Registrace   |   Pokud nemáte v deníčku fotku a chcete jí tam mít, klidně ji pošlete emailem.

Paranormál Xb

Outdoor Centrum Rock Point Masarykova - Brno

Eiger, Mittellegigrat, Bernské Alpy

Švýcarsko, 26. - 27.7.2012

smallPředem avizuji, že tento report nevznikl proto, abychom se nějak poplácávali po zádech, jak jsme dobří. Jediným a hlavním důvodem je nedostatek kvalitních informací o výstupu a hřebeni Mittellegi obecně, se kterým jsme se i my sami potýkali, a tudíž i snaha dopřát kvalitní informace a zprostředkovat své zkušenosti ostatním potenciálním zájemcům.

Ostatně už Radan Kuchař, jakožto persona, která je navždy nesmazatelně zapsaná do historie Eigeru, tvrdil, že kritérium pro zlezení hory je chuť to udělat i s vědomím, že se to nikdy nikdo nedozví, a tak by to mělo být a zůstat.

Mittellegigrat

Hřeben Mittellegi je fakticky východním hřebenem vybíhajícím přímo na severovýchodní resp. severní stěnou a vede až na úplný vrchol Eigeru. Nastoupit na něj se dá různými variantami a zhruba uprostřed jeho délky stojí přímo na hřebeni chata Mittellegihutte. Dá se říct, že na jediném možném místě, kam se mohla vejít. Hřeben byl nejprve prostoupen v sestupu a teprve v roce 1921 byl vylezen poprvé zespodu. Jen pro srovnání, výstup normální cestou v západní stěně se podařil už v roce 1858.

Přístup k chatě

K našemu výstupu jsme použili zubačku, která nás dovezla tunelem skrz tunel až na jižní stranu hory do stanice Eismeer, kam jsme dorazili kolem poledne. Odtud jsme pokračovali na chatu Mittellegihutte. Ze stanice zubačky Eismeer je možné sejít štolou až úplně dolů k ledovci (cestou je možné několikrát odbočit už dříve, je potřeba sejít až úplně dolů), kde stačí venku sejít několik metrů po úplně jednoduché rampě přímo na ledovec. Slaňování tudíž není třeba a i eventuální návrat z chaty na stanici není žádný problém. Na internetu panují ohledně tohoto různé dohady, nicméně fakt je ten, že přístup k ledovci je skutečně nekomplikovaný a cesta zpět je možná.

Krátký úsek po ledovci směřuje vodorovně přímo k chatě. V zásadě je pak možné zvolit buď kratší variantu, kdy se z ledovce co nejdříve vstoupí na skálu, vedoucí k chatě, nebo variantu delší, kdy se pokračuje traverzem dále po ledovci až zhruba pod úroveň chaty a pak rozbitým skalním terénem nahoru přímo k ní. Zvolili jsme první (a nutno říct logickou) variantu, jako ostatně ten den každý. I o tomto místě panují různé informace, týkající se obtížnosti, množství jištění a počtu délek. Skutečnost je taková, že jde o jednu seriózní délku lezení, kdy nejtěžší jsou cca první 3 metry za spoďáky a bez stupů, a dál už žádný problém není a jištění není potřeba. Délka je zajištěna nýty a stačí cca 6 expresek, končí slaňovacím kruhem. Další výstup pak pokračuje v prudce ukloněném rozbitém svahu přímo směrem k chatě, kde jde jen o to neudělat chybu, celkem nám tak výstup na chatu trval něco málo přes dvě hodiny.

plánek nástupu

foto by © archiv Jirka Trávníček

nástup z ledovce na skálu

Alternativním způsobem, jak se na ni dostat, je vylezení kompletního hřebene z údolí skrz chatu Ostegghutte o čemž nemůžeme podat bližší informace, protože jsme to nezkusili. Dle našich informací se ale jedná o docela seriózní, často dvoudenní záležitost, která se často neleze.

Chata

Dosažení chaty se dá označit za jeden z klíčových bodů celého výstupu. Pro upřesnění, místo k ležení a přespání v jejím bezprostředním okolí není vůbec žádné, s výjimkou heliportu, který je ale tak malý, že na něm helikoptéra nepřistane a pouze tam složí náklad a letí zpět. Klepat kosu v bivaku je samozřejmě asi možné i jinde, ale přijde nám to v tomto případě zbytečné.

mittellegihutte

foto by © archiv Jirka Trávníček

Chata je malá, cca 30 míst, vejde se údajně i víc, takže rezervace je nezbytná. My jsme volali na chatu kvůli rezervaci dva dny před příjezdem, a stačilo to. Dřív to ostatně ani moc nešlo, protože chata byla kvůli špatným podmínkám na hřebeni otevřená teprve od 23.7.2012 a telefon byl tudíž hluchý. Ubytko s večeří a snídaní stojí 70 CHF. Docela úlet, ale na druhou stranu je to jednou za život a tahat tam s sebou v batohu další zátěž v podobě jídla je taky zbytečné. Navíc chatařka Angela vaří výborně, jen jsme se oblizovali po celkem čtyřech chodech. Pokud vím, večeři využili úplně všichni a neviděl jsem nikoho, kdo by venku něco klohnil. Dle knihy hostů jsme letos byli prvními Čechy, za loňský rok jsme našli rovněž jen dva české zápisy (dva kluci z Krkonoš resp. Třince, příp. se ozvěte), jinak tak více než jedna třetina všech zápisů byli horští vůdci a zbytek většinou Švýcaři.

Výstup

Snídaně probíhala v několika sledech, aby se všichni vešli do jídelny. První jdou samozřejmě vůdci s klienty, cca ve 4:30. My jsme chatařku už večer ukecali na 4.45, tj. o 15 minut dřív, než je obvyklé. Vyráželi jsme tudíž pár minut po páté hodině ranní.

foto by © archiv Jirka Trávníček

Z chaty je to na vrchol cca 600 výškových metrů, s úžasnou expozicí a neskutečnou dírou pod zadkem na obě strany, po celou dobu výstupu. Někdo psal, že to, co je vidět z chaty, není vrchol, ale zhruba polovina výstupu, a to jak výškově, tak co do vzdálenosti. Není to úplně pravda, protože to co se z chaty zdá jako vrchol je ve skutečnosti poslední prudké místo, nad kterým se už hřeben začíná pokládat a přechází v ostrou sněhovou hranu.

Prvních cca 70 výškových metrů jsme si vylezli už den předem před večeří, takže v šeru a s čelovkou to pak ráno nebyl větší problém. Lezli jsme sólo, míjeli jsme nýty a slaňovací smyčky. Brzy se vyjasnilo a my jsme přes další věžičky a výšvihy pořád valili nahoru, stále bez jištění. Lano jsme během celého výstupu vytáhli celkem asi na třech místech, jednou pak taky na krátké slanění z Grosser Turm. Pro výstup stačí pohodlně jedno padesátimetrové lano, my jsme měli každý svoji poloviční šedesátku. Celkem je na hřebeni taky přibližně 200 m fixních konopných lan, někde celkem zbytečně, protože chytů a hlavně stupů je kolem dostatek, nicméně jsme je samozřejmě využili, když už tam jsou, že. Občas jsem si ale představoval prvovýstupce, jak to lezli bez nich.

Na posledním docela strmém výšvihu, zajištěném fixními lany, kde se z hřebene na chvíli přechází do severovýchodní stěny, už začínal být na skalách sníh. Stále jsme ale lezli bez maček, drželi se lana kde to šlo, a mačky jsme nasadili až opravdu na začátku podvrcholového sněhového hřebene.

fixní lana  SV stěně

foto by © archiv Jirka Trávníček

Expozice této části hřebene je neskutečná a výhled dolů do severní stěny taky. Údajně se někdy dle podmínek dá místo po hřebeni jít po skalách jižní stěny, ale v našem případě to možné nebylo, i když se to z fotek může zdát jinak. Navíc by byla opravdu škoda se o hřebínek ošidit. Vyšlapaná stopa vedla přímo po vršku hřebene a jen výjimečně uhýbala na jednu nebo druhou stranu, prostě paráda. Konalo se i nějaké to drama, kdy noha, položená do vyšlapané stopy, zničehonic projela skrz převěj do vzduchoprázdna, ale dobře to dopadlo.

Zdeněk na vrcholu

Sestup západní stěnou

Na vršek jsme dorazili v 9:30, po 4,5 hodinách lezení. Docela dobrý čas, myslím, že hlavně kvůli tomu, že jsme se moc nezdržovali jištěním. Docela dost tam foukalo, takže jsme oblékli bundy, zalezli za převěj na jižní stranu, pojedli a hlavně rozmýšleli, kudy zpátky. Až tam jsme si uvědomovali, že nejsme zdaleka ani v půlce celého podniku. Pohled na jihozápadní hřeben vedoucí na ledovcové plató pod Mnichem nevěštil nic lehkého, navíc se na něm i stoupá, takže jde o takový sestup nesestup. Oproti tomu pohled dolů západní stěnou vypadal na pohled přijatelněji, a navíc vede přímo k úpatí hory bez nutnosti spát další noc na chatě resp. použít docela dost drahý vláček. Plánek sestupu bohužel nedopatřením zůstal v autě.

plánek sestupu

foto by © archiv Jirka Trávníček

Rozhodlo asi to, že na vrchol se po hřebeni začali blížit dva Němci, kteří nám už večer v chatě říkali, že budou sestupovat na západ a mají kvalitního průvodce. Rozhodli jsme se tedy na ně počkat a jít dolů společně, což se ukázalo jako dobrá volba. Ušetřili jsme si určitě spoustu bloudění, protože cesta dolů na rozdíl od prvního zdání není hlavně v horní části úplně přímočará.

foto by © archiv Jirka Trávníček

K sestupu snad jen tolik, že nám zabral neuvěřitelných 6,5 hodiny, totálně nás znechutil svou délkou a hlavně strukturou skály. Jde o jeden velký kamenolom, kdy prostě nejde občas něco neshodit. Já sám jsem dostal kamenem dvakrát, jednou do ramene a jednou pod koleno, naštěstí bez následků. Několikrát jsme se museli navzájem schovávat za balvany a převisy. Ještě štěstí, že ten den nikdo nešel nahoru a ani za námi už nikdo další nesestupoval. Z celkových 1700 metrů se dá přibližně 600 metrů slanit, což na našich dvou svázaných šedesátkách šlo víc než dobře. Většinou jsme využili instalované slaňáky a brali jsme to vždycky ob jeden.

V 17 hodin už jsme seděli na Kleine Scheidegu na pivu a pozorovali, jak se po dvou dnech krásného počasí hora zničehonic zahaluje v mraky a začíná pršet a padat kroupy. Takže docela dobrý timing.

Závěr

Děkujeme Pavlovi Urbánkovi z UH za výborné informace (!)

Celý podnik představuje takový kvalitní alpinismus, s lezeckými pasážemi cca III – IV UIAA. Nic lehkého, ale taky žádný extrém. Dle alpské stupnice jde o obtížnost D. Celý výstup je hodně exponovaný a chce to lézt jistě, neudělat chybu a nebát se. Nezbytné jsou dobré podmínky a stabilní předpověď počasí. Z vybavení stačí cepín, mačky, 60 m poloviční lano (nebo dvě), několik karabin, expresek a smyčky, naopak potřeba nejsou vklíněnce, friendy nebo jiné podobné hračky.

Zdeněk Vaculík a

Jirka Trávníček   [úpravy] 09:11 04.08.2012Tisk

PeKne13:41:20 04.08.2012
Fakt pekny pocin. A dik za info tento rok uz asi nevyjde ale dame dalsi :) miso
Misoodpovědět

pekne16:00:06 04.08.2012
pekne popisane. my sme to sli potom na toho mnicha,  tam bola skala pevna
mirdodurodpovědět

stačí turistické mačky?
 honza k.odpovědět
 Re: :)10:10:47 06.08.2012
No, jestli myslíš nějaké solidní 12 hroty s řemínkem, tak to klidně. Ale nějaké málo bytelné klasické turisťáky, tak to nedoporučuju, přece jen minimálně při sestupu v nich budeš chvíli capat i po skále a ty nervy, jestli je nezlomíš/neohneš a neškobrtne ti kvůli tomu noha za to asi nestojí...
J.odpovědět

Super!08:59:40 06.08.2012
Parádní počteníčko!Skvělé!:)
Hany.infoodpovědět

Brnkacka?09:31:41 06.08.2012
Hej paradni clanecek! Hezky pocin!

Jen maly pohled z druhe strany, neb to ve vasem podani vypdad jako davacka, tak bych to chtel malinko posoupnout do spravne urovne : lezli sme to pred par lety - ja mel tehdy nalezeno na skalach i horach mrte moc, partak sice z minulosti taky ale posledni rok pred tim se jen flakal doma a papal chipsy. Mittelgigrat je tezky  - expozice hrebne je prakticky neuveritelna, zmeny pocasi famozni, delka nadprumerna a nejtezsi mista se pohybuji kolem stupne V. Kdyby na tomu kousku severkou nebyky ty fixi (i na ne je lepsi byt chalp a mit nashybovano neb kdyz to pod nima  namrzne....) byla by to darda nad dardy (pro "normlani" lezce co nebehajic severkama).

Vysledkem vise zmineho bylo ze sme se drtivou vetsinu cesty jistili - at uz soubezne nebo na dobirani. A negativem toho bylo ze am to trvalo na vrchol snad 12 hodin....

Nastup k mittlegihute  - od vlacku a  misto tim traverzem tak dolu a pak kolmo nahoru - snehova vichrihce jak dobytek, asi minus 10  - dle mauglioho stupnice  - slo to ale blbe. Ani to jisteni nebylo zorvna hoser - asi 5 jsiticich tyci z toho 2 zlomeny po 50 metrech cca a v tech podminkach  co panovlay bylo to nejtezsi misto tak  WI3+/M4+ a byl sem moc rad zxa ty abalaky v krosne... (zase pozitivni bylo ze sme se dva dny opalovali pak na mittlegi hute kde byla jen babka hlidacka a cekali az to roztaje ;) )

Hreben je krasny a kompaktni, jedine kde na vas muze neco spadnout i bez uplne smuly je ten kousek v severce - mno a zrovna tam se na nas vysipal malej vagon ledu sterku (nahodou pro zmenu jeste z esme se jistili....).

Nejdriv se pokracovalo na pohodu , pak zacal ten s vetsi ztratou krve nahoddne prpadavat prez hrebinek a uz sme dolu ficeli taxikem.

Puvodni plan sestupu byl k mnichovi - meli jsme pod nim stan (aklimatizace jungfrau+mnich a pak vlackem trosku dolu)

jest ek nastupu  - babka spravkyne nam na priste (joo to tak :) doporucovala nastoupit z jihozapadniho rohu steny, pry tou stenou vede ferata, nebo spis "ferata" a pak celym hrebinkem v jehoz pulce s enachazi mittlegihute. Nevite o tom nekdo neco?(kdyz se vlastne koukame na mitlegihute z grindelwandu tak hoodne vlevo a hoodne dole :)
judovanaodpovědět
 Re: Brnkacka?13:08:14 06.08.2012
No, aspoň je vidět, jak je vnímání rizika subjektivní a jak důležité jsou podmínky. Ten další alternativní nástup, jak zmiňuješ, vede ze stranice zubačky Alpiglen nahoru mírně doleva a podle průvodce to teda ferata není, což myslím potvrzuje i pohled z chaty směrem dolů :-)
J.odpovědět

Pěkné10:30:25 06.08.2012
Koukám, že trénink přinesl ovoce a počasí se vydařilo;)
 martanodpovědět
 Re: Pěkné14:16:14 06.08.2012
Ještě na Mittellegihutte na WC ta tyč na prošťouchnutí záchodu (tou dírou se tam lze dívat až dolů na nádraží jako dalekohledem)s nápisy OBEN a UNTEN na koncích, aby to někdo nespletl? Tak nějak si pamatuju, že hřeben nahoru je spíš turistika než lezení, ale sestup Z hřebenem je fakt hodně nepříjemnej...V každém případě expozice je úžasná.
 richardmullerodpovědět
  Re: Pěkné23:56:49 06.08.2012
Tos me pobavil, gut :-) PS: oben is besser, nicht war?

lano11:44:33 10.08.2012
Pekny popis, dakujem, tieto infosky mi uz dlhsi cas chybali. Chlopi chcem sa spytat, ako to riesite v takychto horach, kde sa pozera na kazdy gram, s lanom? Pises, ze jedna polovicka lana postacuje... chodite do vysokych hor v pohode aj s jednou sestdesiatkou polkou? My sosebou tahame vzdy dve sestdesiatky, ale skor kvoli tomu, ze su to polovicky a tak nejak mam v sebe blok sa istit na jeden pramen polky. Neviem preco. pritom niekedy ideme na tury, kde su useky tak max do II - III UIAA a potom nejaky ten ladovec, kde by mozno ta polka bola v pohode. Mate s tym nejake skusenosti? Jasne, pridem tym o 30 metrov zlanovania, ale to sa da vyskladat no a za tu usporu vahy to asi aj stoji.
Ericodpovědět
 Re: lano20:55:29 10.08.2012
pri slanovani to muze byt smrtelny. Jezdim ve dvou. Kazdej ma v baglu jednu 60ku pulku. Na lezeni jak kdy, na ledovec dycky jenda n apul. Kdyz ma byt ledovec probematicky tak tomu vsmu jeste jedna repka na zachranu z trhliny tohoz na jehoz pulce se nejde.
judovanaodpovědět
  Re: lano10:55:41 11.08.2012
Tak nejak. Kazdy sve lano s sebou, i kdyby se nakonec melo pouzit jen jedno. Nahoda je blbec a na slaneni se hodi obe. No a s tim jednim pramen asi tak, ze kdyz situaci vyhodnotime tak, ze vicene neni duvod padat a nehrozi objektivni nebezpeci (kameny apod.) tak staci jeden pramen. Spatny pocit z toho nemam, ale jen proto, ze je to prave jen takova berlicka a ne nutnost. Dle metodiky to asi neni uplne koser, ale co uz :-)
 Re: lano14:16:50 11.08.2012
U lehcich tur (lehcich nez v tomhle clanku) ty skalnate useky nejsou moc dlouhe, tak neni problem mit jednu tenkout 60 na dvojito. Akorat kamarad remca, ze kdyz to mame na dvojito, tak shazujeme vic sutru a ze se mu to plete pod nohy (a ze to je do kopce a neni tam pivo...).
jx zeroodpovědět
 Re: lano14:01:34 13.08.2012
Lana pro lezeckou dvojici, resp. max trojici:
Ledovec + kdyby něco malýho: 30 m půlka
Postup převážně souběžný, slaňování nepravděpodobné - vyloučené: 30 m jednička
Postup převážně souběžný - slaňování možné - jisté: 60 m půlka přeložená nadvojato
Postup převážně štand - štand: 60 m obě dvojčata.

Bez nároku na metodickou korektnost
honzaodpovědět
  Re: lano14:04:03 13.08.2012
Oprava - ledovec - trojice a víc - 60 m půlka
   Re: lano15:01:03 13.08.2012
není ledovec jako ledovec. tam kde je to frekventovaný až běda a stačí zařvat o pomoc a přiběhne deset lidí a spadlence do trhliny vytáhnou jak řepu by teoreticky stačilo lano i kratší, tam, kde je to vopuštěný a tahači nepřiběhnou a kde jsou trhliny pořádný je třicítka pro dvojici trošku málo (na smysluplné vytahování).
Lukas B.odpovědět
    Re: lano21:59:54 13.08.2012
To je pravda. Pokud by se jeden propadl hloubs nez tak 5 m pak je problem. Ale protoze pak jeden stejne jede dolu nenavazanej, tak proti tomu je ta 30 asi jeste celkem koser.
Honzaodpovědět

pozdrav11:31:27 12.08.2012
zdar borci, pekne clanek, vypada to ze jsme se tam o par dnu minuli..pocasi tam bylo na par dnu pekne tak sme nevahali a vyrazili. sli sme ale pres chatu Ostegghutte a dale na Mittelegihutte, na chatach sme nespali a nesli si vse s sebou na zadech takze o to to byl dost zahul s tezkyma baglama..v bivacich zima nebyla a byl paradni cerstvy vzduch!! lezeni mezi Ostegghutte a Mittelegihutte bylo nekdy hodne poctive!!misty za 5 a celkove se spatne orienovalo ale slo to,moc lidi touto variantou nechodi..musim rict ze z chaty Mittelegi na vrchol to uz bylo dost lehci..sestup zapadni stenou je jak rikate cisty kamenolom a pokud clovek nevi kam ma jit tak je trochu nahrany my tam potkali basejumpery co sli nahoru a ti nam trochu ukazali cestu..jak rikas sestup hnus na entou:-)..toz sa mejte a hore zdar Petr
zakysodpovědět
 Re: pozdrav07:33:58 13.08.2012
Pěkně, pěkně !
Jirkaodpovědět

Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | vkládání fotek u cest | Re: Ach to lezeni na top rope | Re: Podmínky v Tatrách | Podmínky v Tatrách | Re: posuv opletu lana uprostřed | Re: nehmotné kulturní dědictví unesco | Re: nehmotné kulturní dědictví unesco | Re: nehmotné kulturní dědictví unesco |

Re: není | Re: Údržba skal - správci | Re: Manažer | Re: zprávy z lyžařaského svazu | Re: Manažer | není | Re: Manažer | Re: Manažer | Re: Manažer | Mnohoobchod |

Nadcházející valná hromada ČHS má být 13. dubna 2024 v Praze (122)
Refresher: ČHS zveřejnil sexistický inzerát, musel se omluvit (9)