Free přelez cesty Parzifal 8b

Westliche Dreifaltigkeit

Mladý německý lezec Michael Wohlleben spolu s Markusem Hutterem udělali první volný přelez cesty Parzival (8b, 150m).

               
Tato více-délková cesta vede ve stěně nádherné vápencové formace Westliche Dreifaltigkeit ve švýcarských Alpách.

Cestu Parzival, 8b před lety vytvořili místní lezci Markus Hutter, Fabio Lupo a Michael Obendrauf.
Poté Hutter společně s Obendraufem se v roce 1998 pokusili o její volný přelez, ale po dlouhém pádu nad výraznou střechou, která se táhne celou stěnou, cestu nakonec vzdali. Hutter se vrátil v roce 2006, tentokrát s Fabiem Lupou a po velkém, dva roky trvajícím, úsilí cestu dokončil, avšak bez volného přelezu.


Westliche Dreifaltigkeit

foto by© Frank Kretschmann


Pak již chyběl jen volný přelez této 6 délkové krásky. Štafetu převzal Michael Wohlleben v roce 2016 a po několika pokusech na jaře se mu 21. května 2017 podařilo vylézt všechny délky volně a vytvořil tím nejtěžší vícedélku v Alpsteingebirge.

Zajímavostí bylo, že Michiho parťákem byl i účastník prvních přelezů Markus Hutter.


Michi v cestě Parzifal, 8b

foto by© Frank Kretschmann



Michi v cestě Parzifal, 8b

foto by© Frank Kretschmann



Michi s Markusem Hutterem

foto by© Frank Kretschmann



Westliche Dreifaltigkeit

foto by© Frank Kretschmann



Parzifal, 8b vede středem zubu

foto by© Frank Kretschmann


Zdroje:
Článek vyšel také na Planetmountain.

JirkaS   [úpravy] 11:19 17.07.2017

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 No a?13:31:21 17.07.2017
Takových cest už v Alpách je, akorát se jejich autoři a přelezci nepotřebují zviditelňovat za každou cenu.
honzaodpovědět 
 Re: No a?13:55:29 17.07.2017
:) to mě taky napadlo. Číslo a fotky a článek je hotovej. MW se umí prodat. Topíčko není, info o jištění/štandech taky chybí. Našel jsem jen toto: Grad: 8b (Vorschlag) 6 Seillängen: 7a+,7b / 7b+ / 7c+ / 8b / 7c / 7a+
Relicodpovědět 
 Re: No a?14:19:44 17.07.2017
Tak to tady necti. Vykon ktery neni prezentovany jako by nebyl :-)
janodpovědět 
  Re: No a?14:26:53 17.07.2017
Dík, žes mě předběhl jedinou možnou odpovědí na trapné
No a?
Článek mě osobně potěšil, protože s Michim jsem v Juře začínal a sleduji ho, jak se stále zlepšuje.
To Relic: Zkusím poprosit Michiho o topo cesty, určitě ho bude mít a pak ho sem vložím.
 jirkasodpovědět 
   Re: No a?14:42:26 17.07.2017
Že se Michi potřebuje prodat a lezec.cz potřebuje článek dává mnohem větší smysl, než kdo s kým začínal. Jsem myslel, že je Jirka Sika starší.
Funebrákodpovědět 
    Re: No a?15:53:21 17.07.2017
Comon playehateři. Článek přináší super fotky, máte tam namalovanou lajnu, danou klasu.
Dejte si to, pak přijďte a sdělte dojmy.
Steveodpovědět 
     Re: No a?17:01:04 17.07.2017
Co je dnes 8b? V pevné skále, když nemá ani helmu? Stačí prolistovat průvodce na Švajc, kolik je tam vícedélek po vlastním v 8. fr. stupni. A kdo zná jejich autory a první RP přelezce? Pár zasvěcených, tohle je jen komerční mediální cirkus.
RomanHodpovědět 
      Re: No a?17:56:21 17.07.2017
Moje rec, 8b lezem s Romanem jak na bezicim pasu. Vsadil bych se, ze nema ani prusík. A na pisku by nevylez ani sparu.
Jirkaodpovědět 
       Re: No a?18:10:18 17.07.2017
Máte smůlu, JirkaS s vámi nezačínal, tak o vás psát nebude ani s vašim běžícím pásem :D :D :D
Petr Novákodpovědět 
        Re: No a?18:25:28 17.07.2017
;)) uveřejním rád článek i o vas, o loserech, číslo totiž není to hlavní kritérium. Napište klidně i o pětce, kterou jste voprasili čtyřkovým koutem. Ale musí to být napsaný s láskou.
 jirkasodpovědět 
         Re: No a?07:12:34 18.07.2017
Škoda že se tento komentář nedá "olajkovat". Naprosto souhlasím. Hezký počin, hezká skála, co dodat. Nechápu, že tu někdo pořád brečí :-)
Jaffaodpovědět 
         Re: No a?07:13:59 18.07.2017
Možná bys měl spíš zveřejnit článek o vyšívání...lezení už moc nefrčí :-(
Myšákodpovědět 
          Re: No a?12:28:25 20.07.2017
To je fakt nebo článek o tom že si máme sjednat pojištění přes Srovátor :D https://www.srovnator.cz/cestovni-pojisteni/
Kamilodpovědět 
   Re: No a?10:40:00 18.07.2017
Tak hlavně, že se tenkrát kluci v Juře "nenakazili" a nedali to "na sikovku".
Wolfgangodpovědět 
    Re: No a?11:09:11 18.07.2017
To ne Wolfi! Myslel jsem, že to zůstalo jen mezi náma. :)
 jirkasodpovědět 
  Re: No a?13:31:45 18.07.2017
Jsem měl za to, že lezení je pořád něco, co se dělá především kvůli sobě a ne kvůli chlubeni se na fejsbůčku a jiných moderních médiích...
Stará školaodpovědět 
 Re: No a?11:53:42 18.07.2017
tvoje kecy Honzo, nás moc nezajímají.
varelodpovědět 

 Foto08:29:22 18.07.2017
Jako nelezec 8b nemohu posuzovat hodnotu výstupu, ale na druhou stranu, když mě můžou média informovat o tom, že nějaká celebrita vystrčila kozy na pláži, proč né o tom, že nějakej kluk vylezl místní težkou cestu. V poslední době vídám pouze fotky lezení ve stropech a šílenejch převisech a tohle je takové příjemné odlehčení. Sice by editor fotek mohl být realističtější (myslím tím ty stromečky padající doprava), ale je to stejné jako s celebritama, taky ne nich zapracoval Photoshop. Ale jinak za mě dobrý. :-)
Lubošodpovědět 
 Re: Foto09:59:31 18.07.2017
Zajímavá stěnka, ale fakt by mne zajímalo zda je to teda plotna, či kolmoška, každá fotka jinej úhel...
k.odpovědět 
 Re: Foto10:39:30 18.07.2017
Ano, to sedí.
honzaodpovědět 
 Re: Foto11:05:21 18.07.2017
Něco je braný asi z dronu a tam se horizont chytá obtížně.
Fotoamatérodpovědět 
 Re: Foto13:55:06 18.07.2017
Ve srovnání s foty dne zde na lezci vypadá dobře skoro všechno, hlavně když to není zátiší nebo zadek zespoda.
.odpovědět 
 Re: Foto16:51:17 18.07.2017
Ano, to sedí. Psát o tomhle výkonu je to samé, jako když bulvár píše o odhalení koz na pláži celebritkou.
honzaodpovědět 
  Re: Foto18:21:43 18.07.2017
Hele a proč ti vlastně vadí článek o lezení na lezeckým serveru? Ti šlápnul Jirka Sika na kuří oko? Nebo tě Wohlleben nepustil do pokusu v cestě?Pouč nás o tom "Proč".No a klíďo tam dej větší bombu a napiš o tom článek taky.Myslím že ho Jirka uveřejní bez problému.Akorát se teda budeš muset obrnit před těmi žvásty co pod ním budou.
Hloupej Honzaodpovědět 
 Re: Foto09:24:35 19.07.2017
Na té lavičce jak sedí, tak ty stromy jsou nakloněný fest!
modpovědět 
 Re: Foto17:22:19 19.07.2017
Při snímání širokoúhlým objektivem se nikdy nevyhneš zkreslení, nejvíce to odnesou okraje fotky. Takže pokud to fotil slušný fotograf, můžeš sázet na to, že je to plotna, páč korektně je vyfocen střed fotky. Proto je taky lezec zachycen ve středu snímku (výlez z převísku do plotny), páč okraje fotky jsou mimo realitu.
Variantodpovědět 

 moc hezký20:48:33 18.07.2017
Ahoj, článek je pěknej a cesta taky. Proč se o něm píše na lezeckém serveru je asi zřejmé, i když z reakcí některých diskutujících to vypadá, že by se mělo psát jen o cestách za 9a a víc. Takových článků je na 8a.nu nepřeberné množství..
Záběr tady na lezci je naštěstí trochu jiný.
aTomodpovědět 

 ach jo07:15:18 20.07.2017
Článek na lezci, jak má být, díky Jirko. Jinak k diskutujícím – napadají mne jenom sprostá slova. Anonymita i když se podepíše křestním jménem dává sílu a odvahu co? Úplně žasnu, jak si čecháček dovoluje se ke všemu vyjadřovat, shazovat, kritizovat i když tomu vůbec nerozumí, a i kdyby každý člověk má jiný vkus a náhled na svět. Tolerance a nadhled. Zkuste napsat a zveřejnit článek, jděte příkladem, jak se to dělá, ukažte nám to. Ota Hruban
 otahrubanodpovědět 
 Re: ach jo18:55:19 20.07.2017
už vím, že jako lidská rasa jsme předurčeni k vyhynutí - ten přístup k životu a všemu kolem nás - viz diskuze nejen na lezci - to mluví za vše.
vědmaodpovědět 
  Re: ach jo09:11:14 21.07.2017
blížíme se k tomu mílovými kroky
Bůhodpovědět 
   Re: ach jo11:35:35 21.07.2017
Pane Bože eště s tím naším koncem chvíli počkej, vždyť máš na to celou věčnost!
maca stodpovědět 
    Re: ach jo09:50:45 24.07.2017
amen
duch svatýodpovědět 
     Re: ach jo18:38:50 24.07.2017
Sorry jako
Taky bůhodpovědět 

 historie cesty?10:48:10 20.07.2017
Mně při čtení článku spíš přišel docela nejasný popis historie cesty.
1. Cestu před lety vytvořili Hutter, Lupo, Obendrauf. (Co to znamená? Vylezli odspodu technicky? Navrtali shora nýty?)
2. Poté se 1998 Hutter s Obendraufem pokusili o volný přelez, po dlouhém pádu vzdávají.
3. Hutter s Lupou se vrací 2006 a cestu dokončují, ale bez volného přelezu. (Jak se to má k bodu 1. a k bodu 2.? Znamená to, že původní vytvoření bylo jen navrtání? Nebo šlo původně technické přelezení a 2006 ji přelezli volně, ale ne RP?)
4. 2017 dělá MW s Hutterem první volný přelez. (Jak se to má k bodu 3? Nejde jen nyní o první RP?)
To, že se MW zviditelňuje, mi zas tak nevadí, resp. to celkem chápu. Asi je to profesionál nebo aspoň poloprofesionál, a tak to musí dělat. Alergii na něj zatím nemám. Až na mě bude vyskakovat jeho cool fotka třeba jako ta s Chrisem S. a telefonem na 8a, asi to bude horší. Bez (polo)marketingovejch prezentací ambasadorů nejrůznějších značek by lezecká média, jako je třeba Lezec, strádala a zašla na úbytě se ztrátou mladického entuziasmu jejich zakladatelů. Kdo to má pořád plnit?
P.odpovědět 
 Re: historie cesty?08:13:24 24.07.2017
Podle mě super počin a jinak tradičně debilní diskuze na lezci od debilních lezců.
odpovědět 

 Ta hrana vlevo?23:11:27 25.08.2017
Ahoj leze se ta hrana vlevo? za kolik to je? Díky
Závoda
Závodaodpovědět