Registrace   |   Vopravdickej horolezec všude strká prsty, u žen vidí madla, na všem shybne a jeho nejlepší kámoš je friend.

17.Janošová 10776

LANEX eshop - Bolatice
Lezec-shop.cz - Štěchovice

El Cap

Kterak si připravit šťavnatý salát?

smallTento nevšední recept jsme pochytili loňské léto v Údolí. Salát podle Allena Stecka a Johna Salathé poprvé připravili Royal Robbins, Tom Frost a Chuck Pratt v roce 1961. Poprvé bez příborů, jenom rukama, si jej s gustem sobě vlastním dali Todd Skinner a Paul Piana, 1988.

Na dvě osoby budete potřebovat:

1000 m kompaktní žuly
1 středně velkou svini
3 sady přátel všemožných rozměrů (díky bohu za BD 6)
2 sady vklíněnců hlavně off-sety
1 sadu mikrovklíněnců
2 lana a 1 pomocnej špagát
1 kladku, jumary, kdo má rád, tak swivel, croll a jiné vychytávky

Další cingrlátka jako presa, runnery, zámkovky, žebříčky, háčky v libovolném množství.

Obr. 1: El Cap, Yosemite Valley

foto by © Sumec

Do svině nacpeme dva lehké spacáčky, přidáme pitu, nutelu, tuňáka a sušený maso a zalijeme 25 litry vody (podle teploty stěny). Posypeme energy gely, ionťáky, sušeným ovocem a navrch přidáme 2 čelovky, tejpku a další zbytečnosti dokud není svině řádně těžká a nacpaná. Svini dáme uležet do chládku a mezi tím si připravíme dressing zvaný Freeblast 5.11b. Rozkrájíme ho velmi nalehko, při troše šikovnosti za pár hodin 2 sadami friendů na 10 dýlek.

Obr. 2: Freeblast 5.11b

V úvodu se pošťouráme v žule nejprve prsty, pak žabkou a pěstí až nahmatáme stříšku, kde ladně traverzujeme za pomoci škrabek (kdo nemá škrabku na brambory, leze technicky) vpravo a krájíme to dál fingerlocky a handjamy až dressing odstavíme na plotnu. Plotna jest pochopitelně klíčovou částí a skýtá perfektní lezecké kratochvíle. Ke správnému stání je potřeba tvrdá lezačka. Pak ještě trocha srandy ve spárách a decentně vyklouzaný nález do komínku zvaného Half-Dollar a šup šup na Mamutí terasy. Zde zanecháme hotový dressing a sjedeme po fixech pro svini. Trošku ji prodrbeme na zádech i bříšku a vytáhneme ji na Heart Ledges. Zde promastíme a orestujeme a pokračujeme zvyšováním teploty a nadmořské výšky.

Obr. 3: Pohled pod Heart Ledges

foto by © Sumec

Žula je už léta nakrájena na 35 vydatných kousků, takže nevymýšlíme nic nového a jeden po druhém baštíme s řádně zatejpovanýma rukama, přičemž za nejvhodnější dobou ke konzumaci se považuje září-říjen. Kuchyně v Údolí tou dobou praská ve švech, ale nebojte se, většina jedlíků bude vařit frontu na známý Nosík a tak vám mnoho lidí z talíře ukusovat nebude. Jedním z důvodů je Hollow Flake, vydatná nejištěná širočina plná vitamínů a fakt, že spousta kuchařů se vitamínu OW vyhýbá. Před námi kupříkladu vařila dvojice vyhlášených francouzských kuchtíků a pár ostřílených skotů a obě dvojice měly na OW takovou alergii, že ze 14. dýlky slaninovali dolů a v kuchyni pak zpytovali svědomí, proč že nejeli nejprve do Ádru, kde je možno off-width praktiky a jiné fígle pochytit prý nejlépe na světě.

Obr. 4: Hollow Flake

foto by © Tom Evans

Pokud se vypořádáme s Hollow Flake není radno hned usínat na vavřínech, ale my zde poprvé zhřešíme a s naší sviní se zde vyspíme. Další den pokračujeme uzením v soustavě komínů a spár až pod Ucho (The Ear). Nejedná se sice o ucho babské, ale každému kuchaři tato ingredience zůstane nadlouho v paměti, neboť tímto vskutku mazaným a kluzkým komínem, který se směrem vzhůru zužuje, je potřeba nabrat výšku a poté vytraverzovat do prostoru, přičemž hlavní kuchař si musí při uzení sundat čepici a popustit zástěru, aby se vůbec do komínu vešel a u toho se mu nohy třepotají ve vzduchu a odříkává otčenáš.
Po vyuzení salát důkladně promícháme malými tenkými drátky – tzv. micronuts, které pečlivě strkáme mezi lístky žuly a offsetové vklíněnce cpeme do výtluků po skobách původních autorů receptu. Pokud je technické lezení pro vás premiéra jako v našem případě, lezete 50m této spáry (cca za 8a fr.) jenom hodinku a půl.

Obr. 5: Štand po výlezu z Ucha (the Ear) a další spárové legrácky za 5.13/C2

foto by © Tom Evans

Po čase se ale člověk mění z kuchaře na zámečníka, který hbitě nalezne správný šperháček pasující do trhliny a i ty žebříčky už se tolik nepletou, takže plujete vzhůru opět s příchutí vitamínu OW na impozantní El Cap Spire, což je plotýnka o velikosti 3x3m ze všech stran oddělená od hlavní stěny a vaří se zde na kyslíku o nadmořské výšce Sněžky.

Obr. 6: Komín na El Cap Spire

foto by © Sumec

Zde opět vyndáme veškerou nádivku ze svině, ochutnáme něco tuňáka a veškerý obsah po druhé noci cpeme (tentokrát již snadněji) do těla prasátka. Od tohoto momentu již běžný kuchař nemá moc na výběr a mění se opět v zámečníka a zbývajících 15 kousků zkonzumujeme převážně příborem.
Kdo chce, může se ještě zastavit na Sloping Ledge, jelikož stěna se rozpaluje do takové teploty, že hrozí ufritování. Zde také vyzkoušíme, jaké to je, dámy prominou, zavěsit pod svini pytel - ovšem ne pytel, který obvykle věšíme ve svých projektech, nýbrž pytel sraček. Tento pytel alias kanystr s hovny, které fakticky pocházejí z vnitřku svině, pak táhneme až ke zdárnému konci s sebou a nezaměnitelný odér nám jeho přítomnost bude neustále připomínat.

Obr. 7: Svině – luxusní 2+1 s výhledem (obývák, ložnice a kuchyně + toaleta)

Obr. 8: Sloping Ledge

Následujícího dne již salátek zraje a tak je potřeba ho několika technickými kousky náležitě provětrat. Svini zavěsíme 800m nad zemí do střechy, v níž naštěstí generace kuchařů před námi zanechali dostatek příborů a dostáváme se k orgasmickému smažení svině v Headwallu.

Obr. 9: Pod střechou

Obr. 10: The Roof

Obr. 11: Head Wall

Svině se nám bude v této výšce již maličko mrskat a lana vlají díky zapnutému větráku převážně horizontálním směrem. Nicméně, krájíme to dál až na úzkou Long Ledge, kde podlehneme opět volání divočiny a se sviní se zde naposledy (počtvrté) vyspíme.

Obr. 12: Long Ledge

foto by © Sumec

Další den je již salát takřka připraven a zbývá nám jej okořenit výtažkem z žab. Přidáme přiměřeně pěstí a prstů a lze přidat i pár stěnových pohybů. Jakmile zjistíme, že všech 35 kousků žuly je v salátu a stojíme nohama na poměrně placatém kusu země, z čehož se nám dělá špatně, jsme hotoví a můžeme se do salátku pustit. Pak ještě zbývá uklidit talíře a svini odnést zpět do kuchyně, což ještě taky chvilku zabere. Nudné pochodování proložíme zábavou křováků – bushwacking a hledání mužíků či slaňováním se sviní na zádech. Můžeme ještě zpestřit slaninováním přes uzel a spěcháme do myčky, jelikož smrdíme nejen ostatním ale i sami sobě. Protože jsme vlastně celou tu dobu hodovali, je dobré se oddat očišťujícímu půstu. Pivo a bourbon se po výkonu nedoporučují.

Obr. 13: Pitch no. 34 a El Cap Meadow

Pokud jste dostali na Salathé chuť, určitě skočte do Lídlu pro letenky a vězte, že pokud nejste amatérští kuchaři jako my, zvládnete přípravu salátu mnohem dříve.
Tento salát si připravili Martin Hloušek a Aleš Tichý.

Krásný lez a dobrou chuť přeje Sumec.

Aleš Tichý   [úpravy] 16:17 21.03.2013Tisk

Hezký recept10:53:48 21.03.2013
Sumče hezký recept moc mě to pobavilo a přečetl jsem to tzv. na jeden dech. Snad jednou také zkusím připravit salátek!
PS: Brzké uzdravení.
 Spasikodpovědět

Delicious10:59:20 21.03.2013
pane sefkuchari,
snedl jsem to na posezeni. bylo to velice chutne a lehce stravitelne. barevna priloha se take moc povedla. baravo!!!
Cibaodpovědět

Dobře ukuchtěno11:12:11 21.03.2013
Jak já to tak čtu, tak bych si taky dal, ovšem žáby na závěr, no kde to jsme. Aha v Americe, no tak asi jo.
 jirkasodpovědět

Jen pro ostřílené kuchtíky11:50:08 21.03.2013
Nádhera , můj sen, článek je lahůdka, recept je parádní, i když bych řekl, že spíš pro zkušenější kuchaře.
Steveodpovědět

super truper14:16:33 21.03.2013
Super počtení. Dobrá akce.
JirkaModpovědět

Dokument14:17:02 21.03.2013
Pěkné, připomnělo mi to jeden dokument od Jiřího Kratochvíla, který to kdysi lezl se dvěma Španělama a pěkně to natočil http://www.ceskatelevize.cz/porady/10121430297-sen/20738253458/
Díky tomu jsem si Váš salát dokázal i představit :-)
Pájaodpovědět

Krasne pocteni.15:53:06 21.03.2013
A clovek se i privzdela - na to co je to takovej bush-tentononc jsem se osobne musel jit zeptat strycka googla.

Takovy krasny clanky posledni dobou a venku bude jeste tejden mrznout... Boze, at uz je jaro!
acodpovědět

pěěěěkný19:28:00 21.03.2013
a moc pěkně popsaný;)
Hankaodpovědět

Paráda21:02:23 21.03.2013
Sumečku, asi budeš muset lyžovat častějc, když potom pácháš takovýhle kulinářský dobroty :-D Že to byla super akce jsem věděl, ale že ji dokážeš takhle pěkně popsat... Brzo se uzdrav, ať můžeš zase začít shánět vařit.
Kojakodpovědět

výborný21:04:36 21.03.2013
o
Arab a jeho děloodpovědět

Vystup22:29:13 21.03.2013
Ahoj, nezná někdo někoho kdo by se pohyboval od půlky srpna kolem Yossemit? Chtěl bych se o něco pokusit, ale nemám spolulezce, ale budu v oblasti. Víc podrobností na mail. Diky Zdeněk
Zdenekodpovědět
 Re: Vystup16:30:00 07.04.2013
Cau premyslim o necem v Yosemitech na EL Capovi ted sem v Kanade a v srpnu bych mohl tak se ozvi na muj mejl a muzeme se domluvit Zakys83@yahoo.com
Zakysodpovědět

Supr02:42:02 22.03.2013
výstup i článek. Ta stěna je famózní, když pod tím člověk stojí, natož když do toho vleze,
Petr J.odpovědět

Dejte mu lano !08:43:54 22.03.2013
Tak spisovatelský střevo by jsi měl, tak teď jenom to lano aby ti kluci dali, ať ho nemusím do skal tahat já :).
Tak ať se dobře zrehabilituješ a třeba ještě něco napiš !
 George-JPodpovědět
 Re: Dejte mu lano !12:11:41 22.03.2013
Zdravím všechny jedlíky a jsem rád, že vám chutná. Lopatka srůstá, Jirko, ale fit ještě nejsem..dotlučem to tak na přelomu dubna/května..napiš mejla jak v Ospu..Krásný lez a lepší počasí všem!
 Sumecodpovědět

Dík18:26:00 23.03.2013
Pěkný článek, díky. V dobrý tradici starejch magnuskovin a bídovin.
P.odpovědět

el cap12:06:35 24.03.2013
Parádní recept, jedu do Yosemit koncem května a pokusím se taky něco ukuchtit, ale oproti tomuto to asi bude jen slabší vývarek:) Pěkný článek i fotky:)
tedysodpovědět

Vyzivne :-)12:58:17 24.03.2013
Krasne napsano Sumce! Obavam se, ze takhle chutny salatek svemu muzi asi nikdy neuvarim, tak se koukej brzo vyzdravit, at se muze zase s Tebou pustit do nejakeho zajimaveho kuchteni... :-)
zuzodpovědět

.17:15:28 24.03.2013
Super článek, super počin!
jéňaodpovědět

Prima12:57:13 12.04.2013
My, co chodíme jen na hambáče do mekáče, můžem jen tiše závidět. Bezva článek.
Akorát "generace zanechali", bych nechala ztvrdnout. (y)
Kateřina M.odpovědět

13. fotka22:24:31 12.04.2013
Nesedět zrovna na točených Svijanech, tak bych poslední fotku mlčky rozdýchával... Takto jen: Dobrá práce a parádní počin. Gratuluji nejen k lanu!
Gampodpovědět

Koukolský Tvrďák 7 Koukolova Hora
Hang-on-dog Přímá Varianta IXb Labské Údolí - Pravý Břeh
Jarní Únava 7- Koukolova Hora

Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest |

díky za článek | Re: betabrejky | Re: betabrejky | Re: betabrejky | Re: betabrejky | betabrejky | Krasa | Re: Kdo má vlastně jet? | Re: Kdo má vlastně jet? | Jak branická skála |

Nadcházející valná hromada ČHS má být 13. dubna 2024 v Praze (150)
Mauritánie - únor 2024 (21)
IFSC: mezi funkcionáři na olympiádu nominován stavěč Jan Zbranek (16)
Žádost o zařazení na program Valné hromady ČHS 2024 (12)
Namibie 2023 - Spitzkoppe - Namibijský Matterhorn. (8)
Saské pískovcové lezení je na seznamu kulturního dědictví UNESCO (7)
Elias Iagnemma oznamuje přelez bouldru Burden of Dreams 9A (5)

PÉŘOVÝ SPACÁK WARMPEACE SOLITAIRE 500 - 195 L | Hledám spolulezce | Koupím koule na posilování | LS Olympus Mons EVO | Expediční kalhoty RAK | Mammut goráčovka | Velký mágopytel Petzl Sakab | LEZEČKY | Jizerky apod. | Prodám přilby k lezení |