LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Když se tam udrží sníh, tak já taky.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Nový boulder průvodce po Moravském krasu pokřtěn
Prachovské skály - vyšel nový lezecký průvodce
Sport climbing in Arco - nový průvodce na skalky v Arcu

Závody
SP Chamonix (12.07)
SP Briancon (20.07)
EP mládeže Sofie (21.07)

Žebříček
Cesty:
14.Mrázek 10672
15.Novák 10531
16.Nyéki 10470
Bouldry:
14.Pochman 10050
15.Skočdopole 10000
16.IF 9975
Hory:
1.Coubal 7206
2.Nikita 6157
3.Fajkoš 5781

Výsledky
SP Villars (06.07)
SP Vail (08.06)
EP mládeže Delft (02.06)

Deníčky
4495 lezců
697521 cest
Nové přelezy:
Chameleon 8b/8b+
Nagini 10-
Fliegender 9+/10-
Alfabetix 7C
Wattepuper 9+/10-
Steep Mud 9+/10-
Šelma 7C
Šelma 7C
Tsim Fucki 7C
Remake 8A

Stěny
FreeSolo - Lezecká stěna - Praha
WallClub - Sezimovo Ústí
Bouldercafe stěna už neexistuje - Plzeň

Prodejny
Rock Point Liberec - Liberec 1
HUDYsport - Ostrava
HUDYsport - Plzeň

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Rozšířená recenze lavinového batohu Pieps JetForce Tour Rider 24

první lavinový batoh bez stlačeného plynu -reklama-

Lavinové nafukovací batohy prožívají boom a ke známým firmám ABS, SnowPulse a BCA přibyl významný „hráč“. Firmy Pieps a Black Diamond uvedly roku 2014 revoluční řešení lavinového batohu JetForce, kdy je nafukovací vak plněn výkonným ventilátorem napájeným z baterie.

Údaje výrobce

Pieps JetForce Tour Rider 24

Lavinový batoh plněný ventilátorem

Objem batohu: 24 l

Objem vaku: 200 l

Infocena: 28390,- Kč

Dodává: Total Outdoor

Více info na www.JetForce.cz


Dosavadní plnění lavinových vaků pomocí stlačeného vzduchu je v Evropě dobře známo od firem ABS, SnowPulse a BCA, od nichž tento způsob plnění široce rozšířil díky spolupráci s dalšími výrobci batohů. Se stlačeným vzduchem je spojeno několik nevýhod počínaje různými omezeními při letecké přepravě a konče pouhým jedním odpalem lavinového vaku během výletu. Ventilátor a baterie toto vše mohou vyřešit. Jaké jsou první dojmy  z plnění lavinového batohu pomocí ventilátoru? Velmi dobré!

Plně nafouknutý Pieps JetForce

Plně nafouknutý Pieps JetForce, vlevo je patrné odklopený kryt oblasti nad ventilátorem a pod batohem žlutý tříselný popruh.




Asi každý, kdo se poprvé dozví o využití baterií pro jakékoliv zařízení, jež má dlouhodobě fungovat v teplotách hluboko pod bodem mrazu, propadne oprávněnému pesimismu kvůli obvykle slabé výdrži baterií. Typickým příkladem jsou současné tzv. chytré telefony, jejichž baterie na mrazu vydrží řádově několik málo hodin. Pesimismus není v případě JetForce v žádném případě na místě, neboť výrobce garantuje minimální dobu výdrže baterie při počátečním plném nabití minimálně dva týdny provozu při velkých mrazech (denně 8 hodin v mrazu). Tato garantovaná výdrž baterie překračuje 99 % všech výletů na freeride, heliski nebo skialp, což zní výborně!

Jak se ale říká : „Důvěřuj, ale prověřuj“. Baterii Pieps JetForce jsem proto nabil a vak při teplotě kolem +20°C třikrát „odpálil“. Diody detekující nabití baterie ukazovaly po těchto třech odpalech 100 %. Batoh jsem zabalil do igelitového obalu a na 40 hodin vložil do mrazícího boxu s teplotou -20°C, což simulovalo pět dnů plného provozu v pořádné zimě. Čekal jsem, že část diod nebude po tak dlouhé svítit. Svítily všechny a teprve po dalších třech naplněních lavinového vaku kleslo nabití baterie na 75 % (!). Znamená to, že baterie může na jedno nabití vydržet většinu klasické zimní sezóny. Výrobce navíc udává, že baterie by měla vydržet alespoň pět set nabití, což přesahuje desetileté předpokládané použití.

Levý popruh batohu Pieps JetForce, zip kryje ovládací a spouštěcí madlo.

Levý popruh batohu Pieps JetForce, zip kryje ovládací a spouštěcí madlo.


Otevření kapsy pro madlo je jednoduché, jedním prstem, a rychle i jen po hmatu.

Otevření kapsy pro madlo je jednoduché, jedním prstem, a rychle i jen po hmatu.


Detail oka pro uchycení cepínu, výše kovová přezka pro uchycení lyží nebo snowboardu.

Detail oka pro uchycení cepínu, výše kovová přezka pro uchycení lyží nebo snowboardu.



Zapnutí batohu je pomocí dvouvteřinového zmáčknutí červeného tlačítka v konci madla. Rozsvítí se zelená dioda a podle výše nabití baterie také přiměřený počet modrých diod. Dalším krátkým stlačením dojde ke kontrole funkčnosti ventilátoru – krátké přifouknutí. Nafukovací část batohu je tak připravena k použití v terénu. Aktivace vaku je potom velmi snadná – zatažením za madlo. Ventilátor jede naplno necelých deset vteřin, z nichž na naplnění stačí prvních 3,5 vteřiny, poté zvyšuje tlak ve vaku. Po nafouknutí je vak ještě dofukován až do třetí minuty přerušovaně a nižší rychlostí, aby byl tlak po celou dobu pádu potenciální laviny maximální. Poté se začne lavinový vak postupně samovolně vypouštět a uvolňovat prostor kolem strženého lavinou. Vypnutí batohu je po skončení výletu obdobné – na více než pět vteřin zmáčknout stejné červené tlačítko.

Aktivační a kontrolní madlo Pieps JetForce.

Aktivační a kontrolní madlo Pieps JetForce.


Batoh je v pohotovostním stavu – zelená dioda svítí.

Batoh je v pohotovostním stavu – zelená dioda svítí.


Kontrola nabití baterie – všechny čtyři modré diody svítí.

Kontrola nabití baterie – všechny čtyři modré diody svítí.



Balení a znovupoužití Pieps JetForce je opravdu snadné – po vypuštění vaku stačí přejet s jezdcem zipu na začátek, propojit s druhým zipem a vak volně poskládat do příslušného prostoru v batohu s postupným zavíráním zipu. Při zavírání zipu je nutné s jezdcem přejet až na samotný jednostranný konec tak, aby neblokoval rozjetí zipu při aktivaci ventilátoru a nafouknutí vaku. Zbývá jen zacvaknout dvě packy na překrytí oblasti ventilátoru a batoh je plně připraven k dalšímu „odpálení“. Jednoduché a časová náročnost znovupřípravy batohu je v řádu desítek vteřin.

Boční pohled na Pieps JetForce, zip pro nafukovací vak je krytý légou.

Boční pohled na Pieps JetForce, zip pro nafukovací vak je krytý légou.


Po třech minutách se Pieps JetForce začíná postupně sám vyprazdňovat.

Po třech minutách se Pieps JetForce začíná postupně sám vyprazdňovat.


Při balení batohu se musí s tímto jezdcem zipu přejet až na samotný konec! Pokud by zip zůstal propojený výše se svým protějškem, batoh by nefungoval.

Při balení batohu se musí s tímto jezdcem zipu přejet až na samotný konec! Pokud by zip zůstal propojený výše se svým protějškem, batoh by nefungoval.




Kromě prostoru na baterii a poskládaný nafukovací vak jsou v batohu dvě velké a jedna menší kapsa kryté odolným zipsem. Vepředu je velká kapsa vybavena třemi textilními tunely pro umístění lavinového setu – lopata a sonda – a pro jeho snadné vytažení. Malá kapsa je určena na drobnosti typu doklady, náhradní rukavice apod. Největší kapsa je celootevírací v zádech batohu (viz foto) a vlezou se do ní i objemnější věci. Přes tuto kapsu je také přístup k nabíjecímu konektoru (schovaný v kapse a krytý proti působení vlhkosti), stejně jako k baterii. Z hlediska vnitřního objemu a konstrukce je batoh plně vyhovující pro předpokládané použití při freeridu a jednodenních skialpinistických výletech.

Do přední kapsy Pieps JetForce se vleze komplet lavinová výbava, lékárnička a další věci.

Do přední kapsy Pieps JetForce se vleze komplet lavinová výbava, lékárnička a další věci.



Baterie Black Diamond nezkoušejte ohřívat v teplotách nad 65°C.

Baterie Black Diamond nezkoušejte ohřívat v teplotách nad 65°C.



Nabíjecí konektor je schovaný v kapse a navíc vlhkuvzdorně krytý.

Nabíjecí konektor je schovaný v kapse a navíc vlhkuvzdorně krytý.



Lyže nebo snowboard se na batoh připevní zepředu, u lyží je ještě varianta diagonálního připevnění. Přezky pro lyže a snowboard jsou kovové, jak je u Piepsu samozřejmostí. Batoh sedí na zádech bez problému a jeho fixace je snadno doladitelná pomocí ramenních popruhů. Bederní pás má taktéž kovovou přezku, na hrudní je použita plastová, což je plně dostačující. Jak je u lavinových batohů zvykem, kvůli možnosti stržení batohu při pádu laviny se přidává ještě další popruh držící batoh přes třísla. U JetForce je toto dobrá “vychytávka”, kdy je žlutý tříslový popruh skrytý v kapse (převoz, let ve vrtulníku, pobyt na chatě), takže se nikde neplete.

Propojení a nastavování hrudního popruhu společně s ramenním popruhem.

Propojení a nastavování hrudního popruhu společně s ramenním popruhem.




Celkový pohled na batoh, dva horizontální popruhy pro upevnění lyží nebo snowboardu jsou vlevo snadno odepínatelné přes kovové přezky.

Celkový pohled na batoh, dva horizontální popruhy pro upevnění lyží nebo snowboardu jsou vlevo snadno odepínatelné přes kovové přezky.



Detail kovové přezky bederního popruhu batohu s propojením žlutého popruhu přes třísla.

Detail kovové přezky bederního popruhu batohu s propojením žlutého popruhu přes třísla.




Výhody:

    - V rámci výletu možnost opakovaného odpálení lavinového batohu, ideální možnost pro trénování odpalu během zimních kurzů a při každém výletu.
    - Znovupříprava batohu k použití lavinového vaku trvá maximálně desítky vteřin.
    - Absence tlakové bomby s plynem – cestování po celém světě je bez omezení.
    - Náklady na jeden odpal se u JetForce limitně blíží 0 Kč, reálné náklady na desetiletý provoz spočívají pouze v elektrické energii nutné k nabití baterie.

Nevýhody:

    - Jetforce má subjektivně z pohledu reálného použití nevhodně řešené překrytí lavinového vaku u ventilátoru, v praxi při pádech, průjezdech lesem, heliski, apod. není jasné jak dlouho toto překrytí může fungovat.





Zkrácená recenze vyšla v časopise Svět outdooru 4/2014.

Zdroj:

http://www.svetoutdooru.cz

Palič   [úpravy] 07:38 16.11.2016Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 výhody / nevýhody09:14:04 16.11.2016
Vidím ještě další výhody / nevýhody:

- vypuštění vaku po třech minutách vytvoří volný prostor kolem hlavy

- u bombičkových batohů by se bomba i při nepoužívání měla čas od času vyměnit, i když je nepoužitá. Což je docela drahá sranda a člověku se do toho nechce, což pak dává nejistotu, zda batoh správně zafunguje. Dtto trénink odpalu. Krom toho, na túře je každej zvědavej, jak vypadá odpal batohu. S bombičkovým je to drahá sranda, ale bateriovej lze exhibičně odpálit a majitel je tak za kinga/sněhovou královnu.

- nevím, jak je to s blbuvzdorností při balení vaku po použití, ale např. ABS v tomto smyslu blbuvzdorný není. Lze zbalit špatně a pytel se při dalším použití může nafouknout jen málo.

- ve srovnání s ABS má pieps subjektivně líp umístěné těžiště. U ABS mi přijde, že má hrozně velkou "hloubku", tedy vodorovný rozměr ve směru pohybu lyžaře.
______________________
Nevýhody:

- vysoká cena

- nemožnost výměny různě velkých úložných prostorů

- není příprava na kejmlbeg

- i ten třicetičtyřlitrovej mi na použití, který je pro našince typický, a sice víkend/prodlouženej víkend, přijde poněkud malej, zvlášť když člověk táhne žrádlo, vařič, ešák, spacák nebo péřovku, cajky na ledovec a helmu.

honzaodpovědět 
 Re: výhody / nevýhody16:18:51 22.11.2016
Bombička výměnou dnes stojí cca 300,- Kč což není až taková investice.
Baterie, elektronika + mráz = značně spochybnitelný výsledek.
Takže osobně zůstávám u klasiky, ventilátory a baterie mne nepřesvědčili. Navíc výsledkem je poměrně vyšší hmotnost.
Radek
zobanodpovědět 
 Re: výhody / nevýhody23:06:49 22.11.2016
Nevidím proč bombičku čas od času měnit, bombičky mají docela dlouhou životnost vyznačenou na sobě, pro kontrolu si ji stačí před sezonou převážit na přesné kuchyňské váze a poznačit třeba přímo na bombičku.
zofinodpovědět 

 já jsem skeptik a škarohlíd09:53:51 16.11.2016
všechno co je na elektriku a ausgerechnet na baterie od ďábla jest a zblázní se a vybije se v nejméně vhodný okamžik. mi to připomíná ten optimismus před lety s elektricko-elektronickým lyžařským vázáním, velkej optimismus při testech a v praxi a mizerné údržbě u lemplů (kdo z nás není lempl, he?) to fungovalo dost žalostně.
Lukas B.odpovědět 
 Re: já jsem skeptik a škarohlíd15:28:40 16.11.2016
Místo čelovky karbidku, místo pípáku píšťalku, ...
odpovědět 
  Re: já jsem skeptik a škarohlíd22:49:48 16.11.2016
jistě se můžeme konzervatismu v přehnané formě posmívat, ale vocaď -pocaď. čím je fyzikální princip jednodušší a analogovější a přímočařejší, tím je vše robustnější a spolehlivější (srovnej brano zavírá samo a elektrické šoupací dveře). a zrovna čelovka ani pípák nejsou dobrej případ do polemiky - to není velkej výkon hned teď, to je takové male šmidlání maličkých proudů.
Lukas B.odpovědět 
   Re: já jsem skeptik a škarohlíd07:19:42 17.11.2016
No, jsem rád, že zrovna to vázání mi většinou funguje digitálně. Buď je v poloze zacvaknuto a drží botu, nebo je v poloze vycvaknuto a stojí i s lyží před iglú-barem. Analogová situace nastává typicky třeba u toho TLTčka když se do špičky dostane sníh a člověk to zapne na první zoubek. To potom chvílema tak trochu drží, chvílema se to s různou intenzitou viklá a občas to nechtěně vypne (jízlivej emotikon).
honzaodpovědět 
    Re: já jsem skeptik a škarohlíd07:44:53 23.11.2016
"elektronicky" znamená něco jiného. normální běžné bezpečnostní vázání je poměrně robustní a jednoduchá mechanická věc, nějaká pružina tlači na nějakou páčku nebo excentr, a seřídí se to šroubem kterej předpíná pružinu. pokud se to neproleje epoxidem nebo do mrtě nezarezne, tak to furt nějak funguje, byť vypínací síla třeba o pár desítek procent naroste pouhým namočením a zmrznutím. byly nadějné pokusy s tím, že tam bude nějaká baterie napájející nějaký tenzometr (mnoho tenzometrů) a když sílá přeleze natlačkanou hodnotu, tak motorek vytáhne západku a vázání vyhodí. oproti mechanickému principu to mělo úžasné výhody, vázání může vyhazovat v neomezeném počtu směrů (může registrovat napětí na vázání kdekoli), akorát že když se to nasadí do ostrého provozu, nechá se to nevyčištěné, nepromaže se, vozí se to po dálnici na střeše slanou mlhou atakdále, tak to poměrně fortelně láme haxny, což je trošku krok zpět směrem ke kandaharu ještě bez markerovy špičky.
Lukas B.odpovědět 
  Re: já jsem skeptik a škarohlíd05:23:40 20.11.2016
misto pistalky cesnek
aleschodpovědět 

 srovnání09:08:01 17.11.2016
Je to můj třetí lavinový kletr a jsem s ním spokojený-cena-velikost i funkce samozřejmě,jen není vhodný na delší výlety(tzn.týden a víc mimo civilizaci,třeba do Patagonie jsem si vzal kletr klasický s bombičkou). Za mě 1-


Michalodpovědět 

 celkove05:25:49 20.11.2016
mali,tezky nic tam nevejde na tury na prd
aleschodpovědět 

 POd07:05:01 19.12.2016
Jak to funguje když je člověk v lavině, není problém s nasáváním, když je člověk v lavině za pohybu?
Ladjaxodpovědět 

Lezec.cz je hlavním mediálním partnerem ČHS na internetu
 Foto dne:
Korno
Finále, 8
 Databáze cest:
Všechny cesty (127967)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Flachmann 6+ Spielberg
Sportklettern Heute 6+ Spielberg
Waterloo 8- Spielberg
Kühnepfeiler 6+ Spielberg
Kovář Nelení VI Rájec - Rájecké Údolí
Nově komentované:
Šup Sem, Šup Tam Xb Adršpach
Stříbrný Vítr IXb Prachov
Kozinova Hrana 6- Babylonský Lom
Pan Tau 7- Babylonský Lom
Alfabetix 7C Sloup

 Nově v diskusi:
Re: Lezecka skola Brno | Re: Který je lepší? | Re: Lezecka skola Brno | Re: Lezecka skola Brno | Re: Lezecka skola Brno | Re: Lezecka skola Brno | Re: Který je lepší? | Re: Který je lepší? | Re: Lezecka skola Brno | Re: Lezecka skola Brno |

 Nové komentáře:
Binter ml. | Vodák a horolezec | RIP | Ivan Fiala | Ivan Fiala | Martin Stráník | Re: Schubertův sedák? | finále | Re: Schubertův sedák? | Ivan |

 Kde to vře:
ČHS: ČSL má nepřijatelné podmínky spolupráce v boulder závodech (53)
SP v lezení na obtížnost a rychlost Villars, Švýcarsko (35)
Expreska Climbing Technology Nimble Fixbar Set NY PRO 12cm (25)
Záběry před nehodou na Čimě v Ústí ve videoklipu kapely Wohnout (24)
MČR dětí a mládeže kat. U10 – U16 (B) v Brně (21)
Jak jsme byli na závodech v Boloni (21)
Adam Ondra v reklamě na limonádu (20)
Rotte fluh (13)
Jakub Konečný vylezl své první 9a a vzápětí dal 9a/a+ (11)
SP v lezení na obtížnost a rychlost Chamonix, Francie (10)

 Nově v inzerci:
Dětské merino triko vel. 134/140 | Dětské merino triko Devold multisport vel. 10 | Lezení na skalách | Dynamická lana 20 - 26m | Statická lana 24 - 27m | Koupím dálniční známku CH | Prodám pánské vysoké trekové boty Salewa Raven Combi GTX | zermatt, chamonix | Výškové práce | Ocún Ozone QC plus |

 Anketa:
Máte doma nějaké vybavení na cvičení?
 95 
Nic  
 159 
Hrazdu  
 98 
Balknu  
 66 
Kampus  
 87 
Malou boulderovku  
 73 
Mučírnu + boulderovku  

Cestovní pojištění
na lezecké zájezdy:

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.