LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Paráda, už budu u kruhu! Ale proč je od kruhu vždycky bouldr?
Hledání cesty

Hledání na Lezci

 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Pískaři jsou zpět!
Nová kniha Medaile na chvíli o olympijském příběhu Adama Ondry
Nová kniha Lékaři na horách: neviditelní hrdinové

Závody
SP skialpy Cortina d’Ampezzo ITA (06.04)
SP Šanghaj (09.04)
SP Wujiang (12.04)

Žebříček
Cesty:
3.Šindel 12306
4.Votoček 11938
5.Štípek 11728
Bouldry:
3.Stráník 10803
4.Pochman 10575
5.Švecová 10550
Hory:
3.Černý 6708
4.Rojko 6230
5.Louda 5970

Výsledky
AIX ÁDR BOULDER SESSION (09.03)
2. ČP v bouldrech Praha (02.03)
ČP v bouldrech Praha (17.02)

Deníčky
5522 lezců
1088140 cest
Nové přelezy:
Prigionier 7b+/7c
Variante H 7b
Il Calabre 7c
Beach Boys 7b
Pergamen 7C+
El Trampol 7c
Kdyby Pras 9
Dolly Bust 9+
Echo 7c
Chosé Nepř 7B+

Stěny
Big Wall - Praha 9 - Vysočany
Lezecká stěna Kbely - Praha 9 – Kbely
Boulder Bar - Praha 7

Prodejny
Rock Point Plzeň Americká - Plzeň
LANEX eshop - Bolatice
Rock Point OC Olympia - Brno

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Varování

Lepení bh

Z VK jsem dostal zajímavou stať od Téši o špatně lepených jistících bodech.

Při školení – semináři – osazování kruhů a borháků na  pískovcích - lom Kacanovy- jsme provedli zkoušku způsobu lepení borháků takto:

  • Chemickou maltu Fischer jsme aplikovali do vyvrtané díry bez použití mísící špičky. Promísení bylo provedeno otáčením borháku, zasunutým do díry s maltou – cca 15 otáček.

  • Druhý borhák byl zalepen touto maltou s použitím mísící špičky tak, jak je výrobcem malty doporučeno.

  • Následná pevnostní zkouška prokázala pevnost osazení s použitím mísicí špičky – silou 40 KN se nepodařilo borhák vytáhnout ze skály,

  • V případě bez použití mísící špičky stačilo na vytažení jen 16KN , což je jen o jeden KN víc, než určuje předpis (norma EN 595).

  • Vzhledem k tomuto výsledku byla provedena další zkouška, lepení borháku do bloku pískovce bez použití mísící špičky.


    Vrtání (hi res)

    foto by © archiv Vladimír Téša Těšitel



    Vyčištění díry  (hi res)

    foto by © archiv Vladimír Téša Těšitel



    Aplikace malty bez použití mísící špičky (hi res)

    foto by © archiv Vladimír Téša Těšitel



    Zalepený borhák – během zasouvání několik otoček, pak ještě dalších 15 otoček (hi res)

    foto by © archiv Vladimír Téša Těšitel



    Vyčištění díry  (hi res)

    foto by © archiv Vladimír Téša Těšitel


    9 dnů po zalepení byl blok rozříznut


    Šedá hmota kolem borháku je vytvrzená chemická malta. Tmavé proužky u vnitřního okraje díry je nevytvrzená malta, do které šel bez požití větší síly zasunut zahrocený hřebík.
    Nepromíchaná a nevytvrzená malta vznikla tak, že na vnitřní ploše díry zůstala malta během promíchávání bez pohybu, proto do ní nebyla zamíchána druhá složka.
    Z předchozího vyplývá, že lepení bez použití mísící špičky je nebezpečné a je nutné, aby Ti, kteří takovým způsobem kotvící prvky osadili, aby o tom informovali příslušné správce skal a dohodli nápravu.
    Přikládám ještě jednu fotografii, kde je vpravo správně zalepený borhák.


    Srovnání (hi res)

    foto by © archiv Vladimír Téša Těšitel


  • Vladimír Ťéša Těšitel   [úpravy] 10:56 17.04.2019Tisk 

    Reklama:

    Komentáře

         
    ...nové příspěvkyNový komentář 

     Proc?12:39:56 17.04.2019
    Jen by me zajimalo proc by nekdo tu spici nepouzil, stoji to prece jen 15 korun tak o praxhy prece nejde...
    Radekodpovědět 
     Re: Proc?13:26:46 17.04.2019
    Frezu, kdyz se rozjede, nezastaví ani to, ze ji dojdou spicky.
    odpovědět 
     Re: Proc?14:47:18 17.04.2019
    Třeba proto, že ji zapomněl nebo zaschla a nemá další a potřebuje to nutně dodělat, nechce se tam vracet, ale potřebuje vyplnit deníček nebo IQ tykve, nebo si jednoduše nevšimne, že špice nepracuje správně, nebo prostě v eufórii zapomene zkontrolovat, důvodů by se našlo jistě více...
    kkodpovědět 
      Re: Proc?20:11:08 17.04.2019
    jsem prekvapenej, ze tupoun kterej je tohohle schopnej, nedostane napr zakaz delani cest? pokutu? a kdyz ne od naseho super svazu, tak aspon pojeb od kamosu, ostatnich lezcu apod?
    vime kdo tohle dela? asi by to mohl byt i trestny cin, kdyz se to vezme do dusledku?
    Dannyodpovědět 
     Re: Proc?10:45:24 20.04.2019
    Typický způsob osazování borháků a jisticích prvků - viz obrázek. Díra se vrtá kolmo ke skále. A přitom každý ví, že zatížení je v převážné míře směrem dolů. I každý žáček ví, že při uvolnění takový BH daleko snadněji vylouzne ven.To staří machři byli chytřejší a vrtali šikmo. Tím pádem je rozložení sil jiné a příznivější. Sám jsem zažil, kdy na takovém uvolněném jištění (lezec nám BH přímo vytažený ukázal) dokázal slanit. U BH dle téhle metodiky a obrázku bychom jej navštěvovali pouze na hřbitově.....
    HonzaKodpovědět 

     Kde všude jsou takhle blbě osazený?13:10:16 17.04.2019
    Co z toho plyne? Kde všude si na to dávat bacha?
    odpovědět 
     Re: Kde všude jsou takhle blbě osazený?13:15:45 17.04.2019
    Vůbec nikde, je to jen teorie... V praxi to takhle nikdo nedělal. Příště si třeba přečteme o lepení borháků bez lepení...
    xyzodpovědět 
      Někde asi budou14:05:09 17.04.2019
    Keď som si koncom neolitu prečítal diskusiu kreatívnych lepičov, skoro ma drblo:
    http://www.lezec.cz/ clanky.php?key=11098
    PKodpovědět 
       Re: Někde asi budou21:38:25 17.04.2019
    díky. tuhle diskusi si matně pamatuju, ale když jsem chtěl vytlouct odkaz na diskusi na strnadišti, které to uveřejnilo o tři neděle dřív než lezec, tak jsem ji nedovedl dohledat.
    Lukas B.odpovědět 
      Re: Kde všude jsou takhle blbě osazený?23:30:22 17.04.2019
    Z textu me osobne je jasne, ze se to u nas nekde vyskytlo. Taky bych rad vedel, kde konkretne se to stalo.
    odpovědět 

     lepení14:02:17 17.04.2019
    Kdo z vás něco lepil? Totiž ta špička klade při vymačkávání fest odpor a věřím, že tenhle zlepšovák určitě někdo použil. Dokonce existují skleněné ampule, které se míchají v díře, ale podle návodu se maj míchat 30 sekund.
    lubosodpovědět 
     Re: lepení14:08:37 17.04.2019
    keď sa na kartušu s chemickou maltou a sstatickým zmiešavačom použije najlacnejšia pištoľ ( na silikónový tmel a pod.), tak je to makačka, ev. pištoľ rupne.
    PKodpovědět 
     skleněné ampule06:13:41 18.04.2019
    sa vyplatí použiť napr. vtedy, keď potrebuješ lepiť jedno kotvenie. Ja som to použil jediný raz na oko na zamknutie bicykla v garáži. V železiarstve som kúpil aj oko aj ampulku.
    Na hory i do jaskýň sú certifikované Ampoulle BAT’INOX a COLLINOX.
    https://www.petzl.com/INT/ en/Sport/Anchors/ AMPOULE-COLLINOX
    PKodpovědět 

     Demokracie14:33:36 17.04.2019
    Mame svobodu a demokracii a tak si muze kazdy lepit jak chce a pouzivat zelezo jaky chce
    Svobodaodpovědět 
     Re: Demokracie17:26:39 17.04.2019
    Jo,...a zapomněl jsi dodat, že lezení je taky na vlastní nebezpečí..
    Pepaodpovědět 
     Re: Demokracie20:41:30 17.04.2019
    Tohle cely je spis dementov. A dementi by nemeli delat cesty. Naprosto zbytecny clanek a debata. Dalsi rozborka muze byt-lepeni nytu modelinou..
    A.odpovědět 
      Re: Demokracie20:49:04 17.04.2019
    Nebo grckou. To, když zaschne, tak to taky nejde z hader
    odpovědět 
      Re: Demokracie21:16:12 17.04.2019
    Ja jsem to treba nevedel. Ted aspon vim, ze kdyz budu nekdy vrtat, jakoze jsem to nikdy nedelal,tak si ji urcite vezmu a bude funkcni. Je to jen informace kein stress.
    gondriodpovědět 
      Re: Demokracie10:50:23 21.04.2019
    To by pak na světě bylo o hodně méně cest;)
    k.odpovědět 
     Re: Demokracie11:35:58 05.05.2019
    jo, a taky můžeš jít za některý věci zcela demokraticky bručet. Ale neboj, za hloupost samotnou nikoho nezavíraj, to by zůstala na svobodě tak půlka lidí...
    odpovědět 

     .19:35:03 17.04.2019
    16kN je pořád víc, než norma. Navíc jde o vytažení borháku směrem ven. Taková situace by mohla nastat snad jen v rovné střeše a i tam by borhák pád spolehlivě udržel(tolik kN by se na něj stejně nikdy nevyvinulo). Tak moc nevím, v čem je teda problém. Ať hodí kamenem, kdo si nikdy necvakl nýt, který se dal vytáhnout jenom silou ruky, nebo si, také rukou, nenarovnal zrezlou skobku :-)
     JendaZBrnaodpovědět 
     Re: .20:31:59 17.04.2019
    Problém je ve špatném promíchání, proto neztvrdlo. Vypadá to, že řidší složka se nacucala do šutru a ta druhá se k ní už nedostala, proto se to tam nepromíchalo.. Problém dost zásadní, ty čísla byly jen jeden kus, jinej nemusí držet vůbec. = když už není míchátko, tak rozmíchat mimo díru a nacpat už rozmíchaný
    odpovědět 
      Re: .09:03:12 18.04.2019
    tú k...tinu so zmiešaním (Den Brnoven) paličkou z nanuku už páchali k....i (=kreatívni lepiči) pred 6 rokmi:
    http://www.lezec.cz/ clanky.php?key=11098
    odpovědět 

     Jako v dávné diskuzi19:43:41 19.04.2019
    Tu dávnou diskuzi si taky matně pamatuji.
    Už tehdy se probíralo, že nějaci k.k.ti lepí bez mísící špičky.
    To může udělat jenom IQ tykve a absolutní ignorant.
    Nepochopitelné absolutně.
    Víc není co dodat.
    Na kartuši je návod, musí se bezpodmínečně dodržet!!!
    Jinak to lepidlo nebude fungovat.
    VladaModpovědět 
     Re: Jako v dávné diskuzi12:00:43 21.04.2019
    Než začneš něco tvrdit,tak to zkus nejdříve. Michaj se dvě složky, jde to i bez špičky, ale jako je to u všeho, je třeba být důkladný!
    Míchač zkušenýodpovědět 
      Re: Jako v dávné diskuzi14:31:38 21.04.2019
    hlas se na ČHS
    odpovědět 
      Re: Jako v dávné diskuzi19:24:44 23.04.2019
    Míchači skušený:
    Obecná vlastnost pohybu kapaliny v korytě i v rouře je, že u stěny ta kapalina stojí - nehýbe se. Čím je vyskoznější, tím je stojící vrstva silnější. Navíc pískovcová díra je drsná, tak to víc podrží. Stojí těch pár korun za špičku zua tu nejistotu?
    Ťéšaodpovědět 
       Re: Jako v dávné diskuzi06:08:51 26.04.2019
    Míchat v kelímku, ne přímo v díře, pak přesně vidíš, co máš, lépe než ve špičce a to za to rozhodně stojí !
    mzodpovědět 
        Re: Jako v dávné diskuzi07:36:28 26.04.2019
    To je sice pravda, ale máš to v kelímku a ne v zadní části díry, kde je tomu asi nejlíp
    odpovědět 
         Re: Jako v dávné diskuzi08:17:38 26.04.2019
    ano.
    A některým soudruhům ještě nedocvaklo, že výrobca tej chem. malty garantuje vlastnosti, ak sa postupuje podľa návodu. A keď potrebujem osadiť niečo dlhšie ( 50 cm závitnica), tak na to sa ešte dáva predlžovací nastávec na "smíchavací špičku" = statický zmiešavač.
    PKodpovědět 
        Re: Jako v dávné diskuzi09:05:06 26.04.2019
    No to by mě nenapadlo pochybovat o míchací špičce od výrobce.
    Ze špičky to leze dokonale promíchané.
    Navíc se to špičkou krásně plní do díry pěkně ode dna.
    Míchat jakkoliv jinak je nesmyslné a vůbec nechápu, proč to tak někdo dělá a patlá to v kelímku.
    Špičky jsou drahé, nebo je to nedostatkové zboží v obchodě?
    Pistole klade odpor a deformuje se?
    No to je potřeba koupit projednou pořádnou, kvalitní.
    VladaModpovědět 

     PE23:50:25 23.04.2019
    Jestli náhodou někdo nepoužil polyester a pak to zmýdlovatělo (zhouboavatělo) za přístupu vlhka... Vypadá to podobně. Jednoho času se objevil článek od ČHS s doporučením PE chemky na kotvení. Bohužel již k nedohledání. Jooo chlapci, na tohle jsem zvědavej. Asi si začnu na sportovky tahat i frendy!
    Esusodpovědět 

     Foto dne:
    Pupek
    Pupek
     Databáze cest:
    Všechny cesty (173636)
    Top cesty v ČR
    Top bouldery v ČR
    Nejnovější cesty:
    Llíberpool 6b Llíber
    Veri Veritat 6c+ Pinell De Brai
    Carpe Diem 6c Llíber
    T.J. 6b Pinell De Brai
    1 7 Paní Skála
    Nově komentované:
    Legendy V Českých Zemích 7A+ Panský Les
    Koukolský Tvrďák 7 Koukolova Hora
    Hang-on-dog Přímá Varianta IXb Labské Údolí - Pravý Břeh
    Jarní Únava 7- Koukolova Hora
    Koukolský Tvrďák 7 Koukolova Hora

     Nově v diskusi:
    Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest |

     Nové komentáře:
    díky za článek | Re: betabrejky | Re: betabrejky | Re: betabrejky | Re: betabrejky | betabrejky | Krasa | Re: Kdo má vlastně jet? | Re: Kdo má vlastně jet? | Jak branická skála |

     Kde to vře:
    Nadcházející valná hromada ČHS má být 13. dubna 2024 v Praze (150)
    Vstříc lepším zítřkům. A nebo ne? (49)
    Mauritánie - únor 2024 (21)
    IFSC: mezi funkcionáři na olympiádu nominován stavěč Jan Zbranek (16)
    Žádost o zařazení na program Valné hromady ČHS 2024 (12)
    Video: Adam Ondra dává na flash boulder za 8B(+) ve Švédsku (10)
    Namibie 2023 - Spitzkoppe - Namibijský Matterhorn. (8)
    Saské pískovcové lezení je na seznamu kulturního dědictví UNESCO (7)
    Olympijské sporty se nově rozšíří o skialpinismus (6)
    Elias Iagnemma oznamuje přelez bouldru Burden of Dreams 9A (5)

     Nově v inzerci:
    PÉŘOVÝ SPACÁK WARMPEACE SOLITAIRE 500 - 195 L | Hledám spolulezce | Koupím koule na posilování | LS Olympus Mons EVO | Expediční kalhoty RAK | Mammut goráčovka | Velký mágopytel Petzl Sakab | LEZEČKY | Jizerky apod. | Prodám přilby k lezení |

     Anketa:
    Jaký je váš názor na dodržování lezeckých pravidel?
     Plně je respektuji 
     200 
     Většinou respektuji, záleží na konkrétní situaci 
     212 
     Mám s tím problém, ale občas ano 
     210 
     Nezajímá mě to, lezu podle svého. 
     195 

     Návody:
    Jak psát na lezce ...
    Lezecké mapy

     Partneři:
    Treking.cz
    Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

     lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.