Poučné čtení v HUDYsportu zdarma

Před začátkem hlavní lezecké sezóny přichází na pulty prodejen HUDYsport 3. číslo informačních novin info@hudy.

Léto znamená hlavní sezónu i v lezení. Horolezci jistě uvítají přehledný článek o BUDOVÁNÍ ŠTANDŮ. Text doplňuje 22 přehledných ilustrací. Ten kdo nemá lezecké ambice, ale horské štíty ho přesto lákají, má výbornou možnost jak „přijít“ k zážitkům. VIA FERRATA sice mnohým horolezcům nevoní, ovšem mnohem větší skupina turistů je má ráda. Rozsáhlý článek přináší všechno důležité o via ferratách i 100 tipů na cesty různé obtížnosti. Pivo si dá v letním vedru skoro každý s chutí. Jak působí ALKOHOL ve středních nadmořských výškách informuje Arno Joast.. Příjemné a poučné čtení i zážitky v horách přeje redakce.

Michal Bulička   [úpravy] 18:27 13.06.2005

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Úvazek na ferraty11:31:39 14.06.2005
Já bych rozhodně neuváděl pro použití na ferraty jiný než celotělový nebo kombinovaný úvazek. Samotný sedák je nesmysl. O samotném prsáku správně ani neuvažují.
A neuvádí tam metodu provázání sedák-prsák pomocí ploché smyce dvěma vůdcovskými uzly, která je asi nejpoužívanější-nejbezpečnější.
Vláďaodpovědět 
 Re: Úvazek na ferraty13:23:04 14.06.2005
Naprosto souhlasím s Vláďou. Autoři by měli přemýšlet, jak se to potom má vysvětlovat začátečníkům, kteří něco jiného čtou a něco jiného se jim vysvětluje!
Kendyodpovědět 
 Re: Úvazek na ferraty18:25:14 19.06.2005
Taky souhlas, kdyz sem si to vsechno koupil poprvy taxem vubec nevedel jaxe svazat. Tenhle clanek by mi myslim moc nepomoh... Kdyz uz je to hlavne pro zacatecniky tak tam ten popis alpskyho zpusobu fakt chybi. Ale jinak je mooc peknej ten prehled ferat :)
PCodpovědět 
 Re: Úvazek na ferraty20:49:13 20.06.2005
Při pozorném čtení zjistíte, že varianta sedák je uvedena až jako třetí v pořadí doporučení. Problematiku navazování při alpském lezení a na ferratách jsem osobně konzultoval s horskými vůdci a především metodickými pedagogy Michaelem Larchererem a Peterem Plattnerem z centály OEAV v Innsbrucku. Je to téma velmi diskutabilní, nicméně varianta jen sedák není rozhodně chybná.
Michal Buličkaodpovědět 
  Re: Úvazek na ferraty10:53:50 21.06.2005
Pro alpské lezení asi samotný sedák může být, ale na feraty je použití samotného sedáku zcela jistě nesmysl. Možná by Ti někdo dokázal odborně vysvětlit nebo najít odkazy, jaké že jsou hodnoty zatížení působící na lezce při pádu na feratě oproti pádu při alpském, či jiném lezení. Já to přesně nevím, ale zcela 100% na feratě bude nějaký pádový faktor X-násobně větší než při lezení s lanem. I v Schubertovi jsou některé obrázky visu jen v sedáku nebo v kombinovaném úvazku zcela jasně hovořící. A pozice "sklaplého zavíracího nože" v sedáku je také výmluvná.

Takže jestli chceš takto dopadnout, klidně jdi na feratu jen v sedáku a zkus si krátký pád. Třeba 0,5 metru nad kolíkem.

Raději to NEZKOUŠEJ!!!
Vláďaodpovědět 

 Poučné čtení zdarma12:04:09 14.06.2005
Poučné čtení zdarma v Hudy sportu a nikde jinde (jinde totiž ferratový set neprodávají a ani ho neumí používat), ještěže existuje hodný samaritán, který nás bezvěrce 
rád poučí a to vše pouze za nákup v jeho síti.

Dík za reklamní banner schovaný za výhodný tip.
Tomodpovědět 
 Re: Poučné čtení zdarma13:27:17 16.06.2005
Ty jsi taky banner. Místo abychom byli rádi, že se dohrabeme ke kvalitním informacím zdarma, tak je tady takovej příspěvek. Proč se asi o češích píše v II.dílu Bezpečnosti od Schuberta ? Bych Vám přál vidět nějaké české skialpinisty v Alpách, bez pípáku, lopaty a sondy, na feratách v prestižkách a jedním 1m lanem, na skalách, kteří ani neví co lezou za cestu a jaké obtížnosti atd. Já osobě jsem rád, že něco takového v ČR vychází
ObludaIIodpovědět 

 str. 613:25:06 14.06.2005
Proč má lezec na fotografii na str.6 (doporučené vybavení) jednu karabinu od systému Y cvaklou někam na úvazek a ne na fixním laně?
Vláďaodpovědět 
 Re: str. 611:49:13 15.06.2005
ten obrázek jsem neviděl, ale není to náhodou správně...?
crosbyodpovědět 
  Re: str. 612:03:52 15.06.2005
Co tím myslíš? Jestli je správné u systému Y mít pověšenou jednu karabinu na úvazku? :-)
Vláďaodpovědět 
   Re: str. 615:21:56 15.06.2005
To samozrejme neni spravne, nebot shock absorber nemuze fungovat.
Ale rad bych se zastal lidi, kteri daji energii do toho ze vydavaji metodiku ke stazeni zdarma. To ze si tam daji reklamy jim asi zpatky vlozene naklady neprinese, ale treba to u nich udrzi chut to vydavat.
Sam jsem napsal nekolik metodickych clanku a musim rici ze je to zatracene tezke tam neseknout ani jednu chybu. A tak drzim palce a doufam, ze toho bude vice...

Jiriodpovědět 
    Re: str. 610:14:59 16.06.2005
Na reklamy kašlu a ani mi tam nevadí.
Pokud se objeví v takovém článku nějaká nepřesnost nebo chyba, tak myslím, že není na škodu ji zmínit v diskuzi a probrat to s ostatními. Můžu tam já vidět nepřesnost a někdo mi ji třeba vyvrátí a rozumnými argumenty podloží.
Jinak já osobně jsem byl s tímto číslem velmi spokojen a děkuji autorům za zpracování tohoto dílka.
Vláďaodpovědět 
 Re: str. 615:36:15 16.06.2005
a proc ne? Dulezite je, aby lano mohlo prjit kus skrz brzdu...
trollodpovědět 
  Re: str. 621:12:46 16.06.2005
JO tak si tu zkus.....kdyz si jednu karabku cvaknes na sedak tak ti moc toho lana na proklus nezbude....no vlastne v jednou pripade jo....kdyz se ti urve to materialovy ocko:-)
MichalDodpovědět 
   Re: str. 613:37:34 19.06.2005
U systému Y stačí mít cvaklou jednu karabinu k lanu ( běžně se to používá na jednodužších úsecích). Narozdíl od V systému, kde musí! být k lanu cvaklá pouze jedna.
lchodpovědět 
    Re: str. 611:00:56 20.06.2005
Jasně, že třeba při vodorovném traverzu se dá cvakat jen jedna karabina pro relativní zrychlení a zjednodušení postupu. Ale stejně by se měla při přecvakávání u kolíku cvaknout první ta "odpočívající" karabina a pak teprve odcvaknout ta "až doteď" jistící karabina. Ale to vlastně šáhneš na obě, tak proč je taky nepověsit obě na lano. :-)
Takže krátce - u systému Y se mají cvakat obě proto, že tam jsou dvě kvůli minimalizování rizika např. selhání materiálu, přehlédnutí nedocvaklého zámku karabiny... .
Ale dá se tomu oponovat, že na lehčích, chodeckých feratách (A,B) s občasnými lanky jako se zábradlím je člověku divné se vůbec navlíkat do úvazků. :-)
Vláďaodpovědět 
     Re: str. 611:05:55 21.06.2005
co to meleš?? u Y sytému NENÍ! 100% nutné cvakat obě dvě karabiny.. Při svaklých obou karabinách eliminuješ riziko prasknutí karabiny, ale metodicky není ani způsob cvaknutí POUZE jedné špatně. Asi tak :-)
T@Modpovědět 
      Re: str. 611:29:42 21.06.2005
Vždyť já nepíšu, že je to 100% nutné. Pořádně si to přečti. Je to jen bezpečnější. Proč by tam jinak výrobci dávali dvě?
Vláďaodpovědět 
       Re: str. 612:21:05 21.06.2005
Ty dvě jsou tam právě proto, jak teda mino jiné taky v části tvého příspěvku píšeš, aby při přecvakávání jsi byl VŽDY jištěný, tj. dolezeš k onomu místu, vycvakneš karabinu z poutka u sedáku, cvakneš ji nak kramli, tu spodní vycvakneš a dáš ji na poutko u sedáku :-). tak asi pro tohle tam výrobci ty dvě karabiny dávají :-))))
T@Modpovědět 
        Re: str. 613:02:59 21.06.2005
Uvádím nějaké odkazy na problematiku ferat - odstraňte si mezery:

h t t p : / / s a k a l . s t r e d o z e m . c z / m e t o d i k a / m e t o d i k a . h t m

h t t p : / / z b a r t o s . t r i p o d . c o m / f e r r a t y . h t m
odpovědět 
         Re: str. 613:08:42 21.06.2005
To bez jména je moje.
Vláďaodpovědět 

 Štand na skalním hrotu,...00:00:43 17.06.2005
...který je v těch "novinách" bylo to první, co mě po jejich otevření praštilo do očí - je tam totiž namalovaný bez zajištění zespodu. Vedle je sice připsáno,že se smí používat jen na tah dolů, ale takovým způsobem, jakoby to ani na tah nahoru nešlo, takže pro nezasvěceného podle mého názoru informace asi tak na dvě věci, protože k čemu je mu štand, na kterém může tak maximálně dobrat spolulezce nebo slanit, když je někde uprostřed stěny a chce lézt dál...
Petr Kočvaraodpovědět