Registrace   |   Lano nevyjde až na zem, ale dole se to normálně skáče...

The Push: příběh Tommyho Caldwella
Mastermind: nová kniha o mentálním tréninku pro lezce
Kniha Kamarád ze skal o Joskovi Smítkovi znovu vychází

LezeTop Cup 2017 (25.11)
Písecký pavouk (26.11)
Vánoční slánská pohoda (02.12)

48.Ondrášek 9781

Outdoor Centrum Rock Point Perštýn - Praha 1

Grand Capucin

Bonattiho cesta

Myšlenka pokusit se vylézt Bonattiho cestu na Grand Capucina vznikla před třemi lety. Stáli jsme tehdy pod Capucinem a plni zážitků ze Švýcarské cesty jsme uvažovali, o kolik může být Bonatti těžší a jestli na něho budeme někdy mít. Linie krásná, ale budí respekt. Ten rok jsme odjížděli ze Chamonix s představou, jak krásné by bylo cestu někdy vylézt, ale nebyli jsme si vůbec jisti, zda se toho někdy odvážíme.

Letos jsme se s Ferdou domluvili, že pokud se nám podaří vylézt Cassinovu cestu v severní stěně Cimy Ovest, pokusíme se v případě dobré předpovědi i o Bonattiho. V červenci jsme Cassinovu cestu opravdu vylezli (hluboce před Cassinem smekám) a já doufal, že dalším psychologickým sondám do našich duší zabrání počasí. V polovině srpna mi ale Ferda zavolal něco v tom smyslu, že předpověď počasí pro Chamonix je na dalších pět dní dobrá, že naše výkonnost už lepší nebude, že tudíž není na co čekat a že jedeme.

Potom už vše probíhalo standartně. Cesta do Chamonix, lanovkou na Midi, 3 hodiny po ledovci pod Capucina, den poflakování se u stanu (aklimatizace), dohadování se nad průvodcem kudy cesta přesně vede a hlavně hledání zdůvodnění, proč to vlastně chceme podniknout.

Vstávání ve čtyři hodiny netěší nikoho, zvláště když venku mrzne, ale obloha byla jasná, vše jsme prodiskutovali již dříve, tak vyrážíme. Okrajová trhlina, která nás před třemi lety strašila, byla teď bez problémů a my pokračujeme asi 100m kuloárem o sklonu 45  k vlastnímu nástupu, kde necháváme plastiky, mačky a cepíny. Právě vychází slunce.

Cesta začíná asi 150m traverzem, kde jak píše průvodce, se mírně stoupá systémem křížících se teras až k místu přerušení. Potom stěnkou 10m vzhůru (za 5), dále dolů na pás  u malé jeskyně a pásem až ke třetímu zářezu. To co se nám při pohledu zdola zdálo jednoznačné, už teď takové není. Nejsme si moc jisti, který zářez je vlastně ten třetí. První délka měla být za 5+, ale jako už tolikrát v horách kroutím hlavou , proklínám tvůrce průvodce a jen doufám, že frendy se v případě nouze zachovají jak mají, protože skoby tu zatím nejsou. Štand je tam, kde jsme ho očekávali, uklidňujeme se a můžeme pokračovat.

Čeká nás převážně technické lezení, systémem většinou převislých spár a zářezů, kde některé skoby nebudí důvěru a občas je třeba hákovat po vlastních frendech a vklíněncích. Po čtyřech hodinách lezení máme za sebou pět délek (když nepočítám traverzování) a jsme v prvním Bonattiho bivaku. Je to malá polička, kde se dá dobře stát, ale obtížně sedět. Po dvou dalších délkách se dostáváme nad obrovský převis, který naštěstí vyšel na Ferdu, a ve kterém po nás zůstal ve stropě frend. Průvodce nás upozorňuje, že nemáme pokračovat vzhůru zářezem, ale traverzovat malou vodorovnou spárkou doprava. Tohle místo si oba vybavujeme z Bonattiho knihy. V traverzu je vyfocen lezec v žebříčkách a celé to vypadá velmi exponovaně a velkolepě. Rozdíl mezi knihou a realitou je v tom, že na obrázku je spousta skob a v reálu jediná. Nezbývá než začít skobovat. Skoby máme, to ano, ale od každé velikosti dva tři kusy. A spárka zůstává pořád stejná. Naštěstí není moc dlouhá. Na jejím konci jsem si vydechl, ale bylo to předčasné. Cesta sice pokračuje jedním ze snadnějších míst, spárokomínem za 5, ale balzám na nervy to není.Vše je zalito silnou vrstvou ledu a v lezečkách v tom bruslím poměrně dlouho. Otloukám kladivem led a velmi opatrně se strachem v očích vzlínám. Na štand jsem dolezl mokrý, zmrzlý a vystrašený. Další délka vyšla na Ferdu. Byla bez ledu, ale padala do ní vodní tříšť ze sněhu tajícího někde nahoře. Když připočtu obtížnost lezení, nic příjemného. Na štandu střídáme a oblékáme bundy, protože sluníčko už do západní stěny nesvítí. Vše začíná pomalu tuhnout. Pokračujeme a dostáváme se do druhého Bonattiho bivaku. Je to velká, prostorná police, plná sněhu, kde na člověka dýchá chlad. Nehostinné místo. Přelézáme Wandl, čekají nás závěrečné délky. Expozice je celou dobu úchvatná a teď ještě začíná gradovat. Zvolna, co naše schopnosti dovolí, se suneme vzhůru. Mrzí nás, že počítat opravdu neumíme. Z druhého Bonattiho bivaku jsme vylezli dvě délky a podle průvodce nám zbývá už jen jedna a měli bychom mít západní stěnu za sebou. Ale není to tak. Poté, co se s pomocí čoku překulím přes další převis, je jasné, že končit ještě nebudeme. Zase vyklopená spára, ze které koukají oka čoků, frendů, staré klíny a skoby. Závěr spáry prověřil mou, už tak nalomenou psychickou otužilost. Konečně štand pod dalším převisem. Za chvilku je tu i Ferda a už je nám jasné, že bivak nás nemine. Ferda přelézá převis nad štandem, mizí mi z očí, a já chci věřit tomu, že je to poslední délka. Není. Ještě jednou štandujeme, ale potom už zbývá jen 20m snadnějším terénem. Jsme na hřebenu a můžeme nakouknout do severní stěny. Chvilka pro bilanci: je devět hodin, máme za sebou 14 hodin lezení a před sebou bivak. Mrzne, na hřebenu hrozně fouká, proto sestupujeme asi 5m zpět do závětří západní stěny. Noc je dlouhá. Trávíme ji v sedě, částečně nasoukáni v bivakovacích pytlích, na dvou malých poličkách. Zjišťujeme, že horolezectví je vlastně noční sport. Už od půlnoci  je dole pod námi živo. Vidíme světýlka co nastupují na Tour Ronde a Dent du Geant. Konečně svítání. Třeseme se jako malí psi. Ke slaňáku nám zbývají dvě délky za 4-5. Vedou ale severní stěnou, kde je plno ledu a sněhu a nikomu se do nich nechce. Zase se opakuje situace ze včerejška. Balancuji v lezečkách na zaledněné rampě a zoufale mlátím kladivem, abych si očistil alespoň kus skály. Skoby tu nejsou a tak se snažím něco založit sám. Snaha nestačí. Výsledkem mé činnosti je ztráta svazku vklíněnců. S několika šedivými vlasy navíc jsem konečně na konci rampy. Nemohu ale najít slaňák. Problém neřeší ani diskuse s Ferdou. Připadáme si jako  choromyslní. Oba jsme z vrcholu slaňovali a teď se nemůžeme zorientovat. Tři dobré skoby provázané novou smyčkou nám slanění před třemi lety moc nepřipomínají, ale jinou možnost teď nevidíme. Zorientovali jsme se po třech slaněních. Jsme mimo, ale máme štěstí. Cestou "Le voyage salon Gulliver"  to dolů jde také. V poledne jsme konečně u bot a cepínů a jsme moc rádi. Přezouváme se a ihned pokračujeme kuloárem dolů. Pro překonání okrajové trhliny to není nejvhodnější doba, ale snad to nějak půjde. Šlo to, i když Ferdovo proboření nás vylekalo. Je horko a jdeme jako dvě ztupělá zvířata. Ještě, že ke stanu je to jenom kousek.

Potom už vše probíhalo zcela standartně. Pití, jídlo, spánek, plahočení se na Midi, pivo v Chamonix, plány na příští rok a cesta domů.

Závěrem:
Přístup:  Ze Chamonix lanovkou na Aiguille du Midi, potom pěšky 3 hodiny pod Capucina, kde je pro postavení stanu místa dost.
Prvovýstupci: Walter Bonatti, Luciano Ghio, 20.-23.července 1951 Čistě - D.Chambre, J.B.Tribout, E.Escoffier, T.Renault 15.července 1983
Obtížnost: Průvodce uvádí 6A1, pokud chybí skoby A2. Při čistém přelezení jsou dvě délky 8-, zbytek převážně 7 s místy 7+.
Délka:  Grand Capucin má 3 838m, výška stěny od trhliny je 400m. Čistá vylezená výška je 300m, ale nalezená výška je díky traverzům zřetelně větší.
Čas:  Starší průvodce uvádí 10-20 hodin, novější 6-12 hodin. My jsme šneci, časů místních borců zdaleka nedosahujeme, ale těch 6 hodin si představuji obtížně.
Jištění:  Průvodce uvádí a má pravdu, že skoby nejsou vždy v nejlepší kvalitě. Štandy jsou dobré, ze skob. Nýt není v cestě žádný.
Charakter:  Má se jednat o čistě skalní výstup. Naše zápolení s ledem a sněhem přičítáme na srážky bohatému létu.
Sestup:  Slaněním. V horní části cestou "O sole mio", v dolní "Švýcarskou cestou".

Josef Smrtka a Pavel F. Pulec   [úpravy] 12:43 02.10.2002Tisk

Nový komentář

popis
Paradni akce a hezky clanek. Myslim, ze by se do clanku hodil i nakres cesty, treba oskenovany z pruvodce.Blahopreju k uspesnemu prelezu.
Zapsal: bolek, 14:06:16 02.10.2002
 Dobrej clanek
Hodnota, chlapi. Pekne jsem si pocetl a na foto ke s chuti pohledl.
Zapsal: JirkaS, 15:26:55 02.10.2002
 Dobry
Jo jo moc pekny. Zajimalo by me cim jste to fotili??
Zapsal: Ondra, 17:58:20 02.10.2002
 gratulace
No nezbývá než pogratulovat. Klobouk z hlavy pink.
Zapsal: Kuba, 11:37:56 03.10.2002
 Čím jsme fotili.
Ondro, fotili jsme asi 10 let starým Olympusem AZ-210 Superzoom, objektiv 38 - 76 mm, tedy nic zvláštního.
Zapsal: Ferda, 10:54:14 06.10.2002

gratujuju, jste práskači.
Zapsal: david, 20:58:08 07.10.2002
 Paráda
Blahopřeji,
parádní výkon a moc pěknej článek.
Zapsal: Dali, 08:55:59 09.10.2002
 Gratulace
No na "pobíječe much" jste kluci vysekli parádní prásk. Považuju si za čest, že za Vámi můžu opčas plápolat na dolním konci.
Zapsal: TOMík, 19:37:36 05.01.2003
 Taťkovi
Taťko seš fakt dobrej.
Zapsal: Luisa smrtková, 15:11:34 01.11.2005
Zapsal: L Smrtková, 15:12:11 01.11.2005

Rad som si to precital,toto su zazitky kvoli ktorym je sveta zit!
Zapsal: jojo, 16:34:21 22.12.2008

Sice je to trošku starší. Ale to nemění nic na tom že jsem na tebe Pyšnej!
Zapsal: Josef Smrtka, 16:47:03 30.01.2013
 eomvuCsfislxOfAmJ
KbGtts I value the blog. Awesome.
Zapsal: dZjgZsqZkQdLr, 21:31:45 19.12.2013
 ZHCNRPtVjXXql
geANwP A big thank you for your blog post.Thanks Again. Will read on...
Zapsal: SBLAGWFDXbGBR, 12:41:27 09.01.2014
 hFQwLkrElpiiUpU
CKakOV Thanks for sharing, this is a fantastic post.Really thank you! Awesome.
Zapsal: eVGaFebgj, 01:36:01 16.01.2014
 FsBqadQjJwcwEc
WHYWVN Thanks again for the blog post.Really thank you! Fantastic.
Zapsal: EDiXWuIhTDwoms, 14:13:13 04.02.2014
 oAEgjCzPuyJE
KgAtZB Very neat blog post.Much thanks again. Much obliged.
Zapsal: RhSLlVlZiZXdCmhd, 18:57:02 28.02.2014
 lXKtsrvvaQg
REsHU3 I loved your article. Want more.
Zapsal: xvRGMlcFYnUiOE, 17:37:47 22.03.2014
 XMCbBVmKi
INmqKp A round of applause for your blog article.Really looking forward to read more. Will read on...
Zapsal: vuChYaSHOQbHvhkx, 16:15:47 01.04.2014
 ZLuoNPStSsLfNcZTEj
nId4pw Im obliged for the blog post.Much thanks again. Cool.
Zapsal: KaPykJRHYMHBaUv, 05:08:38 19.04.2014
 PwCrOlPpyPv
UWt7Gf Really appreciate you sharing this article.Really looking forward to read more. Will read on...
Zapsal: hXtWauBQkiHcKHJFaxA, 16:01:31 12.05.2014
 nDQtwtbTrQCJ
K58k8M Muchos Gracias for your post.Really looking forward to read more. Fantastic.
Zapsal: EyaimQwElGGYHGpcaD, 20:07:41 19.06.2014
 YJkxJABBU
fRqm9Q Really appreciate you sharing this post.Much thanks again. Really Great.
Zapsal: dbqMjwUtjTnfvjCFyfL, 21:54:32 03.07.2014
 bsNmiTOAEi
fbUot2 Thank you ever so for you blog post.Much thanks again.
Zapsal: yRyuTslRtxE, 17:04:22 01.08.2014
 tofpCkzlg
z9qIpm I like what you guys are up also. Such clever work and reporting! Keep up the excellent works guys I have incorporated you guys to my blogroll. I think it will improve the value of my site :)
Zapsal: IaZsETbVFJBlO, 18:58:52 23.11.2014
 jfFimspUmFfg
26NRSi Hello.This post was really motivating, especially since I was browsing for thoughts on this subject last Wednesday.
Zapsal: gUhYGKStkPrgXea, 00:31:13 05.02.2015
 OBexnAsKrGuKI
5NmW4F Excellent blog here! Also your website loads up very fast! What web host are you using? Can I get your affiliate link to your host? I wish my website loaded up as quickly as yours lol
Zapsal: afcyDUlLQwcwXxbUyH, 08:12:04 06.05.2015
 Filter Cloth
The company founded in 1985, has total assets of RMB1.52 billion, occupies a total area of 800,000 square meters, and employs 3,000 staff members, including 98 senior engineers and technicians and 319 mid-level engineers and technicians.
Filter Cloth http://www.hbfiltercloth.com/
Zapsal: bejspeg@gmail.com, 18:44:52 13.06.2015
 dMAXBFsEKWeI
P16wji Enjoyed every bit of your blog.
Zapsal: tBTqxNRVKs, 00:57:16 01.07.2015
 ESpWVUIZT
tclQJz Usually My spouse and i don at send ahead web sites, on the contrary I may possibly wish to claim that this particular supply in fact forced us to solve this. Fantastically sunny submit!
Zapsal: QtmYfyFiHpN, 20:54:20 03.08.2015
 hAMjSDXKwFfokS
7Sdv9H I really liked your blog post.Really looking forward to read more. Keep writing.
Zapsal: lcqAZrXfWRhgcnCP, 22:14:15 03.09.2015
 DAMLUnOdogxDgiLNqg
c47VJx It as not that I want to copy your web site, but I really like the pattern. Could you let me know which style are you using? Or was it custom made?
Zapsal: TMhhAvGat, 12:23:02 28.09.2015
 VfLYjuJENdecU
5BhLi8 Thanks for another wonderful article. Where else could anyone get that type of information in such a perfect way of writing? I ave a presentation next week, and I am on the look for such information.
Zapsal: MGiskFiJFXJwjWWK, 13:41:54 28.09.2015
 CpIdZAJvGobQcgw
3bKNtg Very informative article.Really thank you! Really Cool.
Zapsal: xxhRvcvEKlR, 07:21:42 16.10.2015
 eGvodPklnRbuGIqC
pX1ucq Major thanks for the article post.Much thanks again.
Zapsal: aLEVjwhbUyU, 13:04:34 16.10.2015
 ngllbUFW
IMIxtM Major thanks for the post.Really thank you! Want more.
Zapsal: kKkFxHQISEaNBI, 17:27:36 16.10.2015
 MXlnOVvdwmqMSSGoqEF
sJ81jq shared amongst the twenty fortunate winners so you are incredibly lucky to become one among
Zapsal: MbyiCKjGN, 00:43:42 09.11.2015
 VjXfnLiXs
oaSxLz Looking around I like to look around the online world, regularly I will go to Digg and follow thru
Zapsal: xUTLPDXQSCLPEz, 16:08:03 28.11.2015
 fytSkykZUhrcuVQdZ
QxrTEe
Zapsal: KqRAXUYsRt, 18:51:03 01.01.2016
 RvxeTvLtrTNJI
6l4BKP
Zapsal: KdhkYlVyVMJwF, 19:06:54 01.01.2016
 OsXzsWzYnCnA
8U1teZ Thanks-a-mundo for the blog.Really thank you! Awesome.
Zapsal: zcdCHpIwmlLge, 18:19:15 30.01.2016
 EnWYXjJlRpMHrTWhC
xiMS1z we could greatly benefit from each other. If you might be interested feel free to send me an
Zapsal: fzHLkCKY, 21:12:26 29.02.2016
 rdRXusccaqThLmhjdk
qjAnCv If you dont mind, where do you host your blog? I am searching for a very good web host and your webpage seams to be extremely fast and up all the time
Zapsal: iXlcIoZhxkqHRgDxo, 04:04:56 01.03.2016
 NkqUKMLBxmZH
yIsDyr This is one awesome article.Really thank you! Will read on
Zapsal: WxCFzBRD, 21:49:41 30.03.2016
 WqtJUjPwTexaUIalQ
TQBDTz Really appreciate you sharing this blog article.Really looking forward to read more. Want more. this site
Zapsal: cMzWHPSpwDhpXMlNopg, 00:41:23 06.04.2016
 dSSdajdp
Very good post.Thanks Again. Much obliged.
Zapsal: GinGiFseujEtLRMz, 00:49:16 14.05.2016
 qgrOrukSuEsTbVCjf
Hpc0jB Thank you ever so for you article post.Really thank you!
Zapsal: uyZzzPxmSmw, 11:34:58 16.05.2016
 wQrRyzSYmLLF
lxCK2N Muchos Gracias for your blog.Thanks Again. Will read on
Zapsal: BzbKZhDw, 16:47:40 05.07.2016
 ZSLLKIUZHBGOKLCV
WoFvK4 Very good post.Really looking forward to read more. Keep writing.
Zapsal: uvyIsvYvlOkRhNBxUL, 21:06:42 05.07.2016
 tsIUpGzdoHWCPav
JLNMu9 I was suggested this blog through my cousin. I am now not sure whether this post is written through him as no one else realize such distinctive about my trouble. You are incredible! Thank you!
Zapsal: kEsEfvwDkQLPSmm, 19:03:36 03.08.2016
 iERGwLbzMGCCFX
MYfZWX Just to let you know your blog looks a little bit unusual on Firefox on my notebook with Linux.
Zapsal: YmYCsDUbk, 03:50:35 04.08.2016
 iIXBRrBNTijkKOdi
mN0sQ1 It as not that I want to copy your web-site, but I really like the layout. Could you let me know which design are you using? Or was it custom made?
Zapsal: TtPFVHaRwcTXotdBxs, 15:24:01 10.10.2016
 sQTFcsVOcJZUeL
tPx1WL Real clean web site, appreciate it for this post.
Zapsal: hQuEDOaokqP, 22:14:36 26.11.2016
 RsJYZzhKymutlyQaJQ
ysB4Nc Thanks for the article post.Much thanks again. Really Cool.
Zapsal: wabeHJeTyJqEbKBnOQd, 11:24:08 01.02.2017
 JZxjbfBrKspkCZPx
Xwt3KU Wow, superb blog layout! How lengthy have you ever been running a blog for? you make running a blog look easy. The entire look of your site is excellent, let alone the content material!
Zapsal: uHpxoecXJisPUWUPJnF, 19:42:16 04.03.2017
 pWjOpmHjUeCCSue
F2ct3t very handful of web-sites that occur to become in depth beneath, from our point of view are undoubtedly effectively worth checking out
Zapsal: JNoxmoedmekpYhVtl, 19:18:09 09.05.2017
 EDtYuxKMdugcMFPlGq
cggFaD Your means of explaining all in this paragraph is genuinely fastidious,all can easily be real sentient of it, Gratitude a lot.
Zapsal: smAUBIFriqbsYBw, 14:28:15 10.05.2017
 egEFMRjHeDOzI
dg1hms please visit the internet sites we adhere to, like this one particular, because it represents our picks in the web
Zapsal: uBqcpdNZYyWYWeeLSa, 00:16:17 11.07.2017
 ttCEbllKfFtaPgTiiND
TbAlo7 Major thankies for the blog post.Really looking forward to read more. Much obliged.
Zapsal: QBzQuwIwDkRyAGKa, 08:47:26 20.09.2017
 NlWqIDZKktvlKV
ufeCuK I see something genuinely special in this internet site.
Zapsal: ccGpmxNWdXMY, 16:18:10 08.11.2017

Vložení nového komentáře
Název
Jméno
Text
Lezec.cz je hlavním mediálním partnerem ČHS na internetu

Fasádní Servis
Fasádní Servis® hledá spolupracovníky do týmu pro Čechy a Moravu.

Chamonix
First Sprung 7B Bahratal
Svigga 7a+ Leonidio
Špiritusy 7A Holštejn

Re: Kompenzacni cvik | Re: Kompenzacni cvik | Re: Maltatal | Re: Maltatal | Re: Maltatal | Re: GR20 v zimě | Re: odsedka | Re: odsedka | Re: Maltatal | Re: Praha 4, 10 sportovni masáže |

Re: Řev | Re: POSZERovatel versus BUUrun | Re: závody na Kladně | Re: Nedokážu si představit | Re: závody na Kladně | Re: Nedokážu si představit | Re: závody na Kladně | Re: Omezení | Re: POSZERovatel versus BUUrun | Re: Řev |

Dětské závody v lezení na rychlost a obtížnost SAMBAR KIDS CUP (84)
Chceš něco vědět o ČHS? Odprejskni! (84)
Video: Petrohradské padání 2018: bude to ještě bouldering? (29)
Iva Vejmolová dala své třetí 8c (20)
Pivní bouldrové závody Ultra Ant 2017 (17)
Jižní Ušba (4710m) (16)
Bor Bouldertopo 2018 (14)
Flash Wall Climbing Maraton (12)
Video: opravdu vysoký kampus (5)
Skialpem to začalo III. (4)

Prodám Grigri + | Scarpa Mont Blanc | Scarpa Mont Blanc | Festival alpinismu -listek na nedeli | Skialp lyze Blizzard 163 cm + Diamir Fritschi + pasy + harsajsny | GPS Garmin Oregon 450 | Malarone | Sardinie 2018 | Sir Joseph Looping perovy spacak | Malarone |

Děláte přeskoky na skalách?
 Ne
 Občas
 Ano

Cestovní pojištění objednejte na Srovnejto.cz.
Mají přímo sekci cestovní pojištění na hory.

lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  cookies       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.