Naučím sa liezť špáry, sľubujem | Súlov |
A je tu víkend, teda piatok poobede a rozmýšľame čo z víkendom. Tentoraz to vyhral Súľov. Balíme matroš a nejaké jedlo a hurá na skaly.
Cesta ubieha celkom rýchlo. Na miesto kde chceme vyliezť nejaké tie cesty prichádzame večer, tak sa zložíme na lúke a snažíme sa zaspať. Som prvý raz v tejto oblasti a som zvedavý ako sa lezie na zlepenci. Väčšinou sa snažím liezť štýlom, prídem vyleziem a idem ďalej, teda OS. Nemám rád nacvičovanie ciest. Asi aj preto, po roku lezenia leziem len 6ky.
Ráno nás budí siréna v neďalekom lome a tak pomaly sa vykopeme zo spacákov a dávame si výdatné raňajky v podobe švédskych stolov (rybičky, chleba a bambino) to nám musí vystačiť na celý deň.
Z napätím vyrážame pod skaly. Ideme až ku sektoru kde sa nachádza veľa ľahkých ciest od 4 do 8. Na rozohriatie si dáme nejakú tu cestu za 5 a potom sa púšťame do šestkových ciest. Raz ťahá brácho a raz ja. Ciest ktoré sme preliezli pomaly pribúda a zisťujeme, že sa tu nachádza posledná 6ka.
Súlov
photo © archive JuroK
Samozrejme rad je na mne a ako na potvoru je tam špára. Nemám rád špáry. Nemám rád špáry! V duchu si hovorím však je to za 6 musíš to dať s prstom v nose. Obúvam moje skvelé lezky. Snažím sa nemyslieť na „TÚ“ špáru, ale akosi to nejde. Prvé metre sú v pohode, keďže to nie je špára a po chvíli prichádzam k tomu onomu miestu.
Skúšam to tak aj onak a ono by to aj šlo, ale...
Nemám rád špáry!
Kamaráti sa dole bavia, že čo tam vymýšľam. Radia, že keď nechcem ísť po špáre tak je tam varianta vpravo od špáry. Pýtam sa že čo to je za cesta a za koľko to je. Vraj nejaká 6/6+ že to je v pohode, to dám. No tak pokračujem mierne vpravo a celkom to ide. Dole je akosi ticho a keďže poznám kámošov, vždy vymyslia nejakú sprostosť tak čakám do čoho ma to nasúkali. No som niekde nad 3tím istením a pomaly sa to začína priostrovať. Chyty sa zmenšili a akosi zaoblili. Začínam sa celkom potiť a tie ... čo si hovoria kamaráti sa rehocú. Tak toto musím vyliezť, proste musím.
Potím sa a potia sa mi ruky.
Chyty sa stále akosi zmenšujú, ale držať sa dajú.
Bandasky nabiehajú, delí ma od neho už len jeden borhák.
Bojujem, bohujem a bojujem.
Už sa ledva držím na chytoch sú oblé a mne naozaj dochádzajú sily. Prečo ja somár som nešiel po tej špáre mala iba 3 metre mohol som ju nejako prejsť a potom mohol byť kľud. Naučím sa liezť špáry sľubujem, len nesmiem teraz padnúť nie pred zlaňákom. Musím zapnúť tento posledný borhák a trošku si poprášiť ruky a doliezť túto cestu. V hlave som si to nejako usporiadal a cvakol posledný borhák. Ideme ďalej. Ešte tri kroky a som tam. Nadávam a snažím sa predýchať posledné kroky. Držím nejakú blbú oblinu a snažím sa cvaknúť zlaňák. Stále sa držím a nejako trvá pokiaľ mi dôjde že si môžem pokojne zarevať smerom dole a odsadnúť. Ako prvé čo spravím poriadne tie hovädá čo sa na mne bavili dodrbem. Hajzlíci a vraj kamaráti. Chvíľu posedím hore a potom zlaním. Dole zisťujem čo som vyliezol. Nebola to žiadna 6/6+ ani 7- ale rovno za 7 a k tomu OS. Brácho sa smeje a chalani radšej odišli do bezpečnej vzdialenosti. Už nemám chuť vynadať nikomu, som rád, že ma posunuli o stupeň vyššie.
Lezenie nie je len o tom kto vylezie najťažšiu cestu, ale o pohode s partiou na skalách, o objavovaní vlastných schopností a hlavne ten kľud, ktorý je v prírode to je paráda.
JuroK [úpravy] | 09:00 16.02.2006 |
Jasne, chce to byt vsestrany. | 11:32:09 18.02.2006 | Pěkný, doufam, ze jaro na sebe nenecha dlouho cekat. | Jiri | odpovědět |
Fajny clanok, jen tak dalej | 11:41:38 18.02.2006 | Super, Sulov is the best!!! Moje nejoblíbenější oblast, co je od nás nejblíže. Su tam fajne skaly, fajna příroda, fajna partyja, fajna hospoda, prostě vše jak ma byt... :) Petis from Ostrava city :) | Petis | odpovědět |
oxymoron je protimluv | 11:49:12 18.02.2006 | hezkej clanek, fakt, jen me zarazi jak se tady porad jako leitmotiv opakuje, v podstate lez, ze lezeni neni o vykonu ale o pocitu ze slunce, cerstvyho vzduchu, vetriku a kytkach okolo. Ten clanek ma dejme tomu 600-800 slov a 80% je o tom jak si se kousnul, protoze ses na to nechtel vykaslat a jak prijemnej to byl pocit, kdyz si zjistil ze ses prelez o stupen. To je super pocit, ale kdyby tam nebylo to magicky cisilko 7 tak ho nemas a to je ten vykon, a to je to co te troufnu si tvrdit uspokojilo. Proc si se ve chvili, kdyz si cvakal slanak nekoukal okolo, nehekal blahem nad sluncem? Protoze ti slo o to dat to OS, nevylitnout z toho.
Kdyz clovek leze, tak je to o vykonu (pro kazdyho je ten stupen jinde), ale ja jsem jeste nezazil ze bych pri lezeni samotnym moh cumet okolo a vzdychat nad krasami okoli, pokud nelezu treba dva stupne pod svym maximem, ale i tak by mi to prislo jako hazardovani. Kdyz stojim pod skalou, nebo piju pivo v hospode tak muzu uzivat klidu prirody, vtipkovat se vsema okolo, jenomze to nelezu, to sem pod skalou.
Omlouvam se vsem, hr na me, ale lezeni jako takove je primarne o vykonu. Vsechno ostatni je krasna a prijemna kulisa, ktera k tomu patri a kterou je potreba respektovat. Kdo rekne, ze ho neuspokoji prelezt neco sveho maximuma ci nad sve maximum, protoze zrovna nekvete tresen, podle me lze.
Hezkej clanek, dobre ze ses kousnul, zkus neco nacvicit uvidis ze das vic, a postupne i OS | Mr. Skivo | odpovědět |
  | hrrr na tebe... :) | 12:26:46 18.02.2006 | Rekl bych, ze to magicke cislo 7 v tomhle clanku je jen takova tresnicka na dortu, aby ctenari videli, jaky jsou kamaradi svine. :)
Treba pro me to cislo v pruvodci je spis takovy orientacni udaj, jestli se do toho mam poustet a co od toho muzu cekat. I kdyz uz jsem vylezl i sedmicku a nejhorsi v te ceste bylo mraveniste nahore. A naopak uz jsem zapytlil i ctyrku a to tam zadny mraveniste nebylo (tam totiz nebylo vubec nic).
Opravdu to je spis o lidech. Zrovna nedavno jsme "bojovali" na jednom sutru za mestem. Takove dva kroky v previsle spare. V lete to ma asi dva a pul metru (vylezes to i v teniskach a samozrejme bez maga), v zime tak o pul metru vic (i kdyz zase se nastupuje vejs). Byli jsme tri, potrebovali jsme dva friendy, ctyri smycky, asi sest expresek, lano, dve lyzarske hulky (cepiny nemame) a jeste jsme staveli. :) Po hodine boje a hrabani snehu jsme si nahore podali ruce, vypili salek tepleho caje a seskocili jsme zase dolu.
Jo a vzkaz pro slovenskeho autora: Clanek peknej, libil se mi. Ale abys nebyl moc namyslenej, tak kdysi tu byla nejaka "lekce slovenstiny pro zacatecniky" (s legendarnim terminem "popicibrutalauto") a to byl narez! | jx void | odpovědět |
  |   | Re: hrrr na tebe... :) | 12:33:39 18.02.2006 | Nevim jestli jsme se pochopili ja psal o lezeni, jinak fintu s neoznamenim klasifikace delam svy holce taky, nejdriv je nasrana ale pak je vzdycka rada ze prelezla neco tezkyho, ze se prelezla | Mr.Skivo | odpovědět |
  |   |   | Re: hrrr na tebe... :) | 02:09:06 19.02.2006 | chalan dik za radu :-) | | odpovědět |
  |   | Re: hrrr na tebe... :) | 12:39:27 18.02.2006 | Nevim jestli jsme se pochopili ja psal o lezeni, jinak fintu s neoznamenim klasifikace delam svy holce taky, nejdriv je nasrana ale pak je vzdycka rada ze prelezla neco tezkyho, ze se prelezla | Mr.Skivo | odpovědět |
  |   |   | Re: hrrr na tebe... :) | 14:59:06 18.02.2006 | Jak se jmenoval ten sektor, popřípadě i ty cesty? | Tatuss | odpovědět |
  |   |   |   | Re: hrrr na tebe... :) | 15:30:37 18.02.2006 | Jo a zapsal jsi si to do db ;-) ? | Jirkas | odpovědět |
  |   |   | Re: hrrr na tebe... :) | 16:45:39 18.02.2006 | No to bude mit K. radost, az si to tu precte. | onanym | odpovědět |
  | Re: oxymoron je protimluv | 15:18:06 18.02.2006 | Souhlasím s tebou, tu krásu vychutnáš, ale výkon tě k ní vynese. | George-JP | odpovědět |
  | Re: oxymoron je protimluv | 18:22:35 18.02.2006 | Naprosto s Tebou souhlasím! Vždy a všem jde o výkon. Jen Ti líní, co méně trénují a pak úplní začátečníci, Ti to berou jinak. Začátečníci v pohodě, jsou vším nadšeni. Lenoši pak tzv. ZLATOU VÝHOVORKOU TYPU " Já to nežeru jak Ty , já tady totiž lezu NA POHODU! A na pohodu se pak i opijeji, prejidaji a buduji sve domecky,vyvaluji pred TV... | Súlovčian. | odpovědět |
  |   | Re: oxymoron je protimluv | 19:05:27 18.02.2006 | jo | Mr.Skivo | odpovědět |
  |   | Re: oxymoron je protimluv | 01:30:04 24.02.2006 | Buď rád že jsou na světě lenoši jinak bys nemohl vyniknout sůlovčane | plamen | odpovědět |
  | Re: oxymoron je protimluv | 20:04:53 18.02.2006 | Presne to iste si myslim aj ja.Moj nazor. | MartinK | odpovědět |
  | Re: oxymoron je protimluv | 14:14:08 21.02.2006 | Tak tak, vždycky taky říkám, že lezu kvůli krajině, ptáčkům a včeličkám, ale když dám něco těžkého, tak je ta krajina vždycky nějak hezčí:) | Jenda | odpovědět |
Sektor | 17:08:51 18.02.2006 | No sektor sa vola Tabula takze hor sa na skaly :o). Dnes som bol na skalach v okoli BB a chcel som cosi pokreslit a tak dalej. Niecosa podarilo, ale vacsina oblasti je zasypana snehom cca cez 1meter snehu. Obcas som sa brodil po pas, ale slubujem ze z toho nieco napisem aby ste mali prehlad o lezeni na SK teda najskor v oblasti v okoli Banskej Bystrice. Teste sa skoro sa ozvem a ... | JuroK | odpovědět |
  | Re: Sektor | 18:25:42 18.02.2006 | Tvůj článek je docela nudným popisem-nepopisem jedné sedmičky. Nejvíc mne udivila věta, že po roce lezení lezeš jen šestky.Ještě si to budeš muset srovnat v hlavě. Podle tvé teorie by 70 letí lezci měli lízt zřejmě třináctky. | Súlovčian. | odpovědět |
  |   | Re: Sulovcan | 20:43:11 18.02.2006 | Tento clanok bol prijemny jednoduche citanie a hovori sa ze v jednoduchosti je krasa. A ty po roku lezenia lezies uz asi 8 ze? kazdy nejak zacina hlavne ked budem liezt kazdy den tak po roku pojdem z 5 mozno aj na 8 ale kedze nelezie clovek kazdy den tak sa nezlepsuje. to znamena ze dosiahne presne mozno to co ten clovek v tom clanku. a myslim si ze je super citit ze si sa zase o krok posunul. vsak lezenie nie je len o tom ze sa musim rychlo posuvat dopredu hlavne si to musis vediet uzit. Ja sa stale ucim liezt uz par rokov a este som nedosiahla ani 7 ani 6. mozno som vyliezla max. 5tku a bola som stastna. lezenie je fajn a ja sa nemam preco pretekat nerobim to zavodne ale rekreacne :) a myslim si ze ten ten clovek co to pisal tiez sa nema kam ponahlat. | 4nity | odpovědět |
  |   |   | Re: Sulovcan | 16:35:13 19.02.2006 | vzdycky se tu bavim,kdyz nekdo nedokaze pochopit co rika komentar, respektive pochopi ho prave presne opacne,to je pro 4nity a jeji reakci na sulovcana... | kotik | odpovědět |
  |   | Re: Sektor | 20:51:27 18.02.2006 | Článek se mi líbil.
Myslím, že nemáš úplně pravdu. Někomu trvá výkonnostní růst déle a někdo se od šestky nebo sedmicky neodpoutá nikdy. Těch okolností proč to tak je samozřejmě mnoho... Hranice 6 až 7 je bohužel limit, aby si člověk na většině skal trochu slušně zalezl (hlavně v cizině). Taky jsem už ve věku, kdy je problém se na této úrovni vůbec udržel, ale dokud to trochu jde... | Petr | odpovědět |
  |   | Re: Sektor | 21:14:59 18.02.2006 | Pche! My lezem osmičky když ještě nejsme ani rok starý. | kuna skalní | odpovědět |
  |   |   | Re: Sektor | 22:55:08 19.02.2006 | To jste hodně dobří. Když mi bylo rok, tak jsem se učil chodit.
Ale vážně, po roce lezení jsem sice letl maximálně lehké šestky, ale v té době nic těžšího ještě nebylo a podmínky byly zcela jiné. Ale počkej, až Ti bude padesát. | Petr | odpovědět |
Pěkný :) | 20:03:08 18.02.2006 | Pěkný. Docela mi to zvedlo náladu. Jako bych to lez :). Tady je v lese ledu, že jsem si rozbil hubu uz na caste ke skalam. :) | dag | odpovědět |
  | Re: Pěkný :) | 22:33:15 18.02.2006 | Jenom takový detail, Sulov je budovaný vápencem! a ne "zlepencem"...leda ze by byl slovensky vápenec "zlepenec"...?
Rád se poučím:-) | Hurvajz | odpovědět |
  |   | Re: Pěkný :) | 10:44:50 19.02.2006 | Hurvajz, to si pleteš s Manínem, Súľov je opravdu slepencová oblast :) | Tatuss | odpovědět |
  |   | Re: Pěkný :) | 12:13:39 19.02.2006 | A nás na fakultě učili, že je to tzv. "Súlovský slepenec"... takže jako geolog (prestože studující) bych to mohl vědět. Ber to jednoduše jako mix slepence a vápence.. | Marek | odpovědět |
  |   |   | Re: Pěkný :) | 08:55:51 20.02.2006 | Sůlovské skály jsu složeny ze slepeného vápence který sem byl přinesen řekou od Malé Fatry. | Jura | odpovědět |
spaní | 14:20:04 19.02.2006 | jak je to se spaním na Sulově? dá se spát i pod skalama? tolerují to ochranáři? | Jena | odpovědět |
  | Re: spaní | 20:02:01 19.02.2006 | Bohuzial pod skalami sa spat nesmie. Mozes zist dole na luku je to dost daleko od hlavnej cesty, ale nedaleko od skal cca 15minut | JuroK | odpovědět |
  |   | Re: spaní | 16:44:06 20.02.2006 | Priamo v Sulove je celkom lacny kemp. | | odpovědět |
  | Re: spaní | 15:02:09 22.02.2006 | pod skalami to je nielenze zakazane, ale su na to citlivi aj domaci, pretoze im to dalo dost prace vybavit vinimku. Ale v sulove je paradny lacny kemp. vlado | vlado | odpovědět |
Clanok Sulov | 12:44:29 20.02.2006 | ....rano nas zobudi sirena z nedalekeho lomu a tak vyliezame zo spacakov....Pekne, len dufam ze nespavate v skalach a dodrziavate navstevny poriadok Sulova, nakolko s vybavenim vynimky a povolenia mali chlapci dost práce. | Duro | odpovědět |
|