Z Benátek na vrchol Großvenedigeru vlastní silou do 24 hodin

Cyklista a alpinista Daniel Polman, působící mimo jiné jako šéfredaktor lidé&HORY, na letošní rok naplánoval odvážný bike&hike projekt. Rozhodl se, že se pokusí během jednoho dne dojet na silničním kole z Benátek do obce Hinterbichl, odtud vyjede na horském kole k chatě Johannishütte (2121 m) a dále bude pokračovat pěšky až na vrchol Großvenedigeru (3674 m).

„Loňské léto jsem připravoval článek o Großvenedigeru (česky: Velký Benátčan), při jehož přípravách jsem se mimo jiné dozvěděl, že název této majestátné hory pochází z dob, kdy si obyvatelé v údolí mysleli, že z vrcholu jsou vidět Benátky. Řekl jsem si – co takhle propojit Benátky a vrchol „Velkého Benátčana“ vlastními silami? A co to zkusit non-stop v jeden den? Tato myšlenka mi zrála v hlavě jako víno. Rozhodl jsem se, že to zkusím a oslovil proto svého bráchu Martina, zda by se ujal role řidiče doprovodného vozidla. Také jsem o projektu řekl kamarádovi – kameramanovi a horolezci v jedné osobě – Petrovi „Ňůmenovi“ Novákovi, kterého expedice zaujala, a rozhodl se z ní natočit film. Byl jsem rád, že nakonec pojedeme ve třech a mohl jsem začít mluvit nikoliv o mé, ale o naší expedici,“ přiblížil Dan zrod celé akce.







Expedice s názvem „Velký Benátčan“ byla díky velmi špatnému počasí v červenci dvakrát odložena. Srpen ale přinesl stabilní podmínky, a tak již nestálo nic v cestě. Přesně 5. srpna úderem 23. hodiny se Dan rozjel z Benátek vstříc dlouhé noční cestě s jedinou otázkou, která mu stále vrtala hlavou – zda to bude možné celé stihnout za jeden den. „Trasu jsem znal jen z auta při jízdě v protisměru do Benátek. No, bylo to prostě pořád z kopce a jelo se přes dvě poctivá horská sedla, takže jsem věděl, že dostat se od moře do centrálních Alp nebude projížďka růžovým sadem. Obavy mi dělaly i celkem dlouhé tunely, které jsem musel projet. Ve finále nás čekala cesta přes ledovec, kterou nikdo z nás neznal. Takže těch otazníků bylo dost, ale věřil jsem si, protože před expedicí jsem dost trénoval a cítil se dobře. Jediné, co by mě mohlo zastavit, bylo počasí. Proto jsme vyrazili – jak se říká na předpověď, abychom měli jistotu, že k tomu nedojde.“







Dobré načasování expedice Velký Benátčan a příprava se nakonec přetavily v úspěch. Noční přejezd na silničním kole šel mnohem rychleji, než byla Danova očekávání. Ještě za tmy zdolal první významné sedlo na cestě od moře – Passo St. Antonio (1476 m). Na dalším sedle Kreuzbergpass (1636 m) již začalo svítat a slunce osvítilo divoké vápencové stěny Sextenských Dolomit. „Brácha mi velmi pomohl tím, že jel za mnou a stále svítil dálkovými reflektory. Já mohl proto i ve sjezdech jet jako za dne. Ňůmen kromě práce s kamerou podával i pití a jídlo, což mi také hodně pomohlo. S takovou podporou v zádech to šlo skvěle,“ dodal k noční jízdě. Krize na Dana padla paradoxně v lehkém průjezdu údolím Drávy do Lienzu. „Poznal jsem, co to je usínat na kole. Nevěřil bych, že je něco takového možné. I brácha se v tomto místě pral za volantem s extrémní únavou,“ komentoval s úsměvem. Z Lienzu již zbývalo poslední a hodně dlouhé stoupání do obce Hinterbich (1330 m), odkud Dan pokračoval na horském kole.







Výšlap na horském kole po cestě k chatě Johannishütte (2121 m) překonával 800 m na pouhých 8 km. I tento strmý výjezd šel Danovi díky změně kola a tím i změně posedu a převodů rychle. „Když jsem usínal v údolí Drávy, říkal jsem si, že to asi nedám. Teď, když se přede mnou objevil vrchol Großvenedigeru na modré obloze, mi bylo jasné, že až slezu z kola, tak se tam už nějak doplazím.“ K chatě dorazil v dobré náladě po 11 hodinách v sedle s 290 km a více než 4000 metrů převýšení. Přivezl si tak luxusní časovou rezervu a mohl vyrazit pěšky za dovršením svého snu.









Na vrchol s ním šli i jeho bratr a kameraman. Za vyprávění dojmů z cyklistické části jim cesta rychle utíkala a ve velmi dobrém čase stáli u chaty Defreggerhaus (2962 m). Odtud to bylo již jen kousek na ledovec, na kterém se Dan navázal na lano a za něj i další dva účastníci expedice. Vytvořili tak tříčlenné lanové družstvo a přechod trhlin byl o to bezpečnější. Odpoledne je na ledovci spalovalo slunce a hodně energie stálo i boření se v rozměklém sněhu.  Po překonání závěrečného výšvihu přišel Velký Benátčan do finále.






„Náhle se za hřebínkem objevuje vrcholový kříž. Neuvěřitelné! Pokročilá únava celkem poznamenala moji stabilitu a jistotu chůze, a tak velmi opatrně přecházím úzký hřebínek směřující k vrcholu a pak už vyskakuji k vrcholovému kříži, mám obrovskou radost. Ten sen, který se mi zrodil v hlavě po přečtení článku o historii Großvenedigeru, se stal skutečností,“ popisuje zážitky z cíle. Benátky a vrchol Velkého Benátčana se Danovi povedlo propojit vlastní silou, a to v neuvěřitelném čase pod 17 hodin. Jelikož mu zbyly ještě síly, rozhodl se ukázat jednu z hlavních předností disciplíny bike&hike, kterou jsou rychlé sjezdy zpět do údolí. Sestoupil tak zpět k Johannishütte, kde znovu sedl na horské kolo a sjel až do obce Matrei, hlavního centra na začátku údolí Virgental. Dole v Matrei byl po pouhých 3 hodinách od výstupu na vrchol, celkem tedy strávil v pohybu 20 hodin.



„Expedice Velký Benátčan byla zážitkem pro celou naši posádku, ale nejen to. Legenda o názvu Großvenedigeru se dostala do povědomí širší veřejnosti a díky naší expedici a sbírkovému projektu Pomozte dětem bude podpořeno několik nemocných nebo opuštěných dětí. Každý ujetý kilometr a nastoupaný metr jim totiž do kasičky přihodil jednu korunu,“ dodal závěrem.

Z expedice vznikne film z dílny Petra „Ňůmena“ Nováka (Beehouse Production). Termín jeho dokončení zatím není znám. Detailní reportáž vyjde v říjnovém vydání lidé&HORY (č. 5 / 09).



Bike&Hike Speed Expedition „Velký Benátčan“ v číslech:

Silniční kolo: 280 km, 3450 metrů převýšení, průměrná rychlost: 27,6 km/h
MTB: 30 km, 950 metrů převýšení, průměrná rychlost: 16 km/h
Výstup: 1600 m
Celkem kolo: 310 km
Celkové převýšení Benátky – Großvenediger: 6000 m
Celkový čas Benátky – Großvenediger: 16:50 hod.
Celkový čas Benátky – Großvenediger – Matrei: 20 hod.
Průměrný tep: 132




Kubrta   [úpravy] 08:33 07.09.2009

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 prst10:12:09 07.09.2009
neukazuje tím prstem na špatnou horu? na GV. jsem nebyl, ale mám dojem, že by to měla být ta špička.
Ivanodpovědět 
 Re: prst10:37:58 07.09.2009
ee
odpovědět 
  Re: prst20:11:52 08.09.2009
Ukazuje na spravny vrchol - byl jsem tam od jihu taky. Jinak pekny napad a obdivuhodny vykon!
Pepeodpovědět 
 Re: prst14:29:29 08.09.2009
Ta špička, co myslíš, by měla být Reinerhorn, kopec o 100 mentů nižší a o půl kilometru vedle. :-)
terkadodpovědět 
  Re: prst16:47:44 08.09.2009
IMHO je Venediger opravdu ta špička vedle. Stál jsem na vrcholu cca před měsícem...
Plchyodpovědět 

 easy?10:31:59 07.09.2009
az na tu silnicku v pohode O:) Byt ji pulka dam to na inlinech a budu taky slavnej :D
Inac moc hezky, motivujici pocin
odpovědět 

 Vida10:38:57 07.09.2009
Vida, až dojde ropa, tak i to těch skal (Alp) se člověk podívá. V pátek večer tam, v sobotu lézt, v neděli zpět. Akorát, že doprovodná vozidla budou muset být taky šlapací.
Jinak inspirativní výkon.
Steveodpovědět 

 Dane,10:45:38 07.09.2009
jseš dobrej ... skvělý výkon. Blahopřeju!!!
Kája Vicherekodpovědět 

 Vlastními silami??10:50:20 07.09.2009
"Vlastními silami, jen s doprovodným autem, který vezl matroš" Jako výkon hezkej, ale u takhle prezentovaný "expedice" to je dost velká piha na kráse. Pokud to má být vlastními silami, tak jedině bez podpory - na kole komplet cajky ;-)  (jestli měl všechno nafukovací a nacpaný po kapsách, tak se omlouvám :-) V.
odpovědět 
 Re: Vlastními silami??14:27:54 07.09.2009
Rek bych super vykon. A bez ohledu kdo to jak bere zda to jde udelat "cisteji". Jo jasan... vysadim strom, pockam az vyroste, ztlucu z nej kostitras, usiju si obleceni z rucne utkanych latek, budu se krmit u toho jen vypestovanou zeleninou. Vemu si mesic volna v hokne. Pojedu do Benatek tam se postavim na start...
Slamakodpovědět 
  Re: Vlastními silami??16:47:14 07.09.2009
jasně, za čistý himalájský výstup lze považovat jen takový, který dotyčný borec zdolá pěšmo a jako solitér z české kotliny, a co jan tleskač, počítal by se mu takový výkon pokud by jej zdolal za pomocí svého létajícího kola?
pavelodpovědět 

 Dane,10:57:26 07.09.2009
jseš dobrej ... skvělý výkon. Blahopřeju!!!
Kája Vicherekodpovědět 

 bike - hike - climb10:57:57 07.09.2009
Hezký. Čistotu akce by z mého pohledu ale ještě zvedla absence realizačního týmu (aspoň na tom kole ;-) bike, hike, climb je bezva - škoda jen, že je to tak časově náročné - i když tahle akce byla teda velmi rychlá... 
jirkaodpovědět 

 příští rok z Benátek nad Jizerou11:50:12 07.09.2009
Ahoj Dane, pěknej nápad, pěknej výkon, muselo to být super! Ať ti to dál pořád takhle myslí a jezdí :-)Alena
odpovědět 

 gratulace12:13:28 07.09.2009
Hezké a inspirativní!!
Igorodpovědět 

 Jses dobry15:31:20 07.09.2009
vynikajici vykon, co dodat ...
btw: zadnou pihu na krase tam nespatruji
petrodpovědět 
 Re: Jses dobry16:05:51 07.09.2009
To auto s doprovodem je to samý jako nosič, kterej mi nese batoh a když něco potřebuju tak mi to podá (druhý kolo, pohory,když dostanu hlad tak mi dá housku se salámem...) Já si jdu pěkne nalehko a podávám hodnodtej fyzickej výkon (o výkonu nepochybuju, ten byl jako fík). Čistý styl je podle mně bez sherpy ;-) Možná to taky někdy zkusim - předem vim, že to na bajku s 10kg nákladem určitě nedám za den :-) V.
odpovědět 

 Klobouk dolů16:08:44 07.09.2009
Bolí mě nohy za tebe :). Já jel tak jednou z Orlové do Ádru (250 km), sice úplně sám a v protivětru, ale večer jsem taktak dobelhal do Tošováka. Kdybych měl ještě něco lézt, tak bych nedal asi ani Polední :D. Gratulace jako prase!
Tatušodpovědět 

 Pekny napad!16:18:45 07.09.2009
Velkyho Benatcana hodnotim jako krasny napad zalozeny na zajimavem pribehu a taky jako hodnotny sportovni vykon. Jenomze jsme v Cechach a je jasny, ze se najdou kecalisti, kteri jsou mistri sveta a druheho se snazi jen shodit. Predpokladam, ze si nechal vybaveni na ledovec na chate, kdyz na ni spal - tak jaky vozeni s sebou. To, ze mu z auta nekdo poda lahev s pitim a susenku na vykonu neubira. Uz vidim ty lidi, co tu mluvi o inlinech a jizdach s cepinem, mackama a podobnym cajkem na kole z Benatek, jak by to zvladli. Melou akorat hubou. Ono dat takove prevyseni a kilaky za pouhych 17 hodin chce poradnej trenink. Kazdopadne respekt - sam jezdim hodne na kole a chodim do hor, tak mam hrubou predstavu, co to obnaselo. Docela rad bych pak videl ten film (ktery by nesel natocit bez realizacniho tymu, kteru tu taky nekdo zminoval dost nelogicky jako vytku...).
Lukasodpovědět 
 Re: Pekny napad!16:29:26 07.09.2009
Realizační tým mohl zpovzdálí pozorovat a dokumentovat;-) Jinak mám zkušenost s 340km za 10 hodin, bajk na slikách + 8kg náklad, takže trochu představu o výkonu mám. Prostě jet nalehko s podporou zvenku bych nebral jako čistej styl a ani náhodou bych z toho nedělal nějakou senzaci (říkat tomu expedice, psát o tom oslavné články atd.) V.
odpovědět 
  Re: Pekny napad!17:30:07 07.09.2009
Aaaach jo, dalsi mistr sveta amoleta. Ses naivni, protoze 34 km/h prumer by na trase z Benatek pres Dolomity a pak nahoru do Alp na horaku s 8 kg nakladem neudrzel ani Kreuziger! Vysvetlit si to muzu jedine tak, zes jel po rovine nekde podel reky nebo jsi mel blbe nastavenej tachak a nebo proste kecas. Nezapomen taky, ze to nebylo jen o kole ale taky o vystupu na ne zrovna nizkej kopec! Navic jak uz jsem rikal - slo taky o hodne zajimavej napad takze chvala je na miste. Mas sanci, tak se ji chop, chlape a nechvastej se tu nesmyslnyma udajema nebo jizdou po rovine, ktera je o necem jinem...
Lukasodpovědět 
   Re: Pekny napad!18:39:56 07.09.2009
Koukám ty jsi taky typickej Čech. Když tak pěkně shazuješ mojich 340 jako sjezd nebo lež, tak si to zkus - jde to. Bylo to celkově z kopce a po rovinách po hlavních silnicích (kamiony pomůžou ;-), bajk byl na slikách a náklad na nosiči úzkej vzadu - dá se s tim docela valit. Jestli jsi někdy seděl na kole, tak víš, že jet 300 km pořád z kopce se nedá, vždycky nějakej vyjet musíš (bylo to v ČR).
Jinak neshazuju Danovo výkon, ale styl a prezentaci. Přijde mi to opravdu stejný, jako při alpským výstupu mít nosiče, předem vynesený matroš atd. V.
odpovědět 
    Re: Pekny napad!21:15:14 07.09.2009
S.K. Chvojkovice/Brod, asi dobrej oddíl :-)
Radek
zobanodpovědět 
    Re: Pekny napad!21:30:46 07.09.2009
No vida uz to z tebe leze - prosim te - jed se projet do poradnejch hor a pak sem neco pis. Jinak zrejme budes prosazovat i zakaz obcerstvovacek na cyklistických závodech - je to prece taky predem pripraveny a odvezeny matros...
Lukasodpovědět 
     Re: Pekny napad!21:49:58 07.09.2009
Vono to neni jen o kole, ale i o horách. Cajky se tahaj ze základního tábora - když si ho udělal u móře, tak to měl všechno odvízt na kole a ne si to nechat vozit autem. Já bych teda jel poctivě natěžko, jel bych to dva dny a byl bych sedřenej ještě víc než on(jestli bych cestou nezdechnul ;-) Jinak o Danovo výkonu nepochybuju, byl hodně dobrej, a pocit na vršku musel být parádní. Akorát to kazí šerpové :-) Ale když to nazval Expedice, tak tam šerpové vlastně patří :-))) V.
odpovědět 
      Re: Pekny napad!13:46:35 08.09.2009
... bez dlouhých řečí a komentářů, neb by to byla ztráta času: milý hrdino V., tvoje" "já bych", "jel bych", "bych byl", "jestli bych" - nezní moc přesvědčivě. Pojď do toho :-) A pak to prezentuj. Ať je to lepší. Ať nemáš mindrák :-)
Ňůmenodpovědět 
     Re: Pekny napad!12:54:13 08.09.2009
V. celou dobu pise jen a poze to, ze Danuv vykon je vynikajici, ale ze se to nema nazyvat expedice, stejne jako neni expedice vylet na Snezku. Tento Mt. Blanc je vybornym vyletem. Kde je hranice mezi vyletem a expedici je diskutabilni, maly nahled do toho je tady: http://palic.ho-vsetin.com/skialp/ turisticky-pochod-sesteho-stupne-obtiznosti -jak-na-to-jdou-rusove (odstranit mezery)
Me spise zarazilo v posledni dobe velmi oblibene pouziti slova "luxus" za velmi zvlastnich okolnosti jako tady:
"Přivezl si tak luxusní časovou rezervu a mohl vyrazit" Mohl by nekdo vysvetlit slovni spojeni LUXUSNI CASOVA REZERVA?
palicodpovědět 
      Re: Pekny napad!15:15:13 08.09.2009
trochu bych souhlasil s V., výkon úctyhoden, čistota stylu s otazníkem...myslím, že jedna ze základních ideíí bike,hike,climb stylu byla právě eliminice řekněme "ekologicky nečistých" dopravních prostředků a vše zvládnout vlastními silami...a právě použití doprovodného auta, je skvrnou na čistotě byť třeba jen z ekologického hlediska...na druhou stranu, jak jinak dostat kolo do benátek?
odpovědět 
       Re: Pekny napad!15:20:59 08.09.2009
ještě mě napad příběh švéda, co jel na kole ze švédska se vším cajkem na Everest, pak na něj vylez a zase odjel zpět...vše bez cizí pomoci. Když se mu někde polámalo kolo, tak stopnul náklaďák a nechal se odvézt do města kvůli opravě. Po ní se nechal odvézt zpět na místo závady a pokračoval ze stejného místa s výčitky svědomí, zda se stále jedná o čistý styl :-) Tím nechci srovnávat výkon z článku, pouze upozornit na u nás celkem neznámý výkon, když už jsme u toho cyklystování a lezení...
Jirkaodpovědět 
        Re: Pekny napad!23:11:13 08.09.2009
prosimte nemas odkaz na stranky toho cloveka, popr. nenapsal nejakou knihu apod? Zni to drsne a rad bych se o tom vic dozvedel. Dik.
Luky Fakodpovědět 
         Göran Kropp23:26:38 08.09.2009
http://en.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6ran_Kropp

Želbohu už není mezi živými. Když tuším v roce 1995 projížděl Českou republikou, jsme ho společně s jeho přítelkyní Renatou Chlumskou doprovázeli. Byl to bezva chlapík a většinu vybavení si vezl sebou.
Jarda J.odpovědět 
          Re: Göran Kropp09:47:22 09.09.2009
Danovi šlo podle mě hlavně o rychlost - dát vrchol pod 17 hodin z Benátek je obdivuhodné. Takže příběhy cykloturistů, kteří jeli xx měsíců k Everestu, jsou z úplně jiného soudku - i když samozřejmě mají také můj VELKÝ respekt. Je to jako srovnávat dlouhý big wall s lezením na rychlost. Jinak to, že si nevezl cajky na kole je v tomhle případě docela pochopitelné - šlo mu hlavně o čas a asi měl blíž k závodníkovi než k cykloturistovi. Nechápu lidi, kteří se naváží do čistoty stylu. Kdyby se někde nechal převézt autem (třeba těmi tunely), tak by to už něčím zavánělo - ale tohle je poctivá akce na čas. Abych to ještě přirovnal k lezení - když někdo vyleze náročnou cestu osazenou předem připravenými nýty, taky se to považuje za úspěch a nikdo neříká - no jo, ale on mu tam někdo tu cestu připravil a osadil předem vyneseným matrošem...
Spiderodpovědět 
           Re: Göran Kropp16:10:46 09.09.2009
Spidere, v příspěvku píšu, že nechci srovnávat akce, ale pouze upozornit na velkolepou, u nás neznámou akci...jestli Danovi šlo jen o čas, tak už jsem říkal, že klobouk dolů...i když si dle času myslím, že by to do těch 24 hod dal i s cajkama...ale věz to před akcí ;-)
Jirkaodpovědět 
  Re: Pekny napad!16:50:57 08.09.2009
Hmm, pokud jsi zajel 340km za 10h na biku na slikách s 8kg nákladu, tak všeho nech a začni se cyklistice věnovat profesionálně... ;-) Promiň, ale tomu se mi opravdu moc nechce věřit.
Plchyodpovědět 
   Re: Pekny napad!08:36:11 09.09.2009
Nemusíš tomu věřit, jel jsem si to pro sebe. Ale můžeš si vyzkoušet že to jde a až tak supervýkon to neni. Stačí 10 let trénovat a závodit na silnici, mít lehkýho bajka s pevnou vidlí a silničníma převodama (53x12), potřebovat si vyčistit hlavu a mít štěstí na podmínky (hlavně to bylo v době Avií, nebyl problém zaspurtovat a pak jet v háku - to je to kamiony pomůžou;) plus vítr celkově v zádech. Za takových podmínek jet trvale průměr 34, to žádnej zázrak neni. V.
odpovědět 
    Re: Pekny napad!08:36:47 09.09.2009
oprava 36..
odpovědět 
    Re: Pekny napad!09:24:11 09.09.2009
OK, když takto podrobně popíšeš podmínky, už se to tak nereálné nezdáa...
Plchyodpovědět 

 Jedna věc mi vrtá hlavou...11:56:37 08.09.2009
...a to je ta noční jízda před doprovodným vozidlem, které Ti svítilo. Sice předpokládám, že jste nejeli po dálnici, ale stejně se mi zdá, že auto jedoucí v noci 30 km/hod je dost nebezpečné pro ostatní účastníky provozu. I ty průjezdy tunelama mi nejsou moc jasné. Jinak klobouk dolů !
PeSodpovědět 

 Jedna věc mi vrtá hlavou...12:48:34 08.09.2009
...a to je ta noční jízda před doprovodným vozidlem, které Ti svítilo. Sice předpokládám, že jste nejeli po dálnici, ale stejně se mi zdá, že auto jedoucí v noci 30 km/hod je dost nebezpečné pro ostatní účastníky provozu. I ty průjezdy tunelama mi nejsou moc jasné. Jinak klobouk dolů !
PeSodpovědět 

 pěkné14:41:21 08.09.2009
Pěkný nápad i výkon. Venediger byl můj první kopec v Alpách, tak k němu mám jakýsi citový vztah ;-)
terkadodpovědět 

 poznámka17:12:39 08.09.2009
radím všem koukat na článek bez emocí, nakonec koukněte, na jakých tratích se v současnosti závodí, a o expedicích nikde nemluví.
http://www.etriatlon.cz /ironman_dlouhy_tt /inferno_triatlon_ 2009.html  (odstranit mezery)
odpovědět 

 respekt16:09:33 10.09.2009
Gratulace! byl jsem tam před pár lety taky a měl jsem toho dost za jeden den natěžko dost i bez kola. Tady na lezci už jen občas něco čtu, ale ty lidi a příspěvky jsou neskutečný... ještě bych čekal, že tě někdo zdrbe, že to na lezci nemá co dělat..jak to není 10+, neni to hodno prezentace... taky jezdím na kole celkem dost a chtěl bych vidět kohokoliv z borců, jak by po takovýmto výkonu na kole valili hore :-)))
Ale z minulosti vím, že tady každý druhý válí i Ironmana v poho, takže běžná věc :-))) Jseš dobrej !
jardaodpovědět 

 Gratulace14:09:39 11.09.2009
Gratulace Dandovi.
Predpokladam, ze i nahore jsi porad mel silu na rozdavani, ze ti ani pak usmev z tvare nezmizel :)
Peknej projekt, cisty provedeni, tesim se na video.
Tom Truhelkaodpovědět 

 slušná práce22:47:24 11.09.2009
dobrý sportovní, turistický i kulturní počit, slušná práce, navíc oceňuji motivační způsob, jakým je akce zaznamenána, gratuluji. B
bohušodpovědět 

 supr09:45:04 13.09.2009
Vynikající počin a výkon! Mam inspiraci pro sebe.díky. a at se daří
jodpovědět