Registrace   |   Žula nevaruje.

Paranormál Xb

Lezecká stěna Kbely - Praha 9 – Kbely
Rock 'n' Wall - Plzeň
Lezecké centrum SmíchOFF - Praha 5

Rock Point Plzeň Americká - Plzeň
Rock Point OC Olympia - Brno
Outdoor Centrum Rock Point Masarykova - Brno

Eiger - Heckmair Route

Náš mladý kamarád, kterého jsme potkali v prvně v Juře a zjistili, že je velmi talentovaný mladý německý lezec, nám zaslal článek o jeho průstupu severní stěnou Eigeru. Poprosili jsme ho, zda by nám poslal pár dojmů o této stěně.

Kdo si myslí, že bude teď následovat a hororový příběh, bude asi zklamán.

Ve středu 10. října jsem já a Fritz domluvili, že vyrazíme na Eiger. Já (Michalel Wohlleben)* jsem proto zavolal mému kamarádovi Fritzovi Millerovi a zeptal se ho, jestli by se mnou nechtěl vyrazit a přelézt Severní stěnu Eigeru. Chtěli jsme se pokusit o Heckmaierovu cestu. Tuto cestu už totiž Fritz letos na jaře lezl.

* Michi, kterému je v současné době asi kolem 16let je jedním z velmi talentovaných mladých lezců, kteří totálně propadli kouzlu lezení. Přestože Michi dokázal na skalách vylézt již cesty obtížnosti 10- stále se více cítí být alpinistou  horolezcem. Lákají ho náročné tůry v alpském stylu a díky této vášni a velkému nasazení se již dokázal přes jeho mladý věk prosadit do DAV – Expedičního výběru.

Pečlivě jsem tedy celý týden sledoval počasí a podmínky v oblasti Eigeru a zdály se velmi dobré a tak již dva dni po naší domluvě vystupujeme z auta na parkovišti v Grindelwaldu a nastupujeme do prvního vlaku v 7.22, abychom vystoupili na Eigerském ledovci.
Ze stanice mašírujeme pod nástup kde jsme asi kolem deváté hodiny.

Samotné lezení obnášelo obtížnostně lehké 4 – 5 UIAA lezení, ale často s ledovým pokryvem skály a tak nakonec se ukázalo, že překonat tyto úseky může být dost obtížné. Tyto obtíže trvají až do místa zvaného Stollenloch asi v jedné třetině stěny.

Zde jsem si dali malou přestávku a pak se vrhli k překonání Schwieriger Riss, což je vlastně délka s trochu náročnějším asi 5 kovým lezením.

Tak nastupujeme! Michi na začátku slavné stěny

Fritz leze vertikální skálu

foto by © Michi

Pak jsem dorazili, po několika mixových délkách, do Hinterstoisser Quergang což je takový mixový travers ve stěně , kde naleznete taky fixní lana, uchycení lan i lana samotná se zdála v pořádku ale stejně jim člověk nemůže zcela důvěřovat, proto že neví, zda lano nebylo třeba poškozena naseknutím ostrým padajícím kamenem.

Michi traversuje

foto by © Fritz Miller

Hned potom jsme pokračovali a překonávali postupně sněhová pole se sklonem mezi 50° až 60° což nám šlo celkem rychle a tak jsme se brzy dostali do tzv. Eisschlauch - nejtěžší zledovatělé pasáže, která dosahuje sklonu až 75°, najdete zde docela dost tenký led, ale nám se podařilo bez úhony tuto pasáž překonat a navíc celkem rychle a tak jsme asi za půl hodiny stáli pod druhým sněhovým polem, také se sklonem kolem 50° až 60°.

Strmý zaledněný povrch

Zde jsme se odvázali a přelezli tuto pasáž sólo neboť to, vzhledem ke špatnému jištění byla asi ta nejrychlejší a nejbezpečnější varianta průstupu v tomto strmém firnu.

Michi opatrně traversuje

foto by © Fritz Miller

Únava je již na nás znát

Měli jsem štěstí, že nás nic nezabrzdilo a tak jsme se dostali poměrně v dobrém čase do Todesbiwak, jednoho z nejlepších míst na bivakování v celé stěně, kde se skutečně při spaní můžete natáhnout na rovinu a máte dokonce i pár nýtů, na zajištění.

Náš bivak byl dost nepohodlný

foto by © Fritz Miller

Něco jsme zde snědli a vypili a vydali se dále přes poněkud lehčí mixové délky až k Wasserfallkamin což je nejtěžší pasáží na celé stěně.

Fritz leze opatrně na pohled ne příliš pevným a technicky náročným vhloubením

foto by © Michi

Zde musíte překonat asi 15 metrovou pasáž docela náročného vhloubení, možná tak šestkové lezení ve stupnici UIAA, aby jste se pak dostali do strmého ledu tvořeného téměř kolmým až 85° vodním ledem.

Fritz to přelezl úplně poslepu a tak jsme asi kolem půl sedmé večer se dohrnuli do Brüchiges Band, kde jsme původně chtěli bivakovat, ale rozhodli jsme se ještě jít dál až do tak zvaného pavouka Spinne abychom v jeho nejvyšší části přečkali noc na skále. Šlo to sice pomalu, ale nebylo to obtížné a tak jsme se přes Götterquergang což je dlouhý traverz v horní partii stěny dostaly pod pavouka. Už jen pavouk nás odděloval od našeho bivaku, kam jsme se dostali nakonec kolem deváté hodiny večerní.

Mysleli jsme si, že bude nahoře více sněhu a že si v něm zbudujeme dobrý bivak, ale bylo tam jen asi 20 cm tvrdého firmu a led a pak už skála.

Můj kamarád Fritz vykopal asi čtyři mělké díry a stejně to nevypadalo jako místo pro bivak, uvažovali jsme o tom zda nemáme zkusit dorazit zbytek stěny a v noci dosáhnout vrcholu, ale bylo by to asi příliš těžké.

Nakonec jsme našli místo, kde bylo trochu více sněhu a tam jsme se usadili v asi 150cm dlouhé a 50cm široké polici.

Vařili jsme asi do půlnoci a pak jsme unaveni zkoušeli spát, ale moc to nešlo, bylo to příšerně nepohodlné ( dokonce my začaly mi omrzat nohy, je to už dva týdny a stále ještě mám trochu problémy) a noc se nám zdála bez konce.

Probudili jsme se asi v sedm ráno a uvařili si hned horkou čokoládu jako vydatnou snídani. A v 8.45 jsme se zase do toho dali.

Čekalo nás ještě přelézt Ausstiegsrisse několik prvních délek bylo opět mixových a ty nás zavedly do posledního problému – asi pětkového komínu s trochou sněhu ledu a skály a nakonec jsem se dostali přes několik skalních pasáží, kde lezení nebylo těžké, ale skála měla naprosto hroznou kvalitu a tak jištění bylo spíše symbolické.

Abychom se dostali do výlezového sněhového pole Ausstiegseisfeld kde jsme se už samou radostí odvázali z lan a vystoupili až na hřeben Mittellegigrat.

Fritz byl o trochu rychlejší a tak se ke slunci probojoval o něco dříve.

Michi postupuje po  hřebeni Mittellegigratu

Fritz a Michi na vrcholu Eigeru

Za několik minut jsem už taky stál šťastný na slunci po jeho boku. Na vrcholu bylo tak pěkně a teplo.

Po 25 hodinách ve stínu a v mrazu to byl jeden z nejhezčích pocitů v mém životě. Spadlo z nás všechno napětí. Podařilo se nám tedy dostat na vrchol v 11.45. Uvařili jsme si litr čaje a začali sestupovat. Sestup z Eigeru je bohužel také velmi náročný. Není obtížný, ale je hrozně dlouhý a orientačně náročný.

Nejdříve se sestupuje podél západního hřebene a pak dolů podél jeho západního křídla. Lze najít po cestě také nějaké nýty, ale my jsme je moc nevyužívali.
Zmoženi jsme dorazili v pět k večeru na stanici, kde jsme stihli poslední vlak jedoucí v 5.22.

Co by měl každý následovník vědět:

• Stěna je velmi vysoká a nebezpečná, zvláště lehké délky jsou zrádné a s špatnou lámavou skálou.
  • Padání není dovoleno
  • Je tam i něco nejtů, ale není dobré jim věřit
  • Je třeba hodně pít! 1,5 litru na osobu první den; 0,5 litru druhý den a jeden litr na vrchol.

Materiál:

• 4 šrouby do ledu
  • 3 vklíněce
  • 5 skoby
  • několik stoperů
  • 6x 25cm expresky
  • 50m jednoduchého lana

Přeji každému, kdo se tam vydá bezpečný návrat.

(Originál článku je v angličtině je na anglické verzi lezce www.czechclimbing.com)

• Michael Wohlleben   [úpravy] 12:35 01.11.2007Tisk

morál13:13:14 01.11.2007
    Tak to má chlapec v šestnácti asi docela slušnej morál. Se divim že neni zkaženej ze sportovních oblastí a nebojí se, když pod prdelí nemá nejt. Gratuluju k výkonu a díky za pěknej článeček.
    maťaodpovědět

Teufeluebersetzung13:26:14 01.11.2007
    Smekam, na Eigeru bych si asi plknul do gati. Akorat by bylo hezke v pristim clanku pouzit i ceske nazvy useku ve stene - treba Bozsky traverz, Tezka spara atd.
    Radek J.odpovědět

Lano13:34:33 01.11.2007
    Super výkon, akorát mě zaráží, že to lezli na jednoduchém laně? Viz foto č. 8
    A zároven i v doporučeném materiálu je singl lano?
     Re: Lano14:27:14 01.11.2007
    Výkon super, pěknej článek/fotky, ale taky bych si radši vzal dvojčata nebo půlky...
    Špicálodpovědět
      Re: Lano14:53:14 01.11.2007
    To je sen asi každého vylézt severní stěnu Eigeru super výkon půlky by byly lepší, jen jestli bych pak neměl nasr... mezi půlky :-)
    Jose prasečí hlavaodpovědět
       Re: Lano05:35:19 05.11.2007
    No je sice pravda ze dvojce by bylo lepsi...ale moc tam nezajistis a vetsinou jen na standech odfrknes a lezes dal.
    Tak ze s lanem tam spis jen tak propocit stepujes a marne zkousis hledat neco kam by slo zalozit a popravde...na Eigeru se padat nesmi.
    Jeste ted se pokakavam kdyz si vzpomenu na to jak mi ujela cvicka a malem sem se pripsal k dalsim krizkum.
    Klukum gratulace a jdu na zachod, nebot jsem si pripomel svuj prelez :-D
    rhuinodpovědět
        Re: Lano, Eiger, padání...15:53:54 05.11.2007
    Těžko říct, že se tam padat nesmí - určitě by se padat nemělo, ale co naděláte, když se situace holt vyvine ku pádu? Sám Heckmair při prvovýstupu hodil tlamu pětkrát! Prošel jsem tou převelikou zdí v září 1971 s mocným Jaromírem Soldánem a každej jsme to voprali jednou - já v Eisschlauchu, Jarda v nálezu na Götterqergang - pokaždé to bylo ušlápnutí ledové krusty. Ovšem naše dvojité lano Erseila 9 mm, výrobek soudruhů z NDR, vždy spolehlivě jistilo... Ta stráň je sice veliká, převeliká, ale zase každý krok byl už tolikrát popsán, že vás tam vůbec nic nepřekvapí - celou cestu máte dojem, že jste to už vlastně lezli a jde jen o to si to potvrdit.
    Nazdar a do toho! V. Š.
    starej Širlodpovědět

super výkon....14:55:27 01.11.2007
    hezky napsaný a ještě líp vylezený!!!
    TDiodpovědět

Uf15:50:25 01.11.2007
    Uf uf uf, to je nádhera

Eiger16:19:00 01.11.2007
    konečně zase článek o pořádném lezení v horách....
    moc gratuluji a přeji všem milovníkům pevný led a skalu.
    Alda
    Aldaodpovědět

poklona17:31:20 01.11.2007
    Pred lezci smekam a prekladateli dekuji za pekny clanek o poradnem lezeni :)
    adamodpovědět

hezke19:15:28 01.11.2007
    Hezke cteni, dekuji.
    jx zeroodpovědět

eiger nordwand maturita alpinismu? kdepak!00:08:38 02.11.2007
    a že mě to nenapadlo hned, že je to tak lehký: "přelezli jsme, vyběhli jsme, trochu ledu a sněhu tak jsme lezli solo, pak jsme lezli dál docela rychle a dolezli jsme na vrchol"...sakra, čeho já se furt bojim? ...Wohlleben - dobrý život :-)
    jirkaodpovědět

čas nějak letí07:25:44 02.11.2007
    Uff,až mne zamrazilo,když jsem viděl tu fotku .Tuto cestu jsme přelezli v roce 1991 a stále s bráchou v duchu děkujeme Zdendovi Michalcovi z Ostravy-ahoj Zdenku-,který nás táhl stěnou 2,5 dne.My mistři ,každý s 1 cepínem,jsme si fakt v traverzech užívali a doteď mne budí ze sna scéna,jak sedíme v polovině Božského traverzu u jedné skoby.Děkuji za článek.Renda
    Rendaodpovědět

hmm07:53:53 02.11.2007
    Dle fotek je to dobrej blazen.Snad umre na stari....
    R.odpovědět

pekny pocin11:10:38 02.11.2007
    Veru to je ine citanie ako Harrerov The White Spider ci Simpsonove The Beckoning Silence. Obe knihy su plne dramy. Fakt som mal skoro pocit ako by ste liezli daco na Kezmaraku. Mozno dalsi dokaz toho ako sa lezenie zdokonaluje, podobne aj matros. V oboch knihach sa hovori o bombardovani kamenmi, nahlych zmenach pocasia, lavinach, lezeni v zlabe s vodopadom a pod. - hotova ruska ruleta... Mali ste stastie na pocasie, alebo je to o globalnom oteplovani? :-)
    Prihovaram sa za nazvy v anglictine :-)
    Cuz
    zajoodpovědět
     Re: pekny jazykovy pocin15:34:01 02.11.2007
    Proč by měly být názvy v angličtině - ve Švýcarsku, v cestě, kterou první vylezli Němci s Rakušany?
    starej Širlodpovědět
      Re: pekny jazykovy pocin15:19:39 03.11.2007
    Eiger leží v německý jazykový oblasti,tak proč by měly být názvy cest v angličtině. Jako že globalizace a tak ? Jděte někam. Jinak před lezci smekám, v tomhle věku a mít jiný vzory než skalkaře nebo boulderisty ? Bravo.
    petrodpovědět

stesti?12:00:38 02.11.2007
    Dobre vylezli a slezli tak volili spravne. Osobne bych ale priste tolik nespolehal na stesti - jednoduchy lano do kamenolomu, za idealniho pocasi omrzliny atd. Pripada mi to spis jako "skalkari na Eigru meli vic stesti jak rozumu" nez "Stesti preje pripravenym" ;-)

Parada16:30:21 02.11.2007
    Tak to je dost dobra prace !!! Stacil mi loni Mittelegi a delalo se mi vselijak pri traverzu na vrcholovem hrebeni....Holt kdo umi , umi!!!!Peknej clanek, dik.
    Tumičodpovědět

gratulujem20:58:17 02.11.2007
    alpinism rulezz! v 16tich velmi uctihodne, zbierat mladicke skusenosti v S stene Eigru:) len tak dalej, prajem vela podobnych dobrodruzstiev, chlapec potencial urcite ma;)
    Minoodpovědět

Rodiče ?19:52:56 04.11.2007
    Mooooc pěknej počin. Mladej bude asi pekelnej demon. Jenom - když si tak vzpomenu na svoje začátky - by mě zajímalo, jak to má zařízeny doma. Mě málem nepustili (v 16ti) ani na Rabštejn. Prosím o radu pro všechny mladé nadšence, jak nenápadně naznačit rodičům.... aby to prošlo. Dík a poklona    Bin
    Binodpovědět
     Re: Rodiče ?12:18:49 10.11.2007
    nerikej, ze jdes lizt, ale ze jedes na cundr, kamos to takhle loni doma rekl, a pritom jsme jeli az do Peru do And...:-)) hodne stesti
    zoroodpovědět

Super07:48:55 07.11.2007
    Když jsem ze začátku četl o té obtížnosti, říkám to bych možná dal. Jenže pak se to přiostřilo :-))
    Gratulace, když není kde zajistit je to o něčem zcela jiném.
    Olson.vsodpovědět

:-))12:15:40 10.11.2007
    skvelej clanek a klobouk dolu, kosa asi musela bejt hrozna...
    zoroodpovědět

parada10:04:56 11.11.2007
    diky za ten clanek.jen houst, at je takovejch vic
    podpovědět

Japak to skončí?10:59:40 11.11.2007
    Jak tohle všecko skončí? Mladý týpek přeleze rybu bez lana,Náctiletí v Eigru,onsajtujou se 8céčka...Tomu říkám raketový vývoj.Teť si vlastně uvědomuju, že mé celoživotní horolezectví byla jenom turistika:-)
    kuba nodpovědět

Re: vkládání fotek u cest | vkládání fotek u cest | Re: Ach to lezeni na top rope | Re: Podmínky v Tatrách | Podmínky v Tatrách | Re: posuv opletu lana uprostřed | Re: nehmotné kulturní dědictví unesco | Re: nehmotné kulturní dědictví unesco | Re: nehmotné kulturní dědictví unesco | Re: posuv opletu lana uprostřed |

Re: není | Re: Údržba skal - správci | Re: Manažer | Re: zprávy z lyžařaského svazu | Re: Manažer | není | Re: Manažer | Re: Manažer | Re: Manažer | Mnohoobchod |

Nadcházející valná hromada ČHS má být 13. dubna 2024 v Praze (122)
    Refresher: ČHS zveřejnil sexistický inzerát, musel se omluvit (9)