Registrace   |   Gravitace je sviňa!

36.Nosek 10298

Outdoor Centrum Rock Point Poříčí - Praha 1

Weisshorn 2017, Ostgrat - varianta, obtížnost AD/UIAA III

Walliské Alpy, Švýcarsko

Dlouho jsem nebyl na velkém kopci a delší dobu přemýšlím, na který se vydáme. Probírám v duchu rakouské třítisícovky. Ve čtvrtek sedím nad prací, vtom telefon - Zdeněk: „Zítra odpoledne vyrážíme na Weisshorn. 4 505 m.“ Věta oznamovací. Neptal se. Prostě mi řekl, že zítra jedem.

Několik telefonů, plánování, koordinace, co kdo sebou. Je rozhodnuto. V pátek dopoledne balíme a ještě pracujeme … Mírný stres všechno stihnout, nenechat nevyřízené resty, hlavně nic nezapomenout. Cesta klasika a jedeme přes Furkapass, kde v rámci aklimatizace přespíme pod širákem ve 2400 m.

údolíChladné sobotní ráno nás vytáhlo ze spacáků. Vstáváme, dojíždíme do Randy, balíme na kopec a kolem poledne vyrážíme na Weisshorn hütte. Jdeme v krátkém a propotíme všechno. 1600 výškových metrů je dlouhá procházka. Odměnou nám je tříchodová večeře na chatě a pivko. Večer kontrolujeme počasí. Předpověď se změnila na "nic moc" a nad Weisshornem visí těžký černý mrak. Výstup je ohrožen. Rozhodneme se ráno, stále je naděje.

s helmouV neděli vstáváme ve dvě a kontrolujeme počasí: zázrak, mrak je pryč, jdeme. Rychlá snídaně a Zdeněk mě popohání, abychom vyrazili před dvojkou vůdce-klient. Vypadají, že budou rychlí. My ale volíme jinou variantu: po mírně stoupajícím kamenitém nástupu od chaty přejdeme asi půl km ledovce, víceméně horizontalně. Pak stoupáme 700-800 m dlouhým kuloárem, v dolní pasáži led, výše firn. Sklon se zvyšuje ze 40° na 50°. Spěcháme. Tohle je nejdůležitější část dne. Tak jako teď se nám už nepůjde. Celý kuloár lezeme stylem 10 kopnutí, zastavit, 5 nádechů, 10 kopnutí … Kuloár končí krátkým cca 50 m výšvihem po suti.

v oparu

Přecházíme na hřeben s řadou věží. Stále ještě za tmy pokračujeme s čelovkami. U druhé, třetí věže se už prosazuje svítání natolik ze čelovky uklízíme do kletru. Přes některé věže se přelézá, jiné se oblézají. Hledání cesty stojí čas. Střídavě se vyjasňuje nebo se okolní vrcholy halí do mraků. Občas se podíváme dolů, rozhlédneme se po okolních vrcholech. Úchvatné. Ten náš se blíží. Ale znáte to: za další věží se objeví další část hrebenu. Pomalu se přibližujeme k firnu. Od pohledu je to kousek sněhu (vrchol s křížem není vidět). Realita je jako vždy jiná: za první boulí je další stoupání a tak pořád dál a výš.

Věž a firn

Vrcholový firn je cca 400 výškových metrů, sklon kolem 40° až 50° a místy pekelně tvrdý. Náročné na soustředění i fyzicky. Vidíme vrcholovou pyramidu. Zdeněk konečně volá: „Kríž pět metrů nade mnou.“ Vrcholu jsme dosáhli 6.8.2017 přesně v 10.00. Jsme ale v tu chvíli v mraku a vrcholové rozhledy se nekonají. Vrcholová fotka ano. Fotí nás průvodce, který dorazil s klientem chvíli po nás.

aktéři

Se sestupem nespěcháme, času je dost, užíváme si věže hřebenu, občas použijeme borhák ke slanění. Sestupujeme samozřejmě normální cestou. Po hřeben je široký žlab s velkým sklonem, plný nepříjemné suti. Nejhorší část dne. Ale čeká nás ještě jedno překvapení. V jednom místě není postup dobře značený a necháme se zlákat lanem připraveným ke slanění. Slepá ulička. Vrátit? Nevrátit? Zdá se to celkem schůdné. Po skále k firnu. Někdo před námi tudy již prchal, nechal tu solidně umístěnou 9 mm smyčku. Část tedy slaňujeme a nakonec, víceméně bezpečně slézáme k firnu. Sejdeme po něm a pustíme se po sestupovém hřebenu s mužíky. Dlouhé. Nudné. Pak slaníme přes mokré plotny a po uzounké exponované cestičce se dostáváme k ledovci. Přeskáčeme pár úzkých trhlin a po suti v 18.59 dorážíme k chatě.

Zasloužená večeře, přípitek jalovcovou na šťastný návrat, upravit vrstvy na sestup a dalších 1600 výškových metrů pelášíme dolů do Randy. Dorážíme za tmy. Náš den měl 19 hodin. Následuje krátký přejezd směrem k domovu, přespáváme unavení u statku pod nádhernou lípou.

V pondělí se vracíme se přes Basilej, kde strávíme procházkou po městě příjemnou hodinku a půl. Pokračujeme přes Hailbron a Norimberk. Večer jsme doma.

varianta

Varianta nástupu na Východní hřeben

Weisshorn 2017, Ostgrat - varianta, Obtížnost AD/UIAA III,
Zdeněk Vaculík, Petr Janda

Petr Janda   [úpravy] 07:30 21.09.2017Tisk

souvisejici clanky08:50:26 21.09.2017
Proc jsou v souvisejicich clancich odkazy na clanky o Matterhornu, kdyz je na Lezci uz dost clanku o Weisshornu?
jx zeroodpovědět
 Re: souvisejici clanky09:22:30 21.09.2017
Dobrá poznámka, předělám to později.
 Standaodpovědět

jižní hřeben09:10:22 21.09.2017
Pro zájemce o Weishorn bych také doporučil cestu přez jižní hřeben z Weishornhutte s přespáním na bivaku Schalijoch. Za mě jedna z nej tůr ve Walisu.
Lišákodpovědět
 Re: jižní hřeben12:20:34 21.09.2017
Pozor, dnes se již v létě nástup do Schalijochu z Weisshornhutte nedoporučuje.
  Re: jižní hřeben15:59:05 21.09.2017
vies preco?
Roboodpovědět
   Re: jižní hřeben20:47:23 21.09.2017
Aby se měl vůdce s klientem kam zašít
   Re: jižní hřeben17:14:56 22.09.2017
ak to suvisi s letom (oteplovanim) tak by som tipol padajuce kamene alebo laviny
m.odpovědět

Weisshorn10:18:47 01.10.2017
Hailbron bych změnil na Heilbronn – aby případně někdo ze země našich germánských sousedů nemusel kroutit hlavou a přemýšlet o jaké město se jedná.

Pěkný článek s konkrétními a postačujícími informacemi.

Weisshorn, jeden z vrcholů walisských Alp. Jeho vrchol 4505 m/m byl poprvé zdolán 19.srpna 1861 Johnem Tyndallem, Johanem Josefem Benetem a Ulrichem Wengerem přes východní hřeben. Jiho-západní hřeben (Schaligrat) přelezli 2.září 1895 horští vůdcové Josef Marie Biner a Ambros Imboden. Severo-západní hřeben přelezl poprvé 21. září 1898 H. Burgener a H. Biehly. Známý mnichovský horolezec Georg Winkler zahynul v západní stěně v srpnu 1888 a teprve v roce 1956 vydal ledovec jeho mrtvolu.

Cesty přes zmíněné hřebeny:

Východní hřeben
obtížnost III., za dobrých podmínek asi 7 hodin, výchozí místo – Weisshornhütte (2932 m/m), údolní start Randa

Severo-severo-západní hřeben
obtížnost III. +, za dobrých podmínek asi 8 hodin, výchozí místo – Cabane de Tracuit (2932 m/m), údolní start Zinal

Jiho-západní hřeben (Schaligrat)
obtížnost IV, za dobrých podmínek asi 5 hodin, výchozí místo – Schalijochbivak (3780 m/m), údolní start Zermatt
Michael Beranekodpovědět

Koukolský Tvrďák 7 Koukolova Hora
Hang-on-dog Přímá Varianta IXb Labské Údolí - Pravý Břeh
Jarní Únava 7- Koukolova Hora

Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest |

Re: betabrejky | Odkud byl | Re: Boulder | Re: Boulder | díky za článek | Re: betabrejky | Re: betabrejky | Re: betabrejky | Re: betabrejky | betabrejky |

Nadcházející valná hromada ČHS má být 13. dubna 2024 v Praze (150)
Mauritánie - únor 2024 (21)
IFSC: mezi funkcionáři na olympiádu nominován stavěč Jan Zbranek (16)
Žádost o zařazení na program Valné hromady ČHS 2024 (12)
Namibie 2023 - Spitzkoppe - Namibijský Matterhorn. (8)
Saské pískovcové lezení je na seznamu kulturního dědictví UNESCO (7)
Elias Iagnemma oznamuje přelez bouldru Burden of Dreams 9A (6)

PÉŘOVÝ SPACÁK WARMPEACE SOLITAIRE 500 - 195 L | Hledám spolulezce | Koupím koule na posilování | LS Olympus Mons EVO | Expediční kalhoty RAK | Mammut goráčovka | Velký mágopytel Petzl Sakab | LEZEČKY | Jizerky apod. | Prodám přilby k lezení |