Registrace   |   V pohodě, když jde skočit na věž, skočíme to i zpátky. Potom dáme další pivka!

36.Nosek 10298

HUDYsport - Brno

Podzim v Paklenici

17.9.2005 Den odjezdu
Vyrazili jsme v devět ráno za sychravého počasí a venkovní teploty 10°C. V té době jsme byli plni optimismu a očekávání z nadcházejícího dobrodružství. Po pár hodinách cesty směrem na jih náš optimizmus maličko upadal, jelikož teplota nestoupala a déšť sílil.

První pauzu jsme měli v termálních pramenech ve slovinském Ptuji. Opravdu nerad jsem stavěl stan za deště na rozblácenou ptujskou hnědozem, ale moje chmurné myšlenky včas rozehnala příjemná koupel v horké výřivce a sjezd tobogánu. (Tamní kemp s lazněmi se trochu vymykal mé představě nízkorozpočtového zájezdu....12.5Eu noc/osoba)

18.9. Pokračujeme směr Záhřeb, najíždíme na novou dálnici a pokračujeme směr Zadar. Projíždíme tunelem Světly rok, ale bohužel zázrak se nekoná a počasí je velice nepříznivé i za tunelem. Platíme 100kun-400Kč za úsek Záhřeb-Maslenica a sjíždíme směr Paklenica. Nad kaňonem velké i malé Paklenice se táhnou mračna, která dávají tušit přicházející dešť, jsme poněkud zklamaní a unavení po dlouhé cestě. Odbočujeme do našeho oblíbeného kempu Vesna a stavíme stan ještě za sucha, pak již přišel déšť, který nás uspal.

19.9. Milé překvapení poránu, mračna se trhají, objevují se první kousky modré oblohy a dobrá nálada se vrací. Vyrážíme pěšky ke skalám a vychutnáváme atmosféru klidného rána. Okolo nás voní borovice a před námi se již objevují první známé skalky. Z procházkové pohody nás vyrušil až rámus zbiječkobagru a další nepříjemnou situací bylo vstupné, které opět podražilo z 60kun/5vstupů na 90kun/5vstupů . Platíme a jdeme se rozlézt. Začínáme zlehka: Via normale 3, Orao 5c+ ,Hare Krišna 6a+ pak přišly zástupy tůristů, které nás přinutili opustit pozice u cesty a zahnaly nás k západní stěně Anici Kúk, kde jsme si dali dvě délky v cestě Bora 4c,4c. Při návratu jsem otestoval prsty v cestě Shogooth 6c+ a zdařilo se OS :D .

Předpověd místního infocentra se jevila pozitivně, takže jsme na další den naplánovali cestu Kača 6a na Trapez Anči.

20.9. Plán Kača 10 délek
Dodržujeme smluvený čas nástupu "tak nějak na pohodu". Nastupuju v devět do první délky 3a, vyrážim mezi stromky, lezu asi deset metrů a dávám prvního vklíněnce. Lezu dál, vklíněnec vypadl, říkam si "to nám to pěkně začíná", asi po  dalších pěti metrech se na mě směje první nýt, cvakám, popolezám tři metry a jsem u prvního štandu, u pěkného stromku. Dana mě dolezá a pokračuje dalším 3a.  Lezu na druhym travou a mezi stromky, vybirám expresky, dolezám k prvnímu dnes použitému friendu a nechce se mu ven, pomahám mu šťáradlem a uvědomuju si, že každá minuta je zde drahá. Friend nepatří k levným hračkám a tak s ním bojuji. První záděra je na světe a začínám se u toho trochu vztekat. Nakonec jsem zvolil hrubou sílu trhu řetězu expresek, friend o kousek poskočil a pak už jsem ho vyšťáral. Dolezám na štand a pokračuji do krasné plotýnky 4b+, nýty začínají houstnout a štand je nedaleko.  Střídáme, Dana se pouští do první obtížnější délky 5b. Nad námi Majzlíkovo Cupido, opravdu nádherná linie. Dana pokračuje systémem spárek v krasně vzdušné pasáži pod velký převis, kde kvůli tahu lana štanduje. Dolezám ji a začínám cítit lehké lechtání v oblasti žaludku, jsme tak sto padesát metrů nad zemí a odzdola to pěkně protahuje. Pokračuju pět metrů pod převisem k pravému štandu a dobírám. Přemotávám lano a pokračuji koutkem 5a. Cesta neklade zvláštní odpor, ale štand zde žádný není, dvojté lano již po 40 metrech solidně táhne a tak vybírám štand. Dana mně dolezá a posilňuje se tatrankou, ja si davám svou oblíbenou musli tycku, pijeme a přesvědčujeme se, že další štand nebude daleko. Z technických důvodů pokračuji na prvním v cestě 4b a dolézám pod krásnou pasáž 6a. Dana mě s radostí přenechala spáru, která se asi po dvaceti metrech mírně vzdouvala do převísku. Ve spáře bojuju o každý metr, naštěstí jde odšlapnout a občas je tu chyt za odměnu, ale jinak dřina do kopce. Po třiceti metrech boje mě dochazí síly a po chybě nohou přichazí očekávaný pád, říkám Daně "asi pudu", ona na to "to ani nahodou", a už jsem letěl. Naštěstí nýt nebyl daleko a tak to byly tak tři metry, ale komu se chce padat tak vysoko nad zemí? Dolezám zpět do klíčového místa. Sleduju spáru a hledám příhodné stupy. Zlezám to místo a spěchám nahoru, stále to tahá za ruce, konečně štand. V té délce mě opravdu vyschlo a tak jsem se napil a až pak jsem začal dobírat. Dana přilezla s podobnými pocity. Opravdu není 6a jako 6a .

Začlo se připozdívat, byly čtyři hodiny a tři délky před námi. Slunce zapadalo okolo 18.30, takže jsme měli co dělat. Navíc mistní vítr Bura sílil a s ubyvajícími silami nám začalo být dost chladno. Nabídl jsem Daně svou nepromokavou bundu a šel se zahřát do dalšího 6a. Celkem lehčí lezení až na jedno místo, kde jsem se nepříjemně trápil v otevřeném komínku celkem dost mi vadil batůžek, nejdříve jsem ho chtěl zanechat v nýtu, ale po té jsem své rozhodnutí přehodnotil a vrátil jsem se pro něj a komínek oblezel po pilířku, což se nakonec zdálo snažší, více převislé, ale ne tak náročné, jak dření kolen v komíně.(Komínů jsem na písku nalezl dost, ale tenhle byl nepěknej ;) ) Další štand a už jen dvě délky 5a před námi, když Dana dolezla 6a slunce se začlo nebespečně chýlit k západu. Pokračovala na prvním, ale asi po deseti metrech s jedním friendem ji došel morál a v těžkém místě se začla vracet, když v tom místě strávila asi patnáct minut, přesvědčil jsem ji ať se na to vyprdne, přece jen pád do jediného frienda deset metrů nad štandem, není pro oba lezce nic příjemného, navíc dvě délky pod vrškem, nebo chcete-li osum délek nad zemí bez možnosti slanění. Vrátila se ke mě na štand a situace začla být poněkud nepříjemná. Slunce nám zapadlo a tma se šířila velmi rychle. Dana naštěstí nepodcenila situaci a měla s sebou čelovku, kterou mi půjčila a já se vydal vzhůru k štandu číslo devět. Chudák moje kolegině, musela dolézat za svitu měsíce a hvězd předposlední délku a to jsme měli ještě jednu před sebou. Na štandu číslo devět na nás od spoda začli blikant naši drazí Honza a Aneta a marně se pokoušeli zjistit naši situaci vysláním morseovi zpravy, na tu jsme jim odpověděli smskou, že je vše v pořádku, jen že poněkud nestíháme. Bylo nám dost chladno a prsty už říkaly dost. Vyrazil jsem sokolem v obtížnosti 5a za svitu čelovky a snažil jsem se lézt opravdu rychle. Dostal jsem se pár metrů pod vrchol, kde se sokol nepříjemně vzdul ve velký převis a navíc nikde nýty, znejistěl jsem, koukám okolo a tam pode mnou vlevo ubíhají nýty a třpití se v záři čelního světla, tak zas  rázuju dolů tím krásně beroucím sokolem, traverzuji a mírně slezám k liniji nýtů a pak již vesele na vrchol. Dobírám Danu a užívám si ten krasný pocit na vršku, snažím se ji svítit dolů, ale příliš to nejde. Z vrcholu ujišťujeme kolegy v táboře, že je vše OK a jdeme přes vršek Anči směr kemp. Na Anče jsme ještě potkali stádo koz a ovcí, kterým přízračně svítila očka a obzvláště kozlové a berani vypadali za svitu měsíce dost hrozivě. Naštestí byli plaší a dali se na úprk. Cestou dolů nám svítil měsíc a bylo nám krásně. Těsně po půlnoci jsme dorazili do tábora.

21.9. Den lehkého lezení
Lezu opět se svou drahou polovičkou Anetou cesty 3a,3a a krásnou cestu Catch the Rainbow 3a 5a 4c opravdu nadherných sto metrů lezení.

22.9. Rest on the Beach

23.9. Velebitašky 6a+ s Kendym
Před touto cestou jsem měl respekt ostatně jako před každou více délkovou cestou a po zážitku z úterka, jsem nechtěl nic nechat náhodě. Vztáváme v 6.30 nula nula a vyrážíme do skal. Nastupujeme v 7.30 nula nula a dáváme krasných padesát metrů v režimu 5b sokol, spárka, chyt, stup a všude nýty. Velmi příjemné lezení po krásném vápenci, za krásného počasí idilka jak má být. První délku jsem vzal tak nějak šmahem, což Kendy komentoval slovy: " Ty vogo ty si to lezl na prvnim jak já na druhym". "Nechci jít zas domu po tmě no". Opáčil jsem a už jsem ho štimoval na další postup. Štandy se zhustily, takže jsme stavěli každých patnáct dvacet metrů, což se nezdálo být příliš ekonomické, vzhledem k šedesáti metrům našeho dvojtého lana. Proklestili jsme se částí traverzů a dostali jsme se pod 6a+. Kendy ho s menším zaváháním přeběhl a já ho dal po něm na druhym. Pak jsem spojil délku 5a a 3a. Kendy si dal 4a a jistil mě s pokyny: "dělej nestíháš", trochu si osvěžil tempo Prachovské 24hodinovky a hnal mně jak psa  . Poslední dvě 4a a 4b jsem také spojil a na vrcholu stanul 12:37, takže celkem spokojenost. Kydž jsem Kendyho začal dobírat byl už pode mnou, takže jsme na vrcholu byli oba během chvilky. Byla to nádhera rozhled na moře, svěží vánek, sluníčko, za námi hory Velebitu v mracích.

Dole jsme si ještě dali cestu Papillon 6c a šli se koupat a vychutnávat, tak krásný teplý den. Moře bylo klidné a kdybych nešláp na ježovku byl to idealní den :D.

24.9. Opět odpočinkový den
spíše koupaní než lezení, ale přece jen jsme zašli a dali si H.S.V. 5a, pak jsem dal pokus na 7a+ "PG is 20" a dal ho OS, ale na 7a+ to bylo dost snadné, ony ty cesty u cesty. další Achtung seinschlag! 6b+ a pak jsem mrsknul řádnou tlamku na Present of nature 6c a volil scrable na zápraží penzionu Vesna.

25.9. Řádný den sportovního lezení
Rozlézám se a uspokojuji Anetiny potřeby na Zavě 4b, dále Vuga 4c, pak si dávám Humping Jacka 6b.Opravdu krasné lezení po lištách, spoďácích a bočácích. Dál pro Anetu Nasti put 4c. Pokračuje moje trápení: Karenin 6c+ pytel. Těžká plotna na začátku a pak nádherné kroky v převisu, bohužel jsem to nedal v kuse, vedle nová cesta na Karenin tak 5a. Dále lezeme na Zavě Čuja ti si bog i batina 5a a bezejmenou 5a, pak slézám Pod Iljuskom vedoucí převislou hranu "Je" 6c , dále Biene Maju 6a+, Fleissige Villi 6a, Figa 4b, Mann oder Memme 4b+ a nakonec krásnou převislou cestu Inox za 6a+.

26.9. Veleshit 6a+ - cesta s velmi ostrými chyty. Radegast 6b Os - krásná cesta doporučuju všem. Colibri 6c jsem dal AF, pěkný převis pro silné borce. Na závěr odpoledního lezení jsme dali Banana split 5c+

27.9. Výlet do jeskyně v Malé Paklenici doporučuju všem turistům a milovníkům přírody opravdu pěkná jeskyně a ani to není moc daleko.

28.9. Poslední lezecký den jdeme na Olimp a opět jsme okouzleni krásou Paklenice dáváme tři cesty na rozloučenou s touhle super oblastí. Hád 6a Zeus 6b Héra 6a+

Všem doporučuju vysílačky do velkých stěn, nám se náramně hodily, jelikož v tom větru není nic slyšet a děkuju tímto za půjčení Járovi Cilerovi.

Počasí nám krásně vyšlo deset dní jasného nebo polojasného počasí s teplotou vzduchu 20°C a moře mělo okolo 20 také.

Doufám že se Vám to líbilo a omluvte prosím moje pravopisné chyby. Lezení zdar.

Jiří Malý   [úpravy] 12:15 14.10.2005Tisk

Dobre to dopadlo13:26:00 14.10.2005
Je dobre, ze vase bigwall akce v Anici dobre dopadla. Ne nadarmo se rika, ze je treba do steny nastoupit brzo. Co se Velebitasek tyce, tak jste meli stesti, ze jste byli prvni. My jsme kdysi lezli Albatrose, ktery ma jeden stand spolecny s Velebitaskami. Na standu byl jiz psychopaticky chorvatsky otec se svym vystrasenym a absolutne neschopnym synkem. Otec za zadnou cenu nechtel partaka pustit na stand (ani vyhrozovanim to neslo) a ten tam tesne pod standem mackal 30 minut posledni chyt, nez ten "lojza" odleze. Takze si davejte pozor: V Anici se lezeni muze opravdu protahnout.
Milanoodpovědět

Jestlipak14:08:59 14.10.2005
v té výřivce byli taky výři?
Sestup z Aniča Kuku potmě přes ty ostré škrapy patří k silným zážitkům, které se dají výborně zpestřit skvostným trním, když se ztratí cesta. Dokonce na to není ani ptřeba tma :-)

V zastoupení Papoušovy dylýtové komise se přimouvám za proklestění a zušlechtění textu. Základ není špatný, ale proklestění by mo dost pomohlo :-)
Petr Jandíkodpovědět
 Re: Jestlipak20:09:12 14.10.2005
Tebe bych taky prokleštil ty věčnej rejpale. :-)
Jirko pěkný, líbilo se a gratuluju k pěknějm přelezům !
George-JPodpovědět

Paklen21:35:01 14.10.2005
pekny cteni, ale poslednich par roku je Paklenici takova pakarna turistu a hlavne lezcu,ze na ni kak. . mam rad klidek a krasny cesty, tech je v Chorvatsku hromady ale Pakl. k nim uz nepatri i kdyz sama o sobe za to n
emuze . prost
 Re: Paklen11:26:16 16.10.2005
kenny poraď pěkný oblasti v chor. taky mam rad lidek. petr
petrodpovědět
  Re: Paklen13:47:05 16.10.2005
treba Dvigrad, ten je na Istrijskym poloostrove. Zhruba 1oo cest sice jen zhruba 30m vysoky ale krasna neoklouzana skala dobry jisteni a hlavne klidek . Istrii znam docela dobre a muzu poradit i vic.
   Re: Paklen16:24:46 16.10.2005
jesatli mužeš takpošli nějaký info o istrii na email. díky
vrkodpovědět
    Re: Paklen19:15:19 17.10.2005
rad bych milej kamarade ale jelikoz mam pocitac a internet teprve od predminulyho tydne tak absolutne nemam predstavu jak bych to proved. mam Nemecko-Chorvatsky psanyho pruvodce. jediny co me napada je cely to sem prepsat, ale jelikoz uz tohle psani pisu zhruba hodinu, bylo by to na dlouhy lokte.rad ale pomuzu. znam to tam i bez pruvodce docela dobre.
   Re: Paklen21:40:56 24.10.2005
Čau, z Chorvatska jsem se vrátil tento víkend a místo v Paklenici jsme byli v supr oblasti Dabarske Kukovi nebo nějak tak. Oproti Paklenici výhoda: bydlení zadarmo (tj. spaní na louce u skal), přez pracovní týdne jsme tam byli úplně sami a tím pádem zcela neolezené cesty až 180 metrů dlouhé. Vřele doporučuji. Vše ostatní se dovíte v lezeckém průvodci na Chorvatsko (dost dobrej průvodce)
Bobrodpovědět

luxus15:20:08 16.10.2005
hoja jiiiiro,článek dobrej,pošli víc fotek,my tam byli asi do 13.zaří,taky sme něco stihly i nějakej ten pytlík :),bylo to moje poprvé ale na jaře tam chci zas,no totálka sem tam prošlapal botičky a těd nemam na nový :).No nic zdraví socka z trutnova a zas někdy někde........
ondra netikodpovědět

Dobrý09:27:17 18.10.2005
Fakt se mi tvůj článek líbil. Ještě jsem tam nebyl a chystám se už dýl, takže dík za info o cenách za silnice ,vstupné apod. Trochu mě zmátly vaše problémy s obtížností 6a v dlouhé cestě a zároveň lezete OS cesty za 6c? Ten rozdíl je ve špatné klasifikaci v dlouhých cestách nebo zbytečně nadhodnocené krátké cesty u cesty?
honzaodpovědět
 Re: Dobrý14:44:38 18.10.2005
Ahoj zdravim Ondru a George díky hoši a příští rok to musíme v tom vašem Ádru trochu víc rozbalit.

Jinak k honzově dotazu.
Klasifikace celkem sedí, ale v těch delších cestách působí několik zatěžujících faktorů.
Aspoň pro představu: dvojté lano, batůžek s vodou jídlem a botama, dále materiál navíc, jako
např. více expresek, friendy, vklíněnce atp.
Je pravda že jsme měli dost matroše navíc, ale lepší mít než si pak nadávat, že to člověk nechal v kempu. Pak ta výška a časový pres.
Navíc neumim moc spáry ;)

Jo ještě jsem zapoměl na helmu :)

Re: Dobrý21:10:55 20.10.2005
No jó,teď je z tebe pražák a už si zavrhl NÁŠ ádr :),jak tam válčíš na škole????
ondra netikodpovědět
   Re: Dobrý13:35:16 21.10.2005
No docela to jde mam 9 hodin telocviku
a pet prednasek , tak to snad nejak dam, jen ta
anatomie bude docela nater

vysílačky08:49:06 19.10.2005
mohl bys to trochu rozvest? To jako někde potřebuju vzít na fest a jelikož nejsem vyslyšen, tak se pustim, šáhnu pro vysílačku, navážu spojení, důrazně požádám o dobrání, přepnu, vyslechnu odpověď, zandám vysílačku, opět se chytnu a lezu dále? Jo, je to trochu s nadsázkou, tak jak jste je využili ve skutečnosti?
karelodpovědět
 Re: vysílačky16:55:48 19.10.2005
Vyzdy pri dolezeni na dalsi stand.
1.Jirka na Danu
2.slysim
1.zrus
2.zruseno
1.jistim
2.lezu

Déja vu17:05:12 24.10.2005
Prihoda na Anici mi silne nieco pripomina :-). Par rokov nazad som si "slimacie tempo" dvojice lezcov z partie ods.al ja. Po dennom programe - oddychovom okruhu Mala - Velka Paklenica som si este za tmy vybehol Anicu, kam za tmy doliezla dvojica kamosov. Okrem toho ze boli pomali boli aj lenivi - nevzali si celovky, takze neboli schopni zostupit. Za trest som im zozral poslednu tatranku :-)
zajoodpovědět

to Milano23:32:53 08.11.2005
Milano, Milano ..., příspěvky, které jsem na tyto stránky sesmolil, by se daly spočítat na prstech jedné ruky, ale tentokrát už se to vážně nedá. Radíš tady ostatním, že je potřeba do stěny nalézat brzy a něco o psychopatickém otcovi a neschopném synkovi. Nejprve by jsi se ale měl zymyslet nad sebou. Do cesty Albatros jste nalézali jako trojice kolem desáté hodiny (kolega co psal článek nastupoval již v 9:00). I když je v průvodci jasně psáno, že s sebou máš mít friendy, čoky, atd., nalézal jsi ty osobně s deseti expreskami, se slovy, že je to v pohodě... Motali jste se tam potom jako vítr v bedně, několik štandů jste udělali ve vedlejších cestách a celou cestu nahoru jste řvali jeden přez druhého: "píčo, co tam děláš? Drž hubu píčo, tady leze nějakej dědek v pohorách!" Byli jste si jisti, že vám nikdo nerozumí a dělali jste pěknou ostudu... Ten psychopatickej otec, byl aspoň 70ti letej borec, kterej lezl na pohodu a vašim psychyckým výlevům se jen v klidu usmíval - měl toho za sebou určitě  2x víc, než vy tři dohromady!! Lezl 6a+ v pohorách, což je myslím výkon! Sám jsi lezl na druhém, posílal jsi před sebe nezkušeného kluka a když jsi přilezl na štand, tak jsi ho ještě seřval. Netvrdím, že vždy nalezu včas, ani že nedělám chyby, ale aspoň si odpust chytrý keci o tom, jak brzy se má nalejzat a měj úctu ke starým klasikům ... Pro informaci jsme lezli Velebitaški paralelně s vámi a mohli jsme celou tu hrůzu ve vašem podání sledovat. Měj se pěkně a horám zdar!
dolfaodpovědět

Koukolský Tvrďák 7 Koukolova Hora
Hang-on-dog Přímá Varianta IXb Labské Údolí - Pravý Břeh
Jarní Únava 7- Koukolova Hora

Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest |

Re: betabrejky | Odkud byl | Re: Boulder | Re: Boulder | díky za článek | Re: betabrejky | Re: betabrejky | Re: betabrejky | Re: betabrejky | betabrejky |

Nadcházející valná hromada ČHS má být 13. dubna 2024 v Praze (150)
Mauritánie - únor 2024 (21)
IFSC: mezi funkcionáři na olympiádu nominován stavěč Jan Zbranek (16)
Žádost o zařazení na program Valné hromady ČHS 2024 (12)
Namibie 2023 - Spitzkoppe - Namibijský Matterhorn. (8)
Saské pískovcové lezení je na seznamu kulturního dědictví UNESCO (7)
Elias Iagnemma oznamuje přelez bouldru Burden of Dreams 9A (6)

PÉŘOVÝ SPACÁK WARMPEACE SOLITAIRE 500 - 195 L | Hledám spolulezce | Koupím koule na posilování | LS Olympus Mons EVO | Expediční kalhoty RAK | Mammut goráčovka | Velký mágopytel Petzl Sakab | LEZEČKY | Jizerky apod. | Prodám přilby k lezení |