Registrace   |   Blbá cesta, blbá! Chyty tu nejsou, jištění je blbý. Nejsem přece nějakej blbej lezec abych jí lez.

Perly východu - vhled do knihy
Vyšel průvodce Adršpach I.
Nová dětská kniha o světové top lezkyni Janje Garnbret

Boulder Open Air (08.06)
Olympijská kvalifikace Budapešť (20.06)
SP Innsbruck (26.06)

3.Konečný 10750
2.Rojko 6917

MČR obtížnost (01.06)
ČP obtížnost Praha (18.05)
Olympijská kvalifikace Šanghaj (16.05)

Demarkační 10+

Ing. Jan Zavadil - PROFITSPORT - Plzeň

Go West, young boy!

Díl první

Amerika, Utah, Indian Creek. Spáry, trhliny, širočiny. Všechno to, čemu jsem se dřív doma při lezení vyhýbal, mě o otáčku spirály času dohání tady ve Velké zemi.

Výlet se kterým jsem dobrovolně souhlasil na první našlápnutí, mě staví zase do role začátečníka... A pak že člověka už nic nepřekvapí...

U ohně v Ádru po dostatku kvalitního Merlotu mám sice tendence odkývat kdecjakou ujetou akci, ale zaletět si do Améru, vynechat Yosemity i všechny populární skalky na západě a věnovat se sebemrskačství ve spárách, se nedá rozhodně svádět jen na nedostatek pozornosti. Nojo, ale zkuste odmítnout blondýnu (tak moje Kateřina říká Šatavisovi) a odolat svodům tohohle výletu po roce abstinenčních příznaků od poslední akce v Jordánsku. Rodinnej život s dvěma malejma kouskama doma je taky hezká věc, ale geny jsou geny a písek ze skal už je zadřenej hluboko pod kůží...

foto by © Pavel Jonák, Vašek Šatava

Takže se kolotoč jako tolikrát předtím znova roztáčí, letenky, půjčovna aut, myšlenky kolik toho ještě člověk stihne do odjezdu v tréningu... a jako už tolikrát poslední měsíc si na stěně ani neškrtnu, protože práce sice není zajíc, ale když je, tak se prostě nedá uhnout. Takže aspoň útěcha, jak nadprůměrně jsem letos v létě spároval v Ádru (to se přece nezapomíná) - kalendář se protočí v otáčkách závodního auta a už frčíme na letadlo do Mnichova. Tři boží týdny začínají!

Tlustá kára z půjčovny v Las Vegas a my nevyspalí s časovým posuvem za krkem krájíme nocí první míle směr Moab v Utahu. Protože na nás čeká Supercrack... TEN Supercrack!

Indian Creek Canyon – láska na druhej pohled

Nojo, co na začátek napsat o pramáti spárovýho lezení v Americe... Neználek na Měsíci je asi tak podobně v obraze jako my s představou z internetu o co tady při lezení vlastně půjde. Česká spárová škola je úplně jiná muzika, protože u nás má písek na rozdíl od místního tření a to je jak teď už vím hodně podstatná změna. Tady jsou bandasky jak konve a bolest nohou v lezečkách protékajících rovnoběžnou spárou neúprosná realita všech cest a klasifikace na tom nic nemění.

foto by © Pavel Jonák, Vašek Šatava

Lezení je bitka ať jde o 5.12 nebo 5.9, takže prvních pár dní je pro všechny pěkná soda. Ono se doma u průvodce pěkně říká, že si dáš jištění na pohodu, kde chceš, ale realita je tak nějak trochu jinde..) Trefit v prekérním místě správnou velikost friendu na první pokus vyžaduje taky trochu praxe, a co si budeme povídat, padat do tohohle udělátka je taky trochu jiná liga. Standardně si jako už tolikrát hned na začátku cuknu záda a jsem rád, že jsem rád. Ze skal se večer ploužíme, jako by nás pojezdil parní válec, ale stojí to za to. Secsakra to stojí za to!

K místnímu lezení je potřeba přistupovat zhruba jako ve vtipu o medvědovi -
Sedí vrabec na větvi a kouká s otevřeným zobákem na orla, jak letí střemhlav do soutěsky, dole nad zemí to vybere a letí dál jakoby nic... Poslouchej orle, jak ty to děláš? No normálka, odvětí orel, dole roztáhneš křídla, zabereš a je to... no... ale taky to musíš mít tak trochu v piči... Vrabec za chvíli letí dolů a frnk, dole to vybere, že medvěd co sedí na útesu kouká s otevřenou hubou.
Hele, voe, brabče, jak tohle dokážeš?? No, skočíš do toho, dole roztáhneš křídla, zabereš a je to...no, akorát to musíš mít tak trochu v piči. Za pár sekund už sviští medvěd po hlavě do soutěsky, vrabčák sedí na větvi, uznale přikyvuje a říká: No, medvěde, tak ty to teda musíš mít hodně v piči...

Zdomácnět v materiálu a stát se medvědem trvá první tři dny za který stíháme dát spoustu klasik s papírově legrační klasifikací kolem 5.10, pod kterýma se ale klepou kolena při pohledu vzhůru posvátnou hrůzou. Supercrack, Incredible Crack, Gorila , všechno doteky historie amerického lezení. Ono se v sedmdesátých letech když to tady začalo, ještě s klasifikací asi dost šetřilo...

Propracováváme se v klase pracně na 5.12ky stylem Onsight nebo bum, protože vzhledem k množství pecek okolo by byl další pokus ve stejné cestě plýtvání časem. V dalších dnech zjišťujeme že Creek není jen masiv Supercracku a že je toho tady všude na několik životů a my máme jeden tejden...
Večerní západy slunce v  Super Bowl (zdejší free kemp) jsou touhle podzimní dobou už kolem půl sedmé, vaření večeře většinou už za tmy, pak chvíle u ohně s kalifornským červeným který na chvíli uvolní ztuhlost, ale většinou do spacáku o dost dřív, než se na dovče sluší. Ranní námraza a okamžitě pichlavý slunko při vaření kafe, pohoda u snídaně a fronta plná známých ksichtů na jedinej věčně obsazenej suchej hajzl a zase znova do skal. Je to jak z pohádky od Wericha – lom, hospoda, lom, hospoda...

Když už se člověk orosí už jen při představě cpaní věčně omačkaných nohou do lezeček a podívá se s leknutím na svoje ruce, je potřeba vyhlásit pauzu. Z údolí je to do nejbližší civilizace dobrých 50 mil, takže každá záminka je vhodná na doplnění vody, zásob jídla a wifiny v Moabu. Kousek vedle je národní park Archees , takže naleštit objektivy do Canonu, a hurá na výlet. Kombinace super přírody a davů amíků okolo. Parádní skalní mosty všude kolem nás dostávají, jak od pohledu tak fyzicky, procházíme za dvě hodiny kousíček z mapy a dál už jezdíme jen autem. Dojíždíme na úplně prázdné parkoviště, pěkně po americku koukáme oknem na panorama (pěkně hotoví z toho dnešního odpočinku) a Tomáš mi velí couvnout dva metry, protože mu křoví leze do záběru. Šoupu do automatu zpátečku a křáp ho, už jsem v džípu co mi mezitím zaparkoval za prdelí... Doprkna, úplně prázdnej parkáč a on se za mnou táhne jak smrad. Omlouvám se týpkovi a okukujem rozsah škod – naštěstí jen promáčklej zadní nárazník. Psychicky i fyzicky dokonale odpočatí se vracíme do klidu Super Bowlu.

Se splasklýma prstama i nohama je lezení s tím co víme už jiná liga, takže se dostáváme konečně do pohody a začíná to vypadat tak jak má. Z frendu je konečně kruh, kterej si dáš kam ty chceš a cesty si vybíráme od pohledu a ne jen podle klasy. Na dřinu jak při skládání vagónů si tělo zvyká rychle, psycho jde o krok nazpátek, sice pomalu, ale jistě. Ne že by se výkony zvedly skokově jinam, ale lezeme už v domácí oblasti a to je znát. Vychutnáváme si další pecky teď už s pocity místňáků a to je víc než boj o čísla, co tu stejně nemá smysl. Závěr v Creeku užíváme v dalším sektoru z desítek, co ještě neznáme a z lezení se stává extáze. Po poslední cestě dne mi Šatavis drze do ksichtu říká, že nebejt toho, že byla dole ta kočka z průvodce, co sázela 5.12ky jednu za druhou, nikdy bych to v onsajtu nedal (měl pravdu) a já jdu ze skal jak zmlácenej, přesto s hubou od ucha k uchu. Třetina výletu je v kýblu a je načase vymáznout dál ... Nikdy bych nevěřil, že mě tyhle blbý trhliny tak dostanou.

Zdroj:

Zde najdete celý článek s více fotografiemi Paveljonak.com