Registrace   |   Tohle tady lezou i báby s nůší.

46.Richter 10079
18.Pe 3654

Ztopořená 9/9+

Lezecká stěna SKP Policie - České Budějovice
Hannah Outdoor Centrum - lezení v ledu - !stěna zbourána! - Tanvaldský Špičák II
Lokal Blok - Praha 5

bart´s port - Praha 2
2D chyty - Praha 6
Rock Point Olomouc - Olomouc

Návrat do údolí

V roce 2011 jsem byl naposledy v Yosemitech. Teď, když sedím na letišti na cestě zpět domů, si říkám, proč jsem čekal na další návštěvu tak dlouho. To, co se dá v tomto kouzelném údolí zažít, je tak jedinečné a intenzivní, že se na to nedá dlouho zapomenout.

Tehdá jsem tam byl s Ričim ze Slovenska a lezli jsme Freerider na Capa. Dodnes si pamatuji téměř každý krok z této 34délkové cesty. Tak moc to bylo nezapomenutelné a dokonalé.

Letos jsem se rozhodl odjet relativně na posledním chvíli. 3 týdny před odletem jsem se domluvil s Christianem a ústecko-pražskou bandou a koupil letenku. Start v Utahu ve známé spárové oblasti Indian Creek. Tuto příležitost jsem si nemohl nechat ujít. Tato oblast mě lákala již dlouhou dobu. Pouze 5 dní lezení, ale i tak jsme byl ohromen. Tolik dokonalých linií, že jsem nevěděl, do čeho vlézt dřív. Lezl jsem jen OS, abych toho stihl co nejvíce.

Linka

Takže můj strop na OS nakonec bylo 5.12. Obtížnost je zde místní :-) Takové bitky jinde ve dvanáctce nenajdete :-)

Vrchol Castleton Tower - Moab

Indian Creek

Po pěti dnech jsem bandu nechal jet dále a odletěl z Moabu do Frisca, kde jsem se setkal s Chrisem, a mohli jsme se konečně vydat do údolí. Půjčili jsme si auto na přejezd z Frisca do Mercedu za 45 dolarů a po cestě nakoupili jídlo ve Wallmart na 14 dní. Z Mercedu busem Yeards za 13 dolarů až do Camp 4. V Camp 4 letos zde z důvodu šetření zavedli tzv. self registration již na začátku října. Takže žádné čekání na sait u kiosku, ale stačilo najít volný bear box a zaplatit místo. Sice je toto řešení pro návštěvníky mnohem jednodušší, ale také to znamená, že se v kempu ubytovávají i obyčejní turisté, takže to pro mě ztrácelo takové to kouzlo, kdy zde potkáváte pouze lezce.

Předpověď počasí byla skvělá. Relativně dobré teploty okolo 20 stupňů a žádný déšť. Proto jsme se rozhodli, že se ihned pustíme do hlavního cíle a to do cesty El Niňo na Capitana. Chris bohužel musel řešit jetleg, ale nechtělo se nám riskovat, že se zkazí počasí a budeme tlačeni časem Chrisova odletu, který zde byl jen na 14 dní. El Niňo jako první vylezli bratři Huberové v roce 1998 a dodnes má okolo 11 volných opakování. Tuto první volně lezenou linii v jihovýchodní stěně El Capa oklasifikovali stupněm 5.13c A0. Cesta má 7 délek nad 5.13 a kupu 5.12 a 5.11. Plán byl takový, že v lehčích délkách se budeme střídat a všechny těžké klíčové délky nad 5.13 polezu vždy první. Klíčovou části celé cesty je podle mě první třetina stěny. Hned 3., 4., 5. délka je 13b, 13a a 13b. Před odletem jsem se snažil o cestě dozvědět co nejvíce informací. Tobias Wolf a Guido Unterwurzacher byli pro mě ideálním zdrojem informací. Jednou z rad bylo, ať nelezeme spodní délky na slunci. První těžkou délku Black Dike za 5.13b jsem dal na 2.p. Lezení na Capa mě opět ihned nasálo. Koktejl odvážného, nejistého, technického a těžkého lezení se spoustou emocí :-)

El Nino - topo

Spodní část stěny El Nino

Další délka 5.13a "The missing link" mě asi bude dlouho strašit. Hned nad štandem nýt, boulder a pak cca 7 m odlez, kde by chyba mohla být fatální. Pád téměř 15 m do štandu. Tady jsem se hodně bál. Další délka "Galapagos" je asi druhá nejtěžší v celé cestě. Chris začal první, s plánem mi najít chyty a já zkusím flash. U druhého nýtu už ale nevěděl, kam dál, tak jsem nastoupil já. První úsek jsem flashnul, ale tím délka zdaleka nekončí. Zbytek této asi 40m délky jsem lezl už v neznámém terénu. Tak, jak to v Yosemitech bývá, stále jsem hledal chyty. Poslední boulder byl už pro mě naprosté psycho. Dvakrát jsem se z něj vrátil, ale po třetí už nebylo návratu. Toto bylo to pravé OS lezení. V koutě v již lehkém terénu jsem řval jak tur. El Cap party se mohla rozjet. Věděli jsme, že od této chvíle se nám stěna otevírá a my mohli pokračovat dále. Hlavní zkouška byla za námi, ale další čtyři 5.13 stále čekaly na svůj přelez. Dolezli jsme nad Cavaleras ledges a postavili postel.

Big Sur ledge

Další den po dvou lehčích délkách přišly na řadu "M&M flake" 5.13a a "Royal arch" 5.13c. Ta první je vlastně za odměnu. Doleze se nahoru nad štand cvakne se nýt a pak se zase sleze zpět 10 m. V traverzu tak máte lano nad sebou, skoro jak s horním lanem. První ostrý pokus opět vychází a můžeme pokračovat dále.

M&M flake

Pak přijde A0 úsek. Tzv. "Man powered rappel" takový malý swing. Jedná se o jediné místo v cestě, které se nedá lézt volně. Honnold zde nedávno udělal volné propojení pod Black cave, takže se stěna dá lézt už celá volně. My šli Huberovcema :-) Další na řadě byla "Royal arch" 5.13c. Relativně krátká bouldrová délka. Na první pohled jsem si říkal, že to půjde hned, ale skoro hodinu mi trvalo, než jsem vymyslel všechny krokové sekvence. V ostrém pokuse to naštěstí vše vyšlo a ještě téhož dne jsme vylezli nad "Endurance corner". Pod Black Dihedral jsme postavili postel, kde jsme i strávili celý další den jako rest day. 4. den ve stěně a Chris začal v "The Black dihedral", pak já délku na "Rotten Island". Nad námi se tyčila střecha Black cave, předposlední klíčová délka za 5.13b.

Chris prolezl délku jako první a já opět zkusil flash. Atletické lezení, kde se hodí silné paže. Moje slabé bicáky to nahoře ale neutáhly, a tak jsem musel dát další pokus. Chris se toho nebál a hned to za mnou taky poslal. To bylo radosti na větrné hoře.

Black cave

Následuje lehčí 5.11a. V délce "Slalom" 5.12c jsem se pěkně ztratil, takže z této krásné délky jsem si udělal malé psycho. Bivak na polici pod "Cyclop Eye".

Slalom pitch

Nejlepší bivak :-)

Chris to natáhnul pod "Dolphin". To je taková stropová spára ve stropu v komíně. Bohužel na OS to úplně netrefil, dávám FL a Chris v kuse za mnou. Poslední výzva celé cesty je délka za 5.13a "Lucy is Labrador".

Výlez z Dophin

Výlez z Dophin

Pro tuto délku jsme si přinesli 4 důležité věci, které nám byly doporučeny. Planžetu, matku, klíč 3/8 inch a ručník. Již dva roky zde chyběla planžeta v nýtu. Takže místo toho zde byl v traverzu na závitu pověšen vklíněnec omotaný tejpkou. No a ručník proto, abych mohl sušit neustále mokré chyty v klíčovém místě délky. Zajímalo by mě, jestli to zde bylo někdy suché.

Klíčové místo Lucy is Labrador

Nakonec jsem musel zvolit taktiku sušení a rychlých pokusů do 30 s. Po této chvilce chyty opět hodně zatekly a následné udržení oblé hrany bylo téměř nemožné. Permanentně mokrá levá ruka udělala z tohoto lezitelného problému celkem zapeklitý boulder. Po 4 pokusech jsem to nakonec přeplácal a cesta na vrchol se nám otevřela.

Vrchoool

El Niňo byl sen, který mi opět otevřel oči a cestu. Cesta se nám moc líbila. Největší obtíže byly hlavně v těžkém plotnovém lezení s častými pikantními odlezy. Ještě jednou moc díky Christianovi za to, že do toho se mnou šel. Perfektní parťák pro takovýto projekt. Jednoznačně s potenciálem lézt v údolí 5.13.

Tradiční foto na medows

Čas Chrisovi se téměř naplnil. Co s posledními pěti dny? Trochu jsme uvažovali o Golden gate na Capa, ale už by to bylo dost těsné, a tak jsme se pustili do jednoho "kratšího" projektu. Naproti Capovi je stěna Middle Cathedral a na ní nová cesta "Father time" za 5.13b. Tato 20délková cesta má v průvodci tři hvězdy a po Tobiasovu doporučení jsme se do ní pustili.

Father time - topo

První den jsme dolezli až na konec 13. délky. Ještě večer jsem na druhý pokus poslal délku "The Boulder problem" 5.13a, nad kterou jsme postavili postel. Naprosto parádní místo s nejhezčím výhledem na Capa. Druhý den byly v plánu následující dvě klíčové délky "The Athletic 12c" 5.13b a "The index 11d" 5.13a. Severní stěna sice nabízí celodenní stín, ale noc a ráno umí být v tuto dobu pěkně mrazivé. Vstáváme později než obvykle. Když se ráno vykloním z postele a jdu se vyčůrat, zjistím, že téměř čůrám na dvojku několik délek pod námi. Kdo by to byl řekl, že se zde někdo další ukáže. Jsou to dva kluci, kteří se snaží vylézt naší cestu v jednom dni. Nikam nepospícháme. Na druhý dávám "The Athletic" 5.13a/b nádherná vytrvalostní délka, která trochu připomíná "Návrat krále" na Trůn v Labáku. Švédi mají na spěch, tak je pouštíme. Kluci se ale zasekli v další a poslední klíčové délce "The Index" 5.13a a po čtyřech pokusech ji nedávají. Je to škoda, mohli to mít v jednom dni, ale tak trochu to chápu. Měli za sebou už 16 délek, a sil už moc asi nezbylo. Pouštíme se do ní také. Technický koutek jak v Adršpachu. Po chvíli nacházím ideální betu a na druhý délku s trochou štěstí posílám. Je již okolo čtvrté, nechce se nám slaňovat celou noc, a proto volíme pro tuto sezónu poslední noc v posteli. Druhý den dolezeme 5 délek na vrchol. Slanění se trochu protáhlo, ale i tak jsme odpoledne v kempu na oslavu další vylezené pecky.

Kousek pod vrcholem Middle Cathedral

Cesta Father Time

Po odletu Chrise jsem se spojil s Davidem a Barčou. Serenity crack a Son of yesterday je povinnost každého.

Barča a David v Serenity crack and Son of yesterday.

Barča a David v Serenity crack and Son of yesterday.

Další den jdu Ivem a Míšou že Slovenska, kteří po pěti letech vylezli svůj vysněný projekt a jako první Slováci dali oba volně Freerider na Capa. Úžasný výkon. Vybral jsem si legendární cestu The Phoenix za 5.13a. OS nevyšel, ale druhý pokus jsem si už pohlídal. Nádherná linie, tenká žába.

The Phoenix, foto Ivo Šabo

The Phoenix, foto Ivo Šabo.

Po dni restu mám před sebou poslední lezecký den. Jako spolulezec se nabídla opět Miška. Vybrali jsme si 9délkovou cestu "Final Frontiers" na Fifi butters. Úžasná cesta. V OS padám v první těžké délce za 5.12d. Takový klouzavý koutek. K mému překvapení dávám následující dvě klíčové délky 13a a 13b na OS. Trochu mě mrzí ta dvanáctka, jelikož OS této cesty by byl úlet. Následuje 12c a 11c. Dvanáctku dávám až na druhý a pak už to jde. Naprosto dokonalý konec tripu.

Míša v 5.12d - Final Frontier

Míša v 5.12d - Final Frontier

Radost po OS přelezu první klíčové délky za 5.13a.

5.12c

Vrchol Fifi butters s Mišou

Vrchol Fifi butters s Mišou

Lezení v Yosemitech je od každého trochu. Najdete tu úplně vše a třeba rovnou v jedné délce, a to je to, co mě zde vždy tak moc dostane.

Příští rok na viděnou Yosemite.

Díky moc Christianovi, Míše, Ivovi, Davidovi, Barče, Janče, Radkovi a Aničce. Bez vás bych si to nikdy takto neužil.

www.mytendon.cz
www.czechbouldering.com
www.easyclimbing.cz

Ondra Beneš

Vylezené cesty:

El Niňo 5.13c A0 - El Capitan - 800m - 5 dní
30 délek - 5.6, 5.9, 5.13b, 5.13a, 5.13b, 5.11a, 5.11d, 5.9, 5.11c, 5.10c, 5.13a, A0, 5.13c, 5.9, 5.12a, 5.12b, 5.11a, 5.13b, 5.11a, 5.12c, 5.11a, 5.12c, 5.12b, 5.12a, 5.13a, 5.7, 5.9, 5.10a, 5.5, 5.5
Společně s Christianem Fascendinim. Všechny klíčové délky PP nebo OS/FL. Ostatní délky lezeny střídavě, takže 9 délek jsem lezl TR vždy v kuse na FL.

Father time 5.13b - Middle Cathedral - 600m - 3 dny
20 délek - 5.10, 5.10, 5.10, 5.10, 5.9, 5.12c, 5.12b, 5.11d, 5.10, 5.10, 5.12b, 5.13a, 5.13b, 5.13a, 5.11a, 5.12c, 5.12b, 5.9, 5.85.5
Společně s Christianem Fascendinim. Všechny klíčové délky PP. Ostatní délky lezeny střídavě, takže 7 délek jsem lezl TR vždy v kuse na FL.

The Phoenix 5.13a - Casade Falls - 35 m
RP na 2.pokus
Společně s Ivem Šabo a Míšou Izakovičovou

Final Frontiers 5.13b - Fifi Butters - 250 m
9 délek - 5.10d, 5.11b, 5.11c, 5.12d, 5.13a, 5.13b, 5.12c, 5.11d, 5.11a Všechny délky OS, krom 4. a 5. - PP