Registrace   |   Achtung seil!

Paranormál Xb

Boulder Bar - Praha 7
Big Wall - Praha 9 - Vysočany
SAUNA - Plzeň

Lezec-shop.cz - Štěchovice
Rock Point OC Olympia - Brno
LANEX eshop - Bolatice

Nollenik

smallDvě horalky na horách aneb Severkou na Mnicha, “Nollen route”.

Přemlouvám Máju, ať se mnou vyrazí na Mnicha. V tu chvíli lezeme zrovna u nás na stěně a vedro je takový, že bych potřebovala kyslík a bazén k tomu. Kývá, že teda asi jo. Když začnu barvitě líčit jaká to bude krásná túra, piánko lezení a velkolepé výhledy je rozhodnuto.

Už jen vyřešit jak se tam dostaneme. Na kole je to daleko a nikdo z našich parťáků jet nechce. Nadhazuju nenápadně otázku zda by nám tatík nepůjčil tranďáka. Tatík nápadně a nahlas huláká, že jestli se nezabijeme při výstupu, tak při cestě autem už určitě ano. Vzhledem k tomu, že ani jedna moc neřídíme, se to dá pochopit. Měním taktiku a ptám se, zda by nechtěl jet a lézt s náma.

O půlnoci dorážíme na parkoviště Grindelwald, Grund, kde přespíme do rána. Od Máji dostávám na dobrou noc krásnou přednášku o hvězdách a mléčné dráze a už chrním jak dudek.

Ráno si rozhodíme matroš a valíme vzhůru za dobrodružstvím. Kocháme se pohledem na severní stěnu Eigru. Monumentálnost stěny mi bere dech, ale v duchu spřádám plány, že si ji jednou taky vylezu. V Pět dorážíme na Guggi Hütte (2792 m n.m.). Dáme čajík, pár sušenek, krátkého šlofíka a už abychom šli zas dál.

Vyrážíme kolem jedné v noci. Když nacházíme prvního mužíka, cesta začne pěkně odsejpat. Nenecháme si kazit náladu sněhodešťem, ani mlhou, která začíná nastupovat. Předpověď byla dobrá, určitě se musí co nevidět vyčasit a my uvidíme ty krásný výhledy, co jsem slibovala.

Začínáme lézt. Firnem se to „běží“ ještě celkem dobře. Pohroužená do sebe si to křupu vzhůru. Nastupuje ledová část. Lezení je parádní. Jen to počasí si nedá říct, vítr se zvyšuje a my už se na štandech začínáme třást jak osiky, alespoň já s Máriou.

Po pár hodinách lezení si říkám, že už bychom tam dávno měli být. Přece nemůže být takhle pomalí. Můžeme... Po dalších hodinách mi začínají tuhnout nohy a dostávám křeče do lýtek. Vítr mnou lomcuje o stošest a když se na chvílí rozední, a já konečně vidím i víc než metr před sebe, spatřuju vrchol. Trošku zděšení, že jsme takový želvy.

Ploužím se kopcem na vrcholovej hřebínek, tatík jde dopředu. Čekám, kdy mě to odfoukne. Nevím, kde bych brala sílu já, dolézt poslední metry a prošlapávat stopu. Mokrý, zmrzlí, unavení, ale přesto šťastní.

Kvůli chvilce zpoždění těsně nestíháme najít cestu v posledním skalním hřebínku.

Tma se přiřítí z minuty na minutu. Ne, že by pravděpodobný sestup měl být nějak moc těžký. Ale únava udělala své. Asi bylo dobře, že jsme celý sestup jistili. Ta koordinace pohybů, batoh na zádech a ne zrovna jistý terén. Ale byli jsme pomalí.

„Bivak!“ Zavelel táta. Trošku jsme s Májou škemrali, že to dolů půjde. Ale asi to nebylo dost přesvědčivé.

Teď přihází ta správná nálada a já přicházím o veškerou statečnost. Vyhlídka, neplánovaného bivaku bez spacáku a karimatky, moc lákavá není. Nastupuje pravděpodobně nejdelší noc mého života. Zkřehlí vyndáváme věci z batohu a hážeme pod sebe zmrzlá lana. Překrýváme se jedním ždárákem. V tu chvíli přestávám věřit v existenci slunce a tepla. Je slyšet jen zvuk noci. Dívám se na oblohu a přemýšlím o těch všech hvězdách nad námi, o tom jestli mi byla někdy jindy větší zima a hlavně o tom, kam zas vyrazíme příště... Taťka si sedl na batoh vedle nás. Co mu vlastně jiného zbývalo, že. Začal nás zasvěcovat do toho, jaký to bude mít průběh. Tedy pokud se nepokazí počasí. Ještě tak hoďku to půjde. Říkal. Pak to příjde a bude kosa. Nejhorší by to mělo být mezi druhou a třetí hodinou ráno. To už budeme mrznout relativně dlouho a do rána ještě daleko.

Jak taťka říkal, první hodina tak nějak šla. Ještě jsme trochu zahřátí ze sestupu. A pak se ozve jen: „Už je to tady!“ Táta sedíc stále na batohu začíná klepat kosu. A my v ždáráku taky. Mraky se rozeženou a objeví se tisíce hvězd. A s nimi snad ještě větší mráz. Teplota mezi 7 a 10 stupni mínus. My jen v tom v čem jsme lezli a zalezlí do žďáráku. V podstatě o nic nejde, říká náš vůdce. Jen vydržet do rána. Tisknem se s Márií k sobě a každých pět minut se ptáme kolik už je hodin. Přestávám cítit prsty u nohou, baterky se kterými po omrzlinách musím lézt už jsou dávno vybité. Mája se celá drkotá, ale nabízí se ať vyndám nohy, že je zkusí dát k sobě na chvíli na břicho. Obdivně na ní koukám a říkám si, že je to parťák do deště. Vylezáme ze ždáráku a zkoušíme se  zahřát dřepama, jsem ale tak vyčerpaní, že se nám to moc nedaří.

A pak jako zázrakem vysvitne slunce. Koukám na tu žhavou kouli a  přemítám, že krásnější východ slunce už asi nezažiju. Postupně se začneme zahřívat a za dvacet minut slézáme dolů na ledovec.

Proti vyráží asi tak dvacet až třicet lidí s horskými vůdci touhle sestupovkou na vrchol Mnicha a podivují se, co tam děláme. Po jejich stopách vyrážím k asi sto metrů vzdálené cestě od rolby. Udělám dva tři kroky. Země se pode mnou otevírá. A já mizím v trhlině. Naštěstí padám jen asi čtyři metry hluboko na záda a batoh. Vzápětí uvidím na okraji díry, kterou jsem udělala zděšené obličeje Máji a táty.

Za minutku jsem venku. Pak už jen předraženým vláčkem dolů a šupajdy domů.

Za dva, tři týdny, až má můj obličej zase kůži, nastupuje vzpomínkový optimismus a touha se zas někam lopotit, listuju průvodci, dělám záložky a volám Máje jestli by se mnou někam nejela, že to bude super, piánko lezení, krásný výhledy a ona že asi teda jo…

Lucie Hrozová   [úpravy] 12:31 11.08.2015Tisk

_13:36:19 11.08.2015
Pěkné počteníčko,skoro tak dobré,ale podotýkám jen skoro jako "Take Africa" :-))
Michalodpovědět

Prima15:21:01 11.08.2015
Hezký holky, dobrá práce a táta taky.Těším na další vyprávěnky.
nesmrtelný blázenodpovědět

Jéé, zima15:32:47 11.08.2015
To je skoro výsměch, psát teď o zimě a sněhu :-)  Máte další hezký výlet, fajn inspirace. Ať vám to leze a chodí.
 Re: Jéé, zima16:32:23 11.08.2015
Náhodou, mně to udělalo dobře. Jsem z těch, kteří by radši byli tehdy v tom bivaku než teď někde v jižní stěně :)
Jinak je vidět, že když se spojí odolnost muže s obětavostí otce, není síly, která by ho zmohla, jak praví tuším nějakej klasik ...
Hezkej článek, Lucko a standardně dobrej horskej výkon, Libore :)
Robertodpovědět

horalky15:45:21 11.08.2015
super baby! lezeni vypada svizne, hned bych nekam taky vypadl

krása obdiv závist16:37:36 11.08.2015
a pohoda...jen tak dál!
Jirkaodpovědět

pekne17:17:57 11.08.2015
Ahoj Lucko, byla si navázaná na laně když jsi spadla do trhliny?Jinak pekny vykon:)
Tomodpovědět
 Re: pekne17:44:38 11.08.2015
Jak Lucka spadla do trhliny? Slezli jsme na ledovec a stály jsme cca 2 metry od skály na sněhu. Před námi i během toho jak jsme dávali věci do batohů, kolem nás prošlo cca 20 až 30 lidí. Po asi 70cm až metr široké a vyšlapané spojnici k ratrakem vyjeté cestě. Lucka udělala krok dva a zmizela. Vím, že by to byla naše chyba, ale doopravdy mě nenapadlo zavelet k navázání. Hlavně po tom kolik lidí tam před námi prošlo. Je pořád se co učit. Přesto, že mám něco nachozené na ledovci a dvakrát už jsem z trhliny někoho vytahoval, když do ní spadnul i navázaný.
Lrhodpovědět
  Re: pekne18:27:48 11.08.2015
Hm, tak to je vostrý. Ono to z textu článku takhle přímo vidět není, teda já to v tom vedru nevyčet :). Za takovýchhle podmínek by se nenavázal dost možná nikdo. Takže když by to blbě dopadlo, byla by to další příhoda typu kámen do hlavy na turistickém chodníku a tak. Fuj. Samozřejmě, gratulace k přežití.
Robertodpovědět

Super :-)19:23:04 11.08.2015
Parádní článek :-) Vy víte jak si ty výlety zpestřit :-) Gratulace :-)
Vejvisodpovědět

Zensky alpinismus21:51:46 11.08.2015
Skvělý počin. Je super když se takhle holky domluví a vyrazí do hor, tomu fandím a moc obdivuju. Škoda, že vám to tam kazil ten škaredej chlap :), příště vám půjčím svoje auto.
Bacaodpovědět
 Re: Zensky alpinismus07:48:47 12.08.2015
Baco, snad si nemyslis, ze někdo uveri tomu, ze bys holkam pujcil svoje auto bez sebe :-)
Tom Vidlakodpovědět
  Re: Zensky alpinismus07:50:40 12.08.2015
jinak abych nezapomnel, tak paradni clanek a fotky, hezky napsane. A v tomhle vedru aspoň představa snehu a ledu potesi...

Gratulace22:28:24 11.08.2015
Ahoj Lucko,parádní výkon,jsi blázen,po těch omrzlinách by už jiní nešli,ale je skvělé,že i tak něžná stvoření dokážou takové věci.Velký obdiv a závist,vypadá to nádherně,ale ta zima mě děsí.A je fajn,že byl taťka s vámi,asi to přes noc bodlo.
Marcelaodpovědět

Nollen09:38:27 12.08.2015
Gratulace Horalky s taťkou :-)
květinky hory zpestří a zaslouží obdiv...
V březnu 2012 jsme tam taky omrzali:
videjko + fotosy: http://www.cejpek.com/2012/04/severkou-na-mnicha/ a článek: http://www.hostezery.cz/view.php?cisloclanku=2012050001
Luci a spol. - ať to leze a jezdí (v Bačově autě :-) )
Bosákodpovědět

Pěkně12:55:39 12.08.2015
Pěkná práce, my to šli taky ve třech asi před dvěma lety a poslední lanovka nám ujela o 5 minut. Tak jsme pak chrápali na pánskejch hajzlíkách :) https://www.youtube.com/watch?v=UZMuX9F8oL4
Ondra odpovědět

Super18:49:22 12.08.2015
Tak číst toto v současným počasí je docela osvěžující :-)
Pavelodpovědět

Mazec20:37:23 12.08.2015
Takové slečny existují ? Klobouk dolů :)
Michalodpovědět
 Re: Mazec18:45:30 16.08.2015
Tak nejak...
honzaodpovědět

Pěkně !!20:31:53 14.08.2015
Krásná práce dámy!!
A samozřejmě škoda, že se vám tam pletl ten škaredej chlap :)
Někdo to, ale fotit a odřidit musí že??
Jen tak dál a hodně štěstí v trhlinách!!
pepinoodpovědět

Paradox09:52:49 25.08.2015
Lucka vyleze M14 nebo kolik a pak bivakuje na cestě VHT zpestřené jednou ledovou délkou tak za WI3. To je holt ten rozdíl mezi sportovkařením a horama...
M.odpovědět
 Re: Paradox21:43:13 06.10.2015
Dulezity je, ze ji to bavi.
Ropakodpovědět

Re: vkládání fotek u cest | vkládání fotek u cest | Re: Ach to lezeni na top rope | Re: Podmínky v Tatrách | Podmínky v Tatrách | Re: posuv opletu lana uprostřed | Re: nehmotné kulturní dědictví unesco | Re: nehmotné kulturní dědictví unesco | Re: nehmotné kulturní dědictví unesco | Re: posuv opletu lana uprostřed |

Re: není | Re: Údržba skal - správci | Re: Manažer | Re: zprávy z lyžařaského svazu | Re: Manažer | není | Re: Manažer | Re: Manažer | Re: Manažer | Mnohoobchod |

Nadcházející valná hromada ČHS má být 13. dubna 2024 v Praze (122)
Refresher: ČHS zveřejnil sexistický inzerát, musel se omluvit (9)