Registrace   |   co žere zima ? fyzičku a morál...

Paranormál Xb

Rock Point Plzeň Americká - Plzeň

Aletschhorn

túry nad největším ledovcem Evropy

smallJak jsem předesílal v mém minulém článku, přiblížila se doba našeho výletu do Švýcarska. Jak bylo dohodnuto, stalo se.

A my jsme se v pátek 1.7. opravdu sešli u auta, všichni měli sbaleno a už jen stačilo nakoupit a vyrazit směrem Švýcarské Alpy.

Měli jsme zálusk na dva čtyřtisícové vrcholy Aletschhorn a Finsteraarhorn.

V sobotu ráno jsme po celonočním přejezdu dorazili do městečka Fiesch, kde jsme se sešli s posádkou druhého auta a lanovkou vyjeli cca o 1000 metrů výš do Bettmeralpu. Odtamtud už nás čekalo jen pěší šlapání. Nejprve nahoru, přes kopec. To co jsme viděli bylo úchvatné. Grosser Aletschgletscher je opravdu úžasný kus ledu.

Ledovec je opravdu úžasná věc

Po cestičce směřující k Marjelesee, která nás dovedla blíže k ledovci. V půli cesty jsme odbočili, sestoupili k ledu a po navlečení do sedáků jsme vyrazili. Přímo na druhou stranu do údolí ledovce Mittlealetschgletscher. Už zde jsme byli šíleně vysílení, celonoční cesta a ledovec nás dostal. To náš ještě čekalo 800m převýšení a asi 5km pochodu k Mittlealetsch bivouacu, který leží ve výšce 3013 m.n.m., kdybychom poslechli průvodce a šli středem ledovce, šlo by to možná jako po másle, my ale lezli po suťovisku, a tak po 4 hodinách, co jsme dorazili na chatu, jsme byli uplně bez energie, bez možnosti jakéhokoliv dalšího pohybu. Jedině postel a deky nás zachránily.

Mittlealetsch bivouac, místo, které se nám na pár dní stalo domovem

Rozhodli jsme se, že další den prolenošíme v okolí chaty a nasbíráme dostatek sil na výstup na vrchol a následný přesun pod další horu. Den, kdy jsme odpočívali, byl jeden z nejhezčích za celý týden :-)). Krásný výhled, teplíčko ... no pohodička. hráli jsme mariáš, opalovali se a těšili se na další den, na den, kdy vylezeme o cca 1200 metrrů výš na vrchol Aletschhornu (4193 m.n.m.)

Aletschhorn při pohledu z chaty

Další den jsme měli budíčka na 3h ráno. Ve 4 jsme vyráželi z chaty a s čelovkama nastoupili na ledovec, který stoupal až do sedla Aletschjoch (3629 m.n.m.). V sedle jsme byli akorát včas, svítalo a okolní hory byly vidět v krásném světle.

Náš cíl, Aletschhorn

Vlevo, druhá "naše" hora, Finsteraarhorn (4274 m.n.m.)

Ze sedla to už byla "brnkačka". Po hřebínku na další sněhové plato, přes něj na další hřebínek a na vrchol přes žebro I UIAA na vrchol velice krásné hory. V 8 ráno, tedy po čtyřech hodinách a o 1,5 hodiny dříve, než udává průvodce, jsem stál na vrcholu. Další chodili po minutkách za mnou a za nedlouho jsme byli na vrcholu všichni. Počasí vyšlo. Parádní výhled od Finsteraarhornu, přes Eiger, Mönch, Jungfrau dále Mont Blank, Matterhorn, Fiskamp, Monte Rosa a všechny hory v okolí.

Zleva Jungraf, Mönch a Eiger při pohledu z vrcholu. Dole je vidět druhé lanové družstvo překonávající poslední ledovec před nástupem na závěrečné žebro

Prostě dokonalý výhled. Na vrcholu jsme byli přes dvě hodiny. Nefoukalo, jako na Wiesbachhornu, a tak jsme nikam nespěchali.

Jeden z mnoha hřebínků cestou na vrchol, v pozadí Finsteraarhorn

Vrcholové panorama možno shlédnout zde

Vrcholové foto s horama v pozadí

Sestup byl horší, protože sníh začal tát a my se brodili ve sněhu. Nejhorší byl sestup ze sedla na chatu. Každý si i zkusil, jaké to je zahučet do trhliny, protože sněhové mosty už nedržely jako ráno, ale vzhledem k tomu, že jsme dodržovali všechny zásady chůze po ledovci, se nikomu nic nestalo a my jsme byli okolo jedné odpoledne zpět v bivaku a čekal nás zasloužený odpočinek. Vrcholový den se povedl parádně.

Druhý den jsme měli v plánu sestoupit dolů a po ledovci přejít na Konkordiahutten. Nejprve jsme chtěli přelézt přes sedlo Aletschjoch a po skalním žebru sestoupit do vedlejšího údolí a výrazně si tak zkrátit cestu na Konkordii, ale minulý den jsme si to okoukli a zjistili, že v létě je to nelezitelné a nezbyde nic jiného než to obejít. Jenže ráno bylo děsně, mlha, pršelo, vidět nebyla ani kadibudka před chatou, a tak jsme, chtě nechtě, zůstali na chatě. Odpoledne se vyjasnilo, ale to už bylo pozdě a my jsme tedy měli další den na Mittlealetschbivouacu.

Flákání se u chajdy

K večeru přišla italská skupina vedená horským vůdcem, kteří přešli přes vrchol z druhé strany. Z jiné chaty. Drsná cesta.
Následující den se zadařilo a my jsme vyrazili. Tak jak jsme měli jít i nahoru, přes ledovec, středem. Italové nám byli v patách, šli také na Konkordii. Mraky se honily přesně, jak byla předpověď a kolem poledne se počasí zkazilo. My byli uprostřed ledovce a ťapali na chajdu. Skákali přes trhliny, obcházeli je a docela makali, abychom nezmokli, protože déšť byl na spadnutí. Po šesti hodinách svižné chůze jsme byli pod stometrovýma schodama vedoucíma po skále na Konkordiahuetten. Myslel jsem, že to po tomto dni bude moje smrt. S nacucaným lanem na zádech jsem se ploužil po schodech a byl jsem opravdu rád když jsem dorazil k chatě. Akorát včas. Za chvíli se spustilo sněhopršení a my byli rádi že si vychutnáváme Bier vom Fass (doufám že správně píšu pivo ze sudu) :-) a nevadilo nám, že za něj platíme 6 Franků. Večer jsme seděli u stolku, někdo vařil v botárně vlastní jídlo, někdo si za 32 CHF dal večeři a ráno snídani a plánovali co dál. Předpověď nebyla dobrá. Až v sobotu se mělo zase udělat dobře, ale to bylo pro nás už pozdě. Věděli jsme že nestihnem vylézt na Finsteraarhorn. V úvahu padaly jiné vrcholy, co byly v okolí, ale nakonec jsme se rozhodli, že nemá smysl riskovat. Počasí bylo opravdu špatné a my jsme se dohodli, že druhý den sestoupíme dolů, zpět k autům a po povinných lázních kousek od Brigu vymyslíme co dál. Ubytování bylo horší. Velikost, resp. malinkost pokojíku nám nevadila, ale v noci byl děsný vzduch a po 4 krásných nocích na Aletschbivouacu za 10 CHF za noc nás tato za 26 CHF moc nenadchla. Další den začal jako vždy brzy. Po snídani jsme vyrazili a ťapali po ledovci dolů. Zpět na cestu spojující Marjelesee a Bettmeralp a lanovkou dolů k autům.

A rychle do lázní. 37 stupňů teplá voda byla pro nás balzám a my se cachtali a cachtali. Čtyři hodiny! Někdo si připlatil i za 42 stupňový bazének. Dohodli jsme se, že přespíme v privatu a druhé den navštívíme soutěsku řeky Aary, a vydáme se směrem k domovu, kdy se ještě zastavíme v Kostnici kouknout na Jana Husa. Jedna skupina pojede dál domů a druhá se zastaví ještě na Zugspitze.

Soutěska byla opravdu zajímavá, ani nám nevadilo že najednou chodíme po turistických chodníčkách mezi turisty :-)

Soutěška Aary

Konstanz byla také zajímavé, ale po návštěvě kostela a místního Hudy jsme se zapomněli v hospůdce a moc jsme tedy z mistra neviděli :-)

Cesta domů (naší skupinky) ubíhala a tak jsme v 6 ráno byli v Praze a v hlavě už probíráme další plány. V srpnu Matterhorn Zmuttgratem a v září Mont Blank. Druhá skupinka na Zugspitze nevylezla, lanovkou nechtěli a pěšky nebyl čas. Snad příště.

Výlet to byl pěkný, moc povedený i když Finsteraarhorn budeme muset jindy, už máme plán, cestu a trasy a příští rok se můžem těšit.

Hore zdar

Honza Handrejch   [úpravy] 18:15 10.07.2005Tisk

Škvělé09:38:19 11.07.2005
Gratuluji, článek se mi moc libil, jelikož su Ťaponoh....fotky taky super a vlastně celkové je to na 1* Jen tak dále, nemusí to být jen samé VI+, VIII- atd...(ikdyž taky nemám nic proti).
Hermiodpovědět

Hezké10:01:42 11.07.2005
V úvahu padal(i) jiné vrchol(i), co byl(i) v okolí, ale nakonec jsem se rozhodli, že nemá smysl r(y)skovat. Počasí bylo opravdu špatné a my jsme se dohodli že druhý den sestoupíme dolů, zpět k autům a po pov(y)nných lázních kousek od Brigu vymyslíme co dál.

Až na tento úsek skvělý článek. Asi i výborný zážitek.
Olson.vsodpovědět
 Re: Hezké11:04:10 11.07.2005
To neustálé jsem místo jsme mi taky trochu lezlo na nervy, ale jinak good.
gullodpovědět

vím vím11:17:36 11.07.2005
Už jsem byl na to upozorněn. Večer to opravím ... chjo ta čeština :-))
Honza H.odpovědět
 Re: vím vím12:02:13 11.07.2005
Tak to je velmi dobré rozhodnutí. Článek tím získá na hodnotě.
Petr Jandíkodpovědět
  Re: vím vím15:25:34 11.07.2005
..chápu kritiku. Ale článek byl hodnotný i s chybami, pouze hodnota gramatické správnosti vzrostla.
Nic proti tobě, ale jen aby se sem nebáli psát takový "češtináři", jako jsem třeba já.
Myslím, že lepší řešení je upozornit na chyby emailem(je-li k dispozici), ne zadávat jako novou reakci. Poučení určené jedné osobě nepatří do reakcí na článek. pak se kolem toho množí další kecy, kterými se musí chudák čtenář prokousávat. Tyto odstavce jsou toho důkazem.
:-)
matyodpovědět

opravy12:26:56 11.07.2005
Tak snad už je to teď OK .. děkuji všem a především Petrovi J. za guida opravama .. :-)

H.
Honza Handrejchodpovědět

Cesta07:12:08 13.07.2005
Je to síce trochu mimo, ale chcel by som sa spýtať či členské krajny EU môžu cestovať do švajčiarska na občiansky preukaz?
dík
Misoodpovědět
 Re: Cesta08:49:00 13.07.2005
ahoj,
ano je to mozne. Do svycarska se muze jet na obcansky prukaz - musi byt ale se strojove citelnou zonou - coz jsou OP od roku 2000 (nejlepe zavolat na ambasadu a potom zkontrolovat s nejakym vyhlasenim ministerstva).

Jirkaodpovědět

největší ledovec v Evropě?14:26:29 19.07.2005
Honzo, článek dobrej, a asi prima vejlet, jenom si nejsem jistej, jestli největším ledovcem v Evropě není spíš Vatnajokull?(neumím přehlasované o).
Michalodpovědět
 Re: největší ledovec v Evropě?16:59:46 19.07.2005
Mam pocit, ze se Aletschgletscher opravdu uvadi jako nejvetsi evropsky kontinentalni ledovec.
Martinodpovědět
  Re: největší ledovec v Evropě?08:50:42 21.07.2005
Kontinentalni ano.
Michalodpovědět
   Re: největší ledovec v Evropě?23:40:01 23.07.2005
Tak jo, Vatnajokull je na ostrově. A co norský Jostedalsbreen?
Pavelodpovědět

cesta na bivak21:30:55 12.11.2017
Ahoj, potvrzuji, že cesta na bivak nás taky trochu překvapila. Doposavaď nevím, kudy by bylo ideální přejít ten Aletschgletscher- Naše nedávná zkušenost: http://outdoorova.cz/hory/vystup-na-aletschhorn/
Eliškaodpovědět

Re: vkládání fotek u cest | vkládání fotek u cest | Re: Ach to lezeni na top rope | Re: Podmínky v Tatrách | Podmínky v Tatrách | Re: posuv opletu lana uprostřed | Re: nehmotné kulturní dědictví unesco | Re: nehmotné kulturní dědictví unesco | Re: nehmotné kulturní dědictví unesco | Re: posuv opletu lana uprostřed |

Re: není | Re: Údržba skal - správci | Re: Manažer | Re: zprávy z lyžařaského svazu | Re: Manažer | není | Re: Manažer | Re: Manažer | Re: Manažer | Mnohoobchod |

Nadcházející valná hromada ČHS má být 13. dubna 2024 v Praze (122)
Refresher: ČHS zveřejnil sexistický inzerát, musel se omluvit (9)