Dva Češi přišli o život pod lavinou v Rakousku

Dva Češi přišli o život pod lavinou v Rakousku v údolí Wildgerlostal nedaleko střediska Krimml na západě Salcburska. Informují o tom obecná média.

Lavina zasáhla čtveřici českých turistů ve věku 30-40 let, kteří šlí údolím na sněžnicích. Dva vyvázli z pod sněhu bez újmy, dva to nepřežili.



Podle místních médií neměli s sebou lavinové vybavení. Zhruba v 1700 metrech nad mořem ve směru na horskou chatu Zittauer hütte se dvěma podařilo vyhrabat ze sněhu a přivolat záchrannou službu. Jednoho zavaleného sami vyprostili, ale už se ho nepodařilo oživit, druhého vyhrabali přivolaní záchranáři, a také už mu nedokázali pomoci.

Podle informací z místa se Češi v okamžiku neštěstí nenacházeli v extrémním terénu, šli po vyznačené trase a prý to nebyla jejich vina.

Viz:
idnes.cz Lavina zavalila čtveřici Čechů u rakouského Krimmlu. Dva z nich zahynuli

ČT24: Lavina zavalila v Rakousku čtyři Čechy, dva zemřeli


sth   [úpravy] 19:36 22.01.2017

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 "stačí jen lopatka"20:01:16 22.01.2017
Trochu mne napadá návaznost na předchozí článek, kde autor odmítá lavinové vybavení s tím, že vše vykryje intuice, zkušenost a lopatka...No, každý ať si domyslí sám...jen bych se opakoval..čest jejich památce
Paďasodpovědět 
 Re: "stačí jen lopatka"20:34:58 22.01.2017
Nene, ještě je třeba řádnou dávku "eza" - instantni tantromatru, na rohlíku 20 deka kamasutry, v cutore vodu z gangy a sekacku z domaci nandabundy ... Je to samozřejmě tragedie. Upřímnou soustrast i když jsem je neznal.
J.Kladaodpovědět 
  Re: "stačí jen lopatka"22:53:58 22.01.2017
Jakmile je bunda nandaná (nandalbunda) je riziko laviny hned výrazně sníženo.
Brach ma futraodpovědět 

 Chyba?22:39:19 22.01.2017
Podle IDNES to nebyla jejich vina. Pohybovali se po značené cestě.
 Saxodpovědět 
 Re: Chyba?01:20:13 23.01.2017
Spíš podle té paní z konzulátu... :-(
Kuba Turekodpovědět 
 Re: Chyba?08:03:00 23.01.2017
Ano, ta argumentace zanačením mě také zaujala. To se ta lavina měla o to značení měla zastavit, nebo ho objet, nebo co konkrétně? Viděl jsem spousta lavin, spadlých přes značené cesty.

Dejme tomu lze říci, že ten den lavinová předpověď ukazovala trojku až od vyšších výšek (pokud si pamatuji, asi od dvou tisíc), ale podle leteckých snímků jsou v tom místě celkem zjevné gajbly odshora a podle mapy je nad tímto místem docela sklon. To bych asi zvažoval více, než značení.
Lawodgeodpovědět 
 Re: Chyba?08:43:57 23.01.2017
i podle rakusanu se nepohybovali nebezpecnym terenem... Vypada to, ze sli skutecne po turisticke ceste nikoliv nekde volnym terenem (z fotek je patrna pomerne siroka vyslapana cesta ze ktere je to smetlo) a nenapadlo je, ze by lavina mohla projet zrovna tudy... :( Lavinova vybava by urcite bodla, ale asi to zhodnotili, ze nepujdou nikam mimo, tak ji neresili, bohuzel. Ale po bitve vi kazdy vsechno nejlip. Uprimnou soustrast rodinam a kamaradum. :(
misakodpovědět 
 Re: Chyba?08:58:57 23.01.2017
Samotný fakt, že cesta je značená, z hlediska bezpečí není žádná záruka.
Bohužel to u těch zasypaných mohlo nějakou takovou záruku evokovat. Navíc, a teď spekuluju, pokud s volným terénem a lavinovou problematikou neměli moc zkušeností a prostě si chtěli jen dojít někam zdánlivě bezpečnou značenou cestou na chatu na obídek na sněžnicích a nepouštět se do žádných větších akcí.
aodpovědět 
  Re: Chyba?09:08:53 23.01.2017
Budeš si brát pípák do Labského dolu na stezku Buď fit? Ne. A je to taky značená cesta pro pěší výletníky v okolí lyžařského střediska v oblasti, kde byla vyhlášená lavinová trojka. Stejný případ
odpovědět 
   Re: Chyba?09:18:29 23.01.2017
Tak ve špindlu určitě bude cedule, že jde o lavinový katastr, takže já bych se nad tím při 3 určitě zamyslel.

Ale vím, jak to myslíš a souhlasím a myslel jsem tak i ten předchozí příspěvek. Prostě našli značenou cestu, tak šli. Vědomě se do žádného rizika nepouštěli.
aodpovědět 
   Re: Chyba?09:29:12 23.01.2017
Tak ve špindlu určitě bude cedule, že jde o lavinový katastr, takže já bych se nad tím při 3 určitě zamyslel.

Ale vím, jak to myslíš a souhlasím a myslel jsem tak i ten předchozí příspěvek. Prostě našli značenou cestu, tak šli. Vědomě se do žádného rizika nepouštěli.
aodpovědět 
  Re: Chyba?20:38:46 23.01.2017
Ale já je nekritizoval. Já kritizoval tu logiku - značka = OK.

Předpokládám, že oni vycházeli z nějakého hodnocení na místě (např. na lawinen.at tam bylo nebezpečí až pro vysoké polohy). Škoda, že nenahodili alespoň rozestupy. Ale kdo někdy nenastrčil čumák, že? Když si vzpomenu na Eisrinne na Torstein, tak na sestupu s tím sluníčkem už to byla dost kaše na stojato. No a neutrhlo se to a tak můžu bejt chytrej.
Lawodgeodpovědět 
 Re: Chyba?09:09:24 23.01.2017
Samotný fakt, že cesta je značená, z hlediska bezpečí není žádná záruka.
Bohužel to u těch zasypaných mohlo nějakou takovou záruku evokovat. Navíc, a teď spekuluju, pokud s volným terénem a lavinovou problematikou neměli moc zkušeností a prostě si chtěli jen dojít někam zdánlivě bezpečnou značenou cestou na chatu na obídek na sněžnicích a nepouštět se do žádných větších akcí.
aodpovědět 
 Re: Chyba?09:13:15 23.01.2017
Minimalne jeden z nich byl zkusenej horolezec, ktery o lavinach dobre vedel (byli jsme spolu na lavinovym kurzu). Ale proc si vybavu sebou nevzali, nebo ji zapomeli, nebo to proste podcenili, spekulovat nebudu. Klukum uz to nijak nepomuze. Zustava pouceni pro ostatni, aby si to brali pokudmozno vsude, kde je jen trochu vic snehu a nejaky svah... a taky aby se s tim predtim naucili zachazet.
misakodpovědět 

 pípáak atd13:22:51 23.01.2017
zas taká kopa bullschit keců, prostě měli pech, dobrý napsat tady ostatní věděli co se může stát, pípák gut, samo celá sada, kdo je rozumnej udělá si kurs a je mu to k něčemu, bohužel i voli co si to zaviní pak musí jít někdo vykopat a většina má rodinu, kdo si myslí že lezec rovná se soudná persona má krásnej život, jen někdy kratší
Ladjaxodpovědět 

 Rozbor laviny13:59:19 23.01.2017
Na webu Salcburske lavinove sluzby je analyza nehody:

http://www.lawine.salzburg.at/ ereignisse/ index3.php?id=392

Postizeni meli skutecne velkou smulu, ze lavina spadla zrovna v okamziku, kdy pod kuloarem prochazeli.

Nicmene z osobni zkusenosti bych podotkla, ze zrovna v tomto miste padaji samovolne laviny kazdou zimu, kdyz se na jare chodi na Gabler, tak se tam clovek skrabe pres docela velke laviniste, ackoliv se pohybuje po siroke ceste po placce.

"Znacena" cesta (ve smyslu krkonosskych zimnich tras) tam v zime zadna neni, je to proste volny teren, kde se kazdy pohybuje na vlastni nebezpeci. A mel by holt mit s sebou odpovidajici vybaveni, protoze nahoda je blbec.

Uprimnou soustrast pozustalym!
Lenka K.odpovědět 

 tragédie19:03:16 23.01.2017
Odpočívej v pokoji kamaráda. Stále na tebe myslím, nemohu tomu uvěřit. Další ledy dáme až se zase shledáme. Pozůstalým upřímnou soustrast
Pavel Sodpovědět 

 Lado10:01:16 24.01.2017
furt se nedokazu smirit s tim, ze uz te nebudu vidat a ze spolu nedame ten vejlet na Lyskamm. Meli jsme tam tenkrat jet.
Byla s tebou fakt prdel.

Lada byl zkusenej horolezec, vylezl i nekolik kopcu v Himalaji. Jestlize situaci vyhodnotil jako bezpecnou, tak se takova skutecne jevila. Bohuzel smula muze postihout kazdeho. Kdyz prezijete nejakou situaci jen o vlasek, teprve pak si uvedomite, jak malo muzete ten kriticky moment ovlivnit.
Koolichodpovědět 

 Lado11:18:12 24.01.2017
furt se nedokazu smirit s tim, ze uz te nebudu vidat a ze spolu nedame ten vejlet na Lyskamm. Meli jsme tam tenkrat jet.
Byla s tebou fakt prdel.

Lada byl zkusenej horolezec, vylezl i nekolik kopcu v Himalaji. Jestlize situaci vyhodnotil jako bezpecnou, tak se takova skutecne jevila. Bohuzel smula muze postihout kazdeho. Kdyz prezijete nejakou situaci jen o vlasek, teprve pak si uvedomite, jak malo muzete ten kriticky moment ovlivnit.
Koolichodpovědět