Registrace   |   Pokud nemáte v deníčku fotku a chcete jí tam mít, klidně ji pošlete emailem.

51.Zedek 10000

LANEX eshop - Bolatice
Outdoor Centrum Rock Point Perštýn - Praha 1

Matterhorn (4478m)

Ono to fakt není zadarmo

Tak zase jednou vyšla rosničkám předpověď počasí na víkend perfektně. V dnešní době docela vzácnost. Už od konce května jsem plánoval výstup na Matterhorn (4478m) a pokaždé se počasí v okolí Zermattu z celkem krásného v týdnu změnilo na nehezké o víkendu.
Kdo by nevyužil volných dnů začátkem července k návštěvě nějakých vrcholků, které příjemně zchladí mozek, že ano.

Ještě poslední kontrola počasí na Excite.com (na tý stránce mi spybot říká, ze obsahuje spyware), zkouknutí okolí webkamerami a nebo pohled z Gornergratu na Matterhorn, či přímo z Zermattu.
Mohu potvrdit, že předpověď počasí byla věrohodná.

Středa 14dní před odjezdem
Byli jsme 4. Žádný pes a v tanku jsme nejeli. Poznali jsme se přes inzerát na lezci.cz. To tak bývá, když někdo má auto a nikoho do něj a jiný chce jet, ale nemá jak. Letmá schůzka před odjezdem v pražské cukrárně napověděla, kdo jaké má zkušenosti, kdo odkud je (Tomáš-Machov kousek od Ádru, Martin- Česká Lípa, Petr- Křivoklát, Kamil - Podbořany<>Praha). Dohodlo se, kdo vezme toaleťák a kdo lano, aby se toho netáhlo moc a hlavně, aby se rozprostřela váha v báglech.
Pátek 2004-07-02
Vyrážíme ze Zličína směr Železná Ruda až kolem 19h. Dopoledne bychom už chtěli být v Zermattu. Osvědčená trasa Praha - Železná Ruda - Degendorf - Mnichov - Bregenz - Chur - Furkapass - Visp - Täsch nezklamala, jen se pořád povídalo, takže chvilkama 60tkou po německé dálnici to bylo hustý :. Trochu jsem se bál o čas, protože v sobotu odpoledne jsem si chtěl vyšlápnout ještě alespoň k třetímu kuloáru Matterhornu.
Sobota 2004-07-03
Do Täsche jsme přijeli lehce po poledni a hledali jsme kemp, kde se prý nechávají auta. Kemp je až na konci městečka vpravo, ale správce nám řekl, že tu můžem nechat auto jen když tu přespíme, což nám bylo k ničemu. Naštěstí je v Täschi spousta soukromých parkovišť a hned na začátku vlevo u benzínky chtěli 4eura za den, tak bylo rozhodnuto.
Poslední přebalení báglů, vyhození zbytečností, jídlo na 3dny+rezerva a jdem na 7km pochod do Zermattu. Volíme trasu po silnici, protože je provoz malý. Kocháme se krajinou a za každou zatáčkou vyhlížíme Matterhorn. Syčák se schovává až do Zermattu. Na cedulích píšou 1,5h pochodu, my jsme za hoďku už u kostela uprostřed městečka. U kostela je kašna s bobříky, kteří jsou celí nablískaní od turistů, co je hladí pro štěstí. Zde dobíráme vodu na 3dny. Zermatt procházíme až na konec, kde je lanovka na Schwarzsee. Protože máme jemný časový skluz a také chceme šetřit síly na zítřejší vrchol, volíme pohodlné svezení přes mezistanici Furi na černá jezera. Tam jsme v 14:15. Lístek s cestou jen nahoru stojí 26CHF nebo tuším 19Euro. Výhled je tak krásný, že málem zapomínáme vylézt z lanovky, však to bylo jen 15min létání. Ze Schwarzsee to má být na chatu Hörnli 2h, s bágly 3h. Je zde poslední možnost nabrat pitnou vodu. Cesta je jasná, pořád za nosem nasměřovaným k vrcholu. Potkáváme běžné turisty, víkendové drtiče horských pěšin, ale i stádo japonských turistů, fotících všechno kolem. Dokonce si mě jeden natáčel na video asi jako exota. Cesta je dobře prošláplá, dokonce i s železným schodištěm a lávkou. Cestou míjíme budku stanice vleku, ve které se schovávali ovce a která můze posloužit v případě nouze jako útočiště na přespání. Místnost vlekaře je otevřená, je v ní i stůl a židle. K chatě Hörnli přicházíme lehce po 17h. Ani nejdem dovnitř a rovnou scházíme dolů do "kempu". Vzhledem k času a ještě plánovanému okouknutí terénu, který se poleze za tmy, do sebe vsoukáme trocha jídla a bez vystydnutí vyrážíme na obhlídku (samozřejmě s přilbou). Bez Petra, začíná ho bolet hlava. Zpočátku nám není jasné, kde ti lidi bloudí, ale to nám došlo při zpáteční cestě. Holt ta skála vypadá ze shora jinak. Prošli jsme okolo dvou kuloárů až k ostrému hřebeni, kde začínaly fixní lana. Dál už se to začínalo zvedat a bylo nám jasné, o co tu půjde. Takže vracečka, najíst, napít a spát. Zítra vstáváme v 3:10. Rozhodnutí je jasné, Petr nejde a nabírá výšku v hlavě, Tomáš vzdává, když tu horu kamení vidí. Má před ní oprávněný respekt.
Neděle 2004-07-04
Chtěli jsme vyrazit dřív,než "lampionový" průvod z chaty, který měl budíčka ve 3:30, ale stejně se nepovedlo. V 3:40 nastupujeme při čelovkách do stěny. Je do děsný, nějací rozklepanci tuhnou už po 15m od nástupu, tvoří se zácpy. Tak se pouštíme fixního lana a předbíháme je. Nechápu, co tam lezou. Je to jako Hare Kršna se zábradlím z lana a oni vyvádej, jako by měli závratě. Někteří rychlíci jsou 200-300m před námi, tak udávají směr. Dokonce jsem si všiml světla v úrovni nad 3 kuloárem, ti lidi museli vyrážet snad ve 2h. Moc nebloudíme, včerejší okouknutí mělo smysl.

Nejkrásnější je stejně svítání -pohled

Pomalu svítá, zástupy se trhají dle tempa jednotlivce a poznáváme, že jsme zlatý střed. Ne rychlí,ale ne zas tak moc pomalí, podle většiny pod nami. Cestou se řídíme podle kamenných mužíků, červených značek od barvy, nebo podle slaňovacích ok. Jak se vypíná čelovka, je to veselejší. Začínám zjišťovat, že 3l vody ve vaku bude jen tak tak. Nevím jak je to možné, ale na chatku Solvay přicházíme v 8:10. Dobrý čas říkáme si, dle průvodce je to odtud na vrchol 2-3h. Zrovna rušíme dva francouze ze siesty. Jen jednu müsli tyčku a jdem dal. Začíná být šílené vedro, a obloha je absolutně bez mráčku. Těším se, jak budu na vrcholu fotit panoramu. Cestou nás dolézají další dva francouzi a lezou nám do cesty. Místo aby ten na prvnim počkal než popolezu 5m, cvaká se do našeho jištění! A nezájem lana se dřou o sebe. Nastala i situace, kdy jsem s ním lezl na stejné úrovni a on zničeho nic přecházel na druhou stranu a zamotal se do našeho lana. Nechápu tohle neobezřetné chování. Raději jsme počkali, než nadlezou 50m, abychom měli klid. Měl na druhém nějakého klienta, který nám čas od času házel dolů kamenné dárečky. To abychom se nenudili. Ponaučení: jak vidíte dvojku z níž ten na druhém je evidentně nesvůj, raději je předejděte. 30m pod chatkou je exponovanější úsek. Od Solvay chatky je cesta jasná k bloudění nedochází. Exponované úseky jsou jištěné konopným lanem, které má místy tak 40mm v průměru. Když jsme přišli k těmto místům, málem se nám zatmělo. Ty jo, normálně kolmá skála a připadáš si, jako když šplháš. Všechno se tahá rukama. Při špatném vlhkém počasí pod nulou, kdy všechno klouže to musí být zábava. Cvaknout do toho nejde ani ferratová karabina, tak snad prusík, opruz. V těchto místech se nám náhle změnilo počasí, zatáhlo se, kolem vrcholu se točil mrak z kterého ale nepršelo. Jen jsem začal mít obavy o viditelnost na vrcholu. Na vrcholovém hřebínku nasazujeme mačky, kvůli 20m vcelku vyšláplých stop. Někdo nasazuje už u sošky sv. Bernarda tak 50m pod vrcholem. Cepín ani nebyl potřeba, ale bez něj, radějc ani ránu, nikdo nikdy neví. Posledních 10m uklouzanějšího úseku a jsme u kříže.
Matterhorn ve své kráse

Nevím co jsme dělali špatně, kde jsme se tak zdrželi, ale na vrchol jsme přišli až v 14:15. Je to hodně pozdě. Na vrcholu byli ti dva francouzi, kteří se nám motali do lana a už byli na ústupu. Dvě, tři nutné fotky a balíme to. Je hnusně, fouká to, padá krupice, je pod nulou a z panorámy sešlo. Sestup je úplně stejnou trasou. Mačky sundaváme až po přechodu toho skoro 100m exponovaného úseku s tlustými fixními lany. Vody možná půl litru a začínám být nervózní, že to nestíháme. Zpět na Solvay chatku přicházíme v 19:40. Zas nechápu, jak je možný, že to tak dlouho trvalo, když průvodce má poloviční časy. Po zkušenostech z Nepálu jsem se raději táhl i s vysílačkou. Volal jsem klukům do Hörnli kempu, že dáváme 10min přestávku a během ní se rozhodneme, zda sestoupit a počítat opět s čelovkama na přilbě, nebo nouzově přenocovat. Stihnout by se to určitě dalo, protože při našem příchodu na chatku zrovna vyráželi nějací 3 maníci s dvěmi 50m lany. Byla mezi nima i holka, tak to snad rychlé tempo ani neměli. Jak jsem viděl jejich 50m slaňování, bylo to jasné, těm bychom nestačili. Měli svého vůdce, který evidentně věděl, kam slanit. Přespáváme tedy ač neradi na chatce s dobrým pocitem, že kluci dole o nás ví a nebudou dělat poprask. Na chatce někdo nechal flašku s vodou z rozpuštěného sněhu obarvenou nějakým šumákem. Škoda jen, že to už byla ledová tříšť. Posledních čtvrt litru jsem už vycucl, poslední tyčka na sytosti žaludku neměla vůbec vliv. Martin načal trocha čokolády. Obhlídli jsme trochu chatku, zdylo tu pár instantních polívek (sláva těm, kteří se táhnou s vařičem) a válející se deky nám slibovaly, že neumrznem. Stejně jsem spal plně oblečený, obutý, pod 2 dekami a stejně jsem se probudil kosou. Vzal jsem paralen na hlavu (trochu se projevovala) a zbytek noci se nějak proklepal.
Pondělí 2004-07-05
Ráno jsme chtěli vyrazit dřív, než přijdou první "rychlíci". Počasí už nebylo tak jasné, táhla se studená fronta a i předpovědi v pátek na webu slibovali do konce týdne deště. Vrchol už vidět nebyl. Vyrážíme proto na sestup kolem 6:30. Vysílačkou nám dává Petr vědět, že jde na procházku na Klein Matterhorn (3883m). My ho ještě cestou upozorňujeme, že se sem ženou deštivé mraky, které vidíme na obzoru. Cestou u třetího kuloáru jsme slanili níž, než se mělo a v ten okamžik jsem si vzpoměl na jiné vyprávění kluků, kterým se stalo to samé. Na mou duši, ono vás to táhne dolů do východní stěny a přitom se musíte tlačit doleva na hřeben. A držet se ho. Stálo nás to dobrých 30m výstupu a traverzu nejistým terénem, kde nikdo neleze, než jsme se dostali zas na "cestu". Cestou jsme potkali dva poláky, kteří to ale otočili kvůli ženoucí se bouři. Nabídli nám ochotně vodu, prej, že to můžem všechno vypít. Zpět dostali prázdnou flašku, jináč to nešlo. Ti rychlíci, kteří dolezli na Solvay to také pod vrcholem asi otočili, muselo tam pořádně sněžit. Byli jsme pro tento den a pro následující min. 2 další dny posledními na vrcholu. Nevím, zda mluvit o náhodě, ale ke stanu jsme přišli na 11h a do 10min začalo pršet s krupicí. Tomáš byl rád, že nás vidí v pořádku. Nezáviděl jsem Petrovi, který byl na dohled přes údolí u Klein Matterhornu. Vyřízení jsme vypili další litr čaje, který byl jak na objednávku pro nás připravený. Byl vysloven názor, ze by se ještě v podvečer mohlo sejít až k autu, ale bouřka všechno rozhodla za nás. Martin dokonale ukotvil svůj nový stan, který měl premiéru a do rána připadlo dostatečně sněhu na to, abychom se obávali klouzačky až do Zermattu. Začali jsme se bát o Petra, který měl údajně nocovat u nějakých chatek pod vleky někde u Trockener Steg (2939m). Ještě že měl tu vysílačku. Domluva byla jasná, ráno v 9h se sejdem na Schwarzsee.
Úterý 2004-07-06
Budík 6:30. 7h ranní byla tak akorát pro vyrážení, stany přežili v pohodě. Ještě cestou jsme si upřesnili s Petrem, že počkáme na Schwarsee. Teda v takové břečce bych vám nepřál jít. Bouřka byla asi velká, při zpáteční cestě na kovové lávce bylo zrušené zábradlí, kovové rošty zprohýbané, 1m díra. Udělali jsme co jsme mohli, aby to bylo pro ostatní průchozí. Za pět minut devět jsme byli na místě a Petr se už také blížil, do 1h jsme byli zas kompletní.
Naučná stezka údolím Matterhornu

Chatky v Zum See

Procházka od Schwarzsee do Zermattu byla jak naučná stezka, postupně od prostého kamení po mechy a kleč až do bujné vegetace. Míjeli jsme vesničku Zum See (1766m) a v Blatten jsou k vidění různé byliny pohromadě v jednom záhonu a typycké chajdy stojící na izolačních kamenech. Totálně vyšťavený se zapalánenými lýtky a u některých i s puchýři na nohách jsme dorazili kolem 15h zpět do Täsche k autu. Místní hlídač ani nevěděl,kdy jsme přijeli, tak ze čtyř dnů či tří nocí si přehodnotil 3 dny a chtěl 12 CHF. Tedy nechtěl, my mu je málem vnutili. Plán byl jasný, další cíl je Mont Blanc. Jenže sms zprávy z Čech napovídaly, že do konce týdne bude hnusně. Jeli jsme si to tedy ověřit přímo do domu horských vůdců v Chamonix , kde nám dali za pravdu a čekal nás proto předčasný odjezd zpět do vlasti.
Prospekt volně k dizpozici u lanovky

Další fotky z expedice
Trasa:
Asi 900km. Nejeli jsme po žádných dálnicích krom Čech a Německa.

Vybavení:
- pevný GTX boty v kterých se dá lízt po skále i s mačkama po ledu. Viděl jsem i šílence ve skeletech->zbytečný.
- GTX oblečení a vrstvy tak, aby se dalo hýbat i v nouzi přespat ve stěně a neumrznout. Při dobrém počasí se po rozednění člověk svléká. GTX rukavice jsou vhodné, při teple nejsou potřeba a při sestupu se o fixy pěkně ničí.
- mačky, cepín, helma, čelovka
- sedák, pár smyc, 5 expresek (frendy či vklíněnce se ani nepoužily), HMS, osma
- voda (opravdu 3l se vyplatí táhnout, příště si beru 4), nějaké energické tyčky.
- lano jsme měli 50m poloviční, 30m stačí. Aplikováno průběžné jištění, kdy oba lezou současně, bez dobírání.

Kamil Hrádek   [úpravy] 13:48 22.07.2004Tisk

vy se máte14:00:04 22.07.2004
Vy se máte že vám to takhle vyšlo .. my jsme se připravovali na Zmuttgratt ale poprvé jsme to odložili kuli počasí (červen) a druhý termín nám nevyšel protože jeden z účastníků si udělal něco s nohou a ve třech zmuttgrat nejde .. :(((
jsem zvědav kdy se dohodneme na dalším termínu..
Honzaodpovědět

Počasi20:57:05 22.07.2004
No ja uz tam byl 3x a nejvyse jsem byl na Solvayce. Hold nekdkdoma a nekdo nema. Hore zdar
Cestmirodpovědět
 Re: Počasi23:15:32 22.07.2004
No ta klasická cesta je na prd , plno lidí, kameny atak .. zmuttgratt rulz :-))))
jen se tam vydat a furt nebalit a nevybalovat :))
 Honzaodpovědět

Dlouhá doba07:48:48 23.07.2004
Zjimalo by me, kde jste tolik nabrali. Na Solvay hutte uz po osme a na vrcholu az ve dve? To je hrozně dlouho. Sest hodin udava pruvodce az zdola. A jeste - v cervenci je to se stalosti pocasi dost nalevacku, urcite je lepsi srpen, nebo zacatek zari.
Boudakodpovědět
  Dlouhá doba II09:50:30 23.07.2004
Připojuji se, ten čas od chaty na vrchol a zpět si taky nedovedu vysvětlit, také bych rád věděl, co Vás tak zdrželo? Snad nedostatečná aklimatizace?
Martinodpovědět
 Re: Dlouhá doba09:57:09 23.07.2004
Netrénovaný našinec zvednuvší se od komplu jda klasickou alpskou túru musí tzv. průvodcovský čas násobit koeficientem své ochablosti, cca 1,5 až 2. Průvodcovský čas je čas ideálního postupu bez ztrát blouděním, blitím a bez odpočinku.
Já osobně jsem průvodcovský čas překonal jednou v životě, na přehledném hřebínku, když jsme měli obrovsky naspěch:-/
Zkušení trénovaní alpinisté z toho možná budou mít srandu, ale pro nás líné a netrénované turisty je takovýto smysl pro realitu základem přežití.
Mimochodem, v popisované situaci byl nocleh na Solvayce imho velmi správné rozhodnutí, i když světlo a chata lákaly k sestupu. Únava, dehydratace a tma by takto pohodový výlet snadno změnily v další tragédii.
Joeodpovědět
  Re: Dlouhá doba10:32:42 23.07.2004
Teda taky nejsem zadnej zavodnik, spis me slo o ten pomer rychlosti vystupu na Solvayku a z ni nahoru a dolu. Mozna, ze to kluci cely jistili. S noclehem souhlasim, placat se tam ve tme, jak jsem to videl, mi prijde kravina.
Martinodpovědět
   Re: Dlouhá doba13:43:17 23.07.2004
Jo tááák, už jsem si to přečet pořádně, že byli na Slovayce rychle a zbytek šli moc pomalu? Ode mne pouhé spekulace: buď se snažili co nejdýl držet místního vůdce, na Solvayce orazili, pak výrazně zpomalili (únava, aklimatizace, neznalost terénu). Nebo si autor o hodinku dvě spletl čas dosažení Solvay, i to se stává;-)
Joeodpovědět
  Re: Dlouhá doba10:37:52 23.07.2004
Tuhle cestu neznám a vzhledem k tomu, že mi tyhle grupáče nelákaj, asi nepoznám, ale časy bych bral s rezervou ve všech horách. Občas to bývá nadnesené nahoru a jde to rychleji, ale opak bývá častější. Ač většině lezeckých dvojek v naších oblíbených cestách ukazujeme záda, času v průvodci ani nedohédáme:). Požadavek zvládnutí jedné lanové délky, tj.: konstrukce štandu, dekonstrukce a lezení dvou lidí, za patnáct deset a méně minut se mi zdá přísný.
To jen tak obecně k časům. Hore zdar. A Vám taky!
jan pušodpovědět
   Re: Dlouhá doba10:44:38 23.07.2004
Eééé. To s těmi štandy se netýkalo tohohle NC "Matrase"! Tam se předpokládám většina cesty nejistí. To jen hlavou mojí bloudli vzpomínky na (h)různé cesty horolezecké....
jan pusodpovědět
    Re: Dlouhá doba10:56:24 23.07.2004
Jasně, Capitano se také dá vyběhnout za dvě hodiny a severní stěna Eigeru tuším za čtyři. Ale ono stačí se podívat na nástupové časy v některých průvodčících, které vás honí sutí a mimo ztezky 400 výškových metrů za hodinu, po stezkách i rychleji. Kdo vám při tom nese matroš a křísí vás, to tam nepíšou.
Lawodgeodpovědět
 Re: Dlouhá doba07:57:39 09.08.2004
Mno, s tim srpnem taky tedy nevim, nevim....Byli jsme uvezneni od stredy 4.8.2004 do patku 6.8.2004 na rif J.A.Carrel, kdyz napadl snih, prselo, napadla krupice, vsechno zmrzlo,byla mlha a cerny mraky, videt bylo prd a celkove bylo hnusne...nahoru to neslo, dolu taky ne, jidlo dochazelo..... (
Alodpovědět
 Re: Dlouhá doba08:36:06 09.08.2004
jeste doplnuji...pan Schubert by se urcite zeptal na predpoved pocasi..tak tedy predpoved byla nasledujici ( strucne ) - velka oblacnost, mirne/huste snezeni od 3500 m, v odpolednich hodinach dest, v noci mraz...mirne zlepseni - sobota :-)
 Re: Dlouhá doba13:57:43 04.03.2006
Průvodci se tady vůbec nedá věřit,byl jsem okolo sedmý ráno na solveyce a na vrcholu okolo jedný odpoledne.Každej si to může zkusit.
michalodpovědět

Pěkný08:38:05 23.07.2004
škoda, že nad horou není víc prostoru (fotka "Svítání")
Milan Lenzodpovědět
 Re: Pěkný14:15:52 23.07.2004
ta fotka má fakt akorát tuhle jednu chybu. Tůru jsem před lety šel. Vyráželi jsme v 6.00 a zpátky na Hornli jsme byli 22.30 po dlouhém bloudění v posledním suťáku nad spodním fixem kterej jsme nemohli potmě najít. šli jsme ve 4 s jedním lanem na kterým jsme taky postupně odslaňovali. Nad Solvejkou viditelnost pár metrů a valil mokrej sníh, takže zmáknout rychlej se to rozhodně dá. Na ty konopáky nahoře na Rameni se mi osvědčil prusík z lanovice. No a zadarmo to opravdu není.
Petr
Petrodpovědět
 Re: Pěkný14:42:18 23.07.2004
Fotka svitani je pohled (k zakoupeni v Zermattu).
Boudakodpovědět

Horští "vůdci"16:00:15 23.07.2004
Horší vůdcijsou pěkný kokotitedy ne všichni,kdo tam jedete,nebo se chystáte tak bacha na ně,předbíná to,kašle na bezpečnost a ostatní lezce,byl jsem tam i nahoře Normálkou a vím o čem mluvím,když na ledové plotýnce jeden ze štandu sprostě odjistil mého jističe a cvakl tam sebe.Naštěstí se nic nestalo a kamoš když vůdce odlezl "zrušil" jeho,prostě už nikdy.Z dálky  fantastická hora,z blízka hora sr......Mluvil jsem s lidmi co šli z Itálie,prý je to lepší,míň lidí.Je spousta krásných kopců a zdaleka ne tolik lidí.

Hore zdar
Radekodpovědět
 Re: Horští "vůdci"10:11:28 24.07.2004
Mas pravdu to jsou. A jen tak mimochodem zda se mi, ze to jmeno Radek se tady objevuje pod jinymi jmeny. Doufam, ze se mylim, ale podle zpusobu psani bych rekl, ze jestli jsi udelal prezkouseni na vudce tak jses dneska jeden z nich a doufam, ze se vynasnaziz nebyt jak ti ko... cosi.
  Re: Horští "vůdci"15:30:23 27.07.2004
Zdravím,vůdce nejsem a pod jiným jménem nepíšu,nemám důvod.Reagoval jsem na chování lidí,protože už jsem v horách ledaco zažil.
Radek
   Re: Horští "vůdci"09:57:30 02.08.2004
Omlouvam se jen jsem chtel mit jasno.
  Re: Horští "vůdci"16:03:28 01.08.2004
Ne, skutecne to nebyl muj prispevek a prijmacky mam za sebou.
Nicmene prave jsem se vratil z Chamonix a jen co budou fotky bude i mensi clanek. pokud clovek funguje jako "Horsky vudce" je v ponekud jine pozici nez ten ktery jej pak nazyva kokotoidem. Kazda mince ma dve strany, ale vic o tom az i z fotkama.
radek
zobanodpovědět
   Re: Horští "vůdci"09:59:01 02.08.2004
Blahopreji k udelani prijimacek a mnoho stesti v treninku.
 Re: Horští "vůdci"18:05:02 30.07.2004
Z Itálie bylo před 14 dnima taky pár lidí (dalo se to vydržet oproti tomu co jsem slyšel o klas. švýcar cestě), ale hlavně to nebylo ještě rozmrzlý, takže tam byl hafo sněhu:-(((
Vítekodpovědět

vysilacky09:22:43 26.07.2004
muzu jednu technickou? co pouzivate za vysilacky v tomhle terenu? klasicke CB nebo PMR?
Kamilodpovědět
 Re: vysilacky09:45:36 26.07.2004
Mam vysilacky Motorola T6300, dosah psany 5mil. Ale protoze bezi v pasmu provozovanem v Americe, nemuzu rict, ze se jedna o obcanske pasmo CB. Bezi to proste v jine norme, ktera neni v evrope licencovana. A 26,9-27,4MHz to rozhodne neni.

upresneni09:23:36 26.07.2004
Kde jsme nabrali tolik casove ztraty vazne netusim. Pravda, v Solvay jsme si dali vetsi odpocinek, ale nadmorskou vysku jsme snaseli v pohode. Dehydratace se urcite projevovala na vykonu a taky psycho efekt casoveho naskoku, kdy jsme pote lezli proste v pohodicce v domneni, ze na vrchol to je uz jen 2-3h od chatky. Tak se tempo zvolnilo (proc spechat, kdyz se to stiha do 12h). Jenze, tempo jsme zvolnili asi az moc.¨

Nevim jak Martin, ale radim se mezi ty "trenovanejsi" jedince, rozhodne nepatrim mezi ty line "kusy". Moralu jsme meli take dost, prubezne jisteni jsme pouzivali opravdu jen poskrovnu, a krom nekolika situaci, kdy nas proste zdrzovali "bezici" horsti vudci, jsme proste dupali nahoru jak stroje. Nazor, ze jsem to cely jistili je proto mylny.

Za fotografii se omlouvam, skener me to oriznul a ja si toho vubec nevsiml. Fotografie svitani je opravdu sken pohledu, take jsem to pod fotkou psal. Fotografii co nejdrive nahradim.
 Re: upresneni15:57:27 30.07.2004
Taky nemam pocit, ze jsme se nejak flakali. Asi ma vsechno svuj podil (vyska, dehydratace, pousteni navracejicich se...) ale osobne jsem nejvic pocitoval jakousi "psychickou unavu". Hlavne pri sestupu. Cesta neni tezka, ale 80-90% casu se musis soustredit (hledat cestu, nehazet nic dolu, zkouset kterej sutr v ty suti drzi o trochu lip, abys s nim v naruci neprozkoumal vychodni stenu...:-)) a po X hodinach uz to je docela na makovici.
martinodpovědět

FOTKY10:20:10 26.07.2004
pro autora:
proc tady nemate nejaky fotky z vrcholu? nebo jsem spatne hledal?
dave
DAVEodpovědět
 Re: FOTKY16:08:28 26.07.2004
Primo z vrcholu je jen jedna (kriz) a to v galerii ostatnich fotek. Link je pod clankem. Bylo hnusne, nebylo videt skoro nic, proto by byly fotky nezazivny :-)

Nad limit08:17:41 02.08.2004
Peknej clanek Kamile, fotky se ti taky moc povedly.
 jirkasodpovědět

Máťa - pěknej článek10:07:57 03.08.2004
Minulej týden (26. - 30. 7.)jsem zájezd na Máťu podnikl taky a musím říct, že ten článek sedí i s těma časama. Snadno tam nabereš ztrátu ani nevíš jak, a ta neustála nutnost koncentrace na to, abys něco neshodil nebo neutrh(neušlápl) je vysilující. My jsme měli kliku na počasí a tak jsme si mohli dovolit luxus jeden den vyběhnout na Solvay jako aklimatizaci/rekognoskaci a na ostro to zkusit až obden na to. Vyrazili jsme v 3.30, na solvay lezli v procesí vůdců (dost to ženou a občas se chovaj fakt zvěrsky - nejhorší je potkávání se se sestupujícíma dvojicema vůdce/klient na kolmejch fixech pod vrškem, tam je to fakt o hubu), na vršku byli asi v 10 a dole v 17.00 - na sestup je potřeba počítat s delší dobou než nahoru....fotky mám na http://juha.hex.cz
byl jsem tam podruhý, poprvý nás vyhnalo z půlky sněžení a jsem rád, že už tam z týhle strany nemusím :-)...za rok půjdu radši na Dufoursp., nebo z italský strany
Zdárek Juha
juhaodpovědět

Tak to mělo smysl :)07:52:08 04.08.2004
Ahoj Kamile, tak jsem přelouskal článek a je to skvělé. Vidíš, že to mělo smysl, viz naše setkání na bruslích ve Stromovce před Tvým odjezdem, když jsem tě ukecával, abys něco sepsal. Výborný návod, super fotky a spousta pochvalných reakcí. Díky... a gratuluju k výstupu.
Standaodpovědět

Časový Harmonogram13:48:13 05.08.2004
3:30 budíček
4:00 nástup
6:10 Solvay hütte
8:20 vrchol
8:35 počátek sestupu z vrcholu
14:30 pivo na Hörnli

Vůdci chodí na vrchol i o 40 minut rychleji. Toto jsou naprosto reálné údaje za dobrých podmínek. Při sestupu míjíte spousty lidí a přidává se i "psychická" únava.

PS. Kamile, pěkný čtení.

10:00 nástup
15:00 vrchol
22:00 Hörnli stan

Při výstupu jsme byli až na Solvay v cestě sami, pak jsme se bez jakýchkoliv problémů pouze míjeli se sestupujícími lezci. Na sestupu za námi byli ti, co předem plánovali bivak na Solvay a z těch, co šli až dolů jsme dvě dvojky předešli. Šli jsme ve dvou, současným postupem, lano jsme měli v báglu. Navázali jsme se až pod vrcholovým blokem. Při sestupu jsem slanil pouze první slanění pod sněhovým polem kolem konopných lan a zbytek hory jsem slezl. Parťák naopak celou horu slaňoval a vrátil se pod nástup hodinu po mě.
Za pár let jsme se vrátili. Od Hörnli jsme prošli pod V a J stěnou na J (Italský) hřeben a tam bivakovali. Druhý den jsme J hřebenem vystoupili na vrchol a týž den se vrátili Švýcarským hřebenem k Hörnli do stanu. Italský hřeben je převážně v pevné skále po fixech, tím pádem je zde i snadnější orientace. Myslím, že je namáhavější a delší, lidí tam je méně. Pokud mohu oba výstupy srovnat, Italský je mnohem krásnější, co se týče lezeckého vyžití. Je tam několik pětkových míst, které se ovšem překonávají po fixech. Švýcarský je kratší, snad i méně namáhavý, ale jde převážně o lezení v suti.
Za dalších pár let jsem šel znovu Švýcarský hřeben nahoru a dolu. Přestože jsme vyráželi brzo ráno, nepodařilo se nám včas sestoupit a musel jsem tedy přečkat noc, sedíce na lavičce před Solvaykou, protože byla přeplněná. Když jsem se snažil pochopit, proč jsme byli tak pomalí, vyplynulo pro mě jediné vysvětlení – stali jsme se součástí davu, který nám vnutil své tempo.
Smunyodpovědět

Ach jo :(17:13:40 08.02.2006
Krásná hora.Taky jsme tam v srpnu s tátou chtěli,ale při sestupu z Dufourspitze se stala menší nehoda a odnesl to jeho kotník,tak snad to vyjde jindy :)
Zuzkaodpovědět
 Re: Ach jo :(17:19:44 08.02.2006
Nevzdychej :-) Je to kopec hezký na pohled a zdálky. Při bližším pohledu hromada suti a k vzteku. A kličkování v davech vrcholkulačných tůristů v různých stádiích vejškovky taky nic moc. Doporučuju se připravit a šlehnout v zimě, nebo courat po okolí, nekazit si dojem, a uvedenou hromádu lokrů nafotit jako krasavici mezi okolními horami :-)
Tomáš F.odpovědět

Koukolský Tvrďák 7 Koukolova Hora
Hang-on-dog Přímá Varianta IXb Labské Údolí - Pravý Břeh
Jarní Únava 7- Koukolova Hora

Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest |

díky za článek | Re: betabrejky | Re: betabrejky | Re: betabrejky | Re: betabrejky | betabrejky | Krasa | Re: Kdo má vlastně jet? | Re: Kdo má vlastně jet? | Jak branická skála |

Nadcházející valná hromada ČHS má být 13. dubna 2024 v Praze (150)
Mauritánie - únor 2024 (21)
IFSC: mezi funkcionáři na olympiádu nominován stavěč Jan Zbranek (16)
Žádost o zařazení na program Valné hromady ČHS 2024 (12)
Namibie 2023 - Spitzkoppe - Namibijský Matterhorn. (8)
Saské pískovcové lezení je na seznamu kulturního dědictví UNESCO (7)
Elias Iagnemma oznamuje přelez bouldru Burden of Dreams 9A (5)

PÉŘOVÝ SPACÁK WARMPEACE SOLITAIRE 500 - 195 L | Hledám spolulezce | Koupím koule na posilování | LS Olympus Mons EVO | Expediční kalhoty RAK | Mammut goráčovka | Velký mágopytel Petzl Sakab | LEZEČKY | Jizerky apod. | Prodám přilby k lezení |