LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Lepší starej horolezec, než mrtvej hrdina.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
1.Ondra 13491
2.Šindel 12475
3.Votoček 12318
Bouldry:
1.Konečný 11275
2.Stráník 11056
3.Volf 10962
Hory:
1.Groš 7777
2.Rojko 7436
3.Skopec 7324

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5667 lezců
1140167 cest
Nové přelezy:
Directa Co 8c
Geografia 7c
Výstřik Do 9+
206 9-
Příště To 7C+/8A
J´Ai Toujo 7c+
1.20 € Var 8a
Ofthalmopa 7c+
To Pantheo 8a+
Orgi Nerou 8a

Stěny
Big Wall - Praha 9 - Vysočany
TJ Jiskra - Nový Bor
Makak LBC - zrušena - Liberec

Prodejny
Namche - Outdoor, Travel & Climbinig Center, s.r.o. - Praha 8
Green sport - Brno
ALPI SPORT CENTRUM - Příbor

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

LAVINA V ZÁPADNÝCH TATRÁCH

Článek citující výpověď svědka nedávného lavinového neštěstí v Západních Tatrách byl zkopírován na toto místo z Lezce podepsaným autorem bez vědomí redakce Blesku. Původní znění článku je na stránkách Blesku zde.

Lezec.cz   [úpravy] 12:19 22.01.2004Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 lavina12:30:47 22.01.2004
Tak to je hustý
odpovědět 

 Hlupost...13:01:08 22.01.2004
Je to mozno netaktne voci vsetkym pozostalym, ale tato akcia bola dalsi priklad neskuseneho kretenizmu v horach. Kto ide pri stupajucej lavinovej trojke a kope noveho snehu okolo obeda Parichvostom...nech sa nicomu necuduje.
Marekodpovědět 

 pokuta13:43:43 22.01.2004
no to je teda dost drsný, vybírat pokutu za někoho kdo je tou dobou už pár hodin na věčnosti.
Lukas B.odpovědět 
 Re: pokuta14:02:44 22.01.2004
Jak jsem pochopil z diskuze, tak tu pokutu dostali už předtím, ale nezaplatili jí na místě, protože neměli SK. Zaplatili ji tedy dodatečně. Asi jim připadalo blbé, aby z pozůstalých byla vymáhána nezaplacená pokuta. Nechápu ale proč to M.Čihák vůbec ventiluje. Prakticky všechno na netu je veřejné a skoro každý to dokáže rychle najít a přečíst si. To co provedli oni je strašná blbost a neodpovědnost. Jde o absolutně odstrašující případ. Já na jejich místě bych raději držel jazyk za zuby.
PeSodpovědět 
  Re: pokuta14:29:29 22.01.2004
hele to jako když jánevím něco provedeš na silnici a nezaplatíš pokutu na místě, než se to vyřešíš tak umřeš na zánět středního ucha, tak pak tu pokutu vymáhají na pozůstalých? nevím, ptám se.
Lukas B.odpovědět 
   Re: pokuta14:48:23 22.01.2004
No to ne, ale pravděpodobně úřední moloch předvolání, nebo výměr pokuty nakonec pravděpodobně doručí, protože většinou netuší,
že nejsou naživu.
PeSodpovědět 
    Re: pokuta14:57:50 23.01.2004
Vazeni, podla noveho zakona o HS by mali zaplatit nielen pokuty, ale aj celu zachrannu akciu! Hreben aj dolina su v zime oficialne uzavrete, nehovoriac o lavinovych vystrahach Strediska pre lavinovu prevenciu. Vsetko je jasna vec - ich zavinenie v priestore, kde nemali co hladat.
Marekodpovědět 
   Re: pokuta10:26:56 24.01.2004
Pokud si dobre pamatuju ze skoly, trestni zodpovednost nelze vymahat na nikom jinem nez na tom, kdo ji nese (i kdyz tady jde jen o prestupek). Takze zadna pokuta detem ci vnukum. Jak videt, penize nesmrdi ani na Slovensku.
Honza Hrbodpovědět 
    Re: pokuta11:20:15 27.01.2004
ale pokial sa pamatam ja, naklady za zachrannu akciu ti (ak nemas poistku) z voleja vyuctuju hocikde v Europe. Ak teda zaplatili iba pokutu, mozu byt radi.
Marekodpovědět 
    Re: pokuta19:41:26 30.01.2004
Netyka se to nahodou jen trestni zodpovednosti dle trestniho zakoniku (tzn. nemuzou te zavrit za to co udelal tvuj pribuzny)? Tohle je jak se zda jiny pripad.
Martin Vobrodpovědět 
  Re: pokuta23:57:22 29.01.2004
S tou pokutou to popisuje TANAPák Ballo tady:
http://www.hory----doly.cz/vypsat_komentare.php?id_c=1345 Je to docela síla.
PeSodpovědět 

 kto je blby, tomu HS nepomoze14:07:16 22.01.2004
Otierat sa pri akomkolvek lavinovom pruseri o Horsku sluzbu je alibizmus jak svina. Aj keby mali kridla, nedokazu pomoct tak rychlo, ako by bolo treba - v radoch niekolkych minut od zasypania. Na to ma mat kazdy takyto hazarder lopatu, sondu a pieps, aby si pomohli sami. HZS im moze pomoct tak s transportom ci osetrenim.
Ale HS na svojich strankach robi v prvom rade skvelu prevenciu. Kto je vsak blby, tomu nepomoze nic.
Marekodpovědět 
 Re: kto je blby, tomu HS nepomoze14:21:44 22.01.2004
Seděl jsem v sobotu (když se to stalo) s Robertem a Ivanem Gálfyovými ve Smokovci v Tatra Pubu. Dozvěl jsem se to i s patřičným komentářem od nich. V té souvislosti jsem se dozvěděl, že Robo Gálfy ve své "Sportcentru" půjčuje kromě běžné výbavy i kompletní výbavu pro skialpinisty. Samozřejmě i lavinové vyhledávače, lopatky, sondy atd. Buď samostatně, nebo v setu - prostě si půjčíš batoh. Neberte to jako reklamu, ale důležitou informaci. Podrobnosti na www.galfy.sk tlačítko "půjčovna".
PeSodpovědět 
  Re: kto je blby, tomu HS nepomoze14:46:54 22.01.2004
...u Roba a u Ivana... Dinu jste na přátelský pokec nepřizvali?
smrtkaodpovědět 
  Re: kto je blby, tomu HS nepomoze14:51:18 22.01.2004
Ano? V CR ti to kupodivu pujci take (Warmpeace, Namche, asi i Adventura)... napred se ale podivej, kolik samotnych clenu HS je vzdy plne vybaveno lopatou, pipakem, sondou, apod.
Ten kdo o tom neco vi...odpovědět 
   Re: kto je blby, tomu HS nepomoze15:40:49 22.01.2004
Samozřejmě máš pravdu, moc lidí, vč. členů HS toto vybavení nemá (je drahé) a ani si ho proto nevypůjčí. Kdy se tato situace změní, těžko odhadnout. Vodáky většinou už taky nenapadne do těžké vody vlézt bez helmy, vesty atd. Jak je to u potápěčů nevím, jenom matně tuším, že u nich jsou pravidla mnohem tvrdší a vymahatelná, stejně tak u dobrodruhů na různých létajících strojích. Tak asi i budou muset časem svoje pravidla, pod hrozbou restrikcí, dodržovat i lezci, lyžaři, bikeři atd. Asi je to jediná možná cesta.
PeSodpovědět 
    Re: kto je blby, tomu HS nepomoze20:14:32 05.02.2004
Potapeci maji veskera pravidla pouze doporucena, s vyjimkou zakonu, ktere reguluji pristup do urcitych mist bud kvuli archeologickym nalezistim nebo ochrane prirody a da se tedy rict, ze jejich dodrzovani vymahatelne neni. Blbec si tedy muze delat co chce stejne jako kdekoli jinde. Jen ty nasledky nejsou zdaleka tak rychle jako lavina. Proto se vetsina tech pravidel drzi sec muze a jeste to mnohdy nestaci.
Jista skupina tvrdi: Nepotapej se se "stroky", nepotapej se se "stroky", nepotapej se se "stroky", nebo te dostanou. "Strok"em budiz chapan vsehoznaly a suverenni strelec.
michalodpovědět 
   Re: kto je blby, tomu HS nepomoze17:03:11 22.01.2004
Samozřejmě máš pravdu, moc lidí, vč. členů HS toto vybavení nemá (je drahé) a ani si ho proto nevypůjčí. Kdy se tato situace změní, těžko odhadnout. Vodáky většinou už taky nenapadne do těžké vody vlézt bez helmy, vesty atd. Jak je to u potápěčů nevím, jenom matně tuším, že u nich jsou pravidla mnohem tvrdší a vymahatelná, stejně tak u dobrodruhů na různých létajících strojích. Tak asi i budou muset časem svoje pravidla, pod hrozbou restrikcí, dodržovat i lezci, lyžaři, bikeři atd. Asi je to jediná možná cesta.
PeSodpovědět 
    Re: kto je blby, tomu HS nepomoze08:10:16 23.01.2004
Nevím jak chceš zavést restrikce pro lezce...Dle mého názoru je to pitomost. Můžeš říci že na tvé stěně se nesmí lézt bez přilby apod. Ale když mě za to někdo bude chtít vyhodit ze skal(nedej bože pokutovat) tak se mu asi vysměju. To samé platí o lopatě v horách - chápu že je to důležité, ale nikdy bych si netroufl zavést restrikce - čekal bych že dostanu přez hubu:-)
BBodpovědět 
     Re: kto je blby, tomu HS nepomoze08:41:56 23.01.2004
Hele nebudu rozvadet tento pripad nebot nemam konkretni informace, svuj nazor jsem napsal nize.
Ale ted budu hovorit obecne. V zapadni evrope na skialpovou turu nikdo nevleze pokud nema zakladni vybaveni v podobě kvalitni obecne vybavy (obleceni, atp.) a nasledne specialni vybavy coz jsou piepsy, lopata, sonda, lekarna. V pripade ze nekam navic jdu jako instruktor, tak by nemělo přicházet v úvahu že nejsem odpovídajícím vybavením vybaven. Takže od letoška v tom batohu nosím už i sondu, prostě rok, roku toho člověk ví víc a snaží se víc připravit.
proto zopakuji poučení z chyb druhých méně bolí a prachy budou, my nebudem.
V Brně se pípáky dajhí vypůjčit v U100 stejně jako i celá skialp výbava, také se dají vypůjčit v SUN sportu. Zakoupit je můžete tamtéž nebo i v HUdy, nebo Elias na Josefské.
Prachy budou, my ne!!!!
Radek
zobanodpovědět 
     Re: kto je blby, tomu HS nepomoze09:27:59 23.01.2004
Restrikce...Díky své nakřáplé hlavě, lezu i na písku s helmou. Češi mi někteří odpustí, jiní ne, ale samozřejmě mají své elegantní šátky. Jsou to většinou absolventi povinných kurzů, školení a kontrolovaní . Občas vidím někoho s přilbou, ale ten většinou mluví cizojazyčně. Je to posel z krajin, kde se každý vzdělává a leze na vlastní zodpovědnost. V horách nemlich to samé (co do porovnání). Občas jsem dělal takový test. viděl-li jsem potenciálního sebevraha mluvícího německy, šel jsem si zjistit, je-li z DDR. Bez výjimky byl! A ty hlídali setsakra fest!
Víš-li, že ty sám jsi zodpovědný za sebe a své kamarády, tak se podle toho chováš. Kontrolovaní se chovají jak hlídaná děvenka poprvé z dosahu rodičů. V jejím případě otrava alkoholem a otěhotnění, v případě našem-průser.

P.S. Kto je blbý tomu HS nepomože. To se dá číst dvěma způsoby!?! Nechceš tam doplnit „ani“???
Jan Pušodpovědět 
      Re: kto je blby, tomu HS nepomoze - RESTRIKCE09:28:47 24.01.2004
Jo, restrikce pro lezce. I pro turisty. Tuny předpisů, to je ono. Moje představa: Na týhle hoře jsou povolený jen dvojčáky, jednoduché lano jen v případě takovém a takovém. V této oblasti nesmíš bez lopaty. Minimální povolená délka lavinovky pro severní úbočí této hory je x metrů, povolené barvy jsou: .... . Povolení pro free sólo v této oblasti se uděluje tam a tam, pokud prokážete vylezení cesty o dva stupně vyšší style OS nebo dvou cest FS nebo deseti cest RP. Běžkař v této oblasti musí mít žďárák...

Nejsem proti lopatám, žárákům, přilbám (všechno nosím) ani proti pípákům (jak rozpočet dovolí)jenom si myslím, že nemá cenu někomu nařizovat, jak to má dělat.

Nejdůležitější vybavení je stejně mozek. Pokud se na to zapomene, je to horší než vypnutý pípák nebo přilba na báglu. Tím nechci říci, že kdo myslí, nic se mu nestane,ale šance jsou zjevně diametrálně odlišné.
Lawodgeodpovědět 

 Vymazat!!!14:16:15 22.01.2004
Zadam redakci o vymazani tohoto clanku, je puvodem z konference Montany a autor si nepral jeji sireni, coz nekterym lidem evidentne uniklo (resp. to vymazali).
Adecebaodpovědět 
 Re: Vymazat!!!14:42:36 22.01.2004
Jojo, vymazte prosim tento clanek
Dalsiodpovědět 

 Zadost o vymazani clanku14:22:35 22.01.2004
Pripojuji se k Abecede, nejenom, ze puvodni zapis by urcen pro ucastniky Konference Montana, a i z tama byl brzy stazen, stacil ho mezitim nektery "dobrak" poslat do Blesku, kde si ho vhodnym zpusobem upravili...
http://www.blesk.cz/Clanek39231.htm

A nakonec ho nejaky idiot stahnul z Blesku, a dal tady...
Ten kdo o tom neco vi...odpovědět 
 Re: Zadost o vymazani clanku14:40:32 22.01.2004
Znáš přísloví "Mluviti stříbro, mlčeti zlato" ? Copak Čihák netuší, že to co napíše do nějaké otevřené, nezabezpečené konference, se stává okamžitě vlastně veřejně přístupné každému? Googlem dneska najdeš skoro všecho co tě jenom zajímá. Důvěrná sdělení kamarádům taky nepíšu do inzertních rubrik novin. Upřímně řečeno, já bych to takto neventiloval. Bohužel džina z láhve vypustil on. Moc bych se nedivil, kdyby potom skočila TV NOVA a natočila o tom "akční reportáž". A když už "o tom něco víš", tak co si Blesk vymyslel, nebo překroutil?
PeSodpovědět 
  Re: Zadost o vymazani clanku14:50:50 22.01.2004
To nic nemeni na faktu, ze ten nepodepsany utvar vznikly cut&paste z Blesku a vymazanim slova Blesk by mel z Lezce zmizet. Kdyztak at je tu odkaz.
jkodpovědět 
  Re: Zadost o vymazani clanku14:59:36 22.01.2004
zlatá slova. když nechceš, aby se o tobě mluvilo, tak mlč. taky už nikdy neudělám tu chybu že v případě pár odřenin v našem oddíle o tom něco rádobypoučnýho někam napíšu. držet hubu, nevysvětlovat, neobhajovat se, dělat mrtvýho brouka a za pár dnů nikdo nic neví a nikoho to nezajímá.
Lukas B.odpovědět 
  Re: Zadost o vymazani clanku - nekorektnost15:32:09 22.01.2004
Nekorektní je nepodepsaný autor tohoto článku na Lezci, který zde necitoval zdroj. Stejně nekorektní byl i zdroj (Blesk), který rovněž zdroj necitoval, navíc text uveřejnil navzdory výslovné prosbě v původním textu uvedené, aby nebyl použit médii.

A několik poznámek k věci samotné: Nevíme, kde přesně, a za jakých okolností, se lavina odtrhla. Je vysoce pravděpodobné, že si ji na sebe strhli sami. Přesto však ze všeho co se mi dosud podařilo zjistit vyplývá, že se může jednat o dost poučný případ. S největší pravděpodobností šli hřebenovku. Ano, tu hřebenovku, která bývá trochu mylně považována za bezpečnou srandičku či vejšlap vhodný pro mateřskou školku. Uvedenou hřebenovku znám, celá léta jsem ji používal pro výcvik nováčků (v poslední době, vzhledem k zákazu ze strany NP jezdíme do Alp), takže vím, kolikrát jsme ji nedošli či z ní pro blbé podmínky, nebo proto, že jsem čuchal průser, zdrhli. Problémem je, že k čuchání průseru jsou přecijenom zapotřebí alespoň nějaké zkušenosti. A z hřebene, který je v obecném povědomí zapsán jako bezpečný, se přece neutíká.
Mám pocit, že ti nešťastníci do Parichvostu nescházeli (to by ostatně byla opravdová volovina, je to snad nejznámější laviniště na celém Slovensku). Jen, podle mého názoru, nešli zcela přesně po hřebeni a musel se s nimi vysypat nějakej žlábek. To je nebezpečí, na které se obvykle dost málo upozorňuje. A na tom hřebeni lze opravdu potkat skupiny, které se cítí zcela v suchu a bezpečí. Podle mě se nějakých chyb opravdu museli dopustit (zřejmě malé rozestupy, nezajištění v exponovanějších úsecích, i když to bych jim nevyčítal, sám to chodím taky tak, nevím, zda měli cepíny – většinou lze podobnou situaci ubrzdit; pokud to tedy bylo ve žlábku a ujel s nimi prašánek – ten sice může vyvolat lavinu, člověk však může zůstat nad ní, a zda měli-li je uměli brzdit, atd.,).
V tuhle chvíli je k dispozici v otevřených zdrojích: tisková zpráva LZS, vyjádření HZS a na stránkách HSZ údaje o lavině samotné, vyjádření (resp. ukradenej text) jednoho z účastníků dotyčného výletu, který však přímo pád nebo alespoň iniciaci laviny neviděl. Poněkud nejasné je přesné místo, odkud lavina padala a nesedí mi časové údaje, ve kterých se zdroje dost rozchází. Vše ostatní jsou jenom dohady.
Byl bych vděčný za přesnější údaje. A hlavně bych ty lidi tolik neodsuzoval za to, co dělali nahoře. O tom totiž víme dost málo. Když už, můžeme se shodnout na tom, že sdělovali světu pitomosti v týdnu předcházejícím a nedbali dobře míněného varování. Otázku, jakou či jaké chyby vlastně udělali, bych ještě poodsunul.
A ještě maličkost: dle vyjádření HZS měli dobré vybavení. Nikde jsem se nedočetl, co obsahovalo. Měli či neměli pípáky? Měli cepíny? A dál: chtěli pokračovat v přechodu, nebo se vraceli? Proč? Přímo na místě nebylo počasí tak zlé, jak hlásala předpověď, jaký byl nahoře sníh?
Tomáš F.odpovědět 
   Re: Zadost o vymazani clanku - nekorektnost15:53:57 22.01.2004
Dík, Tomáši, že jsi schopný oddělit zrno od plev. Tvůj komentář je i v takto vyhroceném prostředí srozumitelný a věcný. Škoda, že P. Schubert si asi neudělá melouch v českých a slovenských horách, skalách a ledech. Třeba si časem přečtu od tebe... :-)))
Jan Pokornýodpovědět 
   Re: Zadost o vymazani clanku - nekorektnost17:30:07 22.01.2004
Plne souhlasim, jenom se tesim, az tady te spouste "mudrcu", kteri vzdy vse delaji spravne, nekdy "nahodou" ujede laviny, spadnou blbe pri canyoningu, ci necem jinem, se take neco stane, a ostatni se nad nimi budou "rozplyvat".

Neni to tak davno, co se podobne s prispenim vsech moznych slavnych medii rozebirala Kljucevskaja a smrtelny uraz na ni...
Ten kdo o tom neco vi...odpovědět 
   Re: Zadost o vymazani clanku - nekorektnost17:51:25 22.01.2004
Naprostej souhlas Tomáši.
Jan Pušodpovědět 
   Re: Zadost o vymazani clanku - nekorektnost18:14:14 22.01.2004
CAf, suhlasim. Ja som to nestihol precitat, napriek tomu ze som clenom konf. montany, mi to uz nedoslo.Povodny text by ma zaujimal len kvoli techn. info ( ako si uz spominal) - ako sa to stalo, analyza preco sa to utrhlo a pod. kedze tam bol, a ku vsetkemu by to bolo aj poucenie pre tych co do lavinoznych terenov chodia (ako ja, aj pri dvojke ti moze spadnut na hlavu daco).Mozno snad, ked sa ukludni ten humbuk okolo sa dozvieme viac.
btw. Je zaujimave, ked minuleho roku pri vycviku horskych vodcov vo velkej studenej si na hlavu pustili oni sami sneh,ziadne halo nebolo (pravda len zlomene daco bolo) a kupat v snehu som sa mohol aj ja, ale som lemra pomala tak som nestihal a videl len vysledok.
Lacoodpovědět 
    Re: Zadost o vymazani clanku - nekorektnost18:52:21 22.01.2004
Ano. Rozdíl mezi smrtí hrdiny a neomluvitelou chybou pitomce, není až tolik v tom CO ten onen udělal, jako v tom KDO to udělal...
Jan Pušodpovědět 
     Smrt hrdina vers. chyba pitomce?14:30:00 23.01.2004
Zasadne s tym nesuhlasim. Blbost zostane blbostou nech ju urobi hocikto, pozitivnejsia interpretacia je kazdeho individualna dezinformacia. Pri "hrdinovi" moze sluzit pruser sluzit max. ako "didakticky" velmi dobry odstrasujuci priklad. Kazdy sme len clovek.
Marekodpovědět 
      Re: Smrt hrdina vers. chyba pitomce?00:35:44 24.01.2004
To byla ironie. Chtěl jsem tím říci v podstatě to, co říkáš. Tedy že chyby dělají (alespoň to tak vypadá) všichni (i když někteří opravdu dost, žel až dost veliké). A že se asi není dobré utěšovat tím, že já jsem v bezpečí, protože nejsem vůl.
Tuhle konkrétní věc nehodnotím vůbec. Nevím o ní dost, nevím o nic o těch klukách a ani se necítím na nějaký fundované hodnocení. To nechám odborníkům. Hore Zdar!
Jan Pušodpovědět 
    Re: Zadost o vymazani clanku - nekorektnost19:13:53 22.01.2004
Původním text je v archivu montany. Nic víc technického v něm není, citace v Blesku je v podstatě přesná.
jkodpovědět 
   Re: Zadost o vymazani clanku - nekorektnost23:08:51 22.01.2004
Pípáky neměli. Viz zde
http://www.sme.sk/clanok-1235745.html

Jinak je tam další verze (dez)informací o čase, podle tohoto novináře lavina spadla krátce po 14. hodině, horská služba okamžitě (?) spustila záchranou akci, údajně ve velmi zlém počasí 25 lidí s pěti psy hodinu a půl hledalo, než našlo první oběť. Stručně řečeno zpráva kvalit Rádia Jerevan.

Ale informaci o pípácích snad cituje, tak je to snad pravda.
jkodpovědět 
    Re: Zadost o vymazani clanku - nekorektnost10:46:40 23.01.2004
Tak tenhle článek jsem si taky našel. Jen tu informaci o pípácích jsem, pohříchu, přehlédl. Asi jsem se moc soustředil na ten guláš v časových údajích.

Přidávám odkazy:
17.1.2004; Smrt dvou českých turistů v lavině; Západné Tatry
http://zpravy.idnes.cz/zahranicni.asp?r=zahranicni&c=A040117_201002_zahranicni_jkl
17.1.2004;
http://spravy.pravda.sk/sk_ckronika.asp?r=sk_ckronika&c=A040117_193826_sk_ckronika_p03
17.1.2004;
http://www.sme.sk/clanok.asp?cl=1235029
17.1.2004;
http://www.sme.sk/clanok.asp?cl=1235051
17.1.2004;
http://lidovky.centrum.cz/clanek.phtml?id=231068
17.1.2004
http://lidovky.centrum.cz/clanek.phtml?id=231077
17.1.2004
http://www.ceskenoviny.cz/svet/index_view.php?id=45745
17.1.2004;
http://www.czech-tv.cz/news/clanek.php?id=141624
17.1.2004;
http://www.novinky.cz/02/37/84.html
18.1.2004;
http://www.ceskenoviny.cz/index_view.php?id=45837
18.1.2004;
http://www.ceskenoviny.cz/svet/index_view.php?id=45837
18.1.2004;
http://lidovky.centrum.cz/clanek.phtml?id=231133
18.1.2004;
http://lidovky.centrum.cz/clanek.phtml?id=231145
18.1.2004;
http://www.rozhlas.cz/izurnal/zahranici/_zprava/101449
18.1.2004;
http://www.nova.cz/tvarchiv/ (18.1.2004; Smrt pod lavinou)
18.1.2004;
http://www.czech-tv.cz/news/clanek.php?id=141694
18.1.2004;
http://www.czech-tv.cz/news/clanek.php?id=141685
18.1.2004;
http://zpravy.idnes.cz/zahranicni.asp?r=zahranicni&c=A040118_190439_zahranicni_lkr&t=A040118_190439_zahranicni_lkr&r2=zahranicni
18.1.2004;
http://www.lezec.cz/clanek.php?key=2755&lim=0&==&caut=#koment
19.1.2004;
http://lidovky.centrum.cz/clanek.phtml?id=231248
19.1.2004;
http://lidovky.centrum.cz/clanek.phtml?id=231398
19.1.2004;
http://www.mojenoviny.cz/zahranici/lavina040119.html
19.1.2004;
http://www.natur.cuni.cz/~listserv/montana/montana.200401/msg00028.html
19.1.2004;
http://www.natur.cuni.cz/~listserv/montana/montana.200401/
19.1.2004;
http://cestovanie.sme.sk/clanok.asp?cl=1235848
19.1.2004;
http://www.sportovninoviny.cz/index_view.php?id=45980
19.1.2004;
http://sport.idnes.cz/sporty.asp?r=sporty&c=A040119_171745_sporty_ruz&t=A040119_171745_sporty_ruz&r2=sporty
19.1.2004;
http://www.tystránkycotunemajrádiakdyžsenanědáodkazlezectoneberecojsouokopcíchaudolich.cz/vypsat.php?id=1341
19.1.2004;
http://www.czech-tv.cz/news/clanek.php?id=141774
20.1.2004;
http://www.sportovninoviny.cz/horolezectvi/index_view.php?id=46146
21.1.2004;
http://www.blesk.cz/Clanek39231.htm
21.1.2004;
http://www.hzs.sk/index.php?lang=sk&site=news&p=idnews:6
22.1.2004;
http://www.lezec.cz/clanek.php?key=2775&lim=0&==&caut=&cser=&ctem=&nser=&ntem=
Tomáš F.odpovědět 
   Konečně stanovisko09:14:38 24.01.2004
Tleskám názoru, že pokud nevím, co se tam stalo, měl bych se chovat opatrně a zkusit oddělit příčiny neštěstí od jejich výroků před tím. Hřebenovku v zimě neznám, takže jsem se tím sám nechtěl příliš zabývat.
Lawodgeodpovědět 
 Re: Zadost o vymazani clanku14:44:11 22.01.2004
múzes tak akorát jenom žádat, a ja sem tenhle článek čet na více stránkách ne jenom v blesku, proste je to venku, tak se neposer
odpovědět 

 výstraha15:14:30 22.01.2004
A co je na tom tak závadnýho, že se to nesmí nikam šířit? Že Čihák & spol. tam nebyli náhodou, ale že šli do laviny schválně, aby si to zkusili? No tak jo, jsou blbí a odsrali si to. Výstraha a poučení pro ostatní. Jen ať se to dozví co nejvíc podobných lidí.
odpovědět 
 výstraha17:49:41 22.01.2004
Je az s podivem, kolik z vas se tu vyslovuje k nestesti tech dvou, at za to dotycni mohou, ci nemohou sami a nejste schopni se pod svoje prispevky podepsat - vyjma Franty F. a Prochazky. To je demokracie jak za Gustava.
Rendaodpovědět 
  oprava17:51:24 22.01.2004
J. Pokorneho, ne Prochazky ;o)
Rendaodpovědět 
  Re: výstraha16:53:42 23.01.2004
Tvoj podpis "Renda" je pre mna to iste, ako keby pod Tvojim prispevkom ani podpis nebol. Tak nekritizuj ostatnych, ked to robis rovnako.
Dalsi anonymodpovědět 
   výstraha12:20:38 24.01.2004
Ty prihlouply anonyme, jak muzes nekoho kritizovat a sam se dopoustet kritizovaneho. To udela jen clovek, ktery si nevidi do ust. Pokud te to uspokoji, mas na me plnou adresu trvaleho bydliste. Muzes mi napsat. Rodice mi korespondenci predaji. Ale nemyslim si, ze je zase tak dulezite vedet, jak se kdo obcansky jmenuje. Kdybys napsal aspon svuj nickname, byl bych v klidu. BLBE !!!
René Rumlena, Husova 990/7, Chodov 35735odpovědět 
    Re: výstraha12:41:44 26.01.2004
nick mas, spokojnost je namieste? zmier sa s anonymitou internetovych diskusii.
blbodpovědět 
    este doplnenie12:44:57 26.01.2004
ked uz dochadzaju argumenty v diskusiach, vzdy (a zasadne) sa poukaze na tych zlych a priblblych anonymov. to, ci budes respektovat ich nazor a kritiku, je na tebe.
blbodpovědět 
     Re: este doplnenie13:39:23 26.01.2004
Slušný člověk se pod svůj názor podepíše. Pravda -
nikdy není jisté, že uvedené jméno je pravé, ale aspoň to tak vypadá. Nevím, proč bychom se měli smiřovat s anonymitou jakýchkoli diskusí! Pak se,
anonymové všech zemí, smiřte vy s tím, že se na
vás každej vy... - pardón, chtěl jsem říct, že váš názor nebude brán v potaz.
Václav Širl (zcela reálný v prostoru i čase)
Václav Širlodpovědět 
     Re: este doplnenie23:10:09 26.01.2004
Anonym a názor? To nejde. Názor je projev konkrétního jedince. Anonym je výkřik z davu a dav nemůže mít názor.
Jan Puš-též stále zůstavající konkrétním.
Honza Pušodpovědět 
       este doplnenie16:47:55 27.01.2004
...jeste se vratim k tve formuli, ze podpis pod prispevkem jeste nemusi nutne znamenat, ze ma prispevatel k nicku, ci jmenu nejaky vztah. Kdybysme vsichni dopredu uvazovali takto cerne a predpokldali, ze nam druha strana nutne musi lhat, to by teda bylo. Jestli to takhle pujde dal, tesim se jiz ted na svetle zitrky. Lidem chybi spetka alespon te primarni slusnosti... Dale se jiz k tomuto tematu nebudu vyjadrovat, slusni se podepisi, zbytek ( napsal bych at si dela co chce, pisu: at se takovych debat a dialogu prosim radeji vubec nezucastni )
R. Rumlena, Husova 990/7, Chodov 357 35 Czech Republicodpovědět 

 Cerstve info z tater19:38:06 22.01.2004
Zrovna dneska jsme skoncili kurz zimni VHT studentu FSpS MU Brno v Tatrach.
Hned prvni den probehl test stability snehu klouzavym blokem, stejne jako vsechny dny nasledujici.
V pondeli bylo lavinove nebezpeci stupen 3 a tusim ze tomu tak bylo i minuly tyden v Rohacich.
Nevim na jeke expozici svahu se prihoda udala, ale v pondeli bylo na zvazeni vstupovat ve vetsi skupine na svahy pres 35 stupnu.
Pri vyraznem poskoceni s lyzemi se blok trhal na jednoprstové lamele cca 0,5 m hluboko na J svahu.
Takze jestli za takove situace nekdo vleze do Parichvostu, ktery je vyhlaseny prave lavinovou situaci...
Nemam prilis komentar.
radek
zobanodpovědět 
 Upresneni19:44:45 22.01.2004
Test klouzavým blokem je to, čemu se anglicky říká rutschblock?
jkodpovědět 
  Upresneni22:44:53 22.01.2004
Rutschblock je sice nemecky, ale je to vyznamove ono ;o)
rendaodpovědět 
 Re: Cerstve info z tater10:32:02 23.01.2004
Radku, zase soudíš, podle mého názoru, poněkud unáhleně. Pokud vím, tak do Parichvostu nelezli. Do Parchvostu je šoupnul ten zkurveně rozjetej vlak.
Jinak dík za popis. V Záp. Tatrách to nemohlo být o mnoho jiné. Celkem to dokresluje situaci.
Tomáš F.odpovědět 

 Jak to videl zachranar11:53:49 23.01.2004
http://www.sme.sk/clanok.asp?cl=1239628
tomasodpovědět 
 Re: Jak to videl zachranar12:41:47 23.01.2004
Z toho celkem jasně plyne, že nesestupovali přímo dolinou, ale teprve je tam smetla lavina. (Jak odhadoval T.F.)

Sestupovali ve vlastních stopách
- to by za bezpečné pokládal asi skoro každý. Možná při sestupu svah víc zatížili (dopady).
- utrhnout se to mohlo už cestou nahoru

Informace o sklonu svahu v místě odtrhu a výsledky případného dodatečného testu stability zatím nikde nebyly.

Přežití po zasypání - v tom ohledu to byl typický případ
- jediná dobrá šance zůstat naživu je viditelná stopa na povrchu
(- horší jsou pípáky a hledání nezasypaným zbytkem skupiny (tak 1:1))
- horská služba v případě lavin nachází mrtvoly

V čem spočívalo dobré vybavení se nepíše.
- asi lopatka?

Skupina měla několik mobilních telefonů. Je možné, že mobil měli i zasypaní. Zasypaný (i vypnutý) mobil se dá lokalizovat stejným přístrojem, jako Recco destičky, drahé vyhledávací zařízení však HZS/LZS bohužel nemá.

jkodpovědět 
  Re: Jak to videl zachranar13:01:09 23.01.2004
Jo, to je zajímavej odkaz. Trochu to věc vysvětluje.

K těm vyhledávačům schponejch zachytit i vypnutej mobil: někde jsem četl, že se montují do vrtulníků v Alpách. Víc o nich nevím. Takže je otázka zda jsou tak drahé, že je slovenská HZS nemá, nebo zdajsou tak veliké, že s nimi nelze pracovat na samotném laviništi a pouze z ptáka lze přibližně lokalizovat polohu. Víte o tom někdo víc?
Tomáš F.odpovědět 
   Re: Jak to videl zachranar17:44:31 23.01.2004
Technicky je to docela malé, na stránkách RECCO jsou fotky ručního přístroje. Pokud to signál chytí, tak bych odhadoval, že se poloha dá lokalizovat líp než s pípákem.

Se spíš divím že to má dostatečný dosah k použití na vrtulníku, kde je ještě určitě dost rušení.

Proč to není rozšířené - odhaduju cenu. Kolik stojí RECCO detektor nevím, ale fyzikálně je to +-totéž jako NLJD používané k vyhledávání štěnic a ty stojí např. 15000-20000$

jkodpovědět 
    Re: Jak to videl zachranar22:00:48 25.01.2004
Dotaz: uz jsi nekdy hledal s pipakem? Na zaklade ceho si myslis, ze vyhledat desticky Recco, ktere jsou nalepene na botach nebo nasite v rukavech bund je snadnejsi nez s pipakem
Ten kdo o tom neco vi...odpovědět 
     Re: Jak to videl zachranar22:46:56 25.01.2004
Cvičně ano, naostro naštěstí ne :-)
Proč myslím že hledání s RECCO je snazší?

Pípaky fungují na frekvenci 457kHz, to znamená hodně dlouhé vlny, to znamená že hledáš tak, že měníš polohu svého dipólu, najdeš maximum (směr maxima obecně nesouvisí se směrem k druhé anténě), sleduješ čáru max. intenzity... (tzv. siločáru - pípáky ale nejsou magnety, takže označení je to nesprávné). + problémy s nalezením přesného místa (falešná maxima při hlubokém zasypání). Atd... jestli si zkoušel hledání několika zasypaných, uznáš, že to není trviální.

Oproti tomu RECCO/NLJD pracují na ~0.9MHz/1.8GHz. Takové vlny se šíří v podstatě přímo. Detektor má směrovou anténu, signál je nejsilnější ve směru přímo k zasypanému. Asi jako bys hledal baterkou odrazku. Včetně toho problému, že odrazku můžeš zastínit tělem.

Problém (zvlášť u "odrazek" které na to nejsou specielně navržené, jako třeba mobil nebo digitální foťák) může být signál chytit, proto sem napsal "pokud se signál zachytí." Prakticky jsem to zařízení v ruce neměl, takže jaký dosah/průnik sněhem to má s RECCO odrazkou a s mobilem nevím.
jkodpovědět 
      Re: Jak to videl zachranar12:26:01 26.01.2004
Hledani vice zasypanych byl problem u starsich pipaku, ted uz je to snadnejsi. S Ortovox M2 +/- 20 cm. Ad Recco, jak se s tim hleda? Posli email, mam nejaky instruktazni film k tomuto... prakticka pouzitelnost pri skialpu 0, pro freeride u sjezdovek za hezkeho pocasi to dobre je...
Ten kdo o tom neco vi...odpovědět 
      Re: Jak to videl zachranar13:31:13 26.01.2004
Hledani vice zasypanych byl problem u starsich pipaku, ted uz je to snadnejsi. S Ortovox M2 +/- 20 cm. Ad Recco, jak se s tim hleda? Posli email, mam nejaky instruktazni film k tomuto... prakticka pouzitelnost pri skialpu 0, pro freeride u sjezdovek za hezkeho pocasi to dobre je...
Ten kdo o tom neco vi...odpovědět 
   Re: Jak to videl zachranar18:25:56 23.01.2004
Kolik ten lokalizátor recco destiček stojí nevim, ale na kurzu instruktorů nám říkali že váží asi tak dvacet kilo, takže se s tim nikdo netahá.
Kodlodpovědět 
    Re: Jak to videl zachranar21:58:46 25.01.2004
1,6 kg, cena USD 5000
Ten kdo o tom neco vi...odpovědět 
   Re: Jak to videl zachranar22:02:45 25.01.2004
Ad Recco a slovenska HZS, na co by jim to bylo? Par stredisek v Evrope a ve svete, kde muzete (a v jejich okoli) lyzovat vybaveni Recco je na www.recco.cz. Zabavna diskuze na tema Recco versus pipaky, apod. kdysi probehla na skinet.cz
Ten kdo o tom neco vi...odpovědět 
 Re: Jak to videl zachranar12:46:56 23.01.2004
A ještě je dobrá zpráva, že horská půjčuje pípáky. To sem netušil, navíc za uvedené dumpingové ceny :)
jkodpovědět 
  Re: Jak to videl zachranar13:51:21 23.01.2004
V osudnou sobotu jsme byli s vedomim vyhlaseneho 3sln na skialpech v Salatinske doline (tak 4km od mista nestesti, samozrejme druha strana hrebene). Fakta: viditelnost 50m, snezeni, narazovy vitr, Nivo test 34, trhliny ve snehu - jedna mi lupla primo pod lyzemi v prvnim prudsim stoupani na horni morene, vykopali jsme norskou sondu (sv expozice svahu) - dost nestabilni horni asi pulmetrova deska. Zaver: idealni podminky na pekny pruser - sli jsme se i s pipaky, sondami a lopatkami projit k Tatliakovu jazierku. O horskou bych se v tomhle pripade fakt neotiral.
mazanodpovědět 
  Re: Jak to videl zachranar13:57:25 23.01.2004
V osudnou sobotu jsme byli s vedomim vyhlaseneho 3sln na skialpech v Salatinske doline (tak 4km od mista nestesti, samozrejme druha strana hrebene). Fakta: viditelnost 50m, snezeni, narazovy vitr, Nivo test 34, trhliny ve snehu - jedna mi lupla primo pod lyzemi v prvnim prudsim stoupani na horni morene, vykopali jsme norskou sondu (sv expozice svahu) - dost nestabilni horni asi pulmetrova deska. Zaver: idealni podminky na pekny pruser - sli jsme se i s pipaky, sondami a lopatkami projit k Tatliakovu jazierku. O horskou bych se v tomhle pripade fakt neotiral.
mazanodpovědět 

 jen tak by the way...23:47:05 26.01.2004
uff...nevim co se stalo,dozvedela jsem se to se to az o vikendu protoze jsem prave za polarnim kruhem v oblasti co finsky znamena - Miluju hory.To je parada,jak vy-my v Cechach rozumime a dokazeme rozebrat uplne vsechno...po...moc vam moji mily preju aby jste nezazily ten pocit,kdy vam kamarad,znamy,nekdo z rodiny odjede do hor a uz se z nich nikdy nevrati!!!Honzuv skoro az americky usmev a ten celodenni nadseny vyraz v obliceji uz nikdy neuvidim a sakra me to stve!At to bylo jak bylo,uz...rika se dobry horak,stary horak...stastne starnuti,stastne navraty...jsme jenom lidi!Delame chyby,ale obas si pani mudrcove tam nahore vzpomente,ze vas tam dole mozna nekdo ceka!
Janaodpovědět 
 Re: jen tak by the way...09:10:36 27.01.2004
Bohužel Tvůj současný pocit znám. Zažil jsem podobné ztráty. A také vím, že Ti asi, krom frází není co říci, ačkoli bych chtěl!
No a chytrý? Jo chytrý jsme všichni hrozně moc! My jsme přeci nejchytřejší a my bychom nikdy...
Tak Ahoj! Honza.
Honza Pušodpovědět 
  nekonečný morál15:33:51 29.01.2004
Nekonečný morál opřený o totální neznalost je ruská ruleta s 5ti náboji ze 6ti. I kdyby to vyšlo, je to stále jen akce na pi..
Nevyšlo to ale, tak tedy spěte nerušeně na věčnosti a hlašte v nebeským báru, asi to stálo za to. Pýcha, arogance a hrdost často přechází pád. Lepší je odvaha opřená o respekt a pokoru.
Tohle nebyl morál.
Slami
PS Pozůstalým upřimnou soustrast
slamodpovědět 
  Re: jen tak by the way...16:46:40 29.01.2004
Nikdy to není lehké. Párkrát se mi to stalo. A jse vděčnej, že jsem potom nemusel číst podobné diskuse. Přeju Ti hodne síly.
Tomáš F.odpovědět 

 Foto dne:
Děčínský Sněžník - Skalní město…. 6C
Skalní město 6C
 Databáze cest:
Všechny cesty (179365)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
El Col-leccionista 7a+ Siurana
Roby Legend 8c La Gola
Geografia 7c Ulassai
Resta Way 7c+/8a La Gola
African Reggae Plus 8a+ La Gola
Nově komentované:
Příště To Zalepím :) 7C+/8A Tisá - Modřín
Paradisi Musulmani 6b+ Jerzu
Tesoro Mio 7+ Geyikbayiri
Absinth 9- Geyikbayiri
Confetto ... 6c+/7a Massone

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... | Re: Slanění z nýtu | Re: Chýba SERENE |

 Nové komentáře:
Re: Gratulacia | Gratulacia | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta | Re: Cesta | Re: Cesta | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (49)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (19)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)
Marjan (4)

 Nově v inzerci:
Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko | boulder pytel EVOLV | 2X Simond Piranha |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 352 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 308 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 280 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 277 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 249 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.