Registrace   |   Tohle tady lezou i báby s nůší.

Paranormál Xb

Lezecká stěna SKP Policie - České Budějovice
V 16 - Plzeň
Sokol Nymburk - Nymburk

HUDYsport - Praha 5
Keen Concept Store - Palác Flóra - Praha 3
HUDYsport - Ostrava

Ledové laviny v posledních dnech

Mont Blanc du Tacul

obr_smallTo, že trasa byla našlápnutá právě pod klíčovým sérakem, bylo zcela jasné a riziko z toho vyplývající bylo na posouzení každého zvlášť. Každý mohl svou stopu šlápnout krapet víc bokem, ale …

Teď ve čtvrtek 21. 8. 2008 jsme s mými klienty vyráželi před 2.00 z chaty Cosmiques na kompletní traverz Mont Blancu. Už den před tím nebylo vůbec jisté, zda tuto cestu půjde prostoupit. Nejhorší situace byla ale očekávána až při výstupu do sedla Col du Mt. Maudit (4 346 m). Hlavním problémem tehdy bylo sněžení a pak především silný vítr od JJZ. Očekávalo se zvýšené lavinové nebezpečí právě v tomto celkem strmém svahu. Výstup přes Mont Blanc du Tacul z tohoto hlediska takovým problémem nebyl. Zde napadlo celkem málo nového sněhu a trasa byla navíc přes den našlápnutá. Spolu se svým kolegou, se kterým jsme se potkali na chatě, jsme si večer před výstupem popřáli hodně štěstí...

obr_main

Mont Blanc du Tacul, celková situace ve čtvrtek 21. 8. 2008

Detailní foto  v rozlišení 1280 x 960

mt_blanc_lavina - obr_6

Celý tento úvodní svah jsem šel se zatnutými půlkami v původní stopě. Z toho důvodu jsme tudy také šlapali celkem svižně. Kousek pod Epaule de Mt. Blanc du Tacul jsme se tak dostali na přední pozice a kousek za Col Maudit jsme začali prošlapávat stopu směrem na Mt. Maudit úplně. Letos jsem už odtud v červenci couval a i dnes to nevypadalo ze začátku moc dobře. Nakonec jsme ale na žádné výrazné nafoukané sněhové desky nenarazili a tak jsme celkem v poklidu i když místy až po kolena razili stopu až za sedlo Col de la Brenva.

Mont Blanc du Tacul je téměř vždy velkým rizikem, je potřeba k tomu také tak vždy přistupovat. Zvlášť, když v pátek a sobotu opět padalo.

V dnešní době se dají očekávat další obdobné sesuvy i na jiných místech Alp. Podobný sesuv jsme například zaznamenali i na Normálce na Allalinhornu ve Wallisských Alpách. Před tím jsme tímto místem šli v pohodě ale je pravda, že jsme opět krapet přidali do kroku … a pak po čtyřech dnech jsme se tu setkali opravdu s mohutným sesuvem ledových ker tak dva dny starým. Takový sesuv se prostě nedá přežít (viz foto, na fotografii je naznačena i původní sestupová trasa, kterou se chodilo tak před měsícem).

Další mohutné sesuvy jsme například zaznamenali i na protějším Weissmiesu. Tady ale dosahovaly obrovských rozměrů a byly spojeny především s červencovým sněžením. Braly opravdu dech a budily neskutečný respekt. V případě těchto sesuvů nebylo v podstatě kam utéct...

Sesuvy séraků se jen velmi obtížně dají odhadovat, ale je také pravda, že s postupem léta, se jejich stabilita výrazně zhoršuje. Pozor, není vůbec neobvyklé, že k sesuvům dochází i v noci …

obr_1
Allalinhorn, celkový pohled

obr_2
Pohled na laviniště s traverzem

obr_3
Odtrhová zóna

obr_4
Kry dosahující až 5 – 7 metrů

obr_5

foto by © Viktor Kořízek

Hodně štěstí a málo ledu nad hlavou
Já, Frenky a Kristýnka

Viktor Kořízek   [úpravy] 00:41 25.08.2008Tisk

Ticho06:29:23 25.08.2008
Je známo, že příroda je v tomto směru nevyzpytatelná a nejvíc by mohli mluvit místní horalé. Tam vidím první předpoklad před započetím jakékoli tůry. Ale další věci, jako halasení či dokonce křik (to lze ovlivnit), ale taky přelet letadel či nárazovej vítr - to ovlivnit nelze. A je známo, že i tady je počátek lavin, jak nás poučoval jeden starej horal. Prostě duch hor má rád klid a do ticha přírody patří ticho.
Honzaodpovědět

Fotky...06:54:50 25.08.2008
Nějak se mi nezobrazují fotky?!
Honzajsodpovědět

fotky??08:14:55 25.08.2008
mne sa tiez tie fotky nezobrazuju asi preto ze tam nie su

tacul08:51:41 25.08.2008
Předminulý čt jsme tamtudy šli taky...Chatař z Cosmique sice všechny odrazoval a dokonce ukazoval pro srovnání fotky Taculu před nějakou lavinou a po ní(a večer to taky vypadalo, že do toho po po-st sněžení nikdo nepůjde), ale ráno postupně vystartovali skoro všichni. Samozřejmě, že každý ví o riziku urvání seraků, ale je to na každém zvlášť jestli se pod nima vydá nahoru nebo vycouvá. Nás, po hodně pozdním startu, nakonec pustil celý traverz (nahoře sice od cca 14.00 dost foukalo). Každopádně s tímhle číslem postižených má podle ofiko čísel Blanc a okolí od června skóre poměrně dost vysoké (do 20/8 od června celkem 21 - údajně prý jen toho 14/8 celkem 7).Takže tak.
jíraodpovědět

Laviny14:31:29 25.08.2008
Před lety se těsně před náma vysypal vagón ledu z východní stěny Matterhornu, když jsme se pod ní  traverzovali. Moc dobře se nám mezi těmi bloky neběželo ale obchází se to tam dost těžko. Úplně bez rizika to na horách nikdy nebude, tak všem přeju i trochu štěstí.
Petrodpovědět

oteplení17:52:17 25.08.2008
Asi hodně akademický dotaz, ale pozorujete nějaký vliv změn klimatu na sesuvy séraků v Alpách. Myslím v porovnání z dřívějškem, takže tenhle dotaz míří spíš k těm dříve narozeným, pamětníkům, no co, prostě se ptám těch starejch no ...
stipodpovědět

mno19:58:58 25.08.2008
supr počtení.

Tak jsem si vzpomněl, jak jsem nedávno viděl v mfdnes přílohu o výstupu na mont blanc a úplně mě šoklo, když tam doporučovali sestup přes ledovec rovnou do chamonix místo normálky...
petxodpovědět

Jak se vyhnout08:29:58 26.08.2008
Co tak zvolit vlevo ty krásné mixy tam to nepadá :-)) jsou tam docela pěkné cesty a pak šup na hřeben. Je fakt že tam kde to spadlo jsem jel na lyžích cca 7 let zpět. Někdy je to o štěstí asi nejlepší je se zeptat na chatě Cosmique nebo jak jmenuje pěkný den všem
 Re: Jak se vyhnout08:53:19 27.08.2008
V dané cestě laviny ze sněhu nebo seraků padají odnepaměti. Zrovna včera jsem o tom hovořil s jedním člověkem co tam upadený serak zaznamenal při výjezdu v šedesátých letech.
Co se týče volby stopy lze sice jít víc vpravo, ale tam je to strmější a často i výrazně tvrdší.Takže riziko pádu něčeho na vaši hlavu je menší, to že uklouznete větší.
No a pak si vyber. Jinak před 14 dny jsme šli nahoru trochu víc zprava, dolů přesně v linii laviny, jen se mně ptali proč jdeme tak rychle :-)
Radek

PS:
zobanodpovědět
  Re: Jak se vyhnout09:54:04 27.08.2008
A to ještě kolik je tam debilních trhlin :-))
Laviny padají hlavně přes den když se oteplí, ale seráky padají hlavně mezi 2-5 ranní hodinou, kdy je největší zima tak si pak vyber :-)

Prasečí hlava17:24:50 26.08.2008
No jo praseči hlava Ty sež holtborec což maš tak polezíno na oplátku,žes takovej rádce.
 Re: Prasečí hlava09:50:33 27.08.2008
třeba tady http://www.horolezci.cz/k2
ale i těžší tech. věci :-))
 Re: Prasečí hlava11:17:13 27.08.2008
Zdravím anonymní ignoranty!
Pod přezdívkou uvedenou v titulku vystupuje docela známý himalájista stávající generace ;-)
Musím konstatovat, že nad mnohými výkony pana doktora "Prasečí hlavy" mi má hlava zůstává stát.

Tož odpověď na otázku co má Prasečí hlava vylezeno je docela prostinká - s pravděpodobností (hraničící s jistotou) má vylezeno určitě víc, než kdejakej anonym - a zkušeností má s vysokou pravděpodobností také o mnoho víc, než podobný anonym :-)))))
Tomáš F.odpovědět
  Re: Prasečí hlava11:27:55 27.08.2008
předešel jsi mě svým komentářem,napsal jsi to přesně a já jsem se smál,když jsem si představil jak ten anonym kouká na stránky a nevěří svým očím, fakt mě to pobavilo:))). Nedávno jsem shodou okolností viděl na čt2 dokument(cca měsíc) o Sulovského expedici a zmíněný "holtborec"-nebo jak ho nazval anonym, tam makal v přípravce na osmitisícovku jako o život:-)),potom se tam kluci taky neflákali... myslím že je prasečí hlava doktor chemie?? to si nejsem jist, ale mám dojem, že to v dokumentu zaznělo, hore zdar a snad se ozve i ten anonym co na to říká:))))) pepa jose klečka
Pepa odpovědět
   Re: Prasečí hlava11:42:32 27.08.2008
No... kdyby to byla jen ta účast (a sjezd) na K2 :-)
Má toho na kontě trochu víc... Stačí sledovat co se tak aktuálně dějě. Zcela nepochybně patří k naší širší špičce. A že není v té úplně nejužší, bude asi jen tím, že má i jiné priority.
Tomáš F.odpovědět
    Re: Prasečí hlava11:57:02 27.08.2008
já vím, že nemá za sebou jen to o čem jsme se teď bavili..ten sjezd na lyžích musel být boží,tam bych se taky rád někdy propracoval
Pepa odpovědět
     Re: Prasečí hlava17:07:09 27.08.2008
no přišel tam a řiká: pičo pičo pičo ..a pak to sjel
      Re: Prasečí hlava20:56:06 27.08.2008
Houby, určitě to proběhlo nějak takhle, přišel tam viděl tu lochnu a rci "pěkně pičo pěkně" a pak vrhnul dolů s a na rtech Baník pi.. uáááááááá a lyže dělali ššššššš...:-).
PS: myslím, teď bez humoru, že soudný člověk, když se pořádně koukne na net, tak zjistí co umí Chosé
Gulasodpovědět
    Re: Prasečí hlava14:57:12 28.08.2008
tolik pozitiv asi neusnu z toho :-))) a dík
Duben 2009 prvovýstup jihozápadní stěna Cho oyu :-))
ps.
Myslíme si o sobě to, co se nám líbí, a nevidíme se takoví, jací jsme ve skutečnosti, ale jací chceme být podle ideální představy, kterou jsme si o sobě vytvořili.

upřesnění17:03:33 02.09.2008
Byl jsem tam cca v 9hod. ráno po pádu laviny. Helikoptéry lítaly jak zběsilé od cca 5hod. ranní, to jsme ještě nevéděli, co se děje. Ale to jen na okraj. To upřesnění: mimo toho pádu seraku, který vypadl přesně ve výstupový linii, vypadla poměrně plošně rozsáhlá desková lavina vpravo od seraku, přesně v místě traverzu (vpodstate celá plocha traverzu). Teda ani posun vpravo by nikoho nezachránil. Obávám se, že právě tato část laviny má nasvědomi ony mrtvé, protože pokud tam někdo byl, tak ho smetla rovnou pod západní stenu Midi do trhlin ledovce, kdežto seraková lavina skončila svou pouť v sedle, kde se taky rychle mohli dostat záchranáři a šance přežít, anebo se vyhrabat byla mnohem a mnohem vyšší.
Jirkaodpovědět

Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | vkládání fotek u cest | Re: Ach to lezeni na top rope | Re: Podmínky v Tatrách | Podmínky v Tatrách | Re: posuv opletu lana uprostřed | Re: nehmotné kulturní dědictví unesco | Re: nehmotné kulturní dědictví unesco | Re: nehmotné kulturní dědictví unesco |

Re: není | Re: Údržba skal - správci | Re: Manažer | Re: zprávy z lyžařaského svazu | Re: Manažer | není | Re: Manažer | Re: Manažer | Re: Manažer | Mnohoobchod |

Nadcházející valná hromada ČHS má být 13. dubna 2024 v Praze (122)
Refresher: ČHS zveřejnil sexistický inzerát, musel se omluvit (9)