Registrace   |   Máš-li sílu vola, zkus to vylézt na sokola.

46.Richter 10079

Rock Point Plzeň Americká - Plzeň

Grandes Jorasses přes Rubáš

jak se léčí omrzliny

Po týdnu čekání na počasí se trochu vybralo a tak vyrážíme s Ivanem směr chata Leschaux.I když předpověď není nejlepší v chatě je narváno skialpinisty neboť i frantíci slaví 1.Máj a mají tři dny volna.

Potřeba vyhání Ivana z chaty v 1 ráno a přichází se zprávou ,že je mlha.Já se budím kolem půl čtvrté,je jasno a tak vyrážíme.Je chladno,sníh drží a tak navrhuji po zkušenosti staré 15 let nechat lyže u spodních žebříků vedoucích na chatu.(Tehdy nám po dvoudenním sněžení vzala lyže zapíchnuté volně na ledovci lavina, a tak místo návratu do Chamonix na lyžích a v pohodě, jsme se Zdenkem Michalcem byli "nuceni" pokračovat v původnín plánu přes Walkerův pilíř do Courmayeru).

Pod nástupem mi je jasné, že původně cesta lezená převážně firnem se změnila pouze v ledovou zaležitost.První délky vedou mixovým žlábkem,jistit moc nelze,ledová glazůra je tenká.Po sedmi délkách začíná tvrdý led,šrouby jdou jen pomocí velké síly maximálně do poloviny.Jistíme na dvou zbraních a jednom šroubu-na více není síla ani čas.

V celé stěně není místo na odpočinek,stále se stojí na předních hrotech,led se štěpí a dělají se talíře, a tak člověk vezme za vděk střídajícího partnera a relativní odpočinek na druhém konci.

Monotonně pokračujeme při čelovkách do 1 v noci.Pod námi jednu délku se objevuje trochu sněhu,tak slaníme a začínáme kopat plošinku v ledu.Pomocí vývrtky do které dáme smyčky pro podpěru nohou se na ní dá kupodivu sednout.Upevňujeme žďarák a díky troše sněhu můžeme konečně po 20 délkách dřiny navařit litr čaje a trochu polívky.Fouká silný vítr a tak vaření není žádná pohoda.

Ráno si Ivan stěžuje na necitlivost nohy a křeče a pod příslibem slivovice darované po výstupu se ujímám vedení.Tří délky v ledu jako sklo a další tří mixové,kde skálu pokrývá pouze čerstvý sníh mi berou poslední sily.

Jsme na hřebeni a diskutujeme Ivanovou nohu.Převáží teorie velkého puchyře a tak se Ivan ujímá slaňování a já psychicky spočívám.Najít slaňáky(nevěděli jsme že tam většinou nějaké zůstaly)neni na hřeheni Hirondelles jednoduché.Naštěstí nemáme mlhu a tak poze jednou řešíme problém,kdy Ivan přejede slaňák a já pak k němu složitě nalaňuji, abych ho vyzvednul z kolmé stěny.

Ve 20.30 jsme v sedle Hirondelles a slyšíme rachot vrtulníku.Rozhodujeme se pro druhý bivak(bez spacáku-počítali jsme jen s jedním).Ze sedla zbývají pouze cca 4 slanění na vývrtkách ale přechod přes ledovec plný trhlin nechceme v noci riskovat.

Po přípravě bivaku vaříme čaj a Ivan si sundává boty.Teorii puchýře opouštíme a nastává realita omrzlin.Tri prsty jsou úplně černé.

Protože znám pouze dvě telefonní čísla,a to svého mobilu(den mého narození) a 112,zkouším to druhé.Požárník mě po vysvětlení situace přepojuje na záchrannou službu v Chamonix.Zde telofonicky diskutujeme vzníklou situaci.Dovídám se že zvuk vrtulníku byla záchranná akce kde z cesty námi lezené stahovali dva vyčerpané horolezce.Taky se dovídám že let vrtulníku v noci je extrémě nebezpečný.Předpověd na další den je příznívá,domlouváme se že přiletí v šest ráno a pro jistotu si ráno zavoláme.Ivan dostává příkaz hlavně nohu nezkošet zahřívat,hodně pít a vzít si aspirín.

Sotva dovaříme polívku slyšíne vrtulník.Vykouknu ze ždáráku a už přístává tři metry od nás.Vyskočí zachranář,popadne mě a hodí do vrtulníku.Během deseti sekund je do vrtulníku hozen i Ivan a letíme směr Chamonix.V sázce jsou lidské životy i záchranářů a tak se na materialní ztráty nehledí.

Ivan je jen v ponožkách,já naštěstí aspoň boty mám.Přistáváme 10 mínut po půlnoci,2 května a já slavím 46 narozeniny.

Následuje převoz do nemocnice a následné zahřívání Ivanovych nohou.Oba se divíme proč je v sedle zahřívat nesměl.Dostává se nám vysvětlení že v 3500m je stale zima a prsty by po následném zahřátí opět zmrzly.Doktor vidí amputaci tak na 50 procent.

Druhy den opouštím nemocnici a jedu na záchranný heliport.Zde už jsou staženy všechny naše věci ze sedla včetně lyží z pod chaty.Diskutuji se zachranáři a ti potvrzují že v Rubáši díky oteplování už 6 let je pouze led.

Ivan se mezitím podrobil nějakému speciálnímu vyšetření v tunelu a dovídáme se že se palečky asi zachrání.Nemocnice v Chamonix je pouze jediná na světě kde místo skalpelu se léčí.Léčba spočívá v podávání drogy podporující krevní oběh po dobu 6hodin denně nejméně po 7 dní.

Závěrem bych chtěl vyzvednout profesionální práci záchranářů,doktorů i sester a jejich perfektní znalost angličtiny(a to jsou francouzi trochu větší než česko)a nechci ji porovnávat se zásahem našeho občanského združení při pádu laviny v Beskydech.Tím se nechci dotknout žádného dobrovolníka který ve svém volném čase pomáhá bližním.Ale i slováci přišli na to kam složka Horské služby patří.

Kdo znáte Ivana Zedníčka pošletemu do Chamonix SMS,jistě ho to potěší.

Trefil Pavel   [úpravy] 18:26 04.05.2006Tisk

Slivovice20:38:13 04.05.2006
Hezke. A jak skoncila ta slivovice? Nechali jste ji tam pro nasledovatele anebo jste ji jaksepatri vyuzili k podpore krevniho obehu v periferiich?
Stepan Ptacekodpovědět
 Re: Slivovice08:36:00 05.05.2006
slivovici co jsme měli sebou jsme vypili pří čekání na počasí tak až po návratu z nemocnice

Gratulace k preziti22:10:41 04.05.2006
Vse nej k tomu ze to dobre dopadlo a doufam ze prsty zustanou, jinak v roce 1998 to bylo dole 200 m ledu a i ten jsme sli soucasne a pak uz hura solo az nahoru, firn, led, pohoda.
Slaneni z Hirondelu by melo byt pri pohledu shora na prave strane, byl tam vzdy nyt a smycka.
Radek
zobanodpovědět
 Re: Gratulace k preziti08:37:10 05.05.2006
ted jsme na žádný nýt nenarazili

Omrzliny - Montana č.2/200523:11:26 04.05.2006
Ahoj všem!
Není to míněno jako reklama na Montanu, ale pokud chcete vědět vše o první pomoci a léčbě omrzlin, sežeňte si Montanu č.2/2005 a konkrétně nalistujte rubriku "První pomoc na laně" - díl Omrzliny, kde snad na všechny Vaše otázky naleznete odpovědi.

Pavla jen lehce doplním:
Ten "tunel" byla zřejmě magnetická rezonance, dobře zobrazuje měkké tkáně lidského těla. Nedokážu říct, nakolik je u nás tento postup standardní. Já o tomto vyšetření v souvislosti s omrzlinami slyším poprvé. Dle stavu postižených tkání se rozhodne - lékař má k dispozici řezy dané části lidského těla na monitoru, jakou naději bude mít léčba "drogou" - léky, které rozšiřují cévy a těmi se tak dostatečně může dostat kyslík a živiny do postižených částí těla. Ty regenerují a nahradí černou - odumřelou tkáň. Zdůrazňuji, že podmínkou je nepoškozené cévní řečiště a pokud možno co nejméně poškozené měkké tkáně pod pokožkou. Léčba léky je dlouhodobá záležitost, cca 5 měsíců.
Pokud se prst podaří zachránit, následkem jsou poruchy citlivosti, šlachové spazmy, tkáňový defekt (lodičky asi na molu představovat už nebudete...). Ale pořád lepší, než prst žádný!

Základní pravidla v léčbě omrzlin:
Všechny omrzliny vypadají na začátku stejně!
Nikdy nevzdávat předem!
S omrzlinou k lékaři a zavčas!
atd.

Pokud máte zájem o další informace:
Kontaktujte Lékařsku komisi ČHS a její členy
MUDr. Jarmila Říhová má s léčbou omrzlin výborné zkušenosti a zachránila před amputací takové prsty, které by jste šmahem poslali pod skalpel.

Jinak chlapům k cestě gratuluji! Už jsem slyšel takové vtípky, že v Alpách to bude za nedlouho max. na drytooling.

Lezení čest! Tomáš Obtulovič, LK ČHS
Tomáš Obtulovičodpovědět
 Re: Omrzliny - Montana č.2/200521:07:46 05.05.2006
Jen si ho pradstav na molu a v lodickach. Hmm to by byla krasa. To jednoho hned rozehreje.
Hezoucky :-)odpovědět

Pozdrav od Ivana08:34:55 05.05.2006
Ivan vsechny moc zdravi a vsem kteri mu napsali moc dekuje a zaroven se omlouva, ze nemuze odepsat, nebot by pry zbankrotoval. Tak mu vsichni drzme palce at uz je zase spatky u nas na Morave.
Martin Stolarikodpovědět

Zednoch držím palce10:18:32 05.05.2006
Kurva Zedňoch jak to že Ti omrzly prsty, ty jsi si měl schovat na příští rok na K2 kdo se teď na Tebe bude dívat ve sprše? Jinak doufám že to dobře dopadne. Drž se chlope jsme s Tebou....

Nejste dokonale oblečeni, pokud vaši tvář nezdobí úsměv. :-))
Jose prasečí hlava-Josef Lukášodpovědět
 Re: Borci z Beskyd10:29:22 05.05.2006
Borci z Beskyd sú tvrdí chlapi,co se s ničím nemazlí
Tomodpovědět

pěkný + dotaz?10:32:05 05.05.2006
pěknej čtivej článek, pěkný fotky, řekl bych jen houšt takových - aniž bych teda někomu přál omrzliny :)
Jen sem se chtěl zeptat, dá se říct, v čem byla  chyba?? (malý boty, málo slivovice nebo něco jinýho :) ) myslel jsem, že po jednom bivaku by k takovým omrzlinám dojít nemuselo... Nebo byla prostě taková kosa?
Pavelodpovědět
 Re: pěkný + dotaz?11:55:16 05.05.2006
myslím si že k tomu přispěl i nedostatek tekutin jelikož na vaření nebyly zrovna ideální podmínky

Zhutnělý příběh23:25:22 05.05.2006
Krátká story, ale o to zajímavější, takový zhutnělý příbeh, to je vám paráda.
 jirkasodpovědět

Konečně19:38:01 06.05.2006
Konečně něco ke čtení... (nic proti skalkařům, taky skalkařím:)
rickodpovědět
 Re: Konečně21:31:02 08.05.2006
Taky skalkařím, ale máš recht :-)
Belialodpovědět
 Re: Konečně07:13:09 09.05.2006
Když jsem před pár desetiletími vstoupil do horolezeckého oddílu, tak se tradovalo, že základ lezení je v zimních Tatrách (do Alp se člověk moc nedostal).

Moc pěkný článek.

PS: Teď už taky raději skalkařím. Lenost strádat je čím dál větší.
Petrodpovědět

nahore nazdar!20:44:12 06.05.2006
Paradni clanek. Preju brzky navrat do hor!
A drzim palce vsem mrznoucim palcum. :]
dagodpovědět
 Re: nahore nazdar!11:21:02 07.05.2006
Ivane ať se vede a přeju ještě hodně takovejch krásnejch cest.
kvapaodpovědět
  Re: nahore nazdar!12:24:45 16.05.2006
Ahoj Honzo, už jsem doma pomalu se to léčí, vidím to tak na půl roku pak se uvidí. Zatím ahoj Ivan
Ivanodpovědět

hezky clanek...20:33:24 07.05.2006
hezky cteni, dekuji.
jx zeroodpovědět

Puchýř15:32:59 16.05.2006
Zůstávám u malování obrazů v teple domova. bratr Ivana
Davidodpovědět

Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | vkládání fotek u cest | Re: Ach to lezeni na top rope | Re: Podmínky v Tatrách | Podmínky v Tatrách | Re: posuv opletu lana uprostřed | Re: nehmotné kulturní dědictví unesco | Re: nehmotné kulturní dědictví unesco | Re: nehmotné kulturní dědictví unesco |

Re: Údržba skal - správci | Re: není | Re: Údržba skal - správci | Re: Manažer | Re: zprávy z lyžařaského svazu | Re: Manažer | není | Re: Manažer | Re: Manažer | Re: Manažer |

Nadcházející valná hromada ČHS má být 13. dubna 2024 v Praze (123)
Refresher: ČHS zveřejnil sexistický inzerát, musel se omluvit (8)