Registrace   |   Horolezci, horolezkyně, horolezčata, nelezte na skálu, co je hodně špičatá...

17.Janošová 10776

Outdoor Centrum Rock Point Perštýn - Praha 1
Outdoor Centrum Rock Point Masarykova - Brno

Skialp poprvé

Pokusil jsem se napsat o tom, jak jsme byli s kamarádem poprvé na skialpech. Už delší dobu jsme s Honzou na horách  pokukovali po odvážlivcích kteří, zdánlivě proti všem fyzikálním zákonům, šlapou na lyžích do kopce za zážitky, o kterých se nám, co máme patu přišpendlenou, může jenom zdát. Chtěli jsme to taky zkusit.

Byla půlka března, vojna se mi pomalu chýlila ke konci, měl jsem to jak se říká za pár, a tak nebyl problém vzít si v pátek dovolenou. Měli jsme ale jiné dvě starosti, kde ty „zázračný prkýnka“ vzít a kam vlastně jet.Tu první si Honza vyřešil  naprosto úžasným způsobem. Někde v restauraci se mezi řečí zmínil, že potřebuje půjčit skialpy a člověk sedící naproti, kterého viděl poprvé v životě, je měl a beze všeho mu je půjčil i s botama. Já, protože nejsem takový klikař, jsem musel bohužel využít služeb jedné pražské půjčovny. Ted´ zbývala už jen ta druhá zapeklitost. Po dlouhé debatě nad mapou jsme zavrhli Krkonoše(CHKO), Šumavu i Krušné hory(oboje příliš zalesněno) a tak nám zbyly Jeseníky. Pro ně rozhodlo také to, že jsme tam pět let jezdili na jarní prázdniny. Nastudovali jsme z internetu a časopisu nějaké informace jak na to a 14. března v 7 hodin ráno vyrazili.

H. odvážně přišel už na nádraží ve skeletech. Já maje ještě v živé paměti, jak strašně mě bolí nohy v přeskáčích,  jsem radši obul pohorky. Asi po pěti hodinách jsme, s přestupy v Olomouci a Bruntále, dorazili do Malé Morávky. Sněžilo.  Což vlastně bylo dobře, protože sněhu bylo zatraceně málo. Vydali jsme se tedy po silnici do Karlova pod Pradědem. Honza křápal po suchém asfaltu a já byl rád za normální boty. V Karlově jsme zašli do restaurace na pivo a polívku a já se, při mrazivých pohledech obsluhy, přezul.

Z hospody jsme odcházeli něco po třetí a už nám bylo jasný, že dneska toho moc nestihneme. Rozhodli jsme se tedy, že půjdeme něco potrénovat na sjezdovku. Vlek, kvůli výše zmíněnému nedostatku sněhu, nejezdil. Příjemná změna byla, že nám to tentokrát nevadilo. Poprvé jsme nasadili pásy a vyrazili do stoupání. Zpočátku to šlo poměrně ztuha, hlavně jsme moc nevěřili, že se ve svahu udržíme. Dokonce jsme, v tom nečase, vylákali z blízké chaty několik turistů, kteří na nás pobaveně koukali. Sjezd spočíval ve snaze zvyknout si na měkké  skialpové skelety a v přesouvání právě napadlých patnácti centimetrů sněhu po travnatém podkladu. Několikrát jsme si vyšlápli asi do půlky kopce a zkoušeli do jakého sklonu svahu nás ještě pásy udrží.

Okolo páté se pomalu začalo stmívat a my zase nasadili batohy a proti proudu potoka vyrazili hledat nějaké místo pro nocleh. Sněhu neustále přibývalo a tak, i když jsme měli lyže, byla chůze v půlmetrové vrstvě prašanu poměrně namáhavá. Ušli jsme asi dva nebo tři kilometry a padla na nás tma. Kolem ale nebylo žádné vhodné místo pro stan, a tak jsme ještě chvíli stoupali. Cesta nabrala větší sklon, mě trochu došlo a Honza zmizel za zatáčkou. Začal jsem mít pocit, že pravou nohou nějak ztěžka došlapuji do vázání a myslel jsem, že se mi ze spodu na botu nalepil sníh. Očistil jsem ho ale výsledek se nedostavil. Sundal jsem tedy lyži a zkoumal co tam překáží. V té tmě toho bohužel moc vidět nebylo. Po tom co jsem zjistil, že v oblasti paty ten problém asi nebude, jsem se už trochu s obavami přesunul  ke špičce vázání. Oba odlitky co ji drží, aby se neposunovala byly ulomené, jeden tam dokonce ani nebyl. Špička se tedy při zvednutí nohy posunula dopředu, zarazila se až o kloub, tam jak se říká se „šprajcla“ a při pohybu zpět už nemělo vázání dostatečnou vůli, aby se mohlo sklopit. Bez lyží se nedalo nikam dojít, jen co jsem je sundal okamžitě jsem se propadl po kolena do sněhu. Začal jsem tedy volat a pískat a Honza se za pár minut objevil. Celkem rozumě jsme zkonstatovali že dnes už nic nevymyslíme a začali udupávat místo pro stan. Ve stanu jsme si uvařili večeři, dali si trochu slivovice  na zahřátí a šli spát.

Ráno bylo krásně, azuro a všude spousta čerstvého sněhu. Ačkoliv to tak někdy může vypadat ne všechno se dá opravit švýcarským nožem. Mě se  pomocí klacku podařilo akorát uvolnit špičku vázání, sklopit ho a zajistit ve sjezdové poloze. To byla docela klika, protože ty tři kilometry do Karlova, po kolena ve sněhu, s lyžemi na ramenou a batohem na zádech, by daly asi docela zabrat. Takhle jsme celkem pohodlně sjeli dolů a začali hledat někoho, kdo by byl schopen to opravit. A neuvěřitelné se stalo skutkem, našli jsme kluka, Brňáka, studenta strojárny, který si u vleku přivydělával a ten to po několika neúspěšných pokusech dokázal  opravit. Jak to radši popisovat nebudu, protože tomu dodneška sám moc nerozumím. Nicméně fungovalo to. Mohli jsme tedy zase vyrazit. Škoda, že už byly skoro tři hodiny a my ztratili téměř celý den.

Tak zase tou samou cestou podél potoka, směr Velký Kotel. Asi po hodině jsme minuli místo našeho pátečního noclehu a pokračovali dál. Střídali jsme se v prošlapávání stopy, protože sněhu napadlo opravdu hodně a docela svižně postupovali. Jenom jsme litovali, že jsme si takhle nemohly užívat i dopoledne, zase se totiž začalo smrákat. Už za šera jsme dorazili do místa kde se údolí uzavřelo a cesta dál nebyla úplně zřetelná. Dohodli jsme se tedy, že bude lepší počkat do rána a pak pokračovat v cestě. Zase jsme postavili stan, uvařili si něco k snědku a po nezbytném hltu kořalky šli na kutě.

Po nepříliš klidné noci, bylo trochu větrno, přišlo zase krásné ráno. Vstávali jsme opravdu brzy, skoro za rozbřesku, protože vlak do Prahy nám jel už okolo třetí a my chtěli  ještě něco stihnout. Včerejší rozhodnutí zůstat na místě, se ukázalo jako správné, protože cestu jsme nemohli najít ani ráno. Nakonec po marném pátraní jsme to vzali cestou největšího odporu, přímo do kopce. Krpál to byl takový, že pásy nestíhaly a v úzkém prostoru mezi lesem a klečí se traverzovat  taky moc nedalo, takže lyže šli párkrát na batoh. Jenže to se pak člověk zase propad po pás do sněhu a honem rychle si přál být někde, kde si lyže zase bude moct nasadit. Nakonec jsme se nějak vyškrábali nahoru a na běžkařské cestě mírně vyděsili párek turistů, kteří zřejmě nepředpokládali, že by se z tohoto směru mohl někdo objevit.

Pokračovali jsme po cestě a začal v nás sílit pocit, že tady někde jsme měli být už včera odpoledne. Cesta se stáčela okolo kopce a za zatáčkou jsme uviděli svah Velkého Kotle, byl krásně zasněžen čerstvým prašanem a nám se začali sbíhat sliny. Při pohledu na hodinky nám však v ústech zase vyschlo. Bylo jasné, že to je moc daleko a že už to nemůžeme stihnout. S nelibostí jsme se otočili. Podle mapy jsme vzrostlým lesem sjeli zpět k potoku a tak alespoň  částečně využily to dvoudenní plahočení se do kopce. Následovala běžkařská vložka, pak také nějaké to lyžování po trávě, protože sníh přímo mizel před očima  a nakonec úprk na nádraží v Malé Morávce. Okolo desáté večer jsem konečně dorazil domů a svalil se na postel. V sedm hodin ráno následujícího dne, jsem už zase stál v mundůru na nástupu.

Nakonec to byla dobrá zkušenost, ale co se týká půjčeného vybavení velké zklamání. A to jsem ještě vynechal ten rozbitej přeskáč. Závěrečné skóre je padesát na padesát. Jedna lyže jedna bota. Někdo kdo by si troufnul na něco daleko ostřejšího třeba v Tatrách nebo Alpách by mohl mít velké problémy. Zarážející je také nezodpovědnost půjčovny, protože to vázání bylo napůl rozbité už před akcí. Ten jeden chybějící odlitek se musel ulomit někomu jinému a oni ho nejspíš ještě uřízli, aby to nebylo vidět. Nicméně pokud se mi podaří někde sehnat lepší vybavení, určitě vyrazím znova.

Kuba

Jakub Nebesář   [úpravy] 13:55 12.08.2003Tisk

Drsny tridenni vylet do kotle :-)))17:35:53 18.08.2003
Ehm, stravit tri dny v okoli Karlova a jednou skoro dojit do Velkeho kotle? Klobouk dolu, to je teda uspech... Az k drevenym vyhlidkam tam vede siroka turisticka cesta, v zime VZDY projeta bezkari, po niz se da jit bez nejmensich orientacnich problemu i za tmy. Kde ma byt to misto, z nehoz "jsme videli Velky kotel a sbihaly se nam sliny" opravdu nechapu...
 Re: Drsny tridenni vylet do kotle :-)))10:33:47 19.08.2003
Fajn. Nerikam, ze o tom neco vim, ani ze sem svetova skialpinisticka extratrida jako ty.:-) Cely sem to vypotil spis proto, ze me prekvapilo jak rychle sly vsechny ty puceny kramy do kopru a mel sem pocit, ze by to tak bejt nemelo. Mimochodem dalsi zkusenosti z pujcoven taky spatny. Utrhany patky na pasech, vyvyklany operky pod paty atd....
KUBAodpovědět
  Re: Drsny tridenni vylet do kotle :-)))08:46:52 26.08.2003
Na tu tvoji extratridu ohledne pristupu k Velkemu kotli staci kterykoliv bezkar :-)
Pokud jsi to minil jako kritiku pujcoven, tak jsi se asi zapomnel zminit, KTERA z nich to byla, a jak sis u nich vybiral a kontroloval vybaveni, nez sis ho pujcil... jako utrhane patky na pasech (ty ti asi moc vadit nemusely, pokud na pasech zustalo nejake lepidlo)? Vyviklany podpatni podpery? Jak? jeste jsem se s tim nesetkal. Takze, pokud chces kritizovat pujcovny a jejich system, tak by asi bylo vhodne byt konkretnejsi...
   Re: Drsny tridenni vylet do kotle :-)))12:59:24 26.08.2003
1)Pokud Te to teda zajima(a asi moc ne), tak ta pujcovna je na Palmovce. 2)Kontrolovat funkci neceho, co vidis poprvy v zivote, je celkem problem. 3)Vyvyklany znamena, ze kdyz ji zvednes tak nedrzi a spadne. HOWH aneb domluvil jsem, kdyz mas teda to indiansky jmeno.
Kubaodpovědět
    Re: Drsny tridenni vylet do kotle :-)))21:12:18 26.08.2003
howgh :-))) Poprve v zivote? Staci se podivat na web treba Silvretty, nebo zajit do kterehokoliv obchodu, kde maji neco se skialpem. Na zminovane Palmovce jsou pujcovni veci, jestli se nepletu, asi dva metry od mista, kde je pujcovna. Vsechny skialpove veci jsou v CR uz cca 8 let bezne k dostani (predtim to bylo sporadicke), takze vymlouvat se na to, ze jsi to videl poprve v zivote je docela k pobaveni a tezko rict, zda si delas srandu, nebo to myslis vazne :-)))
    Re: Drsny tridenni vylet do kotle :-)))21:14:25 26.08.2003
Pardon, dva metry od mista, kde jsou nove veci... A vedel jsi, jak si mas ty lyze/vazani zapnout, kdyz jsi nevedel jak zkontrolovat funkci, zda zapnout jdou? :-)
     Re: Drsny tridenni vylet do kotle :-)))08:46:05 27.08.2003
Verim ze se ti moc nechce, ale mozna by sis moh ten clanek precist znova. Ja sem nikdy nerek, ze sem nevedel jak zapnout vazani, nebo ze to neslo, kdyz sem si ho pujcoval. Par hodin fungovalo normalne a pak se teprve rozbilo. Mas pravdu, ze dukladna kontrola vsech casti a trocha predvidavosti, by zavadu asi odhalila. Ja sem ji neudelal, proste jsem jim duveroval a to asi byla chyba. Tohle byl muj definitivne posledni prispevek do nasi diskuze, protoze si myslim, ze nase hadani se o kazde slovo nemuze nikoho zajimat. Pokud chces napis mi mail a muzeme se prit az do smrti.
Kubaodpovědět
      Re: Drsny tridenni vylet do kotle :-)))08:51:36 27.08.2003
Sorry myslel jsem, ze se objevi kdyz ho napisu do toho ramecku. Takze tady je: nebesarj@seznam.cz
 Re: Drsny tridenni vylet do kotle :-)))11:53:17 19.08.2003
Můj první skialpový výlet vedl z Harrachova na Pančavskou louku. A taky z něho mám nezapomenutelné zážitky. Třeba že jsme neměli pásy... A bylo to skoro stejně drsné jako naše běžkařské výlety s tátou, které nás se setměním často zaváděly někam do neznámých lesů daleko od nejbližších autobusových zastávek. Takže se mi líčení Jeseníků docela líbilo a mám pro to pochopení.
Kuba Turekodpovědět

začiatky13:52:24 20.08.2003
sú vždy ťažké. Ja som zase pásy vyrobil doma, z manchestrákov, takže si dokážeš predstaviť ten sklz. Ospravedlňuje to len to, že za komančov nebolo jednoduché zohnať či už viazanie, alebo pásy. Ale neodradilo ma to. Keď sa vydarí počasie, prašan a k tomu prázdny kopec, žlab alebo hrebeň, niet lepšieho zážitku.
carpatodpovědět

Koukolský Tvrďák 7 Koukolova Hora
Hang-on-dog Přímá Varianta IXb Labské Údolí - Pravý Břeh
Jarní Únava 7- Koukolova Hora

Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest |

díky za článek | Re: betabrejky | Re: betabrejky | Re: betabrejky | Re: betabrejky | betabrejky | Krasa | Re: Kdo má vlastně jet? | Re: Kdo má vlastně jet? | Jak branická skála |

Nadcházející valná hromada ČHS má být 13. dubna 2024 v Praze (150)
Mauritánie - únor 2024 (21)
IFSC: mezi funkcionáři na olympiádu nominován stavěč Jan Zbranek (16)
Žádost o zařazení na program Valné hromady ČHS 2024 (12)
Namibie 2023 - Spitzkoppe - Namibijský Matterhorn. (8)
Saské pískovcové lezení je na seznamu kulturního dědictví UNESCO (7)
Elias Iagnemma oznamuje přelez bouldru Burden of Dreams 9A (5)

PÉŘOVÝ SPACÁK WARMPEACE SOLITAIRE 500 - 195 L | Hledám spolulezce | Koupím koule na posilování | LS Olympus Mons EVO | Expediční kalhoty RAK | Mammut goráčovka | Velký mágopytel Petzl Sakab | LEZEČKY | Jizerky apod. | Prodám přilby k lezení |