Registrace   |   Climb now, work later ;)

Prigionier 7b+/7c

Rock Point OC Olympia - Brno

Jedna pěkná lezecká sobota

Alkazár

Tenhle článek není o drcení nabušených cest s klasifikací okolo devítky, přelézání extra těžkých převisů, nebo vybíhání morálovek.

Je to celé jenom o jednom pěkném výletu do Alkazáru a přelezu několika jednoduchých cest… Ale o hodně o pěkném výletu.

Dolezl jsem na skalní římsu, chystal se cvaknout kruh a u něj zaštandovat. Jenom tak náhodou jsem si uvědomil, že nemám na hlavě helmu a poslední jištění je někde hluboko pode mnou. Ozvalo se cvaknutí karabiny a začal jsem pociťovat neskutečnou euforii. Přelezl jsem svoji první sedmičku! Volám zruš. Chystám se odsednout, ale najednou vidím, že smyčka je rozvázaná. Volný pramen rychle projede poutkem sedáku a já padám dolů…

Celý zpocený se probouzím a dívám se na hodiny před mojí postelí. Je něco po půl sedmý a já si jenom matně uvědomuju, že asi nebudu muset jít do školy, protože je sobota. Za několik minut jsem už skoro úplně při vědomí a vzpomínám si na akci, kterou mám na dnešek naplánovanou. Chtěli jsme jet lézt do Srbska.
Zpod deky vystrčím palec u nohy a odhrnu ním cíp záclony. Nevidím nic jiného, než azurově modré nebe! Super, předpověď sice slibovala déšť, ale na obloze není ani jeden mráček. Rychle se balím a když už skoro odcházím, slyším zvonění mobilu. Podívám se na displej a zděsím se. Bliká tam „Honza“. On totiž většinou volá takhle ráno, když zaspí a chce nejméně o hodinu přesunout sraz.

Alkazar

foto © archive Lezec

Dodám si odvahy a zmáčknu „přijmout“. Naštěstí jenom chce vědět, jestli se nechci sejít už v metru, že vyjel o něco dřív a nechce se mu oxidovat na hlaváku. Tam se nakonec potkáváme s Martinem a můžeme vyjet.
Nastoupíme do úplně nového vlaku českých drah ve směru na Beroun a divíme se, že u sedadel jsou i stolečky. Tohoto luxusu si ale moc dlouho neužijeme, protože ještě před Smíchovem přichází průvodčí a říká, že kdo nemá příplatek za první třídu si musí jít sednout jinam. Po tomto se celé oddělení vyprázdní.
Když vystupujeme v Srbsku, tak mi opět začne zvonit telefon. Volá Marek, že si včera nepřečetl mojí esemesku a kam teda pojedeme. Říkám mu, ať nějak přijede za náma do Alkazáru.
Docela spěcháme, abychom byli před skalama ještě dříve než ostatní pražští lezci. Bohužel se objevují šedé mraky, které nás troch straší, ale to je život. Nějak  spontánně se rozhodujeme začít na Malém Matterhornu.
Chvíli obhlížíme stěnu a konzultujeme s průvodcem všechny možnosti, ale už od začátku je mi celkem jasný, co polezem – uprostřed stěny se na nás usmívá nádherně vynýtovaná linie Hare krišna za 5-. Martin ji docela bez problému vytáhne a za chvíli stojíme všichni tři nahoře u štandovacího borháku. Jeden po druhém slaníme dolů a rozmýšlíme se co dál. Na pravý straně Homole už bychom mohli lézt jenom nějaký špatně zajištěný čtyřky a Pletanovo vzkříšení lezou nějací dva borci, takže se radši přesunujeme směrem centrální Alkazár.
  Chvíli chodíme a vybíráme cestu a potom se rozhodnem pro Přílep za 5. Nádherně odjištěno, klíčové místo má být pod závěrečným převisem. Jako první nastupuje Honza a celkem bez problémů doleze až k předposlednímu borháku. Několikrát si odsedne a znova se zkouší dostat přes převis, ale gravitace má pádnější argumenty. Říká něco, že tam není chyt na ruce, ale mi mu moc nevěříme.
Martin ho spustí dolů a já nastoupím jako prvolezec s jedinou smyčkou na štand. Cvakám presa, který v cestě zůstaly a za chvíli už stojím na římse pod převisem. No, chytů tam opravdu moce není. Blbě se mi stojí a zkouším to zprava. Tudy to nepůjde ani náhodou. Vracím se k borháku a na chvíli odsedávám. Potom to zkouším vlevo a vyjde to. Na závěr už jenom travers k štandovacímu borháku a už cvaknutý volám „zruš!“ a dobírám druholezce. Za chvíli jsou nahoře Martin, Honza i Marek, který mezitím dorazil.
Dole se rozhodujem co dál. Vzkříšení se uvolnilo a tak se k němu Honza s Martinem přesunují. My jdeme na druhou stranu se smělým plánem dát Nebojte se hromů, také za pět. Předtím si ale ještě vytahujem jen tak pro radost jakousi čtyřku. Když nahoře štanduju, slyším výkřik k***a a instinktivně se podívám směrem k Homoli. Martin tam právě spadnul u předposledního borháku na Vzkříšení a slušně se proletěl.
K naší skále zatím přijdou jakési dvě pohledné němky. Dlouho se chystají a hledají cestu. Nakonec se rozhodují pro čtyřku, ze které jsme právě stáhli lano a my se přesunujeme pod Nebojte se hromů. Cvakám první borhák a vše jde celkem v pohodě. Horší to je těsně nad ním. Skála je uklouzaná a nikde nenacházím sebemenší plošinku na nohy. Pod dvou kratších pádech toho nechávám a slézám dolů.
Přesunujeme se ke klukům k Malému Matterhornu ve chvíli kdy akorát slaňují dolů. Mraky hrozí jarní přeprškou a proto si ryhchle cvakám na sedák dvanáct expresek a  přejdu pod nástup na Pletanovo vzkříšení.
Martin o tom říkal, že je to pěkná cesta, jenom nástup, že je trochu horší. Vylezl to celkem bez problémů i Honza, který se jen v jednom místě se musel přidržet lana. Kluci měli sebou taky málo expresek, takže předposlední borhák museli provázat prusíkovací smyčkou. Ať žije improvizace…
Pro jistotu si přidávám na sedák ještě další dvě expresky a dávám se do díla. První borhák jde krásně cvaknout po dvou jednoduchých krocích. Je to sice trochu uklouzaný, ale není to zas tak strašný.
V hladké stěně konečně dolézám k hrotu, kde cvakám třetí borhák. Je tady římsa, kde si konečně můžou alespoň trochu ulevit moje špičky nacpané do lezeček. Občas se někde objeví spárka a v horních částech není cesta uklouzaná skoro vůbec. Pak se dostávám do těžšího místa. Najednou se oběma rukama držím na jakési mikro liště a jednou nohou balancuji na malém krystalku. Přesouvám pravou nohu opatrně výš a kladu ji na něco, co se snad a ni za lištu považovat nedá. Levá noha mě strašně bolí, takže musím pohnout. Přede mnou je římsa, takže se chytnu za malou kapsu vpravo a přehodím levou nohu na římsu. Za chvíli na ní stojím celý a cvakám borhák. Už mi zbývá jenom posledních pár lehčích kroků a cvakám odsedávku do slaňáku. Vylezl jsem svoje první 5 OS. Mám z toho strašnou radost a cítím neuvěřitelnou euforii. Všechnu další rutinu spojenou se slaňováním si neuvěřitelně vychutnávám.
Markovi se nahoru totiž nechce, takže se odvazuju, provlíkám jeden konec lana slaňákem a nabírám lano do smyček. Na konci dělám uzel a chystám se slanit dolů. V tu chvíli vidím, že jsem si dole při odlehčování sedáku nechal osmu. Nedá se nic dělat, hlavně, že mám aspoň HMSku. Z jediné zbylé expresky sundavám karabinu, cvakám si ji na nohavičku, uvazuji na lano prusík a spojuju ho karabinou se sedákem.
Dlouho jsem na karabině neslaňoval, takže mi to chvíli trvá, ale nakonec to dám všechno dohromady, odcvaknu odsedávku a slaňuji směrem k expreskám.
Mezitím se počasí ještě více zkazilo a začíná drobně krápat. Jdeme se schovat do jeskyně a čekáme jak se to vyvine. Obědváme a přemýšlíme, co dál. Po půlhodině opět přestane ze shora padat voda a Martin s Honzou se vydají směrem k Nebojte se hromů. Marek vytahuje Turistickou na Malém Matterhornu, ale problémy s morálem způsobí, že si nakonec doleze spíše Háre krišna, která je o dost lépe zajištěná.
Já už jsem si dneska plán splnil, takže v pohodě vylezu za ním. Přesunujeme se opět do centrálního Alkazáru a bavíme se s kluky. Taky nedokázali do Nebojte se hromů ani pořádně nastoupit. To je docela zvláštní, protože před třemi týdny jsme to dali celkem v pohodě.
Zkoušíme ještě nějaké další cesty, ale moc se nám to nedaří. Kluci dávají Železitou za 5 a potom se vydáváme směrem druhé patro. Najednou se zčistajasna objeví Miki na kole. Zamyká si ho ke stromu a jde s námi nahoru. Bohužel začíná docela silně pršet a vypadá to, že už z lezení dneska nic moc nebude.
Nedá se nic dělat, na mokrém uklouzaném vápně se v plotnách opravdu lézt nedá. Slaňujeme opět dolů a jdeme na vlak. Déšť nás docela dost pohání dopředu a za slabých patnáct minut už sedíme v Srbsku v hospodě. Dáváme si nějaké jídlo a bavíme se o lezení. Do toho nám ještě číšník sdělí, že Češi porazili Finsko  a už nám náladu nemůže zkazit ani vlak, který nám velmi nezodpovědně ujede… Na nádraží ještě Baňas s Martinem lezou po velmi podivně vyhlížející konstrukci střechy nad nástupištěm a čekáme půl hodiny na další vlak.
No, co dodat? Krásný den, přelezli jsme si pár hodně pěkných cest, pokecali jsme a zašli do hospody. Co ještě chybí k naprosté lezecké pohodě?

Milan   [úpravy] 07:31 26.05.2006Tisk

no no...08:27:01 26.05.2006
no no..ještě přímou řeč a je to skvělá slohovka...jinak známka tak 3-4 či výše.Snad príště;)
petosodpovědět
 Pekne09:16:01 26.05.2006
Nuz, uz sa tu nejaki odbornici na recenzie lezeckych rozpravani vyjadrili, tak sa odvazim aj ja(aj ked niesom rezenzent).
Myslim, ze to bolo pekne rozpravanie(nevadi mi,ze tam nebola priama rec:) ). Lezec je verejny portal, nie len pre vykonostnych lezcov a myslim, ze ked si toto precita nejaky pavuk bez sialenych znamok prelezov v dennicku, tak ho to mozno aj povzbudi..Lezeniu a horam zdar!
Alchymistaodpovědět
 Re: no no...09:30:32 26.05.2006
...je zvláštní, že u článků, které nepojednávájí o světových výkonech se najde vždy někdo, kdo začne pisatele prznit za pravopis. Vždyť o to tady nejde. Lezení je o pocitech a buďme rádi, že někdo přispěje článkem, v kterém ty pocity jsou.
Pěkný článek, jen tak dál a třeba letos příjde i ta sedma...:)
Dadlenaodpovědět
  Re: no no...10:08:01 26.05.2006
promiň asi jsem se špatně vyjádřil, ale doopravdy mi nevadí,že tam chýbí přimá řeč ani mi nevadí, že to není o žadných dardách(každý mame svůj Everest...). Jde mi jen o to, že zachvilí se tu budou objevovat články typu bylo pěkne,vylezli jsme na Říp a šli domů. A všichni z toho budou paff... Prostě a jednouduše ,musí mít ten príběh aspoň děj...A to přeci muže, ikdyž lezeš ňejakou 3.
petosodpovědět
   Re: no no...14:02:49 26.05.2006
Plně souhlasím, i výlet na Kokořín se dá popsat s nábojem a humorem. Umím se vžít do toho, že si borci dobře zalezli a v rámci svých možností se překonali, ale u tohoto ... snad ani ne vyprávění, ale popisu děje jsem měl pocit, že usnu. Čtenář pořád na něco čeká a ono se nic neděje.
bernyodpovědět

ufff08:51:14 26.05.2006
to sem se ale zapotil. Napínavý vyprávění, jak si držel tu mikrolištu, hrozně sem ti fandil až mě bolej palce.  :-)
Toroušodpovědět

debata v praci10:14:49 26.05.2006
sedime s kolegou v praci, prectem to a tipujem, budou dva tipy komentaru:

1. clovece mikrolista, krystal v notoricky znamejch petkach ktery lezou baby s nusi, s tim jdi do ...

2. je to vyborny spousta pocitu, krasne vyliceno, leze se pro dojem z prirody a pratelstvi na lane, vykonostni pavouci, opice apod at si ..., fakt prima tendle rok prijde i 5+, jen tak dal a hlavne nelez nic tezsiho, obtiznost kazi charakter

a mame tady prvni komentare a je to tady, jiny nazor nelze ocekavat. Drzim palce, opakovana cinnost uklidnuje. Pravopys no future. Snad se jeste dneska s kolegou v praci pobavime.

Lezli jste to s magnesyem?
Jakub Sodpovědět
 Re: debata v praci10:31:12 26.05.2006
Kolega má můj obdiv, že to dočetl až do konce. U některých článků jsou spíš zábavnější až ty komentáře. U toho, co opravdu stojí za to číst,se komentáře často omezují na jedno či dvouslovná vyjádření obdivu..
Martinodpovědět
 Re: debata v praci11:00:11 26.05.2006
Ale ved znamky su super..Tiez sa tesim, ked vyleziem nieco tazsieho( nemyslim tym 5+ ). Ale pri tejto forme clankov je to naozaj tak, ako si povedal. Kritika vs empatia lezcov s nizsou vykonostou. Nestacilo by to len mlkvo obist a nevyjadrit sa? Myslim ze clovek, ktory ma nieco na horach za sebou, si nepotrebuje vylievat komplexy na diskusii k clankom ludi, ktori su radi, ze sa dostanu aspon niekam na skalky. Kazdy vie, ako zacinal a co liezol na zaciatku.
Tym horam a lezeniu este stale zdar!
Alchymistaodpovědět
  Re: debata v praci11:49:11 26.05.2006
Souhlasim s Alchymistou, jen ať se mladí vydovádí.
 jirkasodpovědět
 Re: debata v praci13:19:38 26.05.2006
Tak znova: s magem nebo bez?
ENEodpovědět
  Re: debata v praci15:16:04 26.05.2006
jj lezlo se to s magem
maslakodpovědět
 Re: debata v praci20:26:09 03.06.2006
Gratuluji k vtipnému reflektování toho co se na lezci obvykle při diskusích děje :-)
 Gulasodpovědět

Hezký10:25:10 26.05.2006
a povzbuzující :-)
Kamilodpovědět

Na pohodu:-)10:48:50 26.05.2006
Hezky clanek, miloucce naivni, ale svym zpusobem znacne poutavy a zajimavy. Po metodicke strance lze nalezt mensi vytky, ale prezili!

U techto clanku lze na Lezci opravdu najit dva proudy vyse zminovane. I kdyz myslim ze v kazdem je tak trochu nutkani zdolat co nejtezsi cestu,je treba se zamerit na samotny pocit z lezeni:-).Ja osobne si vice vychutnavam cesty kl.5 nez nejake drtice za 7 a vice.Nikdy bych vsak nekritizoval lezce co si na tyto cisla potrpi(jako to casto delaji oni)!
I kdyz se horolezecky sport dostava stale vice do komercnejsiho povedomi,nechme ho prosim stale zalozeny na ferovych a kamaradskych pristupech. DIKY!
Adikodpovědět

coze?11:02:39 26.05.2006
"Předtím si ale ještě vytahujem jen tak pro radost jakousi čtyřku."

Ctyrky jsou v Alkazaru jsou snad to nejokoluzanejsi a nejtezsi! :) Ktera to byla? Darek dospelym (nebo detem, ja si ty darky pletu, proste ten za IV) to jde vylezt jen: pritahnout se borhaku, stoupnout na borhak a pritahnot se dalsiho... :)))
dagodpovědět
 Re: coze?11:31:45 26.05.2006
Ba ne, Bazénový trik a Turistická moc oklouzané nejsou. Protože je tam nýt až skoro nahoře. A taky jsou docela v pohodě třeba Jižní hrana (protože je tam potřeba vklíněnec) a traverz Matterhornem (protože to nevede kolmo nahoru).
Kuba Turekodpovědět
  Re: coze?12:40:14 26.05.2006
Vsak se ptam kterou.
Velkej Mat. je dobrej. A navic dloooouhej. Jisteni tam opravdu moc neni a kdyz je, tak stoji za ... malo.
dagodpovědět
   Re: coze?18:08:57 26.05.2006
Nn, byla to Petrova, protože je mimo jiný taky krásně zajištěná...
Milanodpovědět

Milan Sýkora zpátky v Čechách?13:24:48 26.05.2006
Všimli jste si, kdo je autorem? Nikdo jiný, než Milan Sýkora! Že by se objevitel linie Action Directu a autor a přelézač slavných prásků minulého století vrátil do Čech? Vítej doma, chlape!
Hurzyodpovědět

...bacha...13:57:19 26.05.2006
No, hlavně si milane dávej bacha na ty sebevražedné sklony. Slaňovat přes HMSku s lanem přes zámek, vrhat se do slanění z police stylem "mám to trochu volný ale sednu a uvidim", nebo lízt s batohama a lanem přes rameno nezajištěnej, byť tou dvojkou u jižní hrany, na polici (po vápně, mezi přeháňkama, když lezu krátce a max za 5), a podobně.
Každopádně přeji dlouhé dožití - nadšení je pěkná věc ale v takovém případě život ohrožující.
 Re: ...bacha...22:58:59 27.05.2006
mne sa este ratalo aj to: " Kluci měli sebou taky málo expresek, takže předposlední borhák museli provázat prusíkovací smyčkou. Ať žije improvizace…" :o ?!
Marosodpovědět

Proč o tom nepsat?17:03:40 26.05.2006
Nebylo to zase tak moc špatný. Vzhledem k tomu, že moc příspěvků se začínající sezónou není, tak si alespoň počtu o lokalitách, kam moc často nezavítám.
dědekodpovědět
 Re: Proč o tom nepsat?12:00:27 27.05.2006
Myslím si že není špatné napsat něco o takovémto lezení.Každý mame jiné porovnání pro mikrolišty a malé krystalky.Mikrolišta může být pro někoho schodem, ale také naopak.Jen tak dále.
samodpovědět

Respect13:02:10 27.05.2006
Respect hosi! Prijit s necim takovymdle na Lezca chce dost odvahy! Clanek je fakt docela bez pointy az na tvuj prvni OS za 5, coz ovsem myslim ze byl spis FLASH, jelikoz ses o ni bavil s typkem co ji dal a vedel o klicovym miste, ale de to z toho spatne poznat :) Rozhodne je dobry ze jste s necim takovym prisli! Muj nazor je ten ze clovek, jehoz maximum je 5 a leze 5 se na ni vypoti stejne jako clovek, kterej ma maximum 9 a leze 9. Musi se taky brat v potaz to, ze nekteri k tomu maji o hodne lepsi podminky - narodit se v lezecke rodine, byt k lezeni vedenej od malicka a financne podporovanej neni to stejny jako zacit ve dvaceti s tim, ze ma clovek kvuli praci cas treba jen dvakrat tydne nebo ze mu finance nedovoluji vyjezdy do zahranici a podobne. Neni to ale taky neresitelenej problem a znate to jak to je s tim "kdyz clovek chce..."
Skafundrodpovědět
 Re: Respect09:28:28 06.06.2006
myslím, že nezáleží ani tak na tom, že "když člověk chce...", ale na tom, co chce - když vím, že na to nemám nejlepší podmínky, nemusím všechny manipulovat, aby mi pomohli, abych třeba vyhrála mistrovství...ale snažím se výkon přizpůsobit možnostem...a hlavně tomu, co chci...
Bláňaodpovědět

Ať žijí klasifikace14:18:24 28.05.2006
Ať žijí klasifikace!
Danodpovědět

matros17:30:01 29.05.2006
Pamatuji na moje zacatky, mel jsem presne 4 expresky, dve sroubovacky, sedak, kopacky, osmu a 5 smycek. Nebylo to pred 50 lety, ale pred 10. Lano jsem si pujcoval a setril a setril na svoje. Kdyz jsem lezl cestu kde bylo treba dojistit friendem nebo vklinencem, tak jsem zkratka nedojistil nebo musela stacit nejaka ta smycka. Chyby v metodice? Tech bylo. Tady vidim smysl lezeckych oddilu - matros + info = preziti. Jenze ta klukovska jesitnost (a setrivost) ze jo...
Marekodpovědět

..16:16:57 01.06.2006
..jasny proc o tom nenapsat, proc porad cist o tom kde kdo zdolal 12b, kdyz na tyhle tezky cesty ma takovy minimum lidi, ze je to spis sen..a pady na zem jsou fak tezky..vetsina lidi leze spis ty 5-7..tz vy co se osklibate nad timto, pockejte az vam da nekdo do rypaku.. ;-)
Pájaodpovědět

super reportáž!09:22:56 06.06.2006
Už jsem se bála, že lidi, co lezou pětky(já už se k nim taky blížím:-)), skoro vyhynuli, a že se svými výstupy chlubí jen profíci...Naštěstí tomu tak není a chci jen pochválit za stylisticky pěknou reportáž a hlavně poděkovat za trochu morální podpory slabších lezců, že se nemusí bát ventiovat svoje výkony, byť nejsou světového měřítka. Lezení přece není o tom být nejlepší, ale být dobrý minimálně sám pro sebe-a to jsme snad každždý,jinak bychom to přece nedělali...
Bláňaodpovědět

Koukolský Tvrďák 7 Koukolova Hora
Hang-on-dog Přímá Varianta IXb Labské Údolí - Pravý Břeh
Jarní Únava 7- Koukolova Hora

Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest |

díky za článek | Re: betabrejky | Re: betabrejky | Re: betabrejky | Re: betabrejky | betabrejky | Krasa | Re: Kdo má vlastně jet? | Re: Kdo má vlastně jet? | Jak branická skála |

Nadcházející valná hromada ČHS má být 13. dubna 2024 v Praze (150)
Mauritánie - únor 2024 (21)
IFSC: mezi funkcionáři na olympiádu nominován stavěč Jan Zbranek (16)
Žádost o zařazení na program Valné hromady ČHS 2024 (12)
Namibie 2023 - Spitzkoppe - Namibijský Matterhorn. (8)
Saské pískovcové lezení je na seznamu kulturního dědictví UNESCO (7)
Elias Iagnemma oznamuje přelez bouldru Burden of Dreams 9A (5)

PÉŘOVÝ SPACÁK WARMPEACE SOLITAIRE 500 - 195 L | Hledám spolulezce | Koupím koule na posilování | LS Olympus Mons EVO | Expediční kalhoty RAK | Mammut goráčovka | Velký mágopytel Petzl Sakab | LEZEČKY | Jizerky apod. | Prodám přilby k lezení |