LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Jedu, šlapu na ty nohy!
Hledání cesty

Hledání na Lezci

 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Vyšel průvodce Adršpach I.
Nová dětská kniha o světové top lezkyni Janje Garnbret
Pískaři jsou zpět!

Závody
MČR obtížnost (01.06)
OLOMOUCKÁ JEŠTĚRKA (02.06)
Olympijská kvalifikace Budapešť (20.06)

Žebříček
Cesty:
1.Ondra 13491
2.Šindel 12506
3.Trojan 12162
Bouldry:
1.Stráník 11106
2.Volf 11103
3.Stráník 10725
Hory:
1.Groš 8214
2.Rojko 6917
3.Černý 6808

Výsledky
Olympijská kvalifikace Šanghaj (16.05)
SP paralezení Salt Lake City (07.05)
SP Salt Lake City (03.05)

Deníčky
5577 lezců
1105894 cest
Nové přelezy:
Elise 9
Levý Dírky 7C
Princ A Ch 9
En Bloc Xa
Moja Drahá 9-
Doba Ladov 8+/9-
Antigel 7c
Volume Boo 9/9+
Beastmaker 9/9+
Stillman D 9+

Stěny
Venkovní lezecká stěna -Strahov - Praha 6
Stěnka na VŠE v Praze (stará budova) - Praha 3 - Žižkov
Sokol Nymburk - Nymburk

Prodejny
KIWI - svět map a průvodců - Praha 1
Rock Point OC Olympia - Brno
Rock Point - Palác Flóra - Praha 3

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Tma anebo světlo ?

Co je správně ? Křičet jak je lezení skvělé, bezpečné, moderní, zábavné a pro každého, zkrátka propagovat náš sport (relativizovat onen pyšný přívlastek „extrémní“), anebo radši ať je ticho po pěšině, klídek ve skalách, jsme vlastně extrémní blázni, a pár profíků závodníků, ať si najde pár nadšených sponzoro-dárců.

Co je správně ? Křičet jak je lezení skvělé, bezpečné, moderní, zábavné a pro každého, zkrátka propagovat náš sport (relativizovat onen pyšný přívlastek „extrémní“), anebo radši ať je ticho po pěšině, klídek ve skalách, jsme vlastně extrémní blázni, a pár profíků závodníků, ať si najde pár nadšených sponzoro-dárců. Pokud takovou diskusi rozdmýcháme, přibudou za mnou desítky protichůdných názorů stojících na jedné či druhé straně. Jedni budou křičet: Světlo! Komercionalizovat! A nebude to jenom Hudy  (zamyslete se kdo všechno další...) Druzí budou naopak křičet: Tmu! Světlo by bylo podřezávání vlastní větve! Skály nemohou přijmout statisíce! Jsou ti první bezcitní byznysmeni, kterým nejde o skály ale jen o prachy? Jsou ti druzí tmáři, brzdiči vývoje, a ekologičtí  zpátečníci? Nikoliv...

Troufám si tvrdit že ani jeden z těchto bipolárních názorů není správný (přinejmenším v tuto chvíli) Oba extrémní pohledy jsou velmi egoistické, chtějí brát a neuvažují proces dávání, neuvažují komplexnost celé otázky. Co mám na mysli?

V současné době uvádí ČHS  8 609 členů. Podle některých odhadů je ovšem na jednoho lezce- člena  8 – 10 dalších aktivních lezců-nečlenů, tedy nikde neorganizovaných lidiček, kteří si koupili nádobíčko a vyráží do skal. Jinými slovy  do skal už dnes jezdí zhruba 8 – 10x více lidí než je členská základna ČHS (orgánu, do kterého se sdružujeme aby hájil naše zájmy) To je okolo 100 000 neorganizovaných lezců. A zde je opět jádro pudla.
Proč opět?  Protože se opět setkáme s vlastním nezájmem něco měnit.

Zajisté, samotné skály nepoberou násobky toho šíleného čísla které uvádím výše. Pokud ale bude více lidí, kteří budou o skály a lezení opravdu stát – tím že budou ochotni nejenom brát, ale i dávat – pak to skály zvládnou. Stačí pouze abychom to zvládli my lidi. Skály totiž poberou více lidí, pokud budou jasná pravidla nejen lezení, ale i chování. Pokud budou tato pravidla vymahatelná, a budou vymáhána. To se může stát pokud budou existovat lidé, kteří se tímto budou moci zabývat. Zabývat se tím budou moci, pokud za to budou něco mít. Budou za to něco mít, pokud budeme ochotni za to něco dát. Budeme ochotni za to něco dát pokud nám lezení bude stát za víc, než  za pár keců u piva, nebo u klávesnice, zkrátka  pokud nám budoucnost lezení nebude lhostejná, a hlavně pokud budeme vědět jak jasně vše funguje.

Nedivím se lidem, kteří dneska nejsou členi. Nevěří (a nevědí) že z toho něco můžou mít. Ty dvě kila ročně jsou totiž tak málo, že vlastně nikoho z nás moc nezajímá jak se s nimi hospodaří, a ruku na srdce většinou je platíme ze setrvačnosti. Pak se nemůžeme divit že desítky, stovky a tisíce nováčků nevidí rozdíl mezi 200 Kč a nulou. A když nevidím rozdíl, pak paradoxně jsou ty dvě kila moc. Tolik nečlenů, kteří jezdí do skal jako by se nechumelilo a netuší, že za možností jezit do skal může stát spoustu práce je důkaz nefungujícího systému. Jak říkám nedivím se jim dnes, za současného stavu. Hnal bych ale každého nečlena i s jeho novým nádobíčkem, v případě že by systém fungoval – v případě že bych věděl že by za mých členských např. 1500 Kč  ročně mohli pracovat lidé kteří zasoupí mé zájmy a mohli  třeba obtížně vyjednat vyjímku pro lezení tam a tam – v rámci dodržení určitých podmínek. A za tyto mé peníze by jsem byl s těmi podmínkami nějak seznámován, atd, atd... 

Že je to šílenost platit kilo měsíčně za členství ? A co tvoje lano, expresky, lezečky a další drahej matroš ? za to svý prachy dáváš? A co pade za jedno blbnutí v přeplněnym BB nebo sedumdesát za fronty na Ruzyni... a přesto lezci solí -  jsou ochotni, protože vědí co za to mají. Věřte, že kdybychom věděli přesně co za to vše dostaneme, pak bychom to hrdě dali, nebo našetřili. Není to sociální otázka, to je matení.

Slyším, další vaše námitky o lásce ke svobodě, o svobodném pohybu v přírodě a tím pádem i po skalách. Námitky o depresích z jakékoliv organizovanosti o přirovnáních k policejnímu státu.
A rozumím jim. Sám mám stejné pocity když přemýšlím nad výše popisovanou otázkou „Světlo nebo tma“. Ale obávám se že jinou cestou to nepůjde. Možná chvilku, ale né dlouhodobě. Světlo komerce nic nevyřeší, naopak jen vyhrotí situaci. Tmáři stávající trend těžko udrží, natož otočí. Zkuste přestat přemýšlet černobíle. Co takhle komplexnější pohled, co takhle komplexnější názory, komplexnější řešení.

Nemám žádné konkrétní řešení, které bych vám dokázal prezentovat, to co jsem popsal nahoře není nic než hledání. Jediné čím jsem si takřka jist je tušení že to bude stát spoustu práce, a že to bude bolet. Říkám jen: Otevřete oči!  A  snažím se je otevřít také...

Lezbě zdar, i všem lezuchtivým...

Kouřa 

Kouřa   [úpravy] 10:57 14.11.2001Tisk 

Reklama:

Komentáře

Nový komentář 

 cp
-Clensky prispevek CHS na rok 2001 je 250,-Kc pro pracujiciho.
Zapsal: maros, 11:41:26 14.11.2001
 
Jo, s tím se dá souhlasit.Do skal jezdí lízt hafo lidí, ale asi dost z nich nevidí, že je vobčas taky potřeba v těch skalách něco udělat(výměnu kruhů,slaňáků,dohodnout se ňák s ochranářema ...)a že to něco stojí.Takže těch dvěstěpade na rok je dost v poho(...i když to znamená vzdát se najednou cca patnácti i víc piv-hrozná představa!).Asi jediná možnost je kontrolovat ve skalách čéháesky anebo počkat až všem natvrdlíkům dojde, že se někdo stará o jejich klidnej a pohodovej klajmbink, i když to zdánlivě nikde neni vidět.
Zapsal: šatavis, 14:13:48 14.11.2001
 Souhlas
Nejsem sice členem ČHS, ale mám pochopitelně ambice se jím stát. Proč pochopitelně? No, protože to sebou nese jisté výhody. Slevy v horskejch chatách, v šopech, vstup do skal bez rizika pokut a tyk tenn dobrej pocit, že nelezu zadarmo. Dvě kila ročně fakt nejsou hodně. Klidně by to mohlo bejt dvakrát tolik a stálo by to za to. Nakonec kdo není slepej a ve skalách kouká, vidí, že ty prachy nejdou do piv funkcionářů.
Zapsal: Andre, 16:39:25 14.11.2001
 
Honzo, to je absolutně nejlepší, co jsem za poslední rok ze světa lezení četl. Číst a lízt opravdu nestačí. Chce to i starat se, psát, zajímat se, hlídat, podporovat mimo jiné i platit. Silné zázemí budeme mít jedině s lidmi schopnými a to zřejmě není zadarmo?!
Zapsal: Jarda Maršík, 19:27:11 14.11.2001
 
Mám stejnej názor jako Andre.Do ČHS chci vstoupit již dva roky.Výhody,pojistka,….. .To je všechno príma.Jenže na přijetí musím bejt v oddíle a to já nechci.Když jsem to řešil s Jarmilou Ottovou ( ČHS),tak mi poradila. 1)Buď mě někdo fixně vezme do oddílu a přihlásí mě,2) budu absolvovat horo školu za cca 3000,-, 3)přihlásím se jako individuální člen za 2.000,- + 250,-.
Za třetí je správně.Raději to zaplatím a nebudu muset bejt v oddíle.
Nicméně zamyslete se všichni nad problémem přijetí nováčků ( pro ČHS jsem i já nováček-hmm).Je to začarovanej kruh.
Když to vezmu přes oddíl tak přibude v nějakém oddíle další člen kterého nikdo nikdy nevyděl.Začas mě nebude bavit platit oddílu 150,-měsíčně-proč také když tam nejsem a dostanu se na listinu neplatících členů.To nechci.Jukněte se přímo u zdroje.Na Lezci.Je tam pěknej sloupek neplatících.
Ahoj a legislativě zdar
P.S.
I když nejsem v oddíle či v ČHS tak na jaře a na podzim chodím uklízet do skal.Je to věc disciplíny lidí.Až budeme všichni disciplinovaní tak nebudeme potřebovat ČHS - možná
Zapsal: Himbajz, 20:05:28 14.11.2001
 Realita neni + ani -
Dost se mi líbí co Kouřa napsal, myslim, že to má v hlavě fakt dobře srovnaný.
Problém s extrémama ( takový to opilecký se potácení od jednoho pangejtu k druhýmu ) neni jenom v lezení. Kdo má oči pořádně dokořán, tohle uvidí den co den všude kolem sebe. Neexistuje prostě jedna absolutní pravda. Jednou má třeba dobrej nápad George, podruhý Voloďa, potřetí Jásir a jindy má pravdu Ariel ( i když to bych se fakt divil ), přestože to nejsou zrovna nejlepší kámoši.
A když takovej normální člověk neni totální guma ( jakože většinou je ), tak nekouká na to jestli ten, co něco právě řek, je jeho dobrej známej, ale co tim ten člověk vlastně myslel.
Proto nemůžu souhlasit s tim, kdo hlásá: za žádnou cenu už nikoho novýho do skal ( na naší stěnu ) nepustíme, už je nás tu moc. Jeho mezi sebe kdysi taky pustili. Ale chytrý neni ani přehnaný a hlavně i někdy nevkusný popularizování tohoto "extrámního" sportu ( viz už párkrát zmiňovaná reklama na nesmysl proti pocení nebo pár fakkt drsnejch filmů z ještě drsnějšího prostředí ). Kdo chce lézt, ať leze. Stačí když se bude ke skalám a ke svým spolulezcům slušně chovat ( nemyslim zákaz sprostejch slov, ale nekrást matroš, nesrat pod skálu, neničit cesty..... ) a bude doržovat pravidla už vytvořený a POMÁHAT TVOŘIT nový a MĚNIT ty co už jsou dávno přežitý.
Myslim si, že je k tomu dobrý mít nějakou organizaci. Proč ne zrovna ČHS..?
Zapsal: Luky, 22:23:47 14.11.2001
 
Nelze nesouhlasit. Řeším naprosto stejný problém jako Andre a Himbajz, kterému děkuju za typ, jak se stát členem ČHS (o možnosti c) jsem nevěděla).

Studováním webových stránek ČHS a pak i jednotlivých oddílů jsem totiž došla do situace, která jakoby neměla východisko; s nadšením a zároveň ohleduplností a samozřejmostí respektování určitých pravidel jezdim lézt do hor a do skal, čímž využívám výhod, za které jiní platí, což se mi nezdá zrona morální, proto se chci stát členem - ať už prímo ČHS nebo oddílu (příspěvek ve výši 250,- kč za rok je zanedbatelný v porovnání s tím, co je ČHS schopen vyjednat za povolení, výjimky, atd.., málokdo si to asi umíme představit...).

Potíž je v tom, že jsem zatím nenašla cestu - jak. Některé oddíly působí jako uzavřené skupiny, které na svých stránkách upozorňují, že nové členy už neberou, nebo že nový člen musí mít doporučení současného člena toho příslušného oddílu, že i když se budete sebevíc snažit a chodit do jejich horoškoly, tak vás třeba nakonec stejně nevezmou, ptože branou ke členství je to, jestli vás oni chtějí, nemluvě o minimální roční čekací době, atd, atd... Taky by bylo fajn, kdyby byla možnost složit jen zkoušky a ne absolvovat půlroční horokurz (já ho našla za cenu 5 000,-). Když pominu fakt, že 5 000,- je dost peněz, tak se mi zdá zbytečné chodit na hodiny teorie, když už to dávno umím z praxe. Navíc si neumím představit, že mě kapitalistický zaměstnavatel bude např. každou středu odpoledne uvolňovat z práce, abych mohla od 15 hodin ukazovat, jak umím slaňovat a pod.

Jsem rozhodně pro, aby byly nějaké zkoušky pro nové členy, je to víc než smysluplné, ale proč by z toho měl být byznys? Jde nám přeci o vztah ke skalám, ne penězům...

Takže za nás všechny zájemce-nadšence doufám, že řešení najdeme, a snad to nebude trvat dlouho. :-)
Zdraví, Jitka
Zapsal: Jitka, 10:52:03 15.11.2001
 Ne vsechny oddily jsou drahe
Kdyz tak ctu jak vsude platite silene clenske prispevky tak mi je az do "breku" :|. Jsme v oddile, ktery existuje jiz od 60 let a do letoska byl prispevek jen 50 (resp. 30 studentni)Kc pro CSTV. + CHS samozrejme. I kdyz letos bude podan navrh na 100% zvyseni. Nikdy jsme nedelali problem s prijetim novacka do oddilu pokud chtel. Jelikoz ale v posledni dobe zacinal byt problem s rapidnim narustem novacku, a instruktori prestali stihat, tak jsme museli zavest "zalohu na CHS" = Novacek zaplati prispevek na CHS, pokud do 1 roku uspesne splni vsechny podminky udeleni, pak se to pouzije na zaplaceni CHS pro dalsi kalendarni rok. V opacnem pripade tato zaloha propada a musi ji pro dalsi rok slozit znovu. Myslime si, ze 1 rok je dostatecna doba pro INDIVIDUALNI nauceni vsech dovednosti. Kazdy rok mame rovnez zkousky jisteni, kde si jak novacci, tak i starsi clenove zopakuji zakladni veci od slanovani Dulferovym sedem, pres zdravovedu, vyprostovani po padu az po jumarovani. Teorie je samostudium a je nutne slozit akorat jednoduchy testik z teoreticko-praktickych veci. napr. znacky pro pohyb v chranenych oblastech, zdravoveda, oznacovani materialu atd. Toz tak.
Zapsal: Lumi, 12:39:22 15.11.2001
 KEELHyYyRy
Muqasg Really appreciate you sharing this article.Really looking forward to read more. Fantastic.
Zapsal: rFNxLyBWfbqCqO, 03:03:48 21.12.2013
 mFxHXGMnLQP
2Hnhso I think this is a real great blog post.Thanks Again. Much obliged.
Zapsal: fMoCOHhZjfZxcmRaLzk, 06:12:32 21.12.2013


 Vložení nového komentáře 
Název
Jméno
Email
Text

Souhlasím se zpracováním osobních údajů.

 Foto dne:
finále ženy
Olympijská kvalifikace Šanghaj
 Databáze cest:
Všechny cesty (175355)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Kvílení 7B Hlavatice
Těsný Pupík 7A Hlavatice
Hlavou Kuli 4B Hlavatice
Lopatkou Mezi Kulky 4B Hlavatice
Kulkou Mezi Lopatky 4B Hlavatice
Nově komentované:
Fénix 8+ Srbsko
Malajský Tygr VIIIb Suché Skály
Pohádková 5 Přílepská Skála
Odštěp 5 Přílepská Skála
Milštejnova Hrana V Křížová Věž

 Nově v diskusi:
Re: anketu vytvářel hotentot? | Re: Lenka Vacvalová CV | Re: anketu vytvářel hotentot? | Re: anketu vytvářel hotentot? | Lenka Vacvalová CV | Re: Prva Slovenka na Evereste bez kysliku | Re: anketu vytvářel hotentot? | Re: anketu vytvářel hotentot? | Re: anketu vytvářel hotentot? | Re: anketu vytvářel hotentot? |

 Nové komentáře:
vlastní jištění | vlastní jištění | Re: Nuly - jste Po.rané Nuly | Těsný finále | 💪 | Rychlost EP Itálie | EP rychlost Itálie | Re: zoufalost | Speed climbing | Gratulace |

 Kde to vře:
ZaTransparentníSvaz - rekapitulace po VH ČHS (98)
Olympijská kvalifikace v lezení Šanghaj - finále (97)
Pád německého lezce (21)
Ve Víru na Žďársku chtějí zachránit tovární komín pro lezení (13)
Adam Ondra: Připraven na olympijskou kvalifikaci v Šanghaji (13)
Olympijská kvalifikace v lezení Šanghaj - kvalifikace obtížnost (8)
Olympijská kvalifikace v lezení Šanghaj - kvalifikace bouldry (8)
EP v rychlolezení Mezzolombardo, Itálie (7)
Historicky první Slovenka na vrcholu Everestu (5)
Saští horolezci zazpívají v Dolním Žlebu (4)

 Nově v inzerci:
Lezečky Tenaya Mastia 45,2 | lezecky batoh Climbing Technology - Falesia | Našel se frend | NEPROMOKAVÁ BUNDA RAB DOWNPOUR ECO vel.XL | Statická a dynamická lana | Dřez a lednice | Lezení | Ztracené Brýle Julbo Explorer | La Sportiva Trango Guide Evo | Campingaz Plynová kartuše |

 Anketa:
Jaký je váš názor na dodržování lezeckých pravidel?
 Plně je respektuji 
 866 
 Většinou respektuji, záleží na konkrétní situaci 
 901 
 Mám s tím problém, sem tam dodržuji 
 953 
 Nezajímá mě to, lezu podle svého. 
 861 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.