LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Lepší blbý než žádný jištění.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Pískaři jsou zpět!
Nová kniha Medaile na chvíli o olympijském příběhu Adama Ondry
Nová kniha Lékaři na horách: neviditelní hrdinové

Závody
SP skialpy Cortina d’Ampezzo ITA (06.04)
SP Šanghaj (09.04)
SP Wujiang (12.04)

Žebříček
Cesty:
46.Richter 10079
47.Zedek 10078
48.Nyéki 10072
Bouldry:
46.Holík 8425
47.Bureš 8403
48.Scheuerová 8356
Hory:
16.Skopec 3759
17.Obelus 3745
18.Pe 3654

Výsledky
AIX ÁDR BOULDER SESSION (09.03)
2. ČP v bouldrech Praha (02.03)
ČP v bouldrech Praha (17.02)

Deníčky
5517 lezců
1086731 cest
Nové přelezy:
Ztopořená 9/9+
El Tractor 7c+
Panel 7C
Maloskalsk 7C
To Pal Nio 7b
Gaia 8b
Smutná Lid 7C
Bandita 7C
Tropicana 5.12d
Neuropatol XIa/XIb

Stěny
Big Wall - Praha 9 - Vysočany
Lezecká stěna Kbely - Praha 9 – Kbely
V 16 - Plzeň

Prodejny
Rock Point Plzeň Americká - Plzeň
Outdoor Centrum Rock Point Poříčí - Praha 1
Rock Point OC Olympia - Brno

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Hory mého života

Walter Bonatti

Velký italský alpinista Walter Bonatti (narozen r.1930),platí za jednoho z nejnadanějších horolezců všech dob.

Pozoruhodný je jeho počet prvovýstupů a nových cest, ať už se jedná východní stěnu Grand Capucina v masivu Mont-Blanc přes cesty v Peru, v Patogonii a v Himalájích až po první zimní samostatný výstup severní stěnou Matterhornu, kterým roku 1965 udělal tečku za svou alpinistickou kariérou.

Pro Bonattiho bylo horolezectví v prvé řadě hledání vlastních hranic, takové vlastní měření s horou. S maximální důsledností se proto řídil pravidly, která si sám určil: používal výhradně klasické pomůcky alpinistů 30 let 20. století ? skoby a klíny ? a vzdal se všech moderních prvků ve vybavení jako například radiového přístroje, nýtů (borháky) a lezeček. I přesto dokázal Walter Bonatti svou šikovností, neobyčejnou kondicí a mnoha nápaditostmi zvládnout zdánlivě bezvýchodné situace. Ale i přesto nebyl ušetřen traumatických zážitků ? na italské expedici na K2 v roce 1954 musel strávit noc ve výšce přes 8 000 metrů pod širým nebem, protože jeho kolega nepostavil stan na domluveném místě, nebo při tragickém pokusu o výstup  pilířem Freney na Mont Blancu v létě 1961, který čtyři jeho kolegy stál život a jemu málem přivodil smrt vyčerpáním. Walter Bonatti se vypořádával s horami, jak říká sám, kvůli počestnosti a upřímnosti k sobě samému.

V této knize najdete nejzajímavější alpinistické texty a zážitky Waltera Bonattiho, společně spolu s  fotografiemi z jeho archívu. Bez kudrlinek a přímo popisuje tento horolezec dramatické události ? je to četba, která ve vás zanechá hluboký dojem.



Walter Bonatti se narodil roku 1930 v Bergamu, a v padesátých letech si udělal jméno na těžkých prvovýstupech v Alpách, v Himalájích, a v jižní Americe. Po prvním zimním prvovýstupu severní strany Matterhornu se Bonatti  roku 1965 zřekl extrémního alpinismu a až do roku 1979 procestoval pro časopis ?Epoca? ty nejodlehlejší místa světa. Dnes žije v Dubinu u Sondria.

Kniha: Hory mého života
Počet stran: 300
Barevna obrazová příloha, vázáno v pevné vazbě s přebalem
Doporučená cena: 295 Kč

Knihu můžete zakoupit na www.knihyohorach.cz nebo přímo u svého knihkupce.

Lezec.cz   [úpravy] 13:23 13.12.2004Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Dobrodružství a hazard18:36:54 13.12.2004
Je to neskutečný čtení, už první kapitola pojednávající o prvním neúspěšném pokusu o přelez východní stěny Grande Capucin je neskutečná.
Je o neuvěřitelné touze přelézt tuto stěnu, protože každá další věta vás šokuje mírou jimi podniknutého dobrodružství, ale také jistě hazardu. Myslím, že bych nepřežil jediný ze spousty Bonattiho bivaků. Doporučuji si to přečíst.
JirkaSodpovědět 
 Re: Dobrodružství a hazard08:15:42 14.12.2004
Zajímavá kniha, ale hlavně člověk. Jak moc málo podobných lidí se nachází v dnešním lezení. Avšak to tak bylo zřejmě vždy a mezi námi je také někdo takový, ale jen jeden dva((-:
Martinodpovědět 

 Vrchy moje vrchy09:03:13 15.12.2004
Nejedná se náhodou o stejnou knihu, která vyšla už dávno ve slovenštině pod názvem Vrchy, moje vrchy?
zamberkodpovědět 
 Re: Vrchy moje vrchy12:16:19 15.12.2004
Ne, ve slovenstine vysel roku 1967 preklad Bonattiho prvotiny vydany roku 1964 v Londyne pod nazvem On the heighs.
Martinaodpovědět 

 Vydavatelská etika10:37:31 18.01.2005
Vážení čtenáři,
moc mě těší Vaše hodnocení knihy Waltera Bonattiho. I mě kniha při překladu fascinovala, taková odvaha, vůle a pevnost postojů se dnes skoro nevidí. Dělala jsem tu práci ráda a snažila jsem se ji udělat co nejlépe. Musím Vás ovšem upozornit, že vydavatel knihy je zloděj, který mi překlad ukradl, přes platnou smlouvu nezaplatil,  ani neuvedl mé jméno. Obzvláštní ironie u knihy, jejímž poselstvím čtenáři je především čestnost a poctivost.  PhDr. Zdeňka Myšková
Myškováodpovědět 
 Re: Vydavatelská etika11:35:25 18.01.2005
To je fakt svinstvo.
To už se nedivím, že tam je i na mé gusto trochu moc hrubek. Když nezaplatili překlad, asi by neplatili ani korekturu.
K překladu celkem připomínky nemám, nejsou tam zaplaťpánbůh ani sklady matrací, ani lezecké zahrádky. Snad jen bych místo příhorní trhlina volil termín okrajová trhlina, který se v praxi spíše používá.
Přeji více takových (leč zaplacených) překladů pro solidnější vydavatele.
Petr Jandíkodpovědět 
  Re: Vydavatelská etika13:45:53 18.01.2005
Za množství hrubých chyb se tímto všem čtenářům omlouvám, očekávala jsem totiž postup běžný v seriózních nakladatelstvích, totiž nakladatelskou korekturu a další autorskou korekturu, nic z toho neproběhlo, ba ani nebylo bráno v potaz to, na co jsem sama později přišla a nakladatelství na to upozorňovala. Aby jeden člověk odhalil všechny chyby na první pokus, je prostě nemožné, to Vám řekne každý, kdo něco psal. Věřte mi, že mě to velmi mrzí. Příhorní trhlina se mi také nezdála, dost jsem - a nejen s ní - otravovala všechny své známé brněnské lezce, nakonec protí ní nějak zásadně nebyli a já lepší výraz neznala. Myšková
Myškováodpovědět 
   Re: Vydavatelská etika13:57:12 18.01.2005
Neber to prosím jako kritiku, ale jako diskusi. Opravdu mi tento překlad připadá podstatně stravitelnější, než třeba překlad Huberových Rock Stars. Příhorní trhlina je stravitelná taky a nemám s ní problém, i když bych volil spíše tu okrajovou trhlinu. Pokud neproběhl tradiční korektorský postup, je ten počet chyb obdivuhodně malý.
Je ovšem ostuda nakladatelství, že nezaplatili překlad a že tu knihu takhle odbyli.
Bohužel je to současný trend nejen zde. Kolik hrubek je třeba v historické knize Pískaři...
Petr Jandíkodpovědět 
    Re: Vydavatelská etika14:12:48 18.01.2005
Tak teď ti nevím Petře, jestli jsi to nezamotal... Bohužel tu kniho o Banattim nemám, takže nevím souvislosti, ale výraz "příhorní" mi napovídá, že se má jednat o tu trhlinu u horního okraje ledovce (mezi svahem hory a ledovcem, kdy těžší masa ledovce se odtrhne od sněhového svahu, neb ledovec teče, zatím co lehký sněhový svah vázaný na skálu je víceméně statický, vzniklé pnutí vytvoří - no přece trhlinu ODTRHOVOU.
Naproti tomu trhlinou okrajovou se nazývá trhlina mezi ledovcem a skálou po straně ledovce, neb skála akumuluje teplo od slunečního záření, zahřívá se, a ledovec v místě dotyku se skálou taje, tedy vzniká ona trhlina OKRAJOVÁ.
Tak a teď mi řekněte, co se v té knížce popisuje výrazem "příhorní trhlina"?
Tomas
TomasKodpovědět 
     Re: Vydavatelská etika14:26:42 18.01.2005
Jedná se o německý výraz Bergschrund, tam, kde končí ledovec a začíná skála, slovník millenium, to překládá skutečně jako příhorní trhlina. Myšková
Myškováodpovědět 
      Re: Bergschrund22:40:51 18.01.2005
Bergschrund se česky označuje "okrajová trhlina".
Doporučuji Heřmanův Německo-český slovník pro horolezce - mají ho u Schnablů (Kiwi) v Jungmann-ce. A probůh, paní Myšková, z čeho žijete, když vám nikdo neplatí?
Přeji všem jen solidní vydavatele!
Václav Širl
Václav Širlodpovědět 
       Re: Bergschrund04:05:03 19.01.2005
Proti proudu. Už jsem si zvykl...
Václave, držím v ruce Heřmanův slovník (Fraus, 1997). Bergschrund, str.49 - příhorní trhlina (na horním konci ledovce, kde v důsledku vnitřního pnutí odděluje tekoucí led od ledu ležícího na úbočí hory; nesprávně: okrajová trhlina).
Ale klid. Netvrdím, že je odjakživa vše v češtině jasné. Viz. "Die Gefahren der Alpen" od Zsigmondy-Paulcke. str.161 - 179 jako zdroj německých výrazů, a pak "Základy horolezectví", Kroutil, Veverka, 1948, str. 146 - 150, a konečně starý pan Procházka "Horolezectví", Olympia 1990, str. 12 - 14. Prozradím, že největší zmatek vládne okolo rozlišení boční trhliny a okrajové trhliny (nebo taky řečeno - Co k sakru je "Randspalte"?).
Každopádně závěr: Jak zde Myšková uvedla, výraz byl v originále, ze kterého překládala, "Bergschrund", což je trhlina buď příhorní (tento název trefně vyjadřuje, kde trhlina je, kde se nalézá), nebo je možný překlad jako trhlina odtrhová (což pěkně vyjadřuje, jak vznikla).
Okrajovou bych do toho nemotal, nebo se zblázníme? Možná se už stalo...když si čtu, co to teď píšu.
Ostatně jsem si jakživ vystačil s výrazem "džuzna", a když to bylo veliký, tak "džuzna jako prase". Džuzna má dno (které nemáme rádi), a džuzna jako prase je bezedná. Taková jednoduchá glaceologie alpinisty...
S pozdravem Tomáš.
TomasKodpovědět 
        Re: Bergschrund09:21:30 19.01.2005
Vlastně je to celé o osobních preferncích toho kterého výrazu. Už vidím, jak některý další hrdina světového horolezectví běhá pod džuznou sem a tam a hledá její slabinu, aby pronikl do nádherné, dosud panenské stěny , tu a tam pohybem ladného toradora uhýbaje zlotřilým lavinám, kterými se nebohá dosud panna brání jeho útoku.
Petr Jandíkodpovědět 
        Re: Bergschrund13:36:55 19.01.2005
Děkuji všem za podněty z diskuse k příhorní či odtrhové neb okrajové trhlině,je to složité, nalistujte ve slovníku třeba Schlucht a najdete tam propast, průrva, rokle, roklina rozsedlina, sluj, soutěstka, strž, přičemž asi většina z vás nejlépe porozumí výrazu šluchta. Na geomorfologii se podívám, ale Bonattiho bych určitě nečetla jako průvodčíka, tam jde přece o to, že člověk se nemá prostřílet a provrtat na vrchol za každou cenu!
Ještě na vysvětlenou: u knihy i u článků jde o stejného vydyvatele, který neplatí Altituda s.r.o.
Myšková
Myškováodpovědět 
         Re: Bergschrund13:47:02 19.01.2005
Myslím, že Bonattiho nikdo z nás jako průvodčíka nečte, i když pohled člověka, který v té stěně, o které se mluví byl, a třeba dokonce tu cestu i lezl, nebo lezl kousek vedle, je úplně jiný.
Slovníky nabízejí pro slova z cizího jazyka hodně významů, ale odborný text bude správně přeložený tehdy, když bude jazyk překladu odpovídat výrazivu lidí, pěstujících onu odbornost.
Horolezecká literatura, jako je Bonatti je podle mne také v podstatě odborná záležitost.
Petr Jandíkodpovědět 
         Překlad13:48:23 19.01.2005
Jo, koukal jsem se na tiráž té knihy - vlastně ji podle toho nikdo nepřeložil. Žádného překladatele tam uvedeného nemají. To je opravdu sprosťárna.
Petr Jandíkodpovědět 
          Re: Překlad14:28:18 19.01.2005
Ve smlouvě ovšem stojí, že jméno překladatele bude uvedeno ve všech vydáních. :-( Tak teď alespoň všichni víte, komu číst levity za příhorní trhlinu."-)Myšková
Myskovaodpovědět 
           Re: Překlad14:54:32 19.01.2005
Jediná možnost - pokud lze prokázat, že použili tvůj překlad, vlítnout na ně se žalobou. To je asi jedný argument, kterém takovíhle lidé rozumí.
Petr Jandíkodpovědět 
            Re: Překlad15:22:45 19.01.2005
To bych myslím prokázala, ale potíž bude v tom, že patrně nebude koho žalovat, vtipně se vymazali z obchodního rejstříku, telefony zrušili, mobil neberou. Že by běžná podnikatelská etika v kotlině a úvalech? (Jsou ze Vsetína.) Myšková
Myškováodpovědět 
             Re: Překlad15:38:32 19.01.2005
Ta společnost je zapsaná v OR stále. Měl bych pro Vás nabídku. Mrkněte prosím na mail.
Romanodpovědět 
        Re: Bergschrund19:13:26 19.01.2005
Se to vyvíjí.I v odborné literature staršího data se používá k postupu "háku" a teprve později se začalo se skobama. Mladší ročníky to mate. Takže ty trhliny, no, ech! Hlavně do ní nespadnout! :o)) Pokud jsem v ní, tak mi je vcelku jedno, jestli je náhorní, podhorní, okrajová a nebo prostřední. Hlavně když není hluboká! :o))))
jan pušodpovědět 
     Re: Vydavatelská etika15:01:54 18.01.2005
Možná jsem jen nedostatečně vzdělaný, protože všem trhlinám mezi ledovcem a stěnou, ať už je na čele nebo boku ledovce říkám okrajová trhlina. Dokonce i když je mezi ledovcem a ledovou stěnou, třeba když jdeš Pallaviciniho. Konec konců je vždy na některém OKRAJI ledovce, takže to úplně špatně snad není :-).
Odtrhová trhlina - proč ne. Chápu to jako bližší upřesnění typu okarové trhliny.
Petr Jandíkodpovědět 
      Re: Vydavatelská etika16:13:20 18.01.2005
nojo, Petře, vona ta geomorfologie a její názvosloví ja taková zapeklitá. Ostatně, co bych o tom ještě Tobě a Schubertovi měl vyprávět :-)))
Tomáš F.odpovědět 
       Re: Vydavatelská etika16:19:46 18.01.2005
:-) Máš pravdu. Musím se dovzdělat. Kdy bude první lekce?
Petr Jandíkodpovědět 
        Re: Vydavatelská etika16:43:14 18.01.2005
pošlu literaturu. pak dáme seminář, jo?
Tomáš F.odpovědět 
         Re: Vydavatelská etika16:52:29 18.01.2005
Yes, sir.
Petr Jandíkodpovědět 
     Re: Vydavatelská etika12:12:45 04.02.2005
Máš recht Pěťa je kokot. Je jak z filmu Hodíme se k sobě drahoušku? Ve scéně: je ta látka zelená či zelenkavá!
Pavelodpovědět 
    Re: Vydavatelská etika14:22:26 18.01.2005
Děkuji za shovívavá slova, i tak mě to štve. Překládal jsem to ráda, v horkém létě 2003, s nohama v lavóru se studenou vodou jsem se třásla, jestli tu noc na K 2 nad hranicí smrti přežije nebo ne, u pilíře Freney jsem i bulila. Chvílemi jsem pochybovala, jestli ten jeho místy moralistní tón vůbec najde mezi dnešními mladými lezci čtenáře, jsem ráda, že našel a fakt mě ty průvodní okolnosti mrzí a štvou, jinak bych zde nepsala. Jen tak mimochodem, nezaplatili mi ani část článků pro Adventure, ale to je jiná kapitola. Myšková
Myškováodpovědět 
 Re: Vydavatelská etika - fakt hustý!11:45:13 18.01.2005
To je ale dost dobrý. Měl jsem tak nějak upřímnou radost, že se vydavatelé "zmátořili" a zase se vydávají pěkné horolezecké knížky. No, sie bez korektury, ale většinou alespoň přečtené někým, kde leze... No a pak se dočteš tohle. Fakt dobrý. To nakladatelství/vydavatelství (taky už dělali nějaké ty časáky) je tak nějak v problémech od počátku - resp. vždycky se změní kus názvu (to se asi předchozí firma topí v dluzích nebo je rovnou "vytunelovana"?), nebo osoba vydavatele nebo prostě jinak vznikne nový subjekt a jede se dál? Tak to by mě docela zajímalo. Vykuků kolem lezení už taky bylo dost, ne?
Tomáš F.odpovědět 
  Re: Vydavatelská etika - fakt hustý!16:33:25 18.01.2005
V potížích byl (nebo možná ještě je) i překladatel chystané knihy o skialpinismu od stejného nakladatele.
Kuba Turekodpovědět 
   Re: Vydavatelská etika - fakt hustý!19:09:33 18.01.2005
Podle toho co čtu by neměl být problém vydavatelství zažalovat a stáhnout ho o nějakej ten bakšiš. Otázka je jestli se vám chce a jestli se vám to časově vyplatí.
Michalodpovědět 

 Foto dne:
Amalfi
Panorama Positano
 Databáze cest:
Všechny cesty (173435)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Paluis 5c Olba
Schwabentraum 7b Bolulla
Ke Sort Ke Senk! 7b Jérica
Manolis 5c Leonidio
Juliett Ext 5c Leonidio
Nově komentované:
Tanta Guasa 6c Jérica
Bella Duracella 6b Leonidio
Super Bibe 6b+ Leonidio
Gaia 8b Kalymnos
Od Hradu Dále 7+ Velká

 Nově v diskusi:
Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | vkládání fotek u cest | Re: Ach to lezeni na top rope | Re: Podmínky v Tatrách | Podmínky v Tatrách | Re: posuv opletu lana uprostřed | Re: nehmotné kulturní dědictví unesco | Re: nehmotné kulturní dědictví unesco | Re: nehmotné kulturní dědictví unesco |

 Nové komentáře:
Re: není | Re: Údržba skal - správci | Re: Manažer | Re: zprávy z lyžařaského svazu | Re: Manažer | není | Re: Manažer | Re: Manažer | Re: Manažer | Mnohoobchod |

 Kde to vře:
Nadcházející valná hromada ČHS má být 13. dubna 2024 v Praze (122)
Vstříc lepším zítřkům. A nebo ne? (106)
Mauritánie – únor 2024 (19)
Žádost o zařazení na program Valné hromady ČHS 2024 (16)
Video: Adam Ondra dává na flash boulder za 8B(+) ve Švédsku (10)
Refresher: ČHS zveřejnil sexistický inzerát, musel se omluvit (9)
Olympijské sporty se nově rozšíří o skialpinismus (5)
Zemřel Pit Schubert (3)
Saské pískovcové lezení je na seznamu kulturního dědictví UNESCO (2)
Tanap - nový návštěvní řád (2)

 Nově v inzerci:
Prodám nevyužitý matroš. | Bunda Arcteryx Alpha GTX Pro | Skialp set Lusti 177 + Dynafit + Colltex | Prodám nevyužitý matroš. | Švýcarská dálniční známka 2024 | Čelovka PETZL ACTIK CORE 350 lm + Pouzdro NOCTILIGHT | Různé: VÝŠKOVÉ PRÁCE NASTÁLO V PRAZE 320- 480 Kč/hod 59 000 až 7 | Dětský sedák Simond - celotělový | Trip spanelsko | Péřovka North Face |

 Anketa:
Jaký je váš názor na dodržování lezeckých pravidel?
 Plně je respektuji 
 122 
 Většinou respektuji, záleží na konkrétní situaci 
 129 
 Mám s tím problém, ale občas ano 
 134 
 Nezajímá mě to, lezu podle svého. 
 113 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.