Registrace   |   Když už nemůžeš rukama, začni konečně lézt nohama.

Paranormál Xb

2D chyty - Praha 6

Expedice Watzmann

2011

Tak tohle byla hotová rychloakce: stačil jeden klik na správné webové stránky s předpovědí počasí pro Alpy a bylo v mojí hlavě jasno, že tenhle víkend (14.-16.10.) rozhodně nebudu trčet doma.

Plech pět dní v kuse a k tomu jenom podzimní poprašek sněhu, aby všichni pochopili, že létu už odzvonilo. V týdnu sháním parťáky do vozidla, štěstí, že znám stejnýho blázna jako já, Jirku "GORa", kterej neodmítl, vykašlal se svědomitě na úkol z angličtiny a řekl rozhodně: "Už teď se těšim!". Bohužel, ostatní se vymlouvali, jak mohli, a tak jsme jim ujeli jen ve dvou - máme to už vlastně nacvičený z léta, že to jde.

foto by © Ondra

Jednou za čas je dobrý prostřídat lokalitu, a tak jsme místo našeho oblíbenýho Rakouska vyrazili do Německého kouta Berchtesgaden (za Salzburgem), kde mimo úchvatného horského komplexu Watzmann a jezera Königssee nalezneme i Adolfovo (víte, o kterém mluvím..) Orlí hnízdo. Naštěstí jsme ho neviděli. Cíl byl teda jasný: dvoudenní rychlý alpský přechod masivu Watzmann, stanutí na všech 3 vrcholech, sestup údolím Wimbachtall a návrat k zaparkovanému vozidlu.

V pátek okolo oběda vyrážím do Brna pro Jirku, kterej vyměňuje školní aktovku za batoh plnej lezeckýho vercajku, a odjíždíme kvapem směrem Vídeň - Salzburg - Berchtesgaden. Cesta utekla jako voda, možná také díky 20 let staré kazetě Terezy Pergnerové Čágo-Bélo-Tekno, ale nejspíše proto, že to zkrátka z Brna není daleko. V podvečer tak parkujeme úspěšně u mostu ve Wimbachu, dáme rychlýho lahváče, malou večeři, navštívíme místní "íčko" a hurá do teplých spacáků přečkat mrazivou noc, kterou nám neuvěřitelně osvětlil měsíc.

Okolo 7. hodiny ranní vstáváme, nakládáme vše potřebné, včetně bábovky a krabicového vína na svařák, na záda a vyrážíme po trase 441 na Watzmannhaus, který je ve výšce okolo 1900 m, což je tedy od auta krásných 1300Hm. Cesta vede lesem, lučinami, kocháme se mlžnými údolími i na počínající výhledy na první vrchol masivu Hocheck (2651 m), kde chceme dneska končit. Na Watzmannhausu jsme pohodlnou chůzi za 3 hodiny, rychle se najíme, ohřejeme na sluníčku po vymrzlém ránu a míříme do svahu Hochecku, abychom překonali posledních asi 700 m. Okolo 2300 m vysoko začíná lehce sníh, ale naprosto v pohodě staneme s mnoha zastávkami na focení a kochání se výhledy až kamsi v 15 hodin u vrcholového křížku Hochecku (2651 m). Cesta se obešla bez lezení, jen pár pasáží vyžadovalo pomoc rukou (ocelové lano, chyty..).

foto by © Ondra

Obsazujeme tamní nouzový bivak pro 6 osob (max.) a za dohledu ještě jednoho Němce děláme k jeho nemalému překvapení svařák a k tomu pojídáme domácí bábovku. Údiv projevil i slovně, ale stejně oznámil, že dál s námi nejde, že se zítra vrací dolů stejnou cestou. Nakonec jsme ještě vyfotili západ slunce, dohodli taktiku na zítra a okolo 19. hodiny jsme už leželi na zemi útulné malé boudičky umístěné na hřebenu ostrém jako čepel nože a spali.

Taktika z předešlého dne: vstát v 6 ráno, sbalit věci, nasadit lezeckou výbavu, opustit bivak zadýchaný na 3 st. a valit po hřebínku přes Watzmann - Mittlespitze (2713 m) na Watzmann - Südspitze (2712 m). Ferátovej hromosvod obtížnosti A a B střídaly nezajištěné zajímavé pasáže na namrzlých skalních deskách, kde se daly založit pro sichr jenom nějaké smyčky, dočkali jsme se ale i jednoho expozičně vděčného místa za 1, kdy byly potřeba asi 4 lezecké kroky směrem dolů po ukloněné skalce bez možnosti zajištění nad celou nádherně vysněženou východní stěnou (jedna z nejvyšších v Alpách). Tak jako tak jsme po první hodině stanuli na Mittlespitze (2713 m) a po dalších 3 hodinách na Südspitze (2712 m), kde jsme byli po týdnu první návštěvníci.

Dali jsme si jen energetickou vzpruhu, informačně oslavili uplynulou 12. hodinu a vyrazili vstříc sestupu, kterej byl jednak neprošlápnutej, ale taky o něm všichni tvrdili, že je "ugly". A taky, že byl. Strmé slézání žlabů mokrým sněhem, jenom občas friend nebo smyce pro jistotu, abychom nejeli až dolů do údolí. Šťastně však opouštíme po hodině sněhové partie, převlékáme se do "turistického", dáváme oběd a mažeme už s lezeckým vybavením v batozích a s hůlkama v ruce naprosto strašným sestupem přes vymletá koryta řek a v písko-štěrku až do údolí Wimbachtall (+- 1300 m), ze kterého je místy vidět dokonce i bivak na Hochecku a celý hřeben Watzmannu jak na dlani a kterým po útrpných svižných 2 hodinách dorážíme zpět k autu, na hodinkách čas 17:20.

foto by © Ondra

Tam na nás čekalo překvapení v podobě pokuty 25€ za špatně zaplacenej lístek v parkovacích hodinách, ale taky vychlazená Kofola. Neztrácíme čas, hážeme věci dovnitř, startujeme, zastrkáváme kazetu techna a mažeme zpátky do Brna - přes Salzburg a oblíbené centrum Vídně s 34 semafory na cestě. V Brně vykládám Jirku v 23 hodin, loučíme se rychlým "zdar" a v 1 hodinu ráno parkuju auto doma v garáži na východě, jsem zatraceně unavenej a těším se na sprchu.
Tak, Alpy, jaké z vás nás uvítají vřele příště?
Zdroje:
Více podrobností na: ondran.ic.cz

Ondra   [úpravy] 08:07 24.01.2012Tisk

peknej clanek09:19:57 24.01.2012
Moc pekne pocteni / diky.
camilloodpovědět
 Re: peknej clanek09:29:47 24.01.2012
Pekny vylet, jen jeden navod pro vynechani 34 Videnskych semaforu - z A1 sjedes na Krems a po S1 dojedes krasne po dalnici az na novou Brnenskou bez jedineho ampelu :-)je to na km cca o 20 vic, ale na cas o hodinu min
zobanodpovědět
  Re: peknej clanek10:07:01 24.01.2012
Zobane, díky, jel jsem tam už snad padesátkrát a nikdy se mi nepodařilo přijít z těch cedulí, "na co mám před Vídní odbočit", ale za to zase znám dokonale průjezd cetrem města! :)
   Ježíšmarjá16:29:40 25.01.2012
To už se tu rozlejzaj zobáci nejen horský, ale i řidičský...?
M@raodpovědět
    Re: Ježíšmarjá00:06:24 26.01.2012
Je dobře, že tenhle problém trápí Tebe, ale nikoli mne. Já jsem spokojenej - nezapomenutelné zážitky s upadlým výfukem v centru Vídně přesně uprostřed křižovatky mi zůstanou navždy.

Hezké...10:03:17 24.01.2012
.....a inspirativní;)
Hankaodpovědět

Skvělý článek10:09:43 24.01.2012
Povedený článek, prosím víc takových článků, nesušte si je doma, ve foťácích a v pamětích.
Steveodpovědět

Pekne11:19:21 24.01.2012
Pekny strucny clanek. Moc pekne fotky a hlavne to vypada na vydareny vylet v dobrem stylu. At se dari!
Sotekodpovědět
 Re: Pekne14:48:20 24.01.2012
Ano. Pěkný a stručný a pokorný článek doplněný povedenýma fokama. Ta modrá na horách v kontrastu se sněhem a šutrem je opravdu něco.
Snad jen bych to nenazýval expedicí. To zní moc velikášsky. Stačilo by výlet.
Fáb.odpovědět
  Re: Pekne16:02:04 24.01.2012
Díky za komentář, k té "expedici": v našem kamarádském kolektivu už tak zkrátka nazýváme vše, co se odehrává kdekoliv za hranicemi naší země, kam společně za horami často jezdíme a spíše je to taková úsměvná nadsázka v rámci domlouvání skrze e-maily, sms či pro složku fotek na harddisku na památku než titul, který jakkoli vážně vyznáváme :). Pravda ale je, že na lidi, kteří tyto podrobnosti neznají, to může působit, že si honíme triko. Tak to vážně není. :)
   Re: Pekne19:16:04 24.01.2012
Já bych vám tu expedici uznal i bez nadsázky. :)
Pro mě například je vypravit se za humna už skoro taky expedice. Jinak poděkování za pěkný počtení je jistě namístě.
Romanodpovědět

hezký12:45:35 24.01.2012
Hezký výlet,takových článků víc..
koníkodpovědět

Pan Ondra19:55:17 24.01.2012
Pan Ondra je věhlasný vytvářením článků ze smyšlených příběhů a z fotek postahovaných z internetu. Zatím mu stačil web našeho domovského HO, ale jak zde vidím tak se jeho psychická porucha rozmohla a rozšířil se i na renomované weby :-))) Pěkná povídka Ondřeji, přeji mnoho štěstí k dalším dílům :-)
Otakarodpovědět
 Re: Pan Ondra20:19:06 24.01.2012
Milý Otakare, dlouho jsem se tak nezasmál, jako Tvé paranoické představě o mé bujné fantazii a Tvému komentáři vůbec, díky! Ty mne zaručeně vždycky pobavíš. :))) To víš - domovský HO si musí více hýčkat své ne-členy! :))) Těším se, až mne někam (doslova) vytáhneš!
 Re: Pan Ondra08:28:07 25.01.2012
Zdá se, že jste ve vašem HO fakt dobrá parta kámošů;)
honzaodpovědět

Paráda10:22:46 25.01.2012
Byl jsem tam v červnu 10-12, ale počasí absolutně nevyšlo,pátek večer lilo - začínali jsme v Kochlu a kousek popolezli nahoru a cestou přespali, další den (sobota) nejenže ležel nahoře ještě sníh, ale byla totální mlha a , která bohužel kazila jinak bezkonkurenčně nejhezčí výhledy Berchtesgadenska, ale taky padal sníh s deštěm, přespání v bivak boudě v 6 tak akorát :-). Přes noc trochu nasněžilo, ale dopoledne utálo a bohužel mlha se nerozpustila - přešli jsme sice celý hřeben a údolím se vrátili zpět, ale určitě se sem vrátím už jen kvůli těm výhledům o které jsme přišli.
Vasikodpovědět
 Re: Paráda10:40:48 25.01.2012
Z toho vyplývá jedno.Nejezdit do Alp v červnu! Kdykoli jsem tam v červnu byl tak bylo hnusně..:-)
koníkodpovědět
  Re: Paráda21:59:38 25.01.2012
Ano kdo nejní vůl jede do alp květen nebo září říjen.
pavelodpovědět
 Re: Paráda09:43:40 26.01.2012
Ja tam byl uz 4-krat a jeste ani jednou jsem nevidel smerem na Koenigsee. Na druhou stranu vyledy super, ale jestli je dole to Koenigsee o tom pochybuju... :-(
Pekny clanek, taky na to misto vzpominam a i na ten dlouhej a hnusnej sestup... v lete, kdyz se to da od auta k autu, pres vsechny vrcholy, je to slusny maraton. Dik.
Honzaodpovědět
  Re: Paráda10:01:02 26.01.2012
Nevidět ani jednou Königsee z hlavního hřebene Watzmannu je mi záhadou, neboť je to ta jediná velká louže vlevo (ve směru z Hochecku) pod nohama. Viz zde http://zkracovatko.cz/WT29Hb , srovnání dle mapy zde http://zkracovatko.cz/dYZfMP .
  Re: Paráda10:04:11 26.01.2012
A ten sestu je opravdu nepříjemnej, měli jsme štěstí, že nebylo zase až tolik sněhu, aby byly zasypaný značky, takže se dalo valit rychle a správně. V případě většího množství sněhu je to asi dobré laviniště, kde se dá snadno dostat na nesprávnou cestu (která by sice vedla dolů, ale třeba horšími žlaby, než tato správná).

názor17:43:12 15.02.2012
Napsáno kvalitně...fotečky taky dobrý jenom bych byl opatrnej na slovo EXPEDICE pod tím si dokážu představit objevování přírody nepoznané a člověkem ještě nenavštívené... a nemusí to být zrovna hory...takže pro příště použijte jinej název článku chlapci...
Martin Hložekodpovědět
 Re: názor23:48:27 15.04.2012
Díky za komentář a postřehy, dovolím si zkopírovat odpověď na jeden výše, který sedí i k tomuto příspěvku:
O. (autor)odpovědět

Re: vkládání fotek u cest | vkládání fotek u cest | Re: Ach to lezeni na top rope | Re: Podmínky v Tatrách | Podmínky v Tatrách | Re: posuv opletu lana uprostřed | Re: nehmotné kulturní dědictví unesco | Re: nehmotné kulturní dědictví unesco | Re: nehmotné kulturní dědictví unesco | Re: posuv opletu lana uprostřed |

Re: není | Re: Údržba skal - správci | Re: Manažer | Re: zprávy z lyžařaského svazu | Re: Manažer | není | Re: Manažer | Re: Manažer | Re: Manažer | Mnohoobchod |

Nadcházející valná hromada ČHS má být 13. dubna 2024 v Praze (122)
Refresher: ČHS zveřejnil sexistický inzerát, musel se omluvit (9)