
odpovědět 
     Re: Jinak08:15:09 20.09.2005
Po pádu se oplet za uzlem roztrhl, zapřel se za expresku a já jel dolů jen po bílých pramenech jádra. Nic s tím v tu chvíli nešlo udělat. Považuji za poměrně akutní důvod ke zkrázení lana již v terénu.
Azbestodpovědět 
     Re: Jinak22:39:51 20.09.2005
No a já shodou okolností jsem lezl stejně jako Jirka právě s Andym o cca 14 dní dřív na stěně v Ruzyni a jako na potvoru jsme měli roztržený oplet i na druhém konci mýho lana. Andy efektně odřízl jeden konec přesně dle popsaného postupu. A lezlo se vesele dál. Pak o pár dní později něco podobného zažil nezávisle na mně ve skalách i Jirka a ten Andyho přitom i vyfotil viz článek nahoře.
 Standaodpovědět 

 Ach jo.21:15:15 14.09.2005
Takovej dobrej navod to byl a jsme vam jen pro srandu. Aspon ze je dobra.
 jirkasodpovědět 
 Re: Ach jo.22:56:43 14.09.2005
Ber to positivně! V dnešní době to, že Ti ten první, OS přeřez, všichni věříme a nikdo ho nezpochybnil je prostě báááječnýýýýý!
Dokonce se nikdo neptal, jestli jsi to řezal s mg a nebo ne!!!
Ochrana Tě nechrání a ani Tě nikdo neseřval, že to lano je !zelený!
Barevná vyváženost fografií prošla!!!
Ještě mohly vyhlášené držky držet držky na uzdě...ale to bys chtěl už trochu moc... :-)))
jan pusodpovědět 
 Re: Ach jo.08:35:46 15.09.2005
Neves hlavu, treba pro me to bylo krasne prinosne, normalne jsem tohle delal bez te pasky a konec se mi trepil a rozjizdel. Paska je super tip.... Dik moc
jirkaodpovědět 
 Re: Ach jo.10:16:01 15.09.2005
Kdo chce s vlky vít ... :o)
dabodpovědět 
 Re: Ach jo.13:56:12 15.09.2005
Jirko, díky moc za bezvadnej výkop k sadě perfektních komentářů. Takhle jsem se už dlouho nepobavil! Push do vily!
Jo a fotky jsou perfektní, ostatně jako vždy :-).

Petr
Petr Jandíkodpovědět 

 taky funguje16:21:07 15.09.2005
na podobné operace mám doma postarší, leč ostrý nůž s dřevěnou střenkou - po rozpálení ostří do červena přefikne lano čistě a zároveň perfektně zataví konce. "Začišťuju" tím i koupené smyce či lanovice, pájky v krámech mívají všelijaké...
MXodpovědět 
 Achjo, taková prča...17:19:58 15.09.2005
... to byla a vy z toho děláte zase nudnej článek o tom, kerak lépe a radostněji lanovici přefiknouti.

Tak jo, osobně se přikláním k poslednímu komentáři. Vlastnit starou, k těmto účelům zadefinovanou kudlu a prkénko (Jirkasi, prkénko s sebou, podobně jako pájku, také na skály netaháme = vyplývá, že lana přefikáváme v poklidu a soukromí - ostatně takové přefiknutí je v podstatě intimní záležitostí, žeano). Pájku přefikáváním nepoškozujeme (potom smrdí při každém zapnutí, byť jsme ji očistili). Nažhavení kudličky provedeme nejlépe na plynovém sporáku (nemáte-li, máte smůlu, kahany, zapalovače jsou k ho.nu, zbývá vařič - plynový pro manipulaci v bytě bývá vhodnější). Pásku používáme jen u lan. Na smyce se páskou nezatěžujeme, použijeme ji až po aktu samém, a zabezpečíme jí zatavený konec před případným třepením. Pro statická lana bývá hezkým zvykem na pásku po přeměření fiklého, mírku zapsat. Hodí se později :-) Jako pásky lze použít kdeco, od kobercovky po flastr.
Jojo, špagátů, těch já se už nakrájel. Ostatně, při jeskyňařině a pískařině (výrobě smyček ze špagátku trhlého v nějakém zkur...ém pendlu) k potřebě krájeti špagátek dochází často. No, ale že bych na to tvořil metodiku, přiznávám, mě dosud nenapadlo :-)))))
Tomáš F.odpovědět 
  Re: Achjo, taková prča...19:01:54 15.09.2005
Kahan ne, sporak jo ... jdete na to docela vedecky. Me moje devce porad rika, ze pred prefiknutim ji musim nejdriv poradne nazhavit. (Kudlu samozrejme.) Budu to muset vyzkouset.
J.odpovědět 
   Re: Achjo, taková prča...10:19:26 16.09.2005
jo, děvče má pravdu, nenažhavíš-li, nepřefikneš

Tak mě napadá, nebylo-li by vhodné na přefiknutí (lana, samnozřejmně) vytvořit desatero?
Tomáš F.odpovědět 
    Re: Achjo, taková prča...12:46:27 18.09.2005
Stárneš brachu! Metodiku na přefiknutí lana? Vzpomeň radši Širlovy tréninkové metody ve smíšeném družstvu - ténink aerobní, anaerobní...
Nebo snad autor by mohl vzpomenout sám :-) Prosím.
Lenušeodpovědět 

 ?07:55:07 16.09.2005
Tak takovýhle článek tu opravdu zabírá místo? (napadne to každého rozumného lezce) za chvilku tu bude i návod jak se vyčůrat a vy.... ve stěně? 
Aceodpovědět 
 Re: Jak se vy... ve stěně09:41:02 16.09.2005
Ace, neřekl/neřekla bys, že i prostý akt vyměšování v bigwallu je složitým manévrem, vyžadujícím když už ne nácvik, tak aspoň zkušenosti! Ve visu v prostoru má lezec tendenci se otáčet - a je to vůbec námět k samostatné diskusi...
Bezproblémové vyměšování přeje V. Š.
Václav Širlodpovědět 
  Re: Jak se vy... ve stěně09:59:10 16.09.2005
Prosím někoho kompetentního o sepsání seriózního metodického článku na téma sr...í ve stěně. Zatím jsem se vždycky ve stěně jen málem posral.
Azbestodpovědět 
   Re: Jak se vy... ve stěně10:19:03 16.09.2005
S fotkama. A bacha na vyvážení hnědé.
tenisodpovědět 
    Re: Jak se vy... ve stěně10:30:03 16.09.2005
Ono... i nějaký ten kurz by nebyl špatný. Ale nevím jestli je u nás dostatek instruktorů...
Spiderodpovědět 
     Re: Jak se vy... ve stěně10:33:56 16.09.2005
Myslím tak týden až dva.. Jo a jako svačinu by se bralo kyselé mléko, kvašené okurky a zapíjelo kvasnicovým pivem..
Spiderodpovědět 
     Re: Jak se vy... ve stěně10:40:24 16.09.2005
Já se hlásím do kursu! Ale jen pod podmínkou, že budu na nejvyšším místě ve stěně!
Michalodpovědět 
      Re: Jak se vy... ve stěně11:05:51 16.09.2005
Jak jiz pravil, a jak jinak nezli poucene a moudre, Vaclav Sirl, je to vec veru narocna, nekdy vyzadujici az joginske ovladani tela, kdy se musite silou moci drzet a jine svaly naopak uvolnit.
Pokud povolujete i sedak, nezapomenout zase utahnout. Sverac take....
S povolenym sedakem a sveracem ritnim se lezt nedoporucuje.
jan pusodpovědět 
 Re: Jak se vy....?11:41:57 16.09.2005
Inu, jsou to veselé vyprávěnky o tom, kterak se lezci až ve stěně učili plnit "shit tube", který je ve stěně ElCap povinný.

A neméně veselé jsou takové jak museli zrychlit tempo, aby je nedohnalo družstvo za nima, které potupně znečistili.

Inu i tak prostý úkon si zaslouží metodiku a předchozí trening.
mellounodpovědět 
  Re: Jak se vy....?16:58:42 16.09.2005
Hoši, hoši. Styďte se. Takové mravné a správné stránky to byly a vy je plníte tak nemravným obsahem. Pěkný metodický článek některá individua jako Puš, Frank, Širl a mnozí další ihned zneužijí k nejapným narážkám na lidskou sexualitu a vyměšování.
Motákodpovědět 
   Re: Jak se vy....?17:24:05 16.09.2005
Ja se stydim! Lec, lidska sexualita je zdrojem umeni a to jak obecne, tak i osobne.
Co na tom, ze s lety se romanticke eposy meni v drama a pozdeji v lidovou zabavu, kterou posleze vystridaji tragikomicke sketche.
Pokud jde o vymesovani, "neni dulezite, co do cloveka vchazi, ale co z nej vychazi" Ze by to ten chlap myslel takhle???
jan pusodpovědět 
    Re: Jak se vy....?17:54:22 16.09.2005
Ano, myslim ze uspesny sex v big wallu musi byt skutecne umeni. :)
dabodpovědět 
     Re: Jak se vy....?20:43:50 16.09.2005
Co tak vim, takovych akci probehlo mnoho, premnoho. :-)
jan pusodpovědět 
      Re: Jak se vy....?14:36:27 17.09.2005
Vyprávěj, ctihodný kmete :))
dabodpovědět 
       Re: Jak se vy....?16:19:02 17.09.2005
Jsou veci, na ktere gentleman proste zapomene a nevzpomene si a nevzpomene a nevzpomene...ta pamet... :-))) zejmena pokud se jedna o osoby a obsazeni. A to i v pripadech o kterych jsem pouze z druhe az mnohe ruky slysel. :-)))
Mladi a silni lide dokazi neuveritelne i zaveseni ve skobach (sic!). A nektere standy jsou pomerne pohodlne. Vzhledem k tomu, ze pocit ohrozeni ponouka jedince k rozmnozovacim aktivitam... jak to muze dopadnout, ze.
Na druhe strane, byly i smisene lezecke dvojce, ktere se vyznacovaly az puritanskou cistotou ohledne vzajemneho vztahu.
jan pusodpovědět 
        Re: Jak se vy....?23:03:34 17.09.2005
No, dobře, když teda paměť selhává, tak stačí fotky :-D
dabodpovědět 
         Re: Jak se vy....?08:06:15 18.09.2005
Nejdriv jsem si rikal, ze by to byo pekne "foto dne". Ale uznej, pri soucasne inflaci viz-sexu by to nikoho nezajimalo. Ze vsech medii se to na tebe vali ve vsech formach a ted jeste tady. Poslu fotky ze sekani drava, koseni louky... to mnoho lidi v zivote (na rozdil) nevidelo a zazije nad fotkami jiste hluboke rozechveni!
jan pusodpovědět 
          Re: Jak se vy....?12:32:09 18.09.2005
No, pokud te vzrusuji takove veci, muzu ti poslat fotky z Mistrovstvi sveta v orbě, co vcera skoncilo v Praze ...
dabodpovědět 
           Re: Jak se vy....?17:24:38 18.09.2005
Mne ne! Ja si toho uzivam z plna hrdla. Tedy sekani drivi a koseni travy....
jan pusodpovědět 
        Re: Jak se vy....?13:06:56 18.09.2005
Správně! Dokonalý gentleman zapomene! Byť dáma vzpomíná ráda :-)))
Lenušeodpovědět 

 :-)16:26:46 16.09.2005
:-)
matesodpovědět