Nepálské aerolinie mají zakázaná evropská letiště

napal airRozhodnutím výboru EU pro leteckou bezpečnost byly všechny nepálské letecké společnosti přidány na seznam v Evropě zapovězených dopravců.





Oznámení výboru z minulého týdne se týká především Nepal Airlines Corporation, nástupnické organizace po Royal Nepal Airlines, provozující mezinárodní přepravu. Na základě tohoto rozhodnutí mohou totiž ke stejnému kroku přistoupit i další státy mimo EU. Samotného provozu nepálských společností se administrativní opatření bezprostředně nedotkne, ani Nepal Airlines neprovozovala žádnou linku s cílem na evropských letištích.
V Nepálu v současnosti funguje více než dvacet leteckých společností, řada však působí výhradně na vnitrostátních linkách nebo má vysloveně charakter místního přepravce. Zároveň zde působí několik leteckých společností s ambicemi mezinárodní přepravy. Vedle Nepal Airlines se jedná především o Buddha Air, Shree  AirlinesYeti Airlines.


Boeing 757 Nepal Air

Boeing 757-200M v barvách Nepal Airlines, vlajkového dopravce v zemi

foto ©  Toby Lam; wikipedia; licence Creative Commons



Opatření se bezprostředně nedotkne ani turistů, trekařů a horolezců, jejichž cílem je tato himálajská země. Je ovšem velice pravděpodobné, že zákaz působit v Evropě z důvodu nízké bezpečnosti, se dříve či později promítne do již tak vysokých cen pojištění horolezeckých i trekařských akcí, včetně akcí zcela individuálních.
Zároveň nelze vyloučit, že nepálští letečtí přepravci budou opatřením přímo poškozeni, neboť všechny evropské agentury a cestovní kanceláře nabízející aktivity v Nepálu, budou povinny na tento fakt upozorňovat svoji klientelu. A právě pro v podstatě nepředvídatelné následky evropský výbor pro leteckou bezpečnost s tímto krokem váhal, a relativně dlouho na nebezpečí zákazu vstupu na evropská letiště nepálskou stranu upozorňoval. Je totiž otázkou, zda opatření donutí nepálskou stranu podniknout kroky nutné ke zvýšení bezpečnosti letového provozu, nebo zda naopak případné snížení zisků místních leteckých společností povede spíše k zhoršení stavu v již beztak podfinancované oblasti.


stranky nepal air

Náhled stránky nepálských aerolinií

repro: Lezec.cz



Evropská komise však od rozhodnutí svého výboru jednoznačně očekává zvýšení bezpečnosti. Zároveň nabídla Nepálu spolupráci a pomoc, když požádala Evropskou agenturu pro bezpečnost leteckého provozu, o vypracování bezpečnostního (asistenčního) projektu pro Nepál.

Nepál, přestože v letošním roce nezaznamenal žádnou smrtelnou nehodu při provozu letecké dopravy, je již dlouhodobě považován v této oblasti za rizikovou destinaci. Za značným procentem nehod (včetně těch letošních – které si však naštěstí nevyžádaly oběti na životech) jsou přírodní podmínky. Zejména malá horská letiště mohou těžko zvládat zvýšené nároky související s frekvencí letů. Přesto však lze většinu letošních nehod považovat za vážné. Jedná se především o nehodu na letišti Jomsom v na jihu oblasti Mustang (východiště treků i horolezeckých výprav k Annapurně, Dhaulagiri či Manasulu) při které bylo vážně zraněno šest cestujících a členů posádky, či nehody na letišti Simikot v západním Nepálu, při kterém společnost Sita Air zcela přišla o Dornier 228. 
Komise upozorňuje, že jen v posledních pěti letech došlo v Nepálu k sedmi haváriím, které si vyžádaly oběti na životech – včetně havárie Sita Air v září 2012. Při té zahynulo devatenáct lidí, včetně sedmi britských horolezců cestujícících k Everestu.
Nepál byl na základě těchto skutečností opakovaně varován nejenom Evropskou komisí (resp. jejím výborem pro leteckou bezpečnost), ale i vyzýván mezinárodními leteckými úřady ke zvýšení bezpečnostních standardů. Mimo jiné zde v r. 2009 proběhl rozsáhlý audit Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO), která konstatovala nedostatečnou bezpečnost a nízký důraz státu na kontrolní povinnosti v této oblasti. Jen od vydání této zprávy ICAO v Nepálu zahynulo při leteckých nehodách 95 lidí.


Externí odkazy:
Stránky Nepal Airlines




Tomáš FRANK   [úpravy] 17:16 09.12.2013

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář