LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Dobrá horolezkyně dosáhne vrcholu, už v základním táboře.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Pískaři jsou zpět!
Nová kniha Medaile na chvíli o olympijském příběhu Adama Ondry
Nová kniha Lékaři na horách: neviditelní hrdinové

Závody
SP skialpy Cortina d’Ampezzo ITA (06.04)
SP Šanghaj (09.04)
SP Wujiang (12.04)

Žebříček
Cesty:
36.Nosek 10298
37.Fajkoš 10297
38.Kohout 10268
Bouldry:
36.Čech 8850
37.Košťál 8809
38.Zíma 8728
Hory:
4.Rojko 6230
5.Louda 5970
6.Chomová 5704

Výsledky
AIX ÁDR BOULDER SESSION (09.03)
2. ČP v bouldrech Praha (02.03)
ČP v bouldrech Praha (17.02)

Deníčky
5517 lezců
1086772 cest
Nové přelezy:
Bona Minyo 7c+
Ipsofilia 7c+
Dekota Idi 7b+
Enemic Ínt 7b+
El Trucu Y 7c/7c+
PPL 7c
Heimdall 7c
Ztopořená 9/9+
El Tractor 7c+
Panel 7C

Stěny
Lezecká stěna Kbely - Praha 9 – Kbely
ZŠ Choceň - Choceň
Horolezecká stěna Sobotka - Sobotka

Prodejny
Green sport s.r.o. - Uherské Hradiště
HORALSPORT - KLADNO
Rock Point - NC Eden - Praha 10

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Poslední klasický prvovýstup na Prachově?

Včera vylezl na Prachově Špek asi jednu z posledních jasných línií v centru prachovského Skaláku. Cesta, kterou nazval Žíně výstavní (VIIIc-IX), vede na nedávno schválený masiv Visuté zahrady (mezi Krakonošem a Malou věží, vpravo od Trautenberka).

Jedná se o výraznou, asi 20 m dlouhou trhlinu v S stěně, která je jasně vidět z turistické cesty. Špek ji vylezl ve svém, tedy klasickém stylu - jediný kruh je až nad spárou. Spáru ale parádně zajistil deseti smyčkami a téměř všechny byly dobré. Navrhuje klasifikaci VIIIc, já si myslím, že vzhledem k silové náročnost při zakládání smyček, by to klidně mohla být devítka.
Hejtmoš
Zpráva převzata z Diskuse

Petr Hejtmánek   [úpravy] 23:30 16.10.2018Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 hlavně klasicky10:33:53 17.10.2018
Další "klasická" cesta na kterou se budou stát fronty pod nástupem...
Davidodpovědět 
 Re: hlavně klasicky12:08:00 17.10.2018
Všichni pevně doufáme spolu s Hejtmošem, že už byla poslední.
Šófekodpovědět 
 Sportovka13:09:25 27.10.2018
10 smyc na 20 m, to je skoro sportovka, a ještě na okrajovku... Linií tam jsou ještě stovky, jen je najít.
Máraodpovědět 
 Sportovka13:09:39 27.10.2018
10 smyc na 20 m, to je skoro sportovka, a ještě na okrajovku... Linií tam jsou ještě stovky, jen je najít.
Máraodpovědět 
 Sportovka13:09:49 27.10.2018
10 smyc na 20 m, to je skoro sportovka, a ještě na okrajovku... Linií tam jsou ještě stovky, jen je najít.
Máraodpovědět 
 Sportovka13:10:03 27.10.2018
10 smyc na 20 m, to je skoro sportovka, a ještě na okrajovku... Linií tam jsou ještě stovky, jen je najít.
Máraodpovědět 

 spára nevadí19:56:47 18.10.2018
Spáry ať si leze, ale stěnové cesty, kde je předpoklad, že budou více lezené je potřeba pořádně zajistit. A ne si sobecky přivlastňovat kusy skal a dělat si tam, co chce, bez ohledu na ostatní.
daveodpovědět 
 Re: spára nevadí21:24:56 18.10.2018
Tak lez něco jinýho,když na to nemáš,taky na to nemám a vždy si něco najdu,nebo je snad na písku málo cest?
Aldaaodpovědět 
  Re: spára nevadí21:40:20 18.10.2018
+1
odpovědět 
  Re: spára nevadí09:50:30 19.10.2018
Tohle je otázka principu. Prostě tento systém, o kterém píše dave, je špatný. A je to jeden z důvodů ignorace dalších pravidel, tedy třeba mágo, tr, po dešti, lezení v zakázaném... Jinými slovy, pokud vy serete na ostatní, budou ostatní srát na vás.
odpovědět 
   Re: spára nevadí14:09:32 19.10.2018
co vám brání to dělat jinak a lépe než Špek?
odpovědět 
   Re: spára nevadí16:16:37 19.10.2018
Co je na něm kurva špatnýho??? Nic, absolutně nic ti nebránilo přijít ke skále a tu cestu tam udělat po svým, jinak než Špek. Ta linka byla volná.
Pokuds na to neměl čas, chuť, um a co já vím co ještě, bylo to jen tvoje vlastní osobní omezení.
D.odpovědět 
    Re: spára nevadí18:31:26 19.10.2018
Nebavíme se o této cestě, ale o principu. A tam na to já nebo někdo jiný jít nemůžeme, protože jsme třeba ani ještě nebyli na světě. Ale to, že někdo byl někde první, by nemělo zakládat na právo, že si může jištění (ne)udělat podle sebe. Může mít zapsané autorství, může být první, může být hrdina, ale nemělo by to zakládat na právo na tu skálu, protože o to, že byl první, se ten lezec nijak nezasloužil, byla to náhoda.
odpovědět 
     Re: spára nevadí18:42:44 19.10.2018
No tak to je teda blbost. Kdo jinej by mel urcit styl jisteni nez prvovystupce? Ty? Bloudek? Nebo snad radio Jerevan?
odpovědět 
      Re: spára nevadí19:25:22 19.10.2018
v neděli jsme byli v Jizerkách. jo, jsem sračka a nemám morál, a tak jsem si srabácky tu cestu, co na ní mlsně koukám už víc než pětadvacet let, tu pětadvacetimetrovou nudli bez jediné možnosti založení, vylezl s horním lanem, a byl jsem na něj zatraceně rád (a to hovado Punťa to vylezl dřív, než jsem přišel na svět, a asi v pohorkách). nikomu jsem tím neuškodil a stopy po mě nezůstaly. nikdo mi nevynadal. zkuste to taky tak, je to menší vostuda, než tam natlouct voka po dvou metrech nebo po nich volat.
Lukas B.odpovědět 
       Re: spára nevadí01:25:17 20.10.2018
Ti nevim, ale myslim ze se tenhle hlas volajiciho v pousti nejak neujme. 95% lezcu stejne leze kvuli necemu uplne jinymu nez lezeni.. ;-)
TOAodpovědět 
       Re: spára nevadí10:48:39 20.10.2018
Presne, lano ze shora, mago a na pisku no problemo. Tyhle kousky, ktere teda pani piskari delaji jen pro sebe, je teda jeste dost nutny poradne ocistit ocelovym kartacem, protoze tim jak je nikdo neleze zarustaji.
odpovědět 
      Re: spára nevadí22:10:20 19.10.2018
A uvědomuješ si, pokud bych to dotáhl do extrému, že pokud by se našla parta sebevrahů a před padesáti lety přelezla vše bez jištění, tak se na to dnes jen smutně kouká? Kdyby tu před letu byl někdo jako Honnold, tak zablokuje normální lezení třeba v celém Labáku?
odpovědět 
       Re: spára nevadí22:12:42 19.10.2018
Hádej, proč se to nestalo a a nestane...
Kuba Turekodpovědět 
        Re: spára nevadí01:54:03 20.10.2018
Nestalo a nestane, také jsem to uváděl jen jako extrémní příklad, kam by až mohla situace zajít, a i jsem to uvedl, že je to jen teoretický extrém. Ovšem zajímalo by mne, jak se díváš na fakt, že řada cest takto opravdu vznikla. Ne celé velké oblasti, ale partičky, co si dělaly podobné záludnosti úmyslně, jsou známé, případy, kdy prvolezec udělal jištění nebezpečně jen tak pro zábavu nebo z trucu, také, ostatně naposledy jsou podobné případy popsány Jirkou Malíkem pod článkem Bylo nebylo na CHKO Broumovsko, bod 5. jeho příspěvku, cituji například "Dostali bychom se k větší bezpečnosti a k tomu, že by se kruhy daly cvakat a nehrozilo by zabití všude, kde nějaký šílenec poruší pravidla, odsedne do skoby, pak vyžene navrtávák a pak nad to ještě kruh dál než 30 cm, aby se tam pak lidi zabíjeli (mohu jmenovat a jsou svědci).".

Považuješ tedy tvorbu cest a zablokování nějakého směru nebo nějaké cesty tímto způsobem, kdy cílem není přínos pro lezeckou komunitu, ale soukromé vyřizování si účtů nebo honění vlastního ega a kompenzace osobních problémů, za v pořádku? Bych si myslel, že zde tolik proklamovaná lezecká morálka by měla podobné pasti a problémy odsuzovat, ne je obhajovat.
odpovědět 
         Re: spára nevadí22:25:15 20.10.2018
1. je spousta případů, kdy komise nechala někoho něco dojistit cestu, kterou vylezl jen po vlastním.

2. přínos lezecké komunitě: ten rozhodně nepřinese, když se změní charakter lezení na písku. Kdyby byl jen čtvrtinovej tlak na písku jako je na některý cesty na vápně/žule apod., tak se na spoustě míst cesty vyšlapou, vybrousí, skály rozpadnou řádově za desítky let, namísto aby přetrvaly aspoň pár staletí. Zajeď se podívat na některé hodně lezené cesty třeba do Tisé nebo do Drábek, tam narazíš na spoustu vyšlapaných/vydřených míst a asi Ti dojde, že tudy cesta nepovede.

Jakmile se tohle změní, tak ten "přínos" lezecké komunitě potrvá velmi krátce, než nastoupí ochrana přírody a lezení na písku zakáže.

Některý debaty se nikdy nezmění...
T.odpovědět 
          Re: spára nevadí10:13:50 21.10.2018
Takže vlastně kokoti, co tam kvůli svému egu udělali extra rizikové cesty, byli jen maskovaní ochranáři, kteří tímto chtěli skálu uchránit před dalšími neodpovědnými lezci?

No, škoda, že jim nedošlo, že to lidi polezou třeba na TR nebo budou prasit jiným způsobem :-)
odpovědět 
         Re: spára nevadí23:30:04 20.10.2018
Lezecká morálka je v tomto ohledu pořád stejná: Cesta je tím lepší, čím je v ní méně železa. Že v některých periodách lezecké historie se od toho srabíci odchylují, je pouze jejich problém.
Kuba Turekodpovědět 
          Re: spára nevadí10:11:03 21.10.2018
Odbočuješ od tématu, řeč je o úplně jiném aspektu.
odpovědět 
          Re: spára nevadí11:00:39 21.10.2018
"Cesta je tím lepší, čím je v ní méně železa."

Z ceho prosim toto presvedcene tvrzeni vychazi. Nejaky zdroj?

Ale souhlas, ze lezecke cesty by vubec nemely byt. Treba i takove, jakou ted udelal, jak sam pises, srabik Spek (dal tam zelezo..).
odpovědět 
           Re: spára nevadí18:25:08 21.10.2018
Doporučuji přečíst pár kapitol z horolezecké historie až do současnosti. Třeba taková linie Preuss - Winkler - Fehrmann - Schuster - Kauschka - Kukuczka - Arnold - Petit je inspirující.
Kuba Turekodpovědět 
            Re: spára nevadí10:30:53 22.10.2018
Aha, vytahneme konske povozy!

A doporucuji si vubec precist nejake historicke knihy. Jou opravdu inspirujici. Aby clovek zacal odlisovat zbytocnou kratochvili od zbytku a uvedomil si, ze se veci trochu meni.
odpovědět 
             Re: spára nevadí03:39:01 24.10.2018
1) Kdo nezná historii, opakuje její chyby - to platí ve všech oborech lidské činnosti.

2) Petit je historie? Já myslel že mu to pořád pořádně leze, když je v týmu Petzl.

3) Koňskými povozy se nejméně poslední tři nevozili.

4) Výstupy od druhé poloviny jmenovaných dodnes nevyleze naprostá většina lezců.
Kuba Turekodpovědět 
         Re: spára nevadí23:47:32 20.10.2018
Máš úplnou pravdu... Chtěl jsem mít doma medaili z olympiády, ale potom jsem zjistil, že pár partiček se do toho dříve vložilo... Svině sobecký.
Na základce jsem házel granátem a docela daleko, ale ta koule je mnohem těžší. Tak jsem si přečetl, že desetiboj je taky dobrý. Tý vado, už jen ten běh od kompu pro kolu a zpět mě úplně zničil... Tak zase nic, sobci jedni. Neva, nevzdávám to. Ostříhám nehty na prstech a žhavím klávesnici dál. Divoká voda, fuj, sobci jí nepřihřívaj a ještě navíc si představ, že musíš mít takovou drahou veslyci nebo co. Tak jsem to tak prošel vše, o medaili dál sním a když už mám po dlouhé době ty nehty ostříhané, tak budu navíc ještě prudit někde jako tady, kde mohu...
:-)
odpovědět 
          Re: spára nevadí10:09:23 21.10.2018
A proč to sem píšeš? Vždyť je to o něčem úplně jiném, než se řeší zde :-)
odpovědět 
           Re: spára nevadí22:00:05 21.10.2018
Tak to za prvé nemáš moc vysoké IQ ani náhodou... a smysl pro nadsázku k tomu a za druhé se Tě taková obtížnost netýká ani z dálky od kompu.
Rozumím tomu... Byla to hodně složitá úvaha, potřebující určitý nadhled. Za to se nemusíš stydět, že jsi to prostě nepobral.
Třeba jsi ještě mladý optimista, s rukama od mága, třeba lezeš jen vápno a žulu a Špek(a) chápeš jako max přídavek do jídla, pokud tedy umíš vůbec zapnout sporák a nevaří Ti v Tvých 35 maminka, protože jsi naprosto neschopný dement...
odpovědět 
       Re: spára nevadí08:10:15 20.10.2018
Každá generace má nárok na podpis. Před 40 nebo 60 lety lezci lezli bez tréninku a bez lezaček věci (třeba jen za VIIb-c, tupý přepočet UIAA 6-6+), které dnes bouldristé, kteří lezou např fr. 7c-8a nevylezou.
Kdepak je asi problém?
odpovědět 
        Re: spára nevadí11:03:20 21.10.2018
Trochu reverzni k tomu co plati ve skutecnosti. Ale dobra. Ktere cesty konkretne, a kdo z boulderistu (btw. trochu jina disciplina) je seriozne pokusoval a neprelezl?
To, ze nekdo nechava stranou zajmu neznamena, ze by to nevylezl..
odpovědět 
     Re: spára nevadí21:41:36 19.10.2018
Myslím, že je to dobrá připomínka. Ale rád bych upozornil, že podobné náhody pravděpodobně způsobily poměrně velké množství věcí, které teď kolem nás tak nějak jsou, a které bychom si leckdy třeba představovali trochu jinak.
Možná by se někde v Bruselu měla sepsat charta, zakotvující nezpochybnitelné právo lidu na změnu či odstranění věcí, které se staly, aniž měl tento lid v době, kdy se stávaly, chuť či možnost je ovlivnit.
Podával by se pak podnět k za tímto účelem zřízenému mezinárodnímu rozhodčímu tribunálu, a pokud by tento uznal, že podavatel měl skutečně nezpochybnitelné a závažné důvody či nechuť, které mu znemožnily podílet se na oněch skutečnostech, které označuje za problematické, a ovlivnit jejich podobu, ze speciálního fondu by se hradilo odstranění těchto skutečností. Žalobce/podavatel by pak mohl udělat věci jinak. Nebo nemusel, to už je jedno, podstatné je, že nespravedlnost bude odstraněna.
Svět by byl zase o něco spravedlnější a korektnější.
P.odpovědět 
      Re: spára nevadí22:23:26 19.10.2018
Mě třeba asi nejvíc sere vynález kola, protože od tý doby se všechno točí dokola.
honzaodpovědět 
      Re: spára nevadí01:19:21 20.10.2018
myslim ze jiz velky Jara ..
odpovědět 
       Re: spára nevadí17:02:20 26.10.2018
Guru Jára
odpovědět 
     Re: spára nevadí08:06:28 20.10.2018
Jsi úplně mimo mísu. Vůbec nechápeš základní principy lezení.
odpovědět 
      Re: spára nevadí22:33:39 20.10.2018
buď trochu partner pro diskuzi a když už projevuješ nesouhlas, zkus aspoň uvádět konkrétní argumenty. Teda předpokládám že nějaký máš.

D. podle mě principy tradičního lezení zná, nic nenasvědčuje tomu že ne. Ale spousta srabů si myslí, že existuje jen sportovní lezba a zbytek je vadnej kus kterej je třeba opravit. Kubistický díla bys taky opravoval nebo chápeš že jsou tak udělaný schválně a z "rozumných" důvodů?
T.odpovědět 
   Re: spára nevadí08:01:25 20.10.2018
To není otázka principu, ale totální blbosti. Pokud někdo Pokud někdo na oplátku (za cestu od Špeka) leze na mokrém, tak je totální idiot.
Tam není vůbec o čem diskutovat.
odpovědět 
    Re: spára nevadí10:57:28 20.10.2018
Tak idiot asi je i clovek, ktery treba dela cesty s tim, aby je po nem skoro nikdo nelezl.
odpovědět 
  Re: spára nevadí10:55:38 20.10.2018
No cest je na pisku hodne. Bohuzel vetsina z nich vznikla jen kvuli ukojeni ega autora nez pro potechu ostatnich. V tom mi prijdou pisky unikatni, tolik cest a 90% z nich skoro nikoho (mimo autora) nezajima a neleze. Tak velky zasah do prirody kvuli tak velkemu nic.
odpovědět 
   Re: spára nevadí15:13:38 20.10.2018
Ten jeden kruh nad spárou je tím velkým zásahem?
Lawodgeodpovědět 
    Re: spára nevadí11:06:07 21.10.2018
Pro me urcite je velkym a velmi zbytecnym zasahem. Navic, takovych cest jsou stovky az tisice. Tedy mas stovky az tisice kruhu nad sparami...
odpovědět 
   Re: spára nevadí16:51:58 20.10.2018
To, že ti to přijde unikátní, nesvědčí o bůhvíjakém rozhledu. Co (střední) hory, pokud odhlédneme od těch vynejtovanejch plezírů? Co anglický trad? Co trad ve spoustě dalších oblastí? Norsko? Kanada? atd.
odpovědět 
    Re: spára nevadí11:08:23 21.10.2018
Bud konkretnejsi. A kdyz uz mluvis o rozhledu (o jak hodnotny argument..), byl sis v tech oblastech o kterych mluvis zalezt? Mas pocit, ze tam je tolik cest o ktere nikdo mimo par lidi nejevi zajem jako u nas na piscich?
odpovědět 
   Re: spára nevadí12:29:47 22.10.2018
Bohuzel nektere oblasti timto trpi vice nez jine. Nejhur je na tom snad skalak kde tech 10% je mrte ohetych
Tomasodpovědět 
 fňukalům22:13:23 20.10.2018
Tohle zase vypadá na vlákno založený a přiživovaný do značný míry fňukalama, kteří na písku (díky Bohu) nelezou a nepolezou.
To ani nemluvim o tom, že dotyční nejspíš cestu, o které je v článku řeč, neviděli ani na fotce, natož aby do ní zkusili nalízt.

Ač sám pískař, je fakt spousta cest, který nikdy nepolezu, protože na ně nebudu mít. A fňukalové divte se, nikdy mě nenapadlo si kvůli tomu stěžovat. Místo toho na sobě radši zamakám. Nechci napovídat, ale je to totiž podstata lezení i sportu.

V žádném sportu nikoho nenapadne snižovat náročnost disciplíny. Jen v Čechách se fňuká... Kam jste dali hrdost? Teda, pokud víte co to je.
T.odpovědět 
  Re: fňukalům09:28:14 21.10.2018
Jenže ono to asi v žádným sportu to není tak, že při každým pokusu o proges se můžeš zabít.
odpovědět 
   Re: fňukalům10:53:36 21.10.2018
Když poprvé slezeš z gauče,maraton nezaběhneš. Šestkovou vodu taky nejspíš nepřežiješ,když ses předtím jako Zeman akorát plácal na rybníku.
Všechno chce trenink, kamaráde.
odpovědět 
    Re: fňukalům12:18:08 21.10.2018
Ale o tom řeč není. Vůbec se nebavíme o výkonnosti. Řeč je o tom, zda má nějaký jedinec právo ve veřejném prostoru určovat, jak a co se se smí nebo nesmí dělat. Tato pravidla se mohou vztahovat na členy komunity nebo na majetek komunity, ale nechápu, proč by ve veřejném prostoru měl někdo nastavovat ostatním nějaká omezení dle sebe jen proto, že tam byl první.
odpovědět 
     Re: fňukalům19:11:45 21.10.2018
Prachovské skály nejsou veřejný prostor. je to majetek rodiny Schliků.

Jinak tenhle způsob uvažování je spolehlivá cesta ke zničení jakéhokoliv sportu. Přijde ňouma, který se nechce namáhat tréninkem a učením se něčeho a protože se netrefí do fotbalové branky, žádá, aby se zvětšila. Třeba se mu vytrvalým otravováním podaří docílit, aby se zvětšila o 20 procent. Pak přijde ještě větší ňouma, a protože se ani do té zvětšené betrefí, bude chtít zvětšení na dvojnásobek a tak dále.

Jištění dělá každý prvovýstupce podle toho, jak to cítí a potřebuje. Když nějak výrazně ulítne, je od toho vrcholová komise, která může případně navrhnout v oprávněných případecvh dojištění.

Je ale srandovní číst skřeky od někoho, že Špek udělal někde cestu, a že ji měl dělat jinak. Špek tu linii našel vylezl a tak má právo ji udělat podle pravidel. Jsem přesvědčený, že ti, co tu skřehotají o nrdostatečném jištění by tu cesty nevylezli ano kdyby měla kruhy po půl metru. Je to jenom taková zabava u klávesnice, nic víc.
odpovědět 
      Re: fňukalům10:28:05 22.10.2018
Jo, taky me prekvapuje, ze nechavej svuj prostor tak zasirat jakymkoliv zelezem. Obzvlast, kdyz je to vlastne zbytecne a jen to obtezuje dalsi navstevniky a okolni prirodu.

Btw. kdo urcuje jak ma byt branka velka? Podle jakeho kriteria to ma byt urcene. Pokud je tim kriteriem, ze se vlastne moc nechce aby se lezlo, neni rovnou lepsi nedelat cesty zadne?

Delat cesty jen kvuli tomu procesu delani mi prijde znacne sobecke a hlavne velmi zbytecne.
odpovědět 
       Re: fňukalům20:38:09 23.10.2018
Nauč se co je třeba a nebudeš muset fňukat o tom, co se Ti zdá a nezdá. Už i pískařů a rádoby pískařů je dneska jako s*aček a je jen otázka času, než se to v řadě oblastí zakáže.
T.odpovědět 
        Re: fňukalům21:22:01 23.10.2018
Zatim tu nejvice fnukas ty. Ale posluz si, pomaha-li to tve psyche..

Mimochodem, nepochopil jsi (nebo jak tu nekdo pise, jsou veci, ktere fnukalove nechteji slyset). Prispevek byl o tom, ze delat vystupy, ktery zajimaji malou hrstku lidi, je akorat tak rozmach a bezucelne ukajeni autorova ega a par "pravych" piskaru, ktere pak jedou stale dokola to sve fnukani v diskuzich o tom se ostatni maji naucit (aby pak mohly lezt ty zcela zbytecne cesty, ktere nelezou ani sami ti piskari).
odpovědět 
         Re: fňukalům11:09:14 24.10.2018
znovu: pískařů je jak sraček. A kvůli tomu co píšeš rozhodně nefňukaj. Ale klidně mel nesmysly dál, jen nečekej odpovědi, ale shovívavé mlčení.
T.odpovědět 
      Re: fňukalům09:15:54 26.10.2018
Podle pravidel? Ale uvědomuješ si, že to nejsou celospolečenská pravidla, ale pravidla pouze malé a velmi omezené skupiny? Pokud by v této oblasti někdy směl lézt někdo jiný, než členové této uvedené skupiny, nemají žádný důvod nebo povinnost se těmito pravidly řídit. Tedy samozřejmě za předpokladu dohody s majitelem a dalšími, co do toho mají co mluvit. A to je stát a ochrana, ne nějaký zájmový spolek, jehož nejsem členem.
odpovědět 
       Re: fňukalům10:22:01 26.10.2018
jenže ty pravidla jsou postavený právě na ochraně přírody.

Zjisti si informace o pískovci. Tvrdá krusta na povrchu a drolivý vnitřek u většiny pískovců neunesou velký lezecký tlak, a už vůbec ne od lidí, kteří by dělali destruktivnější věci, jež pravidla z rozumných důvodů zakazují.

Neni o čem debatovat.
odpovědět 
        Re: fňukalům12:36:46 26.10.2018
Je to úplně jednoduché, sám to píšeš. Důležité je, jaké jsou tam nastavené obecné podmínky. Pravidla ČHS se mi nelíbí, nesouhlasím s nimi, ale to je asi tak vše. Ať si ČHS udělá podmínky, jaké chce, mě je to fuk. Důležité jsou podmínky, za jakých se tam smí lézt. Pokud v obecných pravidlech vyplývajících z místních oficiálních vyhlášek a zákonů bude, že vše smí být jen podle ČHS, ok, budu ta pravidla respektovat bez ohledu na to, zda s nimi souhlasím, nebo ne. Pokud by však někde podmínka ČHS nebyla, nic takového, jako prvovýstupci a nebo předepsané jištění, neuznávám.
odpovědět 
         Re: fňukalům13:07:10 26.10.2018
já se zapojil až v předchozím příspěvku. Mluvím o tom že písek je měkkej a neodolá náporu sportovkářů. Zkus reagovat JEN na tohle.

ČHS je mi celkem ukradený. Poslední slovo bude mít vždycky ochrana přírody.
odpovědět 
         Re: fňukalům13:07:34 26.10.2018
Proč jsi ochoten uznávat jedna pravidla, zatímco druhá ne? Tak buďto pank = jedu si jak se to líbí mně a někdy to třeba je náhodou bude ve shodě s nějakými pravidly, nebo subordinace ve smyslu pravidla jsou tu, aby se dodržovala. Ale proč jedna pravidla jo a jiná pravidla ne?
honzaodpovědět 
          Re: fňukalům17:43:01 26.10.2018
Nevidíš rozdíl mezi pravidly nějakého zájmového spolku a mezi zákony/vyhláškmi? Ale i kdybys neviděl, tak určité věci znát musíš, neznalost zákona neomlouvá, kdežto o pravidlech nějakého spolku, kterého ani nejsem členem, nemusím vědět. Nejsou-li někde platná další omezení, mohu tam něco jít dělat a ani nemusím vědět, že nějaké spolky s dalšími pravidly existují. A další věcí je, že spolků s nějakým změřením můžeš mít více a pravidla mohou být i protichůdná, podle filozofie jednotlivých spolků :-)
odpovědět 
           Re: fňukalům00:19:51 27.10.2018
planě plácáš furt jednu věc v různých obměnách, ale pádnej argument ohledně pískovce a jeho možností ignoruješ. Slabej diskutér.
odpovědět 
            Re: fňukalům10:17:02 27.10.2018
Nechápu, co máš na mysli. Fyzické vlastnosti? Že je měkký a davy lidí by ho zničily? Pokud máš na mysli toto, tak s tebou souhlasím. Nediskutuji o tom, protože není čem, máš pravdu. Ale nijak se to netýká toho, o čem zde mluvíme, tedy o tom, kdo má právo někoho někde omezovat a přikazovat mu, jak něco smí nebo nesmí dělat.
odpovědět 
             Re: fňukalům18:49:26 27.10.2018
jsem rád, že se shodnem na tom, že pravidla založená na vlastnostech pískovce jsou smysluplná a je dobrý je dodržovat.

Diskutovat o tom KDO je stanovuje/prosazuje už pro mě podstatný neni, to přenechám jiným.
odpovědět 
     Re: fňukalům10:31:11 22.10.2018
Jistě máš na mysli i třeba to, že nelezci do spousty oblastí nemají na rozdíl od lezců přístup?
Jirkaodpovědět 
  Re: fňukalům11:10:45 21.10.2018
Nekdo ti slapl na bebicko (pisecek)? Nefnukej...
odpovědět 
   Re: fňukalům12:10:47 22.10.2018
Není ve článku uvedeno, že je kruh zhruba ve 20 metrech na konci trhliny, do které Špek založil zhruba deset smyček?

Pravda, cestu jsem neviděl, ale selský rozum mi napovídá, že zas tak neodjištěná třeba nebude.

odpovědět 
    Re: fňukalům20:42:08 23.10.2018
Nekaž tuhle planou debatu pádnými argumenty! :-D

Fňukalové přes slzičky nevidí co vidět nechtějí.
T.odpovědět 
     Re: fňukalům21:17:10 23.10.2018
Zajimavy, ze nejvice tu fnukaji lide, kterym vadi, ze ma nekdo jiny nazor na (zbytecnost) delani cest nez oni piskarsti nefnukalove..
odpovědět 
    Re: fňukalům10:48:40 24.10.2018
Selský rozum mi napovídá, že když jich dával 10 tak to tutovky byly hooodně těžko. Ale třeba tam jde ufo a jde to dojistit jak na překližce. Jištění je od slovi jistit ne nebát se ani lehčí kroky solo a jištěný jen těžší. Nějaká lehčí část cesty solo je u většiny cest na písku. Je to stejně jak na horách, když na to nemáš tak se tam neser. Narážky že "sport" je/ má být bezpečný - zkus třeba salto na kladině nebo skok o tyči - kdo na to nemá ten si rozbije držku opravdu snadno.
odpovědět 
     aha00:18:17 26.10.2018
Nevydávej neznalost za selský rozum.

Kamarád (pan pískař) mi kdysi říkal: popolezls víc jak metr dva a vidíš další místo na trochu slibnou smyci? Dej jí tam, protože pokud cestu neznáš, nevíš co bude dál. Je to dobrá rada. Když se jí řídíš, vůbec to neznamená, že smyce pod tou kterou zrovna šteluješ, by neměly být tutový. A navíc u prváče...

Takže: pokud o něčem nic nevim (jenom si toho hodně myslim), neni hanba mlčet.
T.odpovědět 
 Re: spára nevadí18:07:55 11.08.2019
Tak jeď někam, kde to vodjištěný je. Easy peasy.
Papoušodpovědět 

 Mít na to15:21:25 26.10.2018
Tento druh plodné diskuse ukončil pře lety můj kamarád Šéf. Podíval se na cestu a pronesl:
“Dali tam kruh, neměli na to“.
Tomodpovědět 
 Re: Mít na to17:06:46 26.10.2018
A odešel pryč,protože na to neměl ani s tím kruhem. Hele Tom-e to co jsi napsal,to být strašný macho hovna.Fakt.
odpovědět 
  Re: Mít na to00:27:15 27.10.2018
S tim co napsal Tom naprosto souhlasim. Ale že pod tímhle článkem taková spousta slabochů přispívá bez argumentů...to už je prostě zdejší folklór.

Špek může děkovat za reklamu.
odpovědět 
 Re: Mít na to17:06:14 27.10.2018
No, Spek na to nemel... Co nadelas. Skoro vsechny cesty co dela, tak na ne nema.
odpovědět 
  Re: Mít na to18:44:08 27.10.2018
Já na to mám
Jointodpovědět 

 cesty13:00:00 27.10.2018
Jsou provovýstupci, kteří dělají cesty odvážné a jsou prvovýstupci kteří dělají cesty sportovního charakteru. My co je neděláme, si můžeme díky tomu vybírat cesty různého charakteru, který je nám vlastní. "Tak je to správně a tak to má být. Kázeň je to hlavní. Dovolte mi odejít"
honzaodpovědět 
 Re: cesty14:58:01 27.10.2018
Tvl, to jsou filozofické úvahy... A jinak dobrý?
odpovědět 

 Jako žena... 11:36:38 30.10.2018
Cesta na písku je jako žena. Když jí příliš dojistíš, uděláš z ní děvku která půjde s každým ňoumou. Časem jí takový život navíc zničí. Osobně mám raději hrdé dívky, které si dokáží vybírat...
Jardaodpovědět 
 Re: Jako žena... 13:04:28 30.10.2018
Hlavně aby nebyla namachrovaná až moc. Ono být stará panna také není žádné terno.
odpovědět 
  Re: Jako žena... 13:53:48 11.08.2019
Hele ty mas na všechno co říct. Podivej se třeba někdy do Saska - tam je 100 tis. registrovaných lezců. Každý volny den oblehaji věže v celych rodinách lezou tyto ,,vrazedne " cesty jako by se nechumelilo a vůbec nefnukaji. Také lezou na umělých, ale na pisku cti tradici a na rozdíl od nás lezou stále jen na věže, mají tam asi 20 tisíc cest, určíte nebudou vsechny vraždy, tak můžeš začít. Je mnoho kruhu i ve trojkach, ctyrkach, petkach a dají se v pohodě dojistit. Takže piskari není hrstka magoru, ale lidi, kteří jsou ochotni se něco naučit - například dobre založit smycku, a jezdí do skal často a rádi. A pokud i tak ti to nestačí, můžeš lezt třeba v labaku, borhaky po 3 metrech, je tam stovky cest
Honzaodpovědět 
   Re: Jako žena... 17:45:18 11.08.2019
Nefnukaj, protoze hromadne rybarej v Tisy.
odpovědět 
    Re: Jako mamka co tě pohladí po temeni...... 22:22:10 11.08.2019
on mluvil o těch, co lezou v Sasku, víš?
odpovědět 

 Malý nostalgický komentář....19:08:02 07.11.2018


....není mi úplně jasné o co zde diskutujícím jde. Je faktem, že prvolezec má právo lézt jak “se mu chce” a dávat do své, tedy jeho cesty, tolik jištění kolik se mu zdá že je potřeba, aniž by ignoroval principy tradičního lezení existujícího desítky let a nedržel se danných regulí a pravidel. A když se tohoto nedrží tak je od toho tady vrcholová komise aby mu řekla své. Většina prvolezců “nedělá” cestu jen pro své osobní ukojení a argument, že si cestou přivlastňuje část skal je nesmyslný.

Nadále existují a budou existovat cesty vyžadující velký morál – který k našemu sportu patřil a bude patřit snad i v budoucnosti. Jsou klasické cesty odjištěné uzly a smyčkami, což se určité skupině lezců , kteří jsou hýčkáni ani ne dvoumetrovými odstupy jištění nejen na překližce, nejde pod nos a tak křičejí : Dojistit!

Já říkám NE – nedojistit.

V Ádru byl taková jedna cesta – vylezl ji Kokša. Byla to spára – od zdola nahoru – někteří borci se pokoušeli to přelézt, ale všichni se z toho nějak vrátili.  Jednou k tomu přišel Kokša a dal se do toho. Parta sedící dole pod nástupem měla hromadu vtipných a humorných poznámek. Když Kokša vylezl dost vysoko – bez jakéhokoliv jištění – smíškové pod skálou zmlkli – sitauce začala být kritická. A Kokša zase popolezl dál, do místa, kde všichni mysleli, že se tam nějaké jištění dá dát – bez úspěchu. Toto se opakovalo za hlubokého ticha ještě několikrát,  nikdo si nedovolil nějaké fóry. Nakonec Kokša dolezl nahoru – a tu cestu, pokud mne paměť nemate, pak nazvali “Cesta strachu”. Jestli je dnes “dojištěná” anebo ne, nevím.
Ale když se někdo třeba vydá někam do Alp tak také neočekává každé 4 metry nějaký jistící bod a se svým strachem a obavami si tam musí nějak poradit.

Je jasné, že kdo na danou cestu nemá psychicky anebo fyzicky se bud´ z té cesty musí vrátit anebo musí popojít dál. Cest je kolem nás spousta a kde je řečeno, že práve “tuhle” musíme za všech okolností vylézt.


Nejvíce mne dnes rozesměje v dnešních průvodcích poznámka : Jištěno odspodu.
Nezapomeňme, že kdysi se při klasickém lezení všechno jistilo od zdola.
Michal Beránekodpovědět 

 Foto dne:

Lezení nad Monacem
 Databáze cest:
Všechny cesty (173439)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Brocotomia 7a Margalef
El Trucu Ye Apretar 7c/7c+ Margalef
PPL 7c Margalef
Llegar Y Besar El Santo 7a Chulilla
Paluis 5c Olba
Nově komentované:
Černá Perla XIIa Labské Údolí - Pravý Břeh
Tanta Guasa 6c Jérica
Bella Duracella 6b Leonidio
Super Bibe 6b+ Leonidio
Gaia 8b Kalymnos

 Nově v diskusi:
Lano Beal Karma 9.8mm | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | vkládání fotek u cest | Re: Ach to lezeni na top rope | Re: Podmínky v Tatrách | Podmínky v Tatrách | Re: posuv opletu lana uprostřed | Re: nehmotné kulturní dědictví unesco |

 Nové komentáře:
Re: Údržba skal - správci | Černá Perla | Koleno od Kozy | Re: Údržba skal - správci | Re: není | Re: Údržba skal - správci | Re: Manažer | Re: zprávy z lyžařaského svazu | Re: Manažer | není |

 Kde to vře:
Nadcházející valná hromada ČHS má být 13. dubna 2024 v Praze (124)
Vstříc lepším zítřkům. A nebo ne? (104)
Mauritánie – únor 2024 (19)
Žádost o zařazení na program Valné hromady ČHS 2024 (16)
Video: Adam Ondra dává na flash boulder za 8B(+) ve Švédsku (10)
Refresher: ČHS zveřejnil sexistický inzerát, musel se omluvit (8)
Olympijské sporty se nově rozšíří o skialpinismus (5)
Saské pískovcové lezení je na seznamu kulturního dědictví UNESCO (2)
Zemřel Pit Schubert (2)
Video: Adam Ondra radí, jak při lezení používat koleno (2)

 Nově v inzerci:
Prodám nevyužitý matroš. | Bunda Arcteryx Alpha GTX Pro | Skialp set Lusti 177 + Dynafit + Colltex | Prodám nevyužitý matroš. | Švýcarská dálniční známka 2024 | Čelovka PETZL ACTIK CORE 350 lm + Pouzdro NOCTILIGHT | Různé: VÝŠKOVÉ PRÁCE NASTÁLO V PRAZE 320- 480 Kč/hod 59 000 až 7 | Dětský sedák Simond - celotělový | Trip spanelsko | Péřovka North Face |

 Anketa:
Jaký je váš názor na dodržování lezeckých pravidel?
 Plně je respektuji 
 124 
 Většinou respektuji, záleží na konkrétní situaci 
 130 
 Mám s tím problém, ale občas ano 
 135 
 Nezajímá mě to, lezu podle svého. 
 116 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.