Registrace   |   Tohle tady lezou i báby s nůší.

Paranormál Xb

DDM Stříbro - Stříbro
HARLEM - Ústí nad Labem
Hotel Impuls - Havířov

Outdoor Centrum Rock Point Poříčí - Praha 1
HUDYsport - Karlovy Vary
ALPI SPORT CENTRUM - Příbor

Normálka severkou Eigeru

Před třema lety na podzim jsme si s Vejvisem říkali, že už bychom mohli zajet prubnout severku Eigeru. Přece to nemůže bejt tak těžký ne? Velký oči, klasická demence. A že to po létě trochu vysněží a půjde to lízt.

Když jsme to řekli Krejčusovi, byl samozřejmě okamžitě pro, tak jsme se do toho hned obuli. Po hromadě demencí, který jsme při tomhle pokusu předvedli, jsme si řekli, že to možná ještě není kopec pro nás. Takže po víc než půl dni mrcasení se ve spodní části stěny, která se ještě vůbec nepočítá jako lezení, jsme zbaběle zdrhli do okna zubačky, kde nás nabral vláček s Japoncema a odvezl dolů.

Uvnitř Stollenlochu, čekáme na vlak

foto by © Honza Zahula

Tenhle grandiózní pytel (jeden z mnoha) jsme se letos na jaře rozhodli umáznout. Potom co v březnu prolítly netem fotky s naprosto luxusníma podmínkama ve stěně bylo jasno - lehčí než teď už to asi nebude. Tak jsem si vybrečel volno v práci, Vejvis nechal diplomku diplomkou a jeli jsme to konečně vylézt.

Celá stěna je luxusně vysněžená, tak stavíme stan na Eigergletscheru a zevlujeme na sluníčku. Za chvíli se u nás objeví dva rakušáci a vyzvídají, jestli prý jdeme do severky. Tak jako říkáme, že jo, a on že oni taky. Tak jsme si říkali, že dvě dvojky ve stěně, to je pohoda. A pak rovnou dodal, že jdou ještě asi další 4 dvojky. Docela nábuch na úterý. No nic, jdeme spát s tím, že ráno vstanem brzo, abysme někde nezkejsli ve frontě.

Spodní část stěny

foto by © Honza Zahula

Asi ve tři ráno jsme u nástupu do stěny a nad námi už jsou vidět čelovky, tak úplně moc nespěcháme. Asi za hodinu luxusního rubání firnem jsme u Stollenlochu (tam co jsme to minule balili). Vytahujeme lana z batohů a hrneme to k těžký spáře. Tady by mělo začít lezení, ale jak říkal Plizi: Těžká spára není zas tak těžká a už vůbec to není spára :D
Víc než spára je to spíš stěnka a kout. Překvapivě to docela pouští, tak si říkáme, jaký jsme dobrý a lezeme dál.

Konec těžké spáry

foto by © Honza Zahula

Potom už se rozednívá a víceméně na jeden zátah valíme k Hinterstoisserovu traverzu. Je to

Hinterstoisserův travers při východu slunce

luxusně exponovaná plotna s fixem, přes kterou valí prašan z horních částí stěny. Na konci fixů dobírám a Vejvis frčí přes první sněhové pole někam do středních částí Eisschlauchu. Střídáme většinou, když jednomu dojde matroš, nebo už to hodně dře a tak Vejvis štanduje v erár skobách a dobírá mě. Celkem si libujeme, jak jsou ty plotny pěkně pod ledem, že v létě to musí být zlo.

Eisschlauch vrchní část

foto by © Honza Zahula

Následuje dlouhá štrádovačka druhým firnovým polem až pod žehličku. Tady je zase pár lezeckých kroků a dál pohoda sněhem k bivaku smrti.

Žehlička

Původní plán byl spát tady, ale asi poprvé v životě nám jde v horách něco nad plán a jsme tu už v 10 ráno. Tak dáváme něco k jídlu a k pití a mažeme třetím sněhovým polem do rampy. Ta by měla být celkem lehká až pod wasserfall kamin. Občas se tam musí popolézt, tak horní část už lezeme od štandu ke štandu.

Wassefall kamin

foto by © Honza Zahula

Wasserfall kamin mi na pětku přijde poměrně svižný lezení, ale tak víme jak je to s těma číslama v horách. Na komín je to docela otevřený, takže víc kout a taky lehce do kopce. Naštěstí máme zase kliku a wasserfal se dnes nekoná, tak beru vše, co mi přijde pod ruku a nakonec to pouští.

Další délka - ice bulge je zakončená komínkem, kde je z jedné strany skála a z druhé led. Není to zas tak těžké lezení, ale protrápit to s batohem na zádech dá zabrat.

Ice bulge

Brittle crack

Potom jde zase tahat Vejvis a zaštanduje na konci traverzu pod délkou zvanou brittle crack. Je to další úsek za obligátních eigerovských pět a na jeho konci už je bivak v božském traverzu. Svítí sem sluníčko a jsou tu tři volné fleky na ležení. Vzhledem k tomu, že už jsou čtyři odpoledne a cestou nahoru už by žádný pořádný bivak být neměl, tak velíme konec dne. Asi by to odsud nahoru ještě za světla stihnout šlo, ale vymýšlíme si dostatek výmluv proč už to pro dnešek zabalit.

Bivak v božském traverzu

foto by © Honza Zahula

Vejvis mi svazuje všechny rozdělitelný části jetboila (původní spodek vařiče máme někde pod nástupem do severního kuloáru na Drus) a vaříme sníh.

Ráno nás čeká zbytek božského traverzu a ten je při východu slunce opravdu božský!

Božský traverz k snídani

foto by © Honza Zahula

Dál je na programu pavouk - poslední ledové pole stěny a na jeho konci ještě pár lezeckých úseků okolo Cortiho bivaku. Dáváme oraz a vyhlížíme do napůl vyledněného žlábku. Když tu chybí led, tak to opět musí být intenzivní zážitek. My to máme naštěstí pod ledem alespoň z části, a tak se po půlce délky dá něco solidního vrtnout.

Exit cracks

Potom už zbývá asi jen délka a půl lehčího mixu a jsme ve vrcholovém firnovém poli. Oba máme neskutečnou radost, že teď už to asi fakt na vrchol klapne a hlavně, že už nás nic těžkého nečeká. Užíváme si luxusní expozici na hřebínku Mittellegi a fotíme ostošest.

Hřeben Mittellegi

foto by © Honza Zahula

Kolem poledne jsme nahoře. A před náma je už jen sestup. Od kluků, které jsme potkali na nástupu víme, že by to mělo být v pohodě a taky že je. Za dvě hoďky couvání a jízdy po zadku jsme zpět u stanu.

Vrcholovka

Pak už jen seběhnem na Kleine Scheidegg, dáme jedno vítězný a vláčkem dolů k autu a domů.

Topo klasiky Heckmair route z roku 1938 (hi res)

foto by ©

Zdroj:

Tady je videjko od Vejvise:

A tady je zbytek fotek, které jsme na střídačku vyfotili my dva:

Honza Zahula   [úpravy] 11:17 30.06.2015Tisk

Pěkně.09:10:09 30.06.2015
Článek, co potěší, díky za něj!
DavidKodpovědět
 Re: Pěkně.09:33:36 30.06.2015
Luxus :-)
zobanodpovědět

Super09:40:33 30.06.2015
Dík za pěknej článek a fotky!
Tom Vidlákodpovědět

Krása09:59:51 30.06.2015
Pěknej počin, závidím nádhernou podmínku ;-)
Sumecodpovědět

pochvala11:36:27 30.06.2015
Luxusní článek, luxusní počasí a hlavně dobří lezci. jak vidím tu kombinaci skály a "trochuledu" tak mi to dost zavání morálem, ale jak se říká "když není co zavrtat, půjde něco zatlouct":-))
Pěkně jste si to dali.Parádní počin.
Kimeodpovědět

Pěkný počin
Pepeodpovědět

Pecka!15:21:55 30.06.2015
Pecka! Docela rad bych si precet i dalsi reporty z vasich akci.
Vojtaodpovědět

velka15:54:29 30.06.2015
gratulace! Mate muj respekt 😊
jéňaodpovědět

ty kraaaavo...16:34:14 30.06.2015
skoro jak na horach.

super17:55:14 30.06.2015
Super akce, gratulace a bomba podmínky! Exit cracks - osobně myslim, že tudy co vy lezou jen lamy co se neorientujou ve stěně :-D (podle fotek třeba Michi Wollenberg) Původní (lehčí) směr je pod tim traverz doleva přes Cortiho bivak a pak výstupovejma komínama. S glazurkou to tudyma mohlo bejt fajnový, bez ledu asi dost kotel.
Šp.odpovědět
 Re: super18:14:25 30.06.2015
Hele tak to uz tam tech pitomcu pred nama muselo lizt takova hromada, ze to tam neskutecne osubrovali mackama a nechali i naky skoby :) Tak jsem pro sichr jeste jednou ted koukal na to vase video a poznam prd jak jste to lezli. My to sli kazdopadne od konce fixu u cortiho bivaku(par metru slejzani) primo nahoru
Gulaodpovědět
  Re: super08:41:22 01.07.2015
Aha to jo, myslel sem, že jste neodbočili a prali to přímo - tam je to docela těžký a vizuelně podobný. Tak to sorry, nejste lamy :-)
Těžko takhle z gauče říct jestli jsme šli stejně, ale skoby tam nebyly, bylo to lehký a lez sem to rozporem. Zajímavý. Bych se tam musel zajít podivat.
Čuš, ať to leze!
Šp.odpovědět
   Re: super10:13:27 01.07.2015
Joo primo ke Cortiho bivaku by to asi bylo tezky :)
Gulaodpovědět

Foto na převeji.10:10:48 01.07.2015
To je nádhera. Jinak samozřejmě moc pěknej článek a dík za něj.
 jirkasodpovědět
 Re: Foto na převeji.17:08:42 02.07.2015
Moc hezky napsano, pekne fotky a ma to cele smysl a patu a hlavu. Nejvic si cenim toho, ze tu nepises na pul stranky, jak jste třeba varili fazole s parkem anebo nerozepisujes na třicet radku poeticke romance o krase hor a smyslu vsehomira. Jedine negativum pro mne je scena na fotce s kááálenim/je tedy jen ve ve videu /. Trosku to nemusim, tenhle obligatni fekalni humor, myslim tedy na fotkách, jinak jako k pivu u Tosovaka v pohode .Takze diky a palec nahoru.
Martas.odpovědět
  Re: Foto na převeji.22:13:07 03.07.2015
super fotky, super text, ale taky bych vynechal to sr*ní ;-)
Littlefoxodpovědět

Gratulace22:27:58 04.07.2015
Jste borci!!
BDodpovědět

Jste bouráci!14:34:58 07.07.2015
Chvalit je potreba, paradni clanek i dokumentace!
Relicodpovědět

Gratulace17:43:23 10.07.2015
Tohle je velka vyzva jeste dnes. Kdo da tohle, tak pan nekdo.
javorodpovědět

Eiger sever07:52:08 16.08.2015
Ahoj kluci, krásné záběry. Gratuluji k výstupu. Vrátily se mi hluboké vzpomínky na stejný výstup, jen jsme si to "užili" v lednu (5-9.1.2007) v - 20 stupních celých 6 dní.  Tehdy jsme měli málo sněhu, bylo více tvrdého ledu. Přeji hodně podobných zážitků.
Pepa
Pepa Žižkaodpovědět

Písnička12:02:17 12.10.2015
Mám ohranej off topic dotaz: co to je za písničku v tom videu? Jinak samozřejmě respekt...
Zdeněkodpovědět

Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | vkládání fotek u cest | Re: Ach to lezeni na top rope | Re: Podmínky v Tatrách | Podmínky v Tatrách | Re: posuv opletu lana uprostřed | Re: nehmotné kulturní dědictví unesco | Re: nehmotné kulturní dědictví unesco | Re: nehmotné kulturní dědictví unesco |

Re: není | Re: Údržba skal - správci | Re: Manažer | Re: zprávy z lyžařaského svazu | Re: Manažer | není | Re: Manažer | Re: Manažer | Re: Manažer | Mnohoobchod |

Nadcházející valná hromada ČHS má být 13. dubna 2024 v Praze (122)
Refresher: ČHS zveřejnil sexistický inzerát, musel se omluvit (9)